printlogo


کد خبر: 215013تاریخ: 1398/10/19 00:00
ایران در نخستین مرحله انتقام شهادت سپهبد قاسم سلیمانی، بامداد دیروز مقر نظامیان آمریکایی در پایگاه عین‌الاسد عراق را با 40 موشک و پهپاد در هم کوبید
چشم شیطان کور
بیانیه سپاه: به شیطان بزرگ هشدار می‌دهیم هر شرارت مجدد یا تحرک و تجاوز دیگر با پاسخ‌های دردناک‌تر و کوبنده‌تری مواجه خواهد شد

گروه سیاسی: تنها چند ساعت پس از انتشار پیام تسلیت شهادت سردار سلیمانی از سوی رهبر حکیم انقلاب بود که کلیدواژه «انتقام سخت» تبدیل به نمادی زبانی برای وحدت‌بخشی به مواضع ایرانیان در واکنش به اقدام تروریستی ترامپ شد. این کلیدواژه البته محدود به یک مطالبه مردمی در فضای مراسم‌های مختلف سوگواری نشد و از سوی تمام مسؤولان و فرماندهان نظامی نیز بارها تکرار شد تا در آخرین مرتبه سردار سلامی در آغاز سخنرانی روز سه‌شنبه خود در تشییع شهید سلیمانی در کرمان قطعیت آن را مورد تاکید قرار دهد و بگوید: «حرف آخر را اول می‌زنم، انتقام می‌گیریم، انتقام می‌گیریم، سخت، محکم، پشیمان‌کننده، قاطع و تمام‌کننده، مطمئن باشید». وی همچنین در پایان سخنان نیز با تکرار گزاره انتقام گفت: «باز هم می‌گوییم اراده ما محکم است و انتقام می‌گیریم. اگر حرکت پیگیر انجام دهند آنجا را که دوست دارند به آتش می‌کشیم و آنها می‌دانند آنجا کجاست». در چنین فضایی، کمتر از 24 ساعت برای تبدیل شدن حرف به عمل زمان نیاز بود تا در ساعت 1:20 بامداد روز چهارشنبه یعنی همان ساعتی که عملیات تروریستی آمریکا علیه شهید سلیمانی رخ داده بود، موشک‌های ایران پایگاه «عین‌الاسد» را که بزرگ‌ترین مرکز نظامیان آمریکایی بود مورد حمله قرار دهند تا نخستین گام عملیاتی در راستای «انتقام سخت» از آمریکا ساعاتی پیش از تدفین شهید سلیمانی برداشته شود. گفتنی است در اطلاعیه پنتاگون حمله به پایگاه اربیل نیز مورد اشاره قرار گرفته است که با توجه به بیانیه سپاه پاسداران و تاکید بر حمله به «عین‌الاسد» بعید به نظر می‌رسد این پایگاه بخشی از هدف حمله ایران بوده باشد. به گزارش «وطن امروز» در این عملیات 35 موشک کروز، 4 موشک زمین به زمین و 4 پهپاد، این پایگاه آمریکایی را مورد هدف قرار دادند و تمام آنها به اهداف از پیش تعیین شده اصابت کردند. در همان ساعات اولیه بود که منابع خبری از پرواز بالگردهای آمریکایی بر فراز عین‌الاسد و اربیل برای بیرون کشیدن پیکر کشته‌شدگان و برآورد تلفات خبر دادند. لازم به ذکر است عملیات انتقامی ایران به پادگان آمریکایی‌ها نخستین حمله مستقیم یک کشور به آمریکا بعد از جنگ جهانی دوم بوده است که بیشتر خسارت را به این کشور وارد کرده است. 
عین‌الاسد دومین پایگاه هوایی بزرگ عراق در ۱۰۸ کیلومتری غرب «الرمادی» قرار دارد که تفنگداران آمریکایی این پایگاه را در سال ۲۰۰۳ اشغال کردند و تا سال ۲۰۱۱ در آن باقی ماندند و در پایان سال ٢٠١٤ به بهانه مبارزه با داعش، بار دیگر این پایگاه در اختیار نظامیان آمریکایی حاضر در  ائتلاف بین‌المللی ضدداعش قرار گرفت. این پایگاه که پس از اشغال آن از سوی آمریکایی‌ها به یک شهر نظامی تبدیل شده، بزرگ‌ترین پایگاه نظامی نیروهای آمریکایی در عراق است. 
پایگاه عین‌الاسد که پس از پایگاه هوایی البلد (نزدیک فرودگاه بغداد)، دومین پایگاه هوایی عراق است، 50 کیلومتر مربع مساحت و 30 کیلومتر محیط دارد و در فاصله ۱۶۰ کیلومتری از بغداد، ۲۸۰ کیلومتری مرز ایران و عراق و در فاصله ۴۳۰ کیلومتری از کرمانشاه قرار دارد. این پایگاه همچنین دسامبر ۲۰۱۸ میزبان دونالد ترامپ و همسرش ملانیا بود که در این بازدید دونالد ترامپ با اذعان به مخفیانه بودن سفرش به بغداد گفت: خیلی غم‌انگیز است که 7 تریلیون دلار در خاورمیانه هزینه کنی و بعد ناچار باشی در کمال خفا به خاورمیانه سفر کنی و هر کاری انجام دهی تا سالم به مقصد برسی.
 
