printlogo


کد خبر: 215028تاریخ: 1398/10/21 00:00
دور دنیا

موافقت مجلس انگلیس با کلیات طرح برگزیت
در رأی‌گیری بر سر کلیات طرح برگزیت جانسون، ۳۳۰ نفر از نمایندگان مجلس عوام در مقابل ۲۳۱ نفر دیگر به این طرح رای مثبت دادند. این طرح در مرحله بعدی در مجلس اعیان بریتانیا به رأی گذاشته خواهد شد. انتظار می‌رود این روند تا 22 ژانویه جاری به اتمام برسد و طرح مذکور قبل از 31 ژانویه برای تایید به الیزابت دوم، ملکه انگلیس ارسال شود.
***
توافق بر سر آتش‌بس در ادلب
یک‌ مقام ارشد وزارت دفاع روسیه از توافق مسکو با استانبول بر سر اجرای توافق آتش‌بس در استان ادلب خبر داد. یک مقام وزارت دفاع روسیه روز پنجشنبه اعلام کرد این کشور با ترکیه بر سر استان ادلب سوریه و اجرای توافق آتش‌بس در این استان به توافق رسیده است. وی همچنین اظهار کرد این توافق از نهم ژانویه اجرایی خواهد شد.
***
سنگاپور 12 فروند اف 35 خرید وزارت خارجه آمریکا با فروش 12 جنگنده 
اف 35 و تجهیزات مربوط به آن به سنگاپور موافقت کرده است. ارزش این معامله 75/2 میلیارد دلار است. این توافق تسلیحاتی اکنون در انتظار تایید کنگره آمریکاست. آژانس همکاری‌های امنیتی و دفاعی آمریکا و پنتاگون ماه اکتبر سال 2019 قیمت جنگنده‌های اف 35 را که در مسیر کوتاهی می‌توانند تیک‌آف کنند و قابلیت فرود عمودی دارند 13 درصد کاهش داد تا مشوقی باشد برای کشورهایی که قصد دارند این جنگنده‌ها را خریداری کنند. 
***
آزادی اسیر سوری از زندان صهیونیست‌ها
«صدقی المقت» اسیر سوری در زندان رژیم صهیونیستی صبح روز «جمعه» آزاد شد و در اولین اظهاراتش اعلام کرد «همانطور که من آزاد شدم جولان هم آزاد خواهد شد». وی به شبکه «المیادین» گفت اراده و خواست سوری‌ها بر خواست رژیم اشغالگر پیروز شد. او در ادامه اعلام کرد با کمک «بشار اسد» رئیس‌جمهور سوریه بدون قید و شرط آزاد شده است. المقت سپس از «ولادیمیر پوتین» رئیس‌جمهور روسیه برای میانجیگری در راستای آزادی‌اش قدردانی کرد و افزود: (اکنون) با شروط اسرائیلی وارد دمشق نمی‌شوم و رئیس‌جمهور اسد ثابت کرد که قوی‌تر از اشغالگر است. المقت ضمن تأکید بر لزوم آزادسازی جولان  گفت به جولان می‌رود تا عملیات آزادسازی آن را تکمیل کند.
***
کشته شدن ۲۵ سرباز نیجر در حمله افراط‌گرایان
دولت نیجر اعلام کرد افرادی که احتمال می‌رود شبه‌نظامیان افراطی باشند، در حمله‌ای به یک پاسگاه ارتش در غرب این کشور و نزدیک مرز مالی، ۲۵ سرباز را کشته و 6 نفر را مجروح کرده‌اند. هنوز مشخص نیست چه کسی مسؤول این حمله است اما این اقدام همزمان با کمپین گروه‌های افراطی وابسته به القاعده و داعش به منظور وادار کردن ارتش نیجر برای عقب کشیدن از مرز غربی این کشور با مالی انجام شده است؛ جایی که کنترل دولت بر آن به دلیل ظهور شبه‌نظامیان افراطی کاهش یافته است.
***
نخست‌وزیر ژاپن امروز به خاورمیانه می‌آید
روز گذشته دولت ژاپن اعلام کرد قرار است آبه شینزو، نخست‌وزیر این کشور از روز شنبه  سفر 5 روزه خود به خاورمیانه را آغاز کند.  آبه قرار است به عربستان، امارات و عمان برای انجام مذاکراتی با مسؤولان این کشورها سفر کند. پیش‌تر دولت ژاپن اعلام کرده بود لغو این سفر را بررسی می‌کند اما با آرام شدن رخدادها،  آبه تصمیم گرفت این سفر را انجام دهد. سخنگوی ارشد دولت ژاپن تصریح کرد «آبه با رهبران این 3 کشور که نقش‌ مهمی در کاستن تنش‌ها و برقراری ثبات در منطقه دارند، به تبادل نظر خواهد پرداخت. آبه همچنین برای همکاری جهت تضمین سوخت‌رسانی‌های مداوم و کشتیرانی امن» تلاش می‌کند.
***
درخواست لغو حکم اعدام جوانان بحرینی
سازمان عفو بین‌الملل محاکمه 2 جوان به نام‌های محمد رمضان و حسین موسی را ظالمانه خواند و خواستار محاکمه عاملان شکنجه این 2 جوان و لغو احکام صادره علیه آنها شد. «لین معلوف» مدیر تحقیقات بخش غرب آسیا در سازمان عفو بین‌الملل گفت محاکمه رمضان و موسی بسیار ظالمانه و با استناد به اعترافاتی بود که زیر شکنجه از آنها گرفته شده است. طبق گزارش وبگاه «مرآه البحرین»، معلوف افزود: «محاکمه محمد رمضان و حسین موسی در حالی بر اساس اعترافات گرفته شده از آنها در زیر شکنجه، انجام شد که گزارشات دولتی نیز شکنجه این 2 جوان را تأیید می‌کند».
***
شرط بن‌سلمان برای رابطه با حماس
تلاش‌های میانجی‌های منطقه‌ای برای بازگرداندن روابط میان سعودی و جنبش فلسطینی حماس شکست خورده است. «محمد بن‌سلمان» ولیعهد سعودی شرط‌هایی برای از سