printlogo


کد خبر: 214973تاریخ: 1398/10/19 00:00
حکام عرب خلیج‌فارس بی‌اراده‌اند

حسن هانی‌زاده*: کشورهای حاشیه خلیج‌فارس در رابطه با سیاست خارجی همواره دنباله‌رو و مطیع اوامر آمریکا بوده‌اند. می‌توان گفت به غیر از عمان و در مقاطعی قطر، کشورهای این حوزه به ابزار آمریکا برای وارد آوردن فشار علیه ایران در مناسبات منطقه‌ای تبدیل شده‌اند. آنها نشان دادند خارج از اراده آمریکا کاری نخواهندکرد و نمی‌توانند با ایران راسا و به طور مستقل ارتباط برقرار کنند. اما اینکه این کشورها جسارت این را داشته ‌باشند که در عرصه نظامی در کنار آمریکا وارد عمل مستقیم علیه ایران شوند، موضوعی غیرقابل تصور است.
 نهایت همراهی می‌تواند تامین مالی آن هم به شکل محدود باشد. ضمن اینکه آنها نیز پس از موضوع سقوط پهپاد آمریکا در خلیج‌فارس توسط ایران به این جمع‌بندی رسیدند که آمریکا حامی مطمئنی برای‌شان نخواهد بود و اخراج آمریکا از خاورمیانه در آینده قطعی است. از این منظر در رویکرد جدیدشان با توجه به اقداماتی که در این مدت انجام داده‌اند تصور می‌شود حداقل در بلندمدت به دنبال یک همکاری امنیت جمعی با ایران باشند. 
آمریکا هم دیگر قصدی برای هزینه کردن از نیروها و توان نظامی خود برای آنها ندارد. در حال حاضر این کشورها در یک موقعیت ترس و انتظار هستند.
کارشناس مسائل خلیج‌فارس*

Page Generated in 0/0055 sec