* سپاه پاسداران: رژیم صهیونیستی را جدا از آمریکا نمی‌دانیم
ساعاتی بعد از عملیات انتقام ایران و انتشار خبر آن، سپاه پاسداران انقلاب اسلامی با انتشار اطلاعیه‌ای در عین تایید خبر عملیات به بیان 4 نکته پیرامون سیاست آینده خود برای انتقام از ترور شهید سلیمانی پرداخت. مشروح این اطلاعیه به شرح زیر است: 
بسم الله قاصم الجبارین
امت اسلامی داغدار، ملت بزرگ و شهیدپرور ایران اسلامی
زمان تحقق وعده صادق فرارسید و به اذن خداوند متعال بامداد امروز [دیروز] در پاسخ به عملیات جنایتکارانه و تروریستی نیروهای متجاوز آمریکایی و انتقام ترور ناجوانمردانه و شهادت مظلومانه فرمانده قهرمان و فداکار نیروی قدس سپاه پاسداران انقلاب اسلامی سردار پرافتخار سپهبد پاسدار شهید حاج قاسم سلیمانی و یارانش، رزمندگان شجاع نیروی هوافضای سپاه طی عملیاتی موفق به نام عملیات شهید سلیمانی، با رمز مقدس یا زهرا(س) با شلیک ده‌ها فروند موشک زمین به زمین، پایگاه اشغالی ارتش تروریستی و متجاوز آمریکا موسوم به عین‌الاسد را در هم کوبیدند که جزئیات آن متعاقباً به استحضار ملت شریف ایران و آزادگان جهان اسلام خواهد رسید.
سپاه پاسداران انقلاب اسلامی با تبریک این پیروزی بزرگ به امت اسلامی و مردم فداکار و عظیم‌الشأن ایران اسلامی اعلام می‌دارد:
1- به شیطان بزرگ، رژیم سفاک و مستکبر آمریکا هشدار می‌دهیم هر شرارت مجدد و یا تحرک و تجاوز دیگر با پاسخ‌های دردناک‌تر و کوبنده‌تری مواجه خواهد شد.
2-  به دولت‌های متحد آمریکا که پایگاه‌های خود را در اختیار ارتش تروریستی این کشور قرار داده‌اند اخطار داده می‌شود هر سرزمینی، به هر ترتیب مبدأ اقدامات خصمانه و تجاوزگرانه علیه جمهوری اسلامی ایران قرار گیرد، هدف قرار  خواهد گرفت.
3- به هیچ وجه رژیم صهیونیستی را در این جنایات جدای از رژیم جنایتکار آمریکا نمی‌دانیم.
4- به مردم آمریکا توصیه می‌کنیم برای پیشگیری از خسارت‌های بیشتر، سربازان آمریکایی را از منطقه فراخوانده و اجازه ندهند با نفرت‌افزایی روزافزون رژیم ضدمردمی حاکم بر ایالات متحده جان نظامیان آن کشور بیش از این به خطر افتد.
و ما نصر الا من عندالله العزیز الحکیم
 
* 20 نقطه حساس مورد اصابت قرار گرفت، بیش از 80 کشته
صبح دیروز یک مقام آگاه در سازمان اطلاعات سپاه در گفت‌وگو با فارس از حجم تلفات گسترده آمریکایی‌ها در حمله موشکی ایران خبر داد. وی گفت: مطابق گزارشات دقیق منابع ما در منطقه تا این لحظه دست‌کم ۸۰ نظامی آمریکایی کشته و حدود ۲۰۰ نفر زخمی شده‌اند که زخمی‌ها بلافاصله با بالگرد از این پایگاه بیرون برده شده‌اند. وی افزود: پایگاه عین‌الاسد یک مجموعه راهبردی برای آمریکا بوده که پشتیبانی از هواپیماهای بدون سرنشین در این پایگاه انجام می‌شده است. این مقام آگاه افزود: ۲۰ نقطه حساس این پایگاه توسط ۱۵ موشکی که شلیک شد مورد اصابت قرار گرفت و تعداد قابل توجهی پهپاد و بالگرد منهدم شد.  وی گفت: به‌رغم آماده‌باش کامل آمریکایی‌ها پدافند آنها نتوانست هیچ عکس‌العملی نشان دهد. این منبع آگاه افزود: ۱۰۴ نقطه حساس از مواضع آمریکا در منطقه شناسایی شده که به محض اولین خطای آمریکایی‌ها منهدم خواهد شد. گفتنی است به‌دلیل قدرت تخریب سرجنگی موشک‌های بالستیک شلیک شده (۴۵۰ کیلوگرم مواد منفجره)، چند هدف حیاتی تنها با یک موشک منهدم شده است.
خبرگزاری فارس ساعاتی بعد خبر از بالا رفتن آمار کشته‌شدگان نسبت به آمار اولیه 80 نفر داد و نوشت: «بر اساس اخبار واصله از حجم گسترده تخریب‌ها در پایگاه هوایی عین‌الاسد در عراق، منابع خبری به فارس اعلام کردند که تعداد کشته‌ها از آمار اولیه اعلام شده فراتر رفته است».
در همین حال با افزایش تنش‌ها میان ایران و آمریکا برخی از کشورها عبور نفتکش‌های خود از تنگه هرمز را به تعلیق درآوردند. روزنامه وال‌استریت ژورنال گزارش داد شرکت نفتکش سعودی بحری عبور نفتکش‌هایش از تنگه هرمز را به حالت تعلیق درآورده است.  دیگر شرکت‌های نفتکش بزرگ بین‌المللی نظیر پتروبراس برزیل نیز از تعلیق عبور نفتکش‌های خود از تنگه هرمز خبر داده‌اند.
 
