printlogo


کد خبر: 215027تاریخ: 1398/10/21 00:00
گزارش «وطن امروز» از شوک کارشناسان غرب از توانمندی‌های مقابله به مثل ایران
اعتراف غرب به غافلگیری موشکی

گروه بین‌الملل: با گذشت 72 ساعت از سیلی موشکی ایران به آمریکا، تحلیل‌های رسانه‌ای غربی‌ها پیرامون توانایی موشکی ایران همچنان ادامه دارد. متخصصان موشکی غرب که سال‌ها بر توانمندی‌های کشورهای دیگر در حوزه موشکی تحقیق و مطالعه کرده‌اند، به وضوح از توانمندی موشکی ایران شگفت‌زده شده‌اند. 
نکته محوری همه این تحلیل‌ها این است که تحلیلگران اشاره کرده‌اند با مشاهده نقشه ماهواره‌ای عین‌الاسد بعد از حمله ایران نمی‌توانند ادعاهای ترامپ درباره ناچیز بودن حملات را باور کنند. 
جو والش، نماینده سابق کنگره آمریکا در همین ارتباط گفته است: ترامپ مثل همیشه دروغ می‌گوید، هیچ کدام از اظهارات رئیس‌جمهوری را نمی‌شود باور کرد.
به گزارش «وطن امروز»، محور این تحلیل‌ها از غافلگیری غربی‌ها از افزایش دقت، قدرت تخریب و توان ‌گذر از سامانه‌های ضدموشکی غربی حکایت دارد. نکته دیگری که در تحلیل‌های غربی‌ها خودی نشان می‌دهد پرداختن به این موضوع است که با وجود حضور چند پایگاه نظامی آمریکا در نزدیکی مرزهای ایران، این کشور عامدانه دورترین پایگاه به مرزهای خود و البته استراتژیک‌ترین پایگاه آمریکا در عراق را هدف قرار داد تا نشان دهد توانایی هدف قرار دادن هر هدفی را دارد. 
مهم‌ترین تحلیل در این باره را نشریه نشنال‌اینترست که نشریه نزدیک به نومحافظه‌کاران آمریکایی است ارائه داده است. دیوید آکس که از متخصصان امور موشکی آمریکاست، در یادداشتی در این نشریه نوشته است: «ایران در حمله به پایگاه‌های آمریکا از کوچک‌ترین موشک خود استفاده کرده و موشک‌های بزرگ با برد ۲۵۰۰ کیلومتر نیز دارد که در مواقع ضروری از آنها استفاده خواهد کرد».
نشنال‌اینترست نوشته است: تهران از موشک‌های کوچک‌تر خود برای حملات ژانویه ۲۰۲۰ استفاده کرد، این در حالی است که این کشور دارای موشک‌های بسیار بزرگ‌تری است که دامنه و برد بیشتری دارند و در نهایت می‌توانند کلاهک هسته‌ای را حمل کنند! در کل باید گفت ایران حدود ۵۵۰۰۰ موشک زمین به زمین دارد. اکثر آنها موشک‌هایی با برد کوتاه‌تر مانند شهاب ۱ و فتح ۱۱۰ هستند. این کشور همچنین دارای موشک‌های قیام است که می‌تواند تا ۵۰۰ مایل پرتاب شود.
این نشریه نزدیک به نومحافظه‌کاران آمریکایی نوشته است: دور بردترین موشک ایران سجیل نام دارد که با برد ۲۵۰۰ کیلومتر می‌تواند سراسر خاورمیانه، اروپای شرقی، آفریقای‌شرقی و آسیای‌جنوبی را هدف قرار دهد. 
به نوشته این نشریه، جفری لوئیس، کارشناس موشکی در انستیتوی مطالعات بین‌المللی میدبوری در مونتری، عکس‌هایی از لاشه موشک‌های شلیک شده در حملات ژانویه سال ۲۰۲۰ را مورد مطالعه قرار داده و نتیجه گرفته موشک‌های مورد استفاده در این حملات موشک‌های قیام بوده است.
موشک بالستیک کوتاه‌برد قیام از سری جدید موشک‌های ایرانی است که دارای ویژگی‌های فنی جدید و قدرت تاکتیکی منحصر به فرد است.
