printlogo


کد خبر: 215010تاریخ: 1398/10/19 00:00
هواپیمای بوئینگ 737 اوکراین بامداد دیروز دقایقی پس از پرواز از فرودگاه امام(ره) تهران سقوط کرد
6 دقیقه‌ تا خدا
179 سرنشین این هواپیما جان باختند که 147 مسافر آن ایرانی بودند

گروه اجتماعی:  179 مسافر بوئینگ 737 هواپیمایی «اوکراین اینترنشنال» که ساعت 6:12 صبح دیروز از فرودگاه امام بلند شد، فکرش را هم نمی‌کردند مدت زمان سفرشان فقط 6 دقیقه باشد.
به گزارش «وطن‌امروز»، دیروز هواپیمای اوکراینی با مسافرانی که اکثرا ایرانی بودند، حدود یک ساعت قبل از طلوع آفتاب دچار نقص فنی شد و در آسمان آتش گرفت. این هواپیما در نهایت در منطقه فردوسی رباط‌کریم سقوط کرد و تمام مسافران هواپیما در دم جان باختند.
یک شاهد عینی در شهر پرند به خبرنگار «وطن‌امروز» گفت: صدای انفجار سقوط هواپیما ساعت 6:18 در شهر پرند به وضوح شنیده شد و حتی خانه‌های این منطقه لرزید. ساکنان خانه‌های مشرف به شهر رباط‌کریم آتش ‌ناشی از سقوط هواپیما را می‌توانستند ببینند. 
همچنین یک شاهد عینی دیگر گفت: هواپیمای اوکراینی در آسمان آتش گرفته بود و چند لحظه قبل از سقوط هواپیما براحتی می‌شد آتش هواپیما را دید و با سقوط آن آتش‌سوزی و انفجار مهیبی در منطقه رخ داد.
فیلم‌هایی که از محل حادثه منتشر شده نشان می‌دهد هواپیما از همان لحظات اولیه پرواز دچار آتش‌سوزی شده و خلبان اصلا فرصت تماس با برج مراقبت نداشته و هیچ تماسی نگرفته است.
حسن رضایی‌فر، رئیس کمیسیون بررسی سوانح هوایی سازمان هواپیمایی در این‌باره گفت: این پرواز از اپروچ فرودگاه امام خمینی(ره) خارج شده بود و وارد اپروچ مهرآباد شده بود و خلبان هیچ تماسی با اپروچ مهرآباد نداشته و اعلام وضعیت اضطراری تا پیش از سقوط نداشته است.
پس از اعلام سقوط هواپیمای اوکراینی که موجب وحشت ساکنان شد 22 آمبولانس، 2 آمبولانس اتوبوسی و یک بالگرد به منطقه اعزام شد اما متاسفانه هیچ‌یک از مسافران این پرواز زنده نبودند و آمبولانس‌ها فقط اجساد را برای تعیین دی‌ان‌ای به بیمارستان منتقل کردند.
 
* کشف 2 جعبه سیاه
هواپیمای اوکراینی سقوط کرده دارای 2 جعبه سیاه بوده است. رضا جعفرزاده، سخنگوی سازمان هواپیمایی کشوری در گفت‌وگو با «وطن‌امروز» اظهار داشت: 2 جعبه سیاه هواپیمای بوئینگ 737 توسط تیم بررسی سانحه سازمان هواپیمایی کشوری پیدا شد. 
وی با اشاره به جست‌وجوی قطعات هواپیما در محل سایت سانحه گفت: با تکمیل داده‌ها بررسی‌های دقیق‌تر تیم بررسی سانحه سازمان هواپیمایی کشوری آغاز خواهد شد. 
 
* مسافر خوش‌شانس از پرواز جا ماند
صاحب خودرویی که با خلافی بالا، توسط پلیس‌راه سوادکوه در استان مازندران توقیف شد، از پرواز هواپیمای اوکراینی جا ماند تا زنده بودنش را مدیون پلیس وظیفه‌شناس و خلافی بالای خودرویش باشد.
رئیس پلیس راهنمایی و رانندگی شهرستان سوادکوه گفت: عصر دیروز ماموران پلیس راه سوادکوه در حین خدمت در حوالی شهر زیراب، یک خودروی سواری را به علت سرعت بالا توقیف کردند که پس از بررسی، متوجه خلافی بالای این خودرو شدند و بلافاصله آن را توقیف کردند.
سرگرد صادقی افزود: صاحب این خودرو که یکی از شهروندان استان گلستان بود، برای رسیدن به پرواز تهران- کی‌یف با سرعت زیاد در حال حرکت بود که ماموران پلیس راهور او را متوقف کردند.
به گفته وی این مسافر خط پروازی تهران- اوکراین که به علت توقیف خودرویش توسط پلیس و نرسیدن به پروازش ناراحت بود، پس از اطلاع از سقوط این هواپیما و کشته شدن همه سرنشینان آن هواپیما، از نجات جان خود خوشحال شد و در تماس تلفنی با ماموران پلیس راه، از آنها به خاطر نجات جانش تقدیر و تشکر کرد.
 
* مرگ دختر و داماد مدیرعامل اسبق همراه اول در سانحه هوایی اوکراین
در حادثه دیروز 2 فرزند مدیرکل همکاری بین‌الملل وزارت بهداشت و دختر و داماد دبیرکل نظام صنفی رایانه کشور هم جان باختند.
محمد و زینب اسدی‌لاری 2 فرزند دکتر اسدی‌لاری، مدیرکل همکاری‌های بین‌الملل وزارت بهداشت و همچنین سجاده سرائیان و محمد صالحه، دختر و داماد دکتر سرائیان دبیرکل نظام صنفی رایانه کشور و مدیر عامل اسبق همراه اول در حادثه سقوط هواپیمای اوکراینی درگذشتند.
 