* هرگونه شرارت پاسخ قوی‌تر خواهد داشت
سرلشکر محمد باقری، رئیس ستاد کل نیروهای مسلح جمهوری اسلامی نیز در واکنش به عملیات مقتدرانه نیروی هوافضای سپاه پاسداران انقلاب اسلامی، به سردمداران کج‌فهم رژیم تروریستی ایالات متحده آمریکا هشدار داد: عملیات غرورآفرین بامداد گذشته تنها بیانگر گوشه‌ای از توانمندی نیروهای مسلح جمهوری اسلامی ایران و در پاسخ به اقدام تروریستی رژیم آمریکا در به شهادت رساندن شهید بزرگوار سردار سپهبد پاسدار قاسم سلیمانی است و از این پس هرگونه شرارت جدید آمریکا با پاسخی قوی‌تر، کوبنده‌تر و با وسعت بیشتر مواجه خواهد شد. سرلشکر باقری تاکید کرد: اینک وقت آن رسیده است تا سردمداران شرور ایالات متحده با درک توانمندی جمهوری اسلامی ایران در گستره‌ وسیعی از جغرافیای جهان، روشی اصولی را اتخاذ کرده و هر چه سریع‌تر نیروهای ارتش تروریستی خود را از منطقه خارج کنند.
 
* عین‌الاسد محل دپوی سلاح و تجهیزات آمریکایی‌ها شده بود
سردار عباس نیلفروشان، معاون عملیات سپاه پاسداران انقلاب اسلامی نیز در گفت‌وگو با تسنیم درباره عملیات انتقام شهید سلیمانی و حمله موشکی سپاه به پایگاه عین‌الاسد گفت: همان‌طور که رهبر انقلاب گفتند دوران بزن در رو تمام شده است. در پی آلوده شدن دست استکبار به خون سردار سرافراز حاج قاسم سلیمانی، همان‌طور که رهبر انقلاب فرمودند «انتقام سختی در انتظار جنایتکاران است» و سپاه هم وعده داد « انتقام قطعی است و زمان و مکان را ما تعیین می‌کنیم» به‌خونخواهی شهید بزرگوار، طی بررسی‌هایی که سپاه به‌عمل آورد پایگاه عین‌الاسد به‌عنوان چشم فتنه و جایی که عملیات‌های تروریستی آمریکا در منطقه آنجا طراحی و اجرا می‌شد و ترور شهید سلیمانی هم آنجا طراحی و اجرا شده بود، سپاه تصمیم گرفت تا این اتاق فرمان ترور را فشل کند و فرماندهی استکبار در منطقه را از بین ببرد.
معاون عملیات سپاه ادامه داد: با وجود آنکه اطلاعات ما حاکی از آمادگی صددرصدی نیروهای آمریکایی در منطقه و پایگاه عین‌الاسد بود و همه شواهد اعم از سیستم‌های راداری و سایر تجهیزات آمریکایی گواه این ادعاست، آنها به هیچ عنوان نتوانستند موشک‌های بالستیک سپاه را حتی چند متر منحرف کنند و موشک‌های ما دقیقاً به اهداف اصابت کردند. وی افزود: این عملیات در همان ساعت عملیات ترور سردار سلیمانی و با رمز یازهرا(س) آغاز شد. در این عملیات پایگاه عین‌الاسد آماج ده‌ها فروند موشک زمین به زمین سپاه قرار گرفت و فرزندان امام خامنه‌ای در سپاه ثابت کردند در خدمتگزاری به مردم صادقند.
وی ادامه داد: در روزهای اخیر مردم یکپارچه فریاد انتقام سر می‌دادند و من تا امروز چنین انسجامی را بین مردم ندیده بودم. این عملیات وعده صادقی بود که سپاه داد و عمل کرد. سردار نیلفروشان گفت: ما امروز در آمادگی صددرصدی هستیم و هرگونه حرکت را رصد می‌کنیم. چنانچه دشمن قصد شرارت داشته باشد پاسخ بعدی ما بسیار سهمگین و دردناک و کوبنده و پشیمان‌کننده خواهد بود.  دشمن می‌داند که ما در وعده صادق هستیم، همان‌طور که پاسخ ضربه اول را دادیم. وی با بیان اینکه «ما قصد راه‌اندازی جنگ تمام‌عیار نداریم»، گفت: با این حال آماده صددرصدی دفاع از آرمان‌های انقلاب هستیم و چنانچه دشمن دست از پا خطا کند تا حد بازدارندگی که شأن ملت ایران است حرف آخر را می‌زنیم. دشمن باید بداند بازدارندگی حق مسلم ما است و ما شروع‌کننده نبوده‌ایم. ما مدافعیم بنابراین برای جبران هرگونه ضربه‌ای تا حد بازدارندگی که در شأن ملت انقلابی ایران است ایستاده‌ایم و در صورت ادامه شرارت آمریکا پاسخ ما تا رسیدن به موازنه در شأن ملت ایران ادامه خواهد داشت. معاون عملیات سپاه هشدار داد: به کشورهای منطقه با قاطعیت اعلام می‌کنم اگر سرزمینی یا پایگاهی مورد استفاده متجاوزان قرار گیرد در دایره هدف ما است. ما در حال بررسی دقیق‌تر میزان نقش رژیم اشغالگر قدس در ترور سردار سلیمانی هستیم و این رژیم باید بداند هیچ‌یک از فعالیت‌ها و مساعدت‌های این رژیم در راستای جنایت اتفاق‌افتاده از دید ما پنهان نمی‌ماند و در پاسخ تجاوزهای بعدی سهم شرکای متجاوزان قطعاً سهم ویژه‌ای است. سردار نیلفروشان عنوان کرد: قبل از اجرای عملیات، با اشراف اطلاعاتی بسیار بالا، فعالیت‌ها و حرکات نیروهای تروریست آمریکا در منطقه و پایگاه هوایی عین‌الاسد را دقیقاً بررسی کردیم. بیش از 2 روز است که عین‌الاسد محل دپوی سلاح و تجهیزات آمریکایی‌ها شده بود و از لحاظ اهمیت مهم‌ترین پایگاه منطقه‌ای آمریکایی‌ها در اداره و هدایت عملیات‌های تروریستی به‌ حساب می‌آمد.
 