به نوشته نشنال‌اینترست، طول موشک قیام حدود ۱۱/۵ متر، قطر آن ۸۸ سانتیمتر، وزن مسلح آن ۶۲۸۰ کیلوگرم و وزن سر جنگی‌اش ۶۴۵ کیلوگرم است. این موشک می‌تواند با موتور تک مرحله‌ای سوخت مایع انواع مأموریت‌های زمین به زمین را تا سقف پروازی ۲۰۰ کیلومتری و با برد ۸۰۰ کیلومتری انجام دهد.
بر اساس گزارش مرکز مطالعات استراتژیک و بین‌المللی واشنگتن‌دی‌سی، این موشک مجهز به سیستم هدایت پیشرفته است که می‌تواند با سرعت بیشتری تغییرات در مسیر خود را تشخیص داده و اصلاح کند. یکی از مهم‌ترین ویژگی‌های این موشک زمین به زمین، عدم وجود بالک است که از لحاظ فنی، نداشتن بالک برای این نوع موشک‌ها بسیار قابل توجه و حائز اهمیت است. در فناوری موشک، بالک به عنوان عامل اصلی تعادل در هدایت مسیر است و معمولا پرتاب موفقیت‌آمیز موشک بدون بالک به سختی انجام می‌شود، بنابراین نداشتن بالک در موشک قیام، پیشرفت فوق‌العاده ایران در زمینه سیستم‌های هدایتی موشک را نشان می‌دهد.
این نشریه نومحافظه‌کاران در ادامه نوشته است: موشک سجیل نیز یک طرح کاملا ایرانی با سوخت جامد است که وزن کلاهک این موشک حدود هزار کیلوگرم است و برد آن به ۲۵۰۰ کیلومتر می‌رسد که در 2 نوع ۱ و ۲ ساخته شده است. سجیل با ۲۳ تن وزن، موشکی زمین به زمین و دومرحله‌ای با قابلیت سرجدا شونده است که وزن سر جنگی آن ۶۵۰ کیلوگرم اعلام شده و طول آن 90/17 متر و قطرش ۱۲۵ سانتیمتر است و قابلیت پرتاب از زوایای مختلف را دارد. اگر چه این موشک از نظر اندازه، وزن و برد شباهت‌های زیادی به موشک شهاب ۳ دارد اما سوخت جامد آن بیانگر پیشرفت اساسی آن نسبت به موشک شهاب است. سوخت جامد زمان پرتاب تقریبا فوری را ممکن می‌کند و موشک در هنگام پرتاب کمتر آسیب‌پذیر می‌شود.
از آنجا که موشک‌های با سوخت جامد لازم نیست بلافاصله قبل از پرتاب سوختگیری شوند، براحتی حمل و آماده می‌شوند. از طرف دیگر، موشک‌های سوخت جامد از ویژگی‌های عملکردی خاصی برخوردارند که هدایت و کنترل آنها را دشوار می‌کند. اینکه مهندسان ایرانی چگونه به این دستاوردها رسیده‌اند هنوز مشخص نیست اما به نظر می‌رسد آنها سیستم‌های هدایت شهاب را اصلاح کرده‌اند. 
نشنال‌اینترست می‌افزاید: بنابراین ایران دارای موشک‌هایی با برد زیاد و قابلیت‌های قابل توجه بوده که توان هدف قرار دادن متحدان نزدیک آمریکا در خاورمیانه را داشته و در صورت وقوع جنگ با آمریکا می‌توانند آسیب‌های جدی به منافع آمریکا در منطقه خاورمیانه وارد کنند.
 
* تغییر ساختار پایگاه‌های آمریکا پس از حمله موشکی ایران
سیلی موشکی ایران به آمریکا سبب شد فرماندهان نظامی این کشور به دنبال تغییر ساختار دفاعی پایگاه‌های خود در منطقه باشند، چرا که با وجود تمام تبلیغات نظامی، آمریکایی‌ها نتوانستند حتی یک موشک ایران را بزنند. 
در همین ارتباط، یک مقام نظامی آمریکا بامداد دیروز به خبرگزاری رویترز خبر داد ارتش این کشور بعد از عملیات موشکی ایران در انتقام ترور، به دنبال تقویت و اصلاح مواضع دفاعی خود در پایگاه‌هایش در غرب آسیاست.
