printlogo


کد خبر: 214958تاریخ: 1398/10/18 00:00
دیار کریمان حماسه آفرید حضورمیلیونی مردم در مراسم تشییع شهید سپهبد قاسم سلیمانی در کرمان، یک روز تاریخی و ماندگار را در زادگاه این شهید رقم زد
کرمان به قربانت
تأیید طرح سه فوریتی مجلس توسط شورای نگهبان؛ ایران اعضای پنتاگون و شرکت‌ها و مؤسسات وابسته و فرماندهان و آمران شهادت سپهبد سلیمانی را تروریست می‌داند

گروه سیاسی: زنجیره مردمی تشییع‌کنندگان پیکر سردار شهید قاسم سلیمانی روز گذشته به ایستگاه پایانی خود در کرمان، زادگاه آن شهید قهرمان رسید. حضور جمعیتی متراکم در مسیری 11 کیلومتری که از سراسر کرمان و شهرها و استان‌های اطراف خود را به آخرین وداع با قهرمان این سرزمین رسانده بودند جلوه‌ای از بیعت و وفاداری را به رخ جهانیان کشاند که تنها مورد مشابه آن را فقط 30سال پیش در تشییع تاریخی بنیانگذار کبیر انقلاب اسلامی امام خمینی(ره) دیده بودند. در روزهای گذشته آیین استقبال از میهمانانی که برای تشییع سردار خود را از شهرهای دیگر به کرمان رسانده بودند با میهمان‌نوازی مردم همراه شده بود تا جایی که حتی فارغ از موکب‌های متعدد، مردم زیادی نیز با باز گذاشتن در منازل خود، پذیرای این میهمانان شده بودند.
 در این مراسم تشییع برخی افراد با پوشیدن کفن که روی آن واژه «انتقام» نقش بسته بود، به دنبال انتقام از مسببان این جنایت تروریستی بودند. جمعیت همچنین با در دست داشتن پلاکاردهایی با مضمون «راهت ادامه دارد»، «سردار دل‌ها! آرام بخواب ما بیداریم» و «ما آمریکا را زیر پا له می‌کنیم» در این مراسم حضور پیدا کردند و با شهید قهرمان به وداع پرداختند. اما این پایان حکایت نبود تا استقبال تاریخی و بهت‌آور از شهید سلیمانی، مانع تدفین فرزند آن دیار در مکانی که از پیش معین شده بود شود؛ جمعیتی که این بار فراتر از خیابان‌ها به دل کوه نیز زده بودند و شهر را جلوه‌ای از این بیعت و همراهی با راه ادامه‌دار این سردار اسلام کردند. بر همین اساس، ظهر دیروز در حالی که اخبار گویای استقبال تاریخی و تکرارنشدنی مردم کرمان با فرمانده شهیدشان بود به یکباره خبر تعویق این خاکسپاری در رسانه‌های رسمی کشور منتشر شد و مهدی صدفی، مسؤول کمیته تشییع پیکر شهید سردار سلیمانی در کرمان اظهار کرد: با توجه به ازدحام جمعیت امکان خاکسپاری پیکر شهدا وجود ندارد و زمان مراسم خاکسپاری متعاقبا اعلام می‌شود. هرچند از صبح روز گذشته و آغاز تشییع پیکر این سردار شهید خبرهایی مبنی بر احتمال تغییر مکان دفن شهید سلیمانی در خبرگزاری‌ها منتشر شده بود اما استقبال بالای جمعیت که متاسفانه باعث جان باختن و زخمی شدن تعدادی از شرکت‌کنندگان نیز شد مسؤولان برگزاری این مراسم را در نهایت به این نتیجه رساند که با به تعویق انداختن مراسم تدفین پیکر شهید سلیمانی، مانع از ازدحام جمعیت میلیونی در محدوده محل خاکسپاری شوند. در نهایت پیکر مطهر شهید سلیمانی و شهید حسین پور‌جعفری پس از نماز مغرب و عشا به گلزار شهدای کرمان رسید. پیکر شهید سلیمانی در همان مکانی که مورد وصیت وی بود یعنی در کنار قبر شهید یوسف الهی به خاک سپرده خواهد شد.
 