* در ازای دست شهید سلیمانی پای آمریکا از منطقه بریده می‌شود
رئیس‌جمهور نیز در جلسه هیات دولت با اشاره به حضور بی‌سابقه ملت ایران در مراسم تشییع سردار سلیمانی و یاران او در شهرهای مختلف کشور گفت: مردم نه‌تنها در شهرهایی که تابوت این سردار بزرگ روی دست‌ها سیر کرد، بلکه در همه شهرها و روستاها به طور یکپارچه عزاداری کرده و علیه اقدام آمریکا فریاد برآوردند. روحانی افزود: این یک حادثه بزرگ تاریخی بود که ملت ما را بیش از همیشه با هم متحد و منسجم کرد.
روحانی با اشاره به عملیات انتقام جمهوری اسلامی در حمله به پایگاه عین‌الاسد گفت: از سپاه پاسداران انقلاب اسلامی تشکر می‌کنیم که با عملیاتی که علیه پایگاه بزرگ آمریکایی‌ها در منطقه انجام داد، بخوبی نشان داد ما در برابر آمریکا عقب‌نشینی نمی‌کنیم. رئیس‌جمهور تاکید کرد اگر آمریکا مرتکب جنایتی شود، هرچند که بخواهد تهدید کند، باید بداند پاسخ قاطع نیروهای مسلح ما را دریافت خواهد کرد. روحانی افزود: اگر آمریکا از این به بعد بخواهد مرتکب جنایت دیگری شود باید بداند پاسخ محکم‌تری را خواهد گرفت. آمریکایی‌ها اگر آگاهی و هوشیاری داشته باشند در این مقطع اقدام دیگری انجام نمی‌دهند اما اگر این کار را انجام دادند هم مردم و هم نیروهای مسلح کشور آماده اقدام متقابل در برابر آنها هستند.
رئیس‌جمهور اظهار داشت: معتقدم آمریکا باید پاسخ اصلی خود را از ملت‌های منطقه دریافت کند. آنها دست سردار سلیمانی عزیز ما را در این جنایت قطع کردند، انتقامش این است که پای آمریکا را از این منطقه بریده و قطع کنیم. روحانی افزود: اگر پای آمریکا از این منطقه قطع شود و دست تجاوزش برای همیشه بریده شود، در حقیقت انتقام و پاسخ نهایی ملت‌های منطقه به آمریکا خواهد بود. رئیس‌جمهور با بیان اینکه آمریکایی‌ها نباید خطا کنند و اگر در دیگر کشورها اقداماتی علیه آنها انجام شد بگویند توسط نیروهای نیابتی ایران به انجام رسیده است، گفت: ما نیروی نیابتی نداریم، چرا که امروز ملت‌ها آزادند و هیچ نیرویی در هیچ کشوری تحت فرمان ما نیست به گونه‌ای که حشدالشعبی جزو نیروی مسلح رسمی عراق و تحت فرمان فرماندهی عراق قرار دارد.
 