این مقام آمریکایی که خواست نامش فاش نشود، در پاسخ به برخی گزارش‌ها مبنی بر چرایی مقابله نکردن پدافند هوایی پایگاه عین‌الاسد با موشک‌های ایرانی، توضیح داد: احتمال داده می‌شد تهران به مواضع آمریکا در کشوری غیر از عراق حمله کند. این خبرگزاری با اذعان به اینکه سامانه‌های پدافند موشکی منابع کمیابی در ارتش آمریکا هستند، نوشت: هنوز مشخص نیست آیا ارتش آمریکا می‌خواهد پاتریوت را در عراق مستقر کند و در این صورت از کجا به این کشور منتقل می‌شود؟
 
* تمجید از دقت موشکی ایران
روزنامه انگلیسی ایندیپندنت هم با استناد به نظرات متخصصان نظامی در مقاله‌ای نوشت ارتقای توان موشکی ایران طی یک دهه گذشته بسیار چشمگیر است.
فابیان هینز، کارشناس در زمینه برنامه موشکی ایران در موسسه بین‌المللی «میدل‌بری» در این باره به ایندیپندنت گفته است: آنچه طی این چند سال در ایران شاهد هستیم، تغییر در موشک‌هایی است که از ابزار سیاسی و فیزیولوژیک به تسلیحاتی واقعی در میدان نبرد تبدیل شده‌اند.
مقامات آمریکا و خاورمیانه می‌گویند موشک‌های ارتقا یافته ایران که برخی تا ۱۲۰۰ مایل برد دارند، می‌توانند براحتی اهدافی را در سرزمین‌های اشغالی مورد هدف قرار دهند.
به نوشته این روزنامه، این قابلیت دفاعی قابل توجه، نتیجه فرمان رهبر انقلاب آیت‌الله علی خامنه‌ای در حدود یک دهه پیش است. در آن زمان پیشرفته‌ترین موشک‌های تهران از مشتقات موشک‌های اسکاد بود که در جنگ ایران و عراق نیز مورد استفاده قرار می‌گرفت. از آن زمان آزمایشگاه‌های نظامی ایران میلیون‌ها دلار صرف ساخت سیستم‌های راهبری و هدایت موشک کرد که منتج به تقویت قابل توجه دقت موشک‌های جدید شد. همچنین به گفته یکی از مقامات وزارت دفاع انگلیس نتیجه این تقویت توان موشکی، ساخت خط تولید موشک‌های کوتاه و میانبردی است که می‌توانند کلاهک‌های جنگی را با دقت بالا به محل مورد نظر برسانند.
این مقام انگلیسی که خواست نامش فاش نشود به ایندیپندنت گفت: ارتقای پیوسته دقت موشک‌های بالستیک ایرانی را شاهد بوده‌ایم. وی افزود: یکی از مهم‌ترین این موارد، تکنولوژی به‌کار رفته در موشک‌های قیام با برد ۵۰۰ مایل است که به راهبر آن اجازه می‌دهد جهت حرکت آن را در طول مسیر تصحیح کند. حتی موشک کوتاه‌برد فاتح ۱۱۰ که به حزب‌الله و دیگر گروه‌های شبه‌نظامی تحویل شده است به سیستم چشم الکترونیکی و هدایت رادیویی مجهز است.
در حمله به تأسیسات نفتی عربستان سعودی که شبه‌نظامیان یمنی متحد ایران مسؤولیت آن را بر عهده گرفتند، سیستم‌های دفاع موشکی گران‌قیمت ساخت آمریکا نتوانست موشک‌ها و پهپادها را ردیابی کند. جوزف ووتل، فرمانده سابق سنتکام پس از این حمله اذعان کرد توان موشکی ایران به ‌طور چشمگیری افزایش داشته است. ووتل افزود: وقتی به منحنی سرعت یادگیری ایرانی‌ها نگاه کنید، می‌بینید آنها در یادگیری از ما پیشی گرفته‌اند.
 
* تحلیلگر نظامی آمریکایی: حمله ایران به عین‌الاسد نمادین نبود
درباره نمادین بودن یا نبودن انتقام ایران از آمریکا بحث‌هایی جدی در رسانه‌های آمریکایی آغاز شده است. برخی تحلیلگران آمریکایی معتقدند اگرچه هنوز دولت آمریکا حاضر به اعلام تلفات حمله نیست اما ایران به صورت هدفمند مناطق استراتژیک عین‌الاسد را هدف قرار داده است و به هیچ‌وجه نمی‌توان این حمله را نمادین نامید. 
دارا ماسیکوت، کارشناس ارشد مطالعات استراتژیک و امنیت ملی از کالج جنگ نیروی دریایی آمریکا و پژوهشگر سیاسی در اندیشکده رَند، در صفحه توئیتر خود به تحلیل عملیات موشکی ایران و هدف قرار دادن پایگاه نظامیان تروریست آمریکایی در عین‌الاسد پرداخت.