* حتماً انتقام می‌گیریم
دریادار پاسدار علی تنگسیری، فرمانده نیروی دریایی سپاه پاسداران انقلاب اسلامی در حاشیه مراسم تشییع پیکر شهید سپهبد قاسم سلیمانی در کرمان در جمع خبرنگاران با تاکید بر اینکه حتما انتقام خون سردار سلیمانی از دشمنان گرفته خواهد شد، اظهار کرد: دشمنان خواهند دید که حاج قاسم‌ها انتقامی سخت می‌گیرند اما زمان و جغرافیای انتقام را ما مشخص می‌کنیم نه دشمنان‌مان. وی تصریح کرد: پیام ما به دشمنان این است که از منطقه بروند؛ ماندن‌شان هم معضلی برای منطقه است و هم برای‌شان هزینه‌های بسیار سنگینی در بر دارد؛ پیش از آنکه از آنها به سختی انتقام گرفته شود، از منطقه بروند. فرمانده نیروی دریایی سپاه در پایان خاطر‌نشان کرد: نیروی دریایی سپاه همیشه آماده و پا در رکاب و گوش به فرمان ولایت است و آمادگی کامل داریم که فرمان ولی امرمان را اجرا کنیم. در دریاها و جزایر آمادگی کاملی داریم و با وضعیتی که پیش آمده آمادگی خود را بیشتر خواهیم کرد.
 
* هدیه ویژه رهبرانقلاب به شهید سلیمانی
صبح روز گذشته محمدباقر قالیباف در صفحه شخصی خود در توئیتر خبر از هدیه‌ای ویژه از سوی مقام معظم رهبری به فرمانده سابق نیروی قدس سپاه پاسداران انقلاب اسلامی داد تا خاطرات مردم از وداع با شهید احمد کاظمی نیز زنده شود. قالیباف در توئیت خود نوشت: «حضرت آقا عبای نماز شب خود را دادند تا حاج قاسم را با آن دفن کنند. آقا با این عبا ۱۴سال نماز شب خوانده‌اند. این دومین عبای نماز شب آقاست که شهیدی با آن دفن می‌شود؛ نخستین‌بار سر شهادت حاج احمد کاظمی بود».
 
* تشییع و تدفین یاران شهید سلیمانی
روز گذشته مراسم تشییع و خاکسپاری 3 تن از یاران و همراهان شهید سلیمانی نیز در تهران و شهرری برگزار شد. «وحید زمانی‌نیا» و «مصطفی محمد‌میرزایی» صبح دیروز با حضور گسترده و هزاران نفری مردم از مسیرهای بلوار امام حسین(ع)، خیابان فدائیان اسلام، میدان بسیج مستضعفین، میدان شهرری و خیابان حرم تا آستان مقدس حضرت عبدالعظیم(ع) تشییع شدند. پیکر شهید زمانی‌نیا پس از تشییع چند ساعته و باشکوه در شهرری، گرد مضجع حرم مطهر سیدالکریم(ع) و امامزادگان مدفون در آستان مقدس حضرت عبدالعظیم(ع) طواف داده شد و پس از عزاداری مردم سوگوار در شبستان امام خمینی(رض) این آستان به خاک سپرده شد.  مزار شهید «مصطفی محمد‌میرزایی» نیز در شبستان حرم حضرت عبدالعظیم حسنی(ع) است. 
مراسم تشییع پیکر شهید هادی طارمی که سال‌ها در تیم حفاظتی شهید سپهبد قاسم سلیمانی حضور داشت نیز روز گذشته در منطقه ۱۸ تهران برگزار شد و پیکر این شهید بزرگوار در قطعه ۵۰ بهشت زهرا در کنار برادر شهیدش دفن شد.
 