* حمله ایران با اطلاع دولت عراق بوده است
محمدجواد ظریف، وزیر امور خارجه ساعاتی بعد از انتشار خبر عملیات انتقام‌جویانه کشورمان با انتشار توئیتی آن را «دفاعی مشروع» دانست و نوشت: «ایران اقداماتی متناسب برای دفاع از خود ذیل ماده ۵۱ منشور ملل متحد را اتخاذ کرد و به پایان رساند و پایگاهی را که از آن حمله مسلحانه بزدلانه علیه شهروندان و مقامات ارشد ما انجام شده بود هدف قرار داد. ما به دنبال تشدید تنش یا جنگ نیستیم ولی در برابر هرگونه تجاوزی از خود دفاع خواهیم کرد».
وی همچنین  پس از حضور در سفارت عراق به منظور امضای دفتر یادبود شهدای اقدام تروریستی اخیر آمریکا درباره ادعای مطرح‌شده مبنی بر اینکه اقدام ایران تمامیت ارضی عراق را مورد هدف قرار داده، ‌گفت: اقدام ایران در ارتباط با پایگاهی بوده که علیه سردار سلیمانی و شهید ابومهدی و سایر شهدای فاجعه جنایتکارانه آمریکا حمله را انجام داده بود و با اطلاع دولت عراق بوده و قبلا همان‌طور که دولت عراق اعلام کرده به اطلاع نیروهای مسلح عراق و دولت عراق رسیده بود. وی افزود: حتما برای تمامیت ارضی و استقلال عراق ارزش زیاد و احترام کامل قائلیم. معتقدیم این منطقه باید بر اساس احترام متقابل و تمامیت ارضی همه کشورهای منطقه توسط همگان اداره شود. ظریف همچنین به مردم بزرگ عراق این مصیبت را تسلیت گفت و عنوان کرد: خون شهدای ما که قبلا به دست داعش ریخته شده و با هم ممزوج شده بود، امروز به دست شقی‌ترین آحاد عالم توسط آمریکایی‌های حامی داعش ریخته شد و برادری و همبستگی ملت ایران و عراق را برای همیشه تضمین کرد. وزیر خارجه بیان کرد: حضور گسترده مردم عراق و ایران در تشییع جنازه این شهدای بزرگوار یک بار دیگر به دنیا نشان داد خون این شهدا برکاتی برای ملت‌های منطقه و خطراتی برای استعمارگران دارد که کمتر از حضور آنها نیست.
وی گفت: خداوند این شهیدان عزیز شهید ابومهدی المهندس و همراهان ایشان و شهید ما برادر عزیزم حاج قاسم سلیمانی را در اعلا علیین و در جوار ائمه معصومین و پیامبر اکرم منعم بفرماید و به ما توفیق دهد این راه را دنبال کنیم.
***
[موشک‌های شلیک‌شده به عین‌الاسد از نوع «فاتح» بود]
با توجه به فاصله محل شلیک تا پایگاه اشغالی عین‌الاسد به نظر می‌رسد موشک‌های شلیک‌شده به سمت این پایگاه از نوع فاتح بوده است.
به گزارش فارس، حملات سنگین موشکی نیروی هوافضای سپاه به پایگاه عین‌الاسد در عراق محل اجتماع نیروهای ارتش تروریستی آمریکایی در پاسخ به ترور جنایتکارانه سردار سپهبد شهید قاسم سلیمانی و همرزمانش بامداد چهارشنبه انجام شد.
با توجه به فاصله میان کرمانشاه (محل احتمالی شلیک موشک) و پایگاه عین‌الاسد (۴۳۰ کیلومتر) به نظر می‌رسد این حمله با استفاده از موشک‌های خانواده فاتح و نوع فاتح۳۱۳ با برد ۵۰۰ کیلومتر انجام شده باشد.
این موشک در حقیقت نسل جدیدی از خانواده موشک‌های فاتح۱۱۰ است که مشخصاتش تقریبا مشابه نسل قبلی خود یعنی موشک فاتح ۱۱۰ بوده و تغییرات وزنی کمی داشته ‌است.
عمده تفاوت این مدل، نقطه‌زن بودن و برد ۵۰۰ کیلومتری آن است. در طراحی این موشک سطح به سطح علاوه بر سبک‌سازی بدنه، نسل پیشرفته‌ای از پیشران‌های سوخت جامد، مرکب و سنسور که با دانش بومی طراحی شده نیز به کار گرفته شده است. برد فاتح ۳۱۳ نسبت به مدل‌های قبلی با افزایش ۲۰۰ کیلومتری به حدود ۵۰۰ کیلومتر رسیده است.
این موشک همچنین از سرجنگی هدایت‌شونده با قابلیت هدایت پایانی تا لحظه اصابت به هدف استفاده می‌کند.
خانواده موشک‌های فاتح که نمونه اولیه آن در سال 81 رونمایی شد، یکی از مشهورترین موشک‌های کوتاه‌برد جهان است که ایران بعد از رونمایی از نخستین نمونه آن، پروژه‌های متعددی را تحت همین پروژه توسعه داد، به ‌طوری که تا پیش از رونمایی از فاتح مبین، این خانواده 9 عضو با تنوع مأموریت داشت.
از این موشک مایل پرتاب- که با توجه به بهره‎مندی از بالک‎های کنترلی روی سرجنگی، تا انتهای مسیر قابل هدایت و راهبری (کنترل) است- تاکنون نسل‎های مختلفی تولید و عملیاتی شده که مهم‌ترین ویژگی همه آنها خطای بسیار کم نسبت به سایر سامانه‎های موشکی سطح به سطح با برد مشابه است.
موشک «فاتح 313» با برد تقریبی 500 کیلومتر و موشک «ذوالفقار» با برد تقریبی 750 کیلومتر ازجمله نمونه‌های ساخته‌شده بر مبنای کلاس فاتح است که در حوزه زمین به زمین مورد استفاده قرار می‌گیرند.
از نکات مهم در این حمله این بود که سامانه‌های دفاعی آمریکا نتوانستند موشک‌های مهاجم را مورد اصابت قرار دهند که از جمله دلایل آن سرعت بسیار بالای موشک‌ فاتح 313 است که مورد اصابت قرار گرفتن آن را سخت می‌کند.
اما آنچه در این عملیات بسیار مهم است و برای نخستین‌بار اعلام می‌شود این است که موشک‌ قیام در این عملیات از سامانه مختل‌کننده رادار برخوردار بوده و مجهز به کلاهک‌های بارانی بود.
این برای نخستین‌بار است که این دو مولفه در موشک قیام اعلام شده و علیه اهداف عملیاتی به کار گرفته می‌شود. از دیگر تسلیحات استفاده‌شده در حمله اخیر سپاه پهپادهای انتحاری بوده است. این پهپادها علاوه بر ارزیابی سامانه‌های راداری، قابلیت شناسایی، رهگیری و نقطه‌زنی را نیز دارند. این نوع پهپاد برای انهدام اهداف به صورت انتحاری عمل می‌کند و با استفاده از مواد منفجره‌ای که درون آن به کار گرفته می‌شود، در نقش یک موشک یا بمب پرنده عمل می کند و علیه هر هدف در آسمان، زمین و دریا قابل استفاده است.