ماسیکوت ضمن به اشتراک گذاشتن تصویری از نقاط هدف قرار داده شده توسط موشک‌های بالستیک ایران و حجم خساراتی که به این پایگاه وارد شده، نوشت: من کارشناس مسائل ایران نیستم اما تحلیلگر نظامی هستم. وقتی به نقاط اثر حمله ایران به پایگاه هوایی عین‌الاسد نگاه می‌کنم، حمله نمادین با هدف اجتناب از تلفات که بعضی‌ها می‌گویند، نمی‌بینم.
وی با تاکید بر اینکه حملات هوایی ایران توانمندی نظامی این پایگاه را هدف قرار داد، تصریح کرد: موشک‌ها به تجهیزات و ساختمان‌های نگهداری آنها در بخش زیرساخت‌های این پایگاه پر ازدحام برخورد کرد. شدت اثرات برخورد، در محوطه خالی یا باند فرود در بخش جنوبی پایگاه پخش نشده است.
این تحلیلگر نظامی ادامه داد: آمریکا علناً تاییدیه‌ای درباره تعداد موشک‌های ایرانی شلیک شده که به هدف نخوردند، منتشر نکرده است. بدون دانستن اینکه دیگر موشک‌ها به کجا برخورد کردند، ارزیابی استراتژی هدف‌گیری دشوار است.
 
* انتقاد ژنرال 4 ستاره آمریکایی از ترور سردار سلیمانی
انتقاد از تصمیم احمقانه دونالد ترامپ در ترور سپهبد شهید قاسم سلیمانی در سطح رسانه‌های آمریکایی ادامه دارد. در همین ارتباط، بَری مک‌کافری، ژنرال بازنشسته و 4 ستاره ارتش آمریکا از لفاظی‌های دونالد ترامپ، رئیس‌جمهور ایالات متحده درباره عدم عقب‌نشینی از عراق و تهدید به تحریم این کشور انتقاد کرد. مک‌کارفی در مصاحبه با شبکه ام‌اس‌ان‌بی‌سی گفت: ما در جهان عجیب و غریبی هستیم. مصاحبه ترامپ و برخی دستیاران نزدیکش، اساساً پر بود از صحبت‌های مبالغه‌آمیز در مخالفت با خروج از عراق... صحبت کردن از پرداخت پول برای پایگاه هوایی و زدن ۵۲ هدف و گروگانگیری؛ این چیزها درون یک گروه کوچک داخل کاخ سفید تولید می‌شود.
وی با تاکید بر اینکه اینگونه اظهارات هرگز از داخل ستاد مشترک ارتش آمریکا بیرون نمی‌آید، گفت: بخش‌های زیادی از آن غیرقانونی و احمقانه است که گفتن آن برای رئیس‌جمهور ایالات متحده، خجالت‌آور است.
این ژنرال بازنشسته آمریکایی سپس به ترور سردار شهید سلیمانی پرداخت و افزود: ما باعث شدیم برنامه هسته‌ای جدیدی در ایران آغاز شود، رهبری ایران را تقویت کردیم و عراق را بی‌ثبات کردیم. این یک اقدام بی‌فکرانه، جاهلانه و احمقانه بود. وی پیش‌تر هم با هشدار درباره راه‌های ایران برای گرفتن انتقام ترور سردار سلیمانی، گفته بود ایرانی‌ها از برتری تاکتیکی برخوردارند.
 
* خواسته عبدالمهدی از پمپئو برای تعیین سازوکار خروج
عادل عبدالمهدی، نخست‌وزیر دولت پیشبرد امور عراق در تماس تلفنی با مایک پمپئو، وزیر خارجه آمریکا از او خواست واشنگتن نمایندگانی را به بغداد جهت بررسی و تدوین مکانیزم اخراج نظامیان آمریکایی اعزام کند. عبدالمهدی گفت نظامیان آمریکایی بدون اجازه دولت عراق وارد این کشور می‌شوند و هواپیماهای آمریکایی بدون اجازه در آسمان عراق پرواز می‌کنند. 