* وداع باشکوه قمی‌ها با سردار دل‌ها
دوشنبه‌شب نیز مردم شهید‌پرور قم میزبان سردار و یاران شهیدش بودند. این وداع که قرار بود ظهر برگزار شود به علت استقبال تاریخی مردم پایتخت با تاخیری چند ساعته برگزار شد و پس از 3 ساعت انتظار، بالگرد حامل پیکر مطهر سردار سلیمانی و شهدای مقاومت در مقر سپاه علی بن‌ابیطالب‌(ع) قم به زمین نشست تا پیکرهای مطهر شهدای مقاومت پس از ورود به قم به حرم مطهر کریمه اهل‌بیت‌(س) منتقل و در گرداگرد مضجع ملکوتی بانوی کرامت طواف داده شود. از حوالی ساعت 18 و 30 دقیقه پیکر مطهر «حاج قاسم» ملت ایران از ابتدای بلوار پیامبر اعظم(ص) به میان جمعیت عاشق و منتظر منتقل شد.
پیکر مطهر شهید ابومهدی المهندس هم در حالی با حضور میلیونی مردم به سمت مسجد مقدس جمکران تشییع شد که از این چهره جبهه مقاومت، در قم در سال 97 به عنوان «مهدی‌یاور» تجلیل شده بود. در میان سیل تشییع‌کنندگان «سردار مقاومت» در قم، طلاب غیرایرانی نیز با پرچم کشورهای‌شان حضور داشتند. پس از انتقال پیکر مطهر سردار سلیمانی به مسجد مقدس جمکران، هزاران زائری که چشم‌انتظار رسیدن این پیکر مطهر بودند، به استقبالش شتافتند. شرکت‌کنندگان در مراسم تشییع پرشکوه حاج قاسم سلیمانی با سردادن شعارهای مختلف، هرگونه مذاکره با شیطان بزرگ را محکوم کرده و خواستار انتقام خون سردار شهید خود شدند.
***
آمریکا حرکتی کند آنجا را که دوستش دارند به آتش می‌کشیم
سردار حسین سلامی روز گذشته در آیین تشییع پیکر مطهر سپهبد حاج قاسم سلیمانی و سردار حسین پورجعفری در میدان آزادی کرمان اظهار داشت: حرف آخر را اول می‌زنم، انتقام می‌گیریم، انتقام می‌گیریم، سخت، محکم، پشیمان‌کننده، قاطع و تمام‌کننده، مطمئن باشید. وی افزود: همه ما امروز می‌دانیم کسی را تا عرش خدا بدرقه می‌کنیم که در صلابت، معنویت و ایمان کم‌نظیر است. او که در شجاعت مالک اشتر است و همواره از همه به دشمن نزدیک‌تر بود، او می‌رفت و می‌رود تا عمود خیمه دشمن را بر کند. وی تصریح کرد: شهید حاج قاسم، زهد و تقوا را از ابوذر و وفاداری را از حضرت عباس(ع) گرفته بود و سرانجام با دستانی جدا همانند مرادش در نزدیکی حرم حضرت عباس وفاداری به اسلام و ولایت و ایران عزیز را اثبات کرد. او میثم، عمار و یاسر بود و جلوه‌ای از زیباترین فضایل عالم در وجود یک شخصیت ممتاز بود. فرمانده کل سپاه پاسداران انقلاب اسلامی افزود: توصیف شخصیت او برای بنده حقیر ممکن نیست. قاسم در حالی که فرماندهی باصلابت بود و همه شکوه ایمان را در قامت خود متجلی می‌کرد همواره بسیار متواضع بود، درجه روی دوش او هرگز تفاخر را در او زنده نکرد. سرلشکر سلامی اظهار کرد: شیر ما معمار شکست‌های پی‌در‌پی آمریکا از مسلمانان عالم طی 4 دهه اخیر است. وی با بیان اینکه قاسم سلیمانی دشمنان را در همه جا تعقیب کرده، نهضت فلسطین را احیا کرده و رژیم صهیونیستی را در باریکه‌ای قرار داده است، گفت: او سیاست آمریکا را برای از بین بردن هسته مقاومت در سوریه با شکست بزرگ مواجهه کرد. فرمانده کل سپاه خاطرنشان کرد: او سیاست آمریکا را در به‌هم زدن آرامش مسلمانان با شکست مواجه کرد و مانع سیطره آمریکا در عراق شده و از شکست یمن در مقابل توطئه جلوگیری کرد. سردار سلامی گفت: قاسم انتقام خود را از قبل گرفته است اما ما انتقام او را خواهیم گرفت. به دشمنان می‌گوییم شما همیشه اشتباه کرده‌اید، شما همیشه برای ما فرصت ساخته‌اید. شما فکر می‌کنید ما از تهدید شما می‌ترسیم؟ این را در میدان تجربه کرده‌اید؟  وی عنوان کرد: شما نقطه آغازی بر پایان حضور خود در این منطقه گذاشتید، شهادت سردار آغازی بر پایان حضور زودرس آمریکا در جهان اسلام است و اعلام می‌کنم این پدیده را بزودی خواهند دید. سردار سلامی با تأکید بر اینکه گفتم انتقام می‌گیریم، آرام باشید، به آینده فکر کنید، ما می‌خواهیم آینده جدیدی بسازیم، گفت: آنها اشتباه کردند، آمریکایی‌ها با بسیج رسانه‌ها تلاش کردند قدری از کینه و نفرت مسلمانان از خود بکاهند و خیلی تلاش کردند ملت ایران را از رهبر و انقلاب جدا کنند و فکر می‌کردند مردم علیه نظام عمل می‌کنند. فرمانده کل سپاه پاسداران عنوان کرد: اما آمریکا ببیند امروز مردم برای چه به میدان آمدند. درود بر شما مردم عزیز، امروز بذر کینه آمریکا در قلب مسلمانان کاشته شده است و مسلمانان هیچ نقطه امنی برای آنها نگذاشته‌اند. سردار سلامی گفت: امروز یک انرژی جدید و اراده و انگیزه جدید که اصل اول مبارزه با آمریکاست شکل گرفته است. امروز قلب‌ها برای همیشه سرشار از نفرت علیه آمریکاست. باز هم می‌گوییم اراده ما محکم است و انتقام می‌گیریم. اگر حرکت پیگیر انجام دهند آنجا را که دوست دارند به آتش می‌کشیم و آنها می‌دانند آنجا کجاست.

Page Generated in 0/0088 sec