***

گروه بین‌الملل: کمتر از 5 روز بعد از وعده رهبر حکیم انقلاب مبنی بر انتقام سخت از آمریکایی‌ها بابت ترور ناجوانمردانه سپهبد شهید قاسم سلیمانی، ایران گام نخست انتقام را با شلیک ده‌ها فروند موشک و پهپاد به پایگاه نظامیان آمریکایی موسوم به پایگاه عین‌الاسد در عراق آغاز کرد.
بر اساس گزارشات اولیه، با وجودی که آمریکایی‌ها تلاش می‌کنند شدت این حمله را تخفیف بدهند اما بررسی‌ها نشان می‌دهد نظامیان آمریکایی در این حملات متحمل خسارات جبران‌ناپذیر و بی‌سابقه‌ای شده‌اند. شدت تحقیر آمریکایی‌ها در حمله بامداد دیروز ایران تا آنجاست که روزنامه صهیونیستی یدیعوت آحارونوت در تحلیلی نوشت: پاسخ نظامی ایران بیش از آنکه حرکت به سوی جنگ باشد، تحقیر ترامپ بود.
آمریکایی‌ها ابتدا تلاش کردند تلفات خود در این حمله را ناچیز نشان دهند اما از لابه‌لای اظهارات آنها، سراسیمگی و آشفتگی‌شان از سطح انتقام ایران پیدا بود. آنها ابتدا مدعی شدند اصابت موشک‌های ایرانی به عین‌الاسد تنها منجر به کشته شدن تعدادی از نظامیان عراقی شده است. با این حال نظامیان اشغالگر آمریکایی در پایگاه عین‌الاسد در الانبار از ورود نیروهای اطلاعاتی عراق به داخل این پایگاه جلوگیری کردند تا میزان تلفات آنها مشخص نشود. با این حال تلویزیون العهد عراق از انتقال تعداد زیادی از سربازان زخمی حمله ایران به پایگاه آمریکایی‌ها در منطقه التاجی بغداد خبر داد.
در همین ارتباط ارتش عراق خبر داد در حمله موشکی ایران به مواضع آمریکا در خاک عراق، هیچ عراقی‌ای آسیب ندیده است.
سخنگوی فرمانده کل نیروهای مسلح عراق هم گفت: ما پیام شفاهی و رسمی ایران درباره پاسخگویی به ترور سلیمانی را دریافت کردیم و فورا درباره این حمله به فرماندهان نظامی عراق هشدار دادیم تا احتیاط‌های لازم را رعایت کنند.
 
* عراقی‌ها چگونه از حمله مطلع شدند؟
نخست‌وزیری عراق که عادل عبدالمهدی به عنوان نخست‌وزیر دولت پیشبرد امور در راس آن قرار دارد، دیروز بیانیه‌ای را درباره حمله هوایی ایران به پایگاه آمریکایی عین‌الاسد در استان الانبار منتشر کرد. این بیانیه تاکید دارد اندکی بعد از نیمه‌های شب در بامداد چهارشنبه 8 ژانویه پیام شفاهی از سوی جمهوری اسلامی ایران دریافت کرده مبنی بر اینکه واکنش ایران به ترور شهید قاسم سلیمانی آغاز شده یا اندکی بعد آغاز خواهد شد. در این پیام آمده بود حمله مذکور در مواضع حضور نیروهای آمریکایی در عراق انجام خواهد شد اما جای این مناطق مشخص نشده بود.
بیانیه مذکور می‌افزاید در همین شرایط طرف آمریکایی نیز با ما تماس گرفت، این در حالی بود که موشک‌ها در بخش ویژه نیروهای آمریکایی در پایگاه‌های عین‌الاسد در الانبار و پایگاه حریر در اربیل و مراکز دیگر فرود می‌آمد. طبعا ما بعد از این موضوع خبر حمله را به فرماندهان نظامی عراق ابلاغ کردیم تا تدابیر لازم را در این زمینه اتخاذ کنیم. به همین علت ما تا این لحظه خسارت‌های انسانی در میان عراقی‌ها نداشتیم و درباره تلفات موجود در میان نیروهای ائتلاف نیز خبر رسمی به ما نرسیده است. نخست‌وزیر عراق در بیانیه خود تاکید می‌کند فرماندهی کل این کشور تحولات را از زمان آغاز حمله تاکنون دنبال کرده و ارتباطات داخلی و خارجی لازم برای مهار این بحران و عدم ورود در جنگ فراگیر را در پیش گرفته است. این بیانیه نشان می‌دهد ایران دقایقی قبل از آغاز شلیک موشک‌ها، مقامات عراقی را باخبر کرده و آمریکایی‌ها نیز همزمان با اصابت موشک‌ها به پایگاه‌های‌شان در حال رایزنی با عراقی‌ها بوده‌اند.
 
