printlogo


کد خبر: 214975تاریخ: 1398/10/19 00:00
دور دنیا

سازمان ملل خواستار تمدید کمک‌ها به سوریه شد
ینس لیرکی، سخنگوی دفتر هماهنگی امور بشردوستانه سازمان ملل ضمن درخواست برای تمدید دوره طرح ارسال کمک‌های بشردوستانه برای سوری‌ها از طریق مرزها، گفت: طرح جایگزینی وجود ندارد. این عملیات اجازه کمک به صدها هزار تن را می‌دهد و از مدت‌ها پیش در حال اجرای این طرح هستیم. این تنها وسیله ممکنی است که از آن برای رساندن کمک به نیازمندان استفاده می‌کنیم. لازم است طرح این سازمان برای ارسال کمک‌های بشردوستانه از طریق مرزها تمدید شود. دوره طرح ارسال کمک‌های بشردوستانه به سوریه از طریق مرزها ۱۰ ژانویه به پایان می‌رسد. وی افزود: سازمان ملل از سال ۲۰۱۴، ۳۰ هزار کامیون حامل کمک را از طریق 4 نقطه مرزی ارسال کرده است. 4 میلیون تن از طریق این عملیات در شمال سوریه کمک دریافت می‌کنند که 7/2 میلیون تن از آنها در شمال غرب سوریه ساکن و به این کمک‌ها وابسته هستند.
***
اعتصاب هندی‌ها در اعتراض به وضعیت بد اقتصادی
ده‌ها هزار تن از کارگران وابسته به اتحادیه‌های صنفی و تجاری هند روز چهارشنبه اعتصابی گسترده را در اعتراض به خصوصی‌سازی‌ها و افزایش بیکاری در اثر کندی رشد اقتصادی در بخش‌های مختلف این کشور به اجرا درآوردند که موجب اخلال‌ گسترده بویژه در زمینه خدمات حمل‌ونقل و بانکداری شد. بیش از ۱۰ اتحادیه صنفی و تجاری در هند که وابسته به احزاب چپگرای این کشور از جمله اصلی‌ترین حزب مخالف یعنی حزب «کنگره» هستند، خواستار برپایی این اعتراضات سراسری علیه اصلاحات دولت نارندرا مودی، نخست‌وزیر این کشور در حوزه کار و اشتغال شدند. این اصلاحات مناقشه‌برانگیز دولت مودی شامل خصوصی‌سازی برخی شرکت‌های دولتی نظیر شرکت هواپیمایی «ایر ایندیا» و شرکت بزرگ نفتی BPCL و همچنین شامل ادغام چند بانک دولتی است.
***
توقیف کشتی‌های به مقصد یمن از سوی ائتلاف عربی
انصارالله یمن اعلام کرد ائتلاف عربی ضد‌یمن به رهبری عربستان ۱۵ فروند کشتی سازمان ملل را که حامل فرآورده‌های نفتی و غذا بودند، توقیف کرده و به آنها اجازه ورود به بندر حدیده را نمی‌دهد. موسسه بنادر دریای سرخ که تحت مدیریت انصارالله است، در سایت خود اعلام کرد: ائتلاف دشمن ۱۵ فروند کشتی از جمله 8 نفتکش حاوی 233,192 تن بنزین و گازوئیل و 7 کشتی حامل 80,736 تن آرد، گندم، شکر و روغن و نیز یک فروند کشتی کانتینری حامل محموله‌های برنامه‌های جهانی غذا را توقیف کرد. همچنین این موسسه تاکید کرد: استمرار ممانعت ائتلاف عربی ضدیمن از ورود کشتی‌ها به حدیده را با وجود اینکه مجوزهای لازم از سازمان ملل دریافت کرده و بازرسی‌ها انجام شده‌ است، محکوم می‌کنیم.
***
استقرار جنگنده‌های اندونزی در دریای چین جنوبی
پس از ورود کشتی‌های چینی به آب‌های مورد مناقشه دریای چین جنوبی، ارتش اندونزی روز چهارشنبه اعلام کرد جاکارتا جنگنده‌ها و کشتی‌های جنگی خود را برای گشت‌زنی در جزایر نزدیک این آب‌ها مستقر کرده است. به نوشته روزنامه «گالف تودی»، «جوکو ویدودو» رئیس‌جمهوری اندونزی نیز روز چهارشنبه عازم آب‌های اطراف جزایر «ناتونا» در مرز دریای چین جنوبی شد. ارتش اندونزی پیش از بازدید ویدودو، 8 کشتی جنگی و 4 جنگنده را پیرامون این منطقه مستقر کرده بود. جاکارتا همچنین اعلام کرد صدها ماهیگیر را برای مراقب بودن از کشتی‌های خارجی به این منطقه اعزام خواهد کرد. این اقدامات پس از ورود یک کشتی گارد ساحلی چین به آب‌های «ناتونا» در دریای چین جنوبی انجام شد؛ منطقه‌ای که بر سر مالکیت آن بین چین و اندونزی مناقشه وجود دارد.
***
تشکیل دولت ائتلافی در اسپانیا
پارلمان اسپانیا سرانجام توانست یک دولت به رهبری نخست‌وزیر سوسیالیست این کشور انتخاب کند؛ دولتی که نخستین دولت ائتلافی اسپانیا محسوب می‌شود. رهبران جناح چپی دولت ائتلافی اسپانیا متعهد شده‌اند با جدایی‌طلبان کاتالونیا گفت‌وگو کنند، مالیات افرادی را که دارای بالاترین درآمدها هستند افزایش دهند و برنامه‌های اجتماعی را تقویت کنند. این رای‌گیری در پارلمان اسپانیا به ۹ ماه بن‌بست سیاسی ناشی از 2 انتخابات نافرجام سال گذشته میلادی پایان داده است. دولت ائتلافی به رهبری پدرو سانچز، نخست‌وزیر اسپانیا تشکیل شده است.

Page Generated in 0/0100 sec