***
[روایتی جدید از تلفات آمریکایی‌ها در عین‌الاسد]
با وجود ادعای ترامپ درباره بدون تلفات بودن حمله موشکی ایران به عین‌الاسد و تلاش برای سرپوش گذاشتن بر شکست عملیاتی آمریکا، گمانه‌زنی‌ها در این باره بشدت ادامه دارد. ممانعت آمریکایی‌ها از ورود خبرنگاران– حتی آمریکایی- به عین‌الاسد و حضور هواپیمای مشهور به «بیمارستان هوایی» در عین‌الاسد خود مهم‌ترین نشانه‌های تلفات بالای آمریکایی‌ها در عین‌الاسد است. بررسی‌های اطلاعاتی نشان می‌دهد صبح روز چهارشنبه هفته گذشته یک فروند هواپیمای ترابری استراتژیک سی ۱۷ آمریکایی با شماره پرواز BNDGE۵۳ و با ماموریت آمبولانس هوایی بغداد را ترک کرده و به سمت پایگاه هوایی رایمشتاین در جنوب آلمان رفته و در آنجا فرود آمده است. آمریکا در آن منطقه تاسیسات درمانی بسیار مجهزی دارد که بخش زیادی از نیروهای آمریکایی که در جریان درگیری در غرب آسیا یا آفریقا مجروح می‌شوند به آنجا منتقل می‌شوند. در همین ارتباط حسین سالم از نمایندگان فراکسیون صادقون در پارلمان عراق از تلفات گسترده آمریکایی‌ها در عین‌الاسد خبر داده است. وبگاه شبکه تلویزیونی فوجی ژاپن هم به نقل از یک منبع دولتی آمریکا نوشته است: به‌ نظر می‌رسد در حمله موشکی ایران حداقل ۲۰ نفر کشته و مجروح شده‌اند.
***
رأی مجلس نمایندگان به محدودیت اختیارات جنگی ترامپ
پس از واکنش قاطع ایران به ترور سپهبد سلیمانی و حمله موشکی به پایگاه عین‌الاسد، نمایندگان مجلس آمریکا، طی یک مصوبه، به محدود کردن اختیارات نظامی دونالد ترامپ، رئیس‌جمهور این کشور علیه ایران رای موافق دادند. این مصوبه پس از بالا گرفتن تنش‌ها در خاورمیانه بعد از جنایت ترامپ در ترور سردار سپهبد قاسم سلیمانی و گروهی از فرماندهان ارشد حشدالشعبی عراق به تصویب رسید.
رویترز نوشت این قطعنامه با ۲۲۴ رای موافق و ۱۹۴ رای مخالف در مجلس نمایندگان آمریکا به تصویب رسید. تقریباً تمام جمهوری‌خواهان با تصویب این قطعنامه مخالفت کردند. تصویب این قطعنامه در مجلس نمایندگان آمریکا بدون مشورت با کنگره انجام شد و دستوری برای خاتمه دادن به قدرت جنگی دونالد ترامپ، رئیس‌جمهور آمریکا علیه کشورمان است. این قطعنامه اکنون به مجلس سنا می‌رود که توسط حزب جمهوری‌خواه کنترل می‌شود، از این رو با چالش سختی رو‌به‌رو می‌شود. سخنگوی کاخ سفید تصویب قطعنامه برای محدود کردن اختیارات نظامی ترامپ را  مضحک نامید که با انگیزه سیاسی انجام شده است. او همچنین گفته است تصویب این طرح می‌تواند توانایی آمریکا را در حمایت از مردم تضعیف کند.
دونالد ترامپ هم در حساب کاربری خود با انتقاد از قطعنامه محدودسازی اختیارات جنگی رئیس جمهوری که در مجلس نمایندگان پیگیری می‌شود، از اعضای جمهوری‌خواه مجلس نمایندگان خواسته است به این طرح رای منفی بدهند. در این ارتباط ترامپ با دیوانه خطاب کردن رئیس مجلس نمایندگان، گفته است: امیدوارم همه جمهوری‌خواهان مجلس علیه قطعنامه پیشنهادی نانسی پلوسی دیوانه درباره اختیارات جنگی رای دهند. ترامپ در ادامه با انتقادات تند از عملکرد رئیس مجلس نمایندگان که به دنبال محدودسازی اختیارات جنگی رئیس‌جمهور است، گفت: شتابزدگی و عجله او را در جریان استیضاح به خاطر بیاورید، اگرچه بعد از آن او هنوز مصوبه استیضاح را به سنا نفرستاده است و فقط به دنبال آزار و اذیت دیگری علیه رئیس جمهور هستند.

Page Generated in 0/0147 sec