* واکنش اول ترامپ
اما واکنش ترامپ قابل تأمل بود. رئیس‌جمهور آمریکا که طی روزهای اخیر تهدید کرده بود در صورت کوچک‌ترین واکنش ایران، 52 نقطه ایران را به آتش می‌کشد، ساعتی بعد از حمله موشکی ایران به 2 پایگاه آمریکا در عراق در توئیتی نوشت: «فعلا همه چیز خوب است...». وندی شرمن، معاون وزیر خارجه دولت اوباما و عضو تیم مذاکره‌کننده هسته‌ای هم در پاسخ به وی نوشت: «همه چیز خوب است؟ واقعا؟! اگر هر کس دیگری این حرف را زده بود، دونالد ترامپ او را تحقیر می‌کرد. البته این خبر خوبی است که هیچ تلفاتی وجود نداشته است و امیدوارم که برای عراقی‌ها هم اینطور بوده باشد اما دونالد ترامپ! اکنون یک برهه بسیار جدی است نه زمان حریف طلبیدن». اندکی پس از حمله موشکی ایران رسانه‌های آمریکایی به تحلیل نوع واکنش آمریکا به این حمله پرداختند. 
یکی از کارشناسانی که سی‌ان‌ان برای تحلیل این حمله با وی گفت‌و‌گو می‌کرد، گفت: برخورد موشک‌های ایران به پایگاه آمریکا، پیامی به ترامپ بود. این پیام که خب! با این موشک‌ها چه می‌کنی؟ می‌دانیم که ایران زرادخانه موشکی بسیار بزرگ و متنوعی دارد.
فاکس نیوز هم گفت: این بزرگ‌ترین آزمون ترامپ است و آزمون بسیار دشواری هم هست. می‌دانید که ترامپ با شعار پایان دادن به جنگ روی کار آمد، به همین دلیل باید دید اکنون اوضاع را تا کجا و چطور پیش می‌برد. ما در سال انتخابات قرار داریم و این رخداد می‌تواند تبعات گسترده‌ای داشته باشد.
 
* رئیس اندیشکده آمریکایی: ایران ابرقدرت موشکی است
واکنش قاطع موشکی ایران سبب شد برخی تحلیلگران غربی به انتقاد از رویکرد ترامپ پرداخته و ایران را ابرقدرت موشکی دنیا بنامند.  در همین ارتباط هری کیزیانس، مدیر مطالعات دفاعی اندیشکده آمریکایی مرکز منافع ملی در مصاحبه با شبکه سی‌ان‌بی‌سی با اشاره به حمله دیروز ایران به مواضع آمریکا در عراق، ایران را ابرقدرت موشکی خواند. به اعتقاد این تحلیلگر آمریکایی، هدف مقام‌های ایرانی از حمله به مواضع آمریکا در عراق، نشان دادن این موضوع بود که آنها می‌توانند [به آمریکایی‌ها] آسیب وارد کنند. 
 
* درخواست نانسی پلوسی از ترامپ
رئیس مجلس نمایندگان آمریکا در واکنش به حملات موشکی ایران علیه مواضع کشورش در عراق به دولت ترامپ تاکید کرد تحریکات غیرضرور را متوقف کند. به گزارش پایگاه خبری هیل، نانسی پلوسی، رئیس مجلس نمایندگان آمریکا در توئیتی نوشت که از نزدیک اوضاع را رصد می‌کند؛ «ما باید از امنیت اعضای ارتش مطمئن شویم که شامل پایان تحریکات غیرضرور از جانب دولت دونالد ترامپ، رئیس‌جمهوری آمریکا و درخواست برای پایان خشونت‌ها از سوی ایران است. آمریکا و جهان نمی‌تواند جنگ را تاب بیاورد».
برخی نمایندگان مجلس نمایندگان آمریکا، بعد از عملیات موشکی سپاه در پاسخ به ترور سردار قاسم سلیمانی به دست نظامیان آمریکایی، تلاش‌ها برای سلب اختیارات جنگی دونالد ترامپ رئیس‌جمهور ایالات متحده را تشدید کردند. آنگونه که خبرگزاری فارس به نقل از نشریه پلیتیکو نوشته، برخی دموکرات‌ها در یک نشست خصوصی تلاش می‌کنند بندی را به طرح گرفتن اختیارات جنگی از ترامپ اضافه کنند که بر اساس آن، هیچ بودجه‌ای برای اقدام نظامی آمریکا علیه ایران که بدون اطلاع قبلی و تایید کنگره باشد، نباید ارائه شود. پیش‌تر هم بندی مشابه این طرح که اکنون توسط رو خانا، نماینده ایالت کالیفرنیا در مجلس نمایندگان آمریکا ارائه شده، در لایحه بودجه نظامی سالانه وزارت دفاع این کشور گنجانده شده بود و حتی مورد حمایت حدود 20 جمهوری‌خواه هم قرار گرفت اما در نهایت با فشار اکثریت سنا حذف شده بود. به نوشته پلیتیکو، خانا درباره تلاش سناتورها برای تصویب این طرح توضیح داد: آنها در تلاشند راهی بیابند که چگونه این طرح را به جایی برسانند که بهترین شانس برای تصویب شدن در سنا و گرفتن رأی مثبت 51 سناتور را داشته باشد. بر این اساس، استنی هویر، رهبر اکثریت مجلس نمایندگان آمریکا درباره تسریع طرح گرفتن اختیارات مجوز جنگی از ترامپ گفت: این مباحثات از شامگاه یکشنبه آغاز شد. اکنون چند روز کم و بیش، از آن می‌گذرد. این چیزی است که ما باید با جدیت و فکورانه و صحیح در نظر بگیریم و ما آن را انجام خواهیم داد. باربارا لی، نماینده ایالت کالیفرنیا نیز گفت: به نظرم همه انتظار یک انتقام تأسف‌آور را داشتند. این اکنون یک چرخه است که متاسفانه احتمال دارد از کنترل خارج شود. این چیزی است که ما نمی‌خواهیم شاهد آن باشیم.
 