* ماجرای سفر دسته‌جمعی فارغ‌التحصیلان شریف به اوکراین چه بود؟
اسامی دانشجویان فوت شده در سقوط هواپیمای اوکراینی اعلام شد که در حال بازگشت به دانشگاه محل تحصیل‌شان بوده‌اند.
یک منبع آگاه با تایید جان‌باختن ۱۳ فارغ‌التحصیل دانشگاه صنعتی شریف در این حادثه افزود: این افراد دانشجوی دانشگاه‌های خارجی بوده‌اند و برای گذراندن تعطیلات ژانویه دانشگاه‌شان به کشور بازگشته بودند و دیروز به دلیل پایان تعطیلات در حال برگشت بودند.
در ادامه اسامی دانشجویانی که دانشگاه صنعتی شریف اعلام کرده، آمده است:
۱- حمیدرضا ستاره‌کوکب، ورودی ۱۳۸۹، کارشناسی ارشد مهندسی مکانیک
۲- مهدی اسحاقیان‌درچه، ورودی ۱۳۹۲، کارشناسی مهندسی مکانیک
۳- پونه گرجی، ‌ورودی ۱۳۹۱، کارشناسی مهندسی کامپیوتر
۴- ایمان آقابالی، ورودی ۱۳۸۹، کارشناسی مهندسی برق
۵- آرش پورضرابی، ورودی ۱۳۹۱، کارشناسی مهندسی کامپیوتر
۶- محمد الیاسی، ورودی ۱۳۸۹، کارشناسی مهندسی مکانیک
۷- میلاد قاسمی، ورودی ۱۳۸۹ کارشناسی ارشد مدیریت / ۱۳۸۴ کارشناسی مهندسی برق
۸- الناز نبی، ورودی ۱۳۹۲، کارشناسی ارشد مدیریت
۹- محمد امین‌بیروتی، ورودی ۱۳۹۲، مهندسی کامپیوتر
۱۰- زهرا حسنی‌سعدی، ورودی ۱۳۹۲، کارشناسی فیزیک
۱۱- امیر اشرفی‌حبیب‌آبادی، ورودی ۱۳۹۲، کارشناسی ارشد مهندسی مکانیک
۱۲- محمد صالحه، ورودی ۱۳۸۹، کارشناسی ارشد مهندسی برق
۱۳- غزل نوریان، ورودی ۱۳۹۱، کارشناسی مهندسی علم مواد
دانشگاه صنعتی شریف این حادثه را تسلیت گفت و اعلام کرد: جان‌باختن تعدادی از هموطنان و دانش‌آموختگان دانشگاه شریف در سانحه‌ دلخراش و اندوهبار سقوط هواپیمای مسافری اوکراینی را به ملت عزیز ایران و خانواده‌ بزرگ دانشگاه شریف تسلیت و تعزیت می‌گوییم.
از درگاه خداوند متعال برای آن عزیزان سفر کرده رحمت واسعه الهی و برای خانواده‌های معززشان صبر جمیل مسألت می‌نماییم.
 
***
[پردازش جعبه سیاه بوئینگ 737 اوکراینی توسط تیم ایرانی بررسی سانحه]
رئیس سازمان هواپیمایی کشوری گفت: اطلاعات جعبه سیاه بوئینگ 737 اوکراینی توسط تیم بررسی سانحه سازمان هواپیمایی کشوری پردازش می‌شود. علی عابدزاده صبح دیروز در حاشیه مراسم تجلیل دست‌اندرکاران صنعت حمل‌ونقل هوایی از سردار شهید حاج قاسم سلیمانی، در جمع خبرنگاران درباره جزئیات سانحه سقوط هواپیمای اوکراینی گفت: جعبه‌های سیاه هواپیما پیدا شده است و پس از تجزیه و تحلیل اطلاعات جعبه سیاه، علل وقوع سانحه اعلام رسمی می‌شود. این پرواز 170 مسافر و 9 خدمه پروازی داشت که حدود 150 نفر از مسافران ایرانی بودند. 
رئیس سازمان هواپیمایی کشوری با بیان اینکه از تأخیر پرواز این هواپیما و نقص فنی آن اطلاعی ندارم، در پاسخ به فارس گفت: خلبان هیچ تماسی با برج مراقبت و اپروچ نداشته است. 
وی با بیان اینکه بوئینگ سانحه‌دیده، بوئینگ مکس نبوده است،‌ گفت: بوئینگ مکس در هیچ جای دنیا اجازه پرواز ندارد. 
عابدزاده افزود: خلبان این پرواز هیچ‌گونه اعلام وضعیت اضطراری نداشته است اما به هر حال باید نوار مکاتبات خلبان را در جعبه سیاه بشنویم تا این موضوع به دقت بررسی شود. 
رئیس سازمان هواپیمایی کشوری تأکید کرد: اطلاعات جعبه سیاه توسط تیم بررسی‌ سانحه سازمان هواپیمایی کشوری پردازش می‌شود و به خارج کشور نمی‌رود. تجزیه و تحلیل جعبه سیاه بستگی به یکسری موارد سخت‌افزاری و نرم‌افزاری دارد که پس از پردازش کامل اطلاعات علل وقوع سانحه اعلام رسمی می‌شود.

Page Generated in 0/0072 sec