* عین‌الاسد کجاست؟
پایگاه هوایی عین‌الاسد یک فرودگاه نیروی نظامی در استان الانبار در غرب عراق است و در ۱۰۸ کیلومتری غرب الرمادی مرکز استان الانبار قرار دارد. سال ۲۰۰۳، تفنگداران آمریکایی این پایگاه را اشغال کردند و تا سال ۲۰۱۱ در آن باقی ماندند. عین‌الاسد دومین پایگاه هوایی بزرگ عراق است. در پایان سال ٢٠١٤، به بهانه مبارزه با داعش، بار دیگر این پایگاه تحت اختیار نظامیان آمریکایی حاضر در ائتلاف بین‌المللی ضد داعش قرار گرفت. یک منبع عراقی دیروز در گفت‌وگو با روسیاالیوم به تشریح جزئیاتی از انتقام سخت موشکی ایران از آمریکا پرداخت. این منبع اعلام کرد: علت اینکه ایران پایگاه عین‌الاسد را هدف قرار داد به دلایل مختلفی مرتبط است؛ از جمله اینکه باند ویژه هواپیما دارد که ویران شده است و این مفهومش این است که فقط بالگردها می‌توانند از این پس در این پایگاه بنشینند. علت دوم، این پایگاه مرکز راداری بزرگی داشت که اراضی عراق و سوریه و حتی فلسطین را پوشش می‌داد و نیز سیستم‌های ارتباطاتی و جاسوسی گسترده‌ای داشت که همه آنها نابود شدند. منبع عراقی افزود: علت سوم حمله ایران به عین‌الاسد این است که مرکز فرماندهی نظامی آمریکاست. همچنین موشک‌هایی که استفاده شدند از نوع ذوالفقار، قیام و فاتح بوده است.
 
***
[عقب‌نشینی ترامپ  از رجزخوانی‌هایش]
رئیس‌جمهور آمریکا که تا پیش از این از هدف قرار دادن نقاط متعدد در ایران صحبت می‌کرد، در نطق دیشب خود بعد از ضربه موشکی جمهوری اسلامی، از هرگونه تهدید نظامی علیه ایران عقب‌نشینی کرد و با صدایی لرزان از لزوم صلح با ایران، لزوم کاهش حضور آمریکا در منطقه غرب آسیا و منفعت مشترک آمریکا و ایران در مبارزه با داعش سخن گفت. دونالد ترامپ در سخنانش گفت تحریم‌های اقتصادی علیه ایران تشدید می‌شود.  او در بخش دیگری از سخنانش به عملیات تروریستی آمریکا علیه سردار قاسم سلیمانی اشاره و ادعاهای واهی قبلی را علیه ایشان تکرار کرد.  ترامپ گفت: «ایالات متحده همزمان با آنکه گزینه‌های خود را برای پاسخ دادن به تجاوزگری‌های ایران مورد ارزیابی قرار می‌دهد، تحریم‌های تنبیهی بیشتری را علیه رژیم ایران اعمال خواهد کرد». وی اضافه کرد: «این تحریم‌های قدرتمند تا زمانی که ایران رفتارش را عوض کند ادامه خواهد داشت». رئیس‌جمهور آمریکا در ادامه ادعاهای خود ایران را به انجام اقداماتی از جمله حمله به عربستان سعودی متهم کرد.  او ادعا کرد: «تنها در ماه‌های گذشته ایران کشتی‌ها را در آب‌های بین‌المللی توقیف کرده و حمله‌ای بدون تحریک قبلی علیه عربستان سعودی انجام داده و 2 پهپاد آمریکا را ساقط کرده است.  ترامپ گفت ایران دیشب به پایگاه‌های آمریکا حمله کرده است. او ادعا کرد این حمله هیچ تلفاتی به جا نگذاشته است.  رئیس‌جمهور آمریکا مدعی شد آمریکا تدابیر احتیاطی لازم را در پایگاه‌های خود به عمل آورده و خساراتی متوجه این پایگاه‌ها نشده است.  ترامپ در حالی که صدایش می‌لرزید گفت دولت آمریکا تحریم‌های قدرتمندی علیه ایران اعمال خواهد کرد.  او گفت این تحریم‌ها تا زمانی که ایران رفتارش را عوض کند، پا بر جا خواهد بود. رئیس‌جمهور آمریکا از کشورهای اروپایی خواست به دنبال توافقی جامع با ایران باشند. ترامپ گفت از ناتو می‌خواهد در خاورمیانه فعال‌تر باشد.  
***
[التماس سناتور تندرو به ترامپ]
لیندسی گراهام، سناتور تندرو و متحد ترامپ پس از هدف قرار گرفتن پایگاه نظامی آمریکایی عین‌الاسد توسط سپاه، در یک عقب‌نشینی آشکار خواهان کاهش تنش و ندادن پاسخ از سوی آمریکا شد. وی که مضطرب بود و به وضوح حاضر به نگاه کردن به دوربین‌ها نمی‌شد، همان سناتوری است که بعد از ترور سردار سلیمانی خواستار حمله به تاسیسات نفتی ایران در صورت اقدام تلافی‌جویانه ایران شده بود اما پس از هدف قرار گرفتن پایگاه نظامی آمریکایی عین‌الاسد توسط سپاه پاسداران در یک عقب‌نشینی آشکار خواهان کاهش تنش و ندادن پاسخ از سوی آمریکا شد.

Page Generated in 0/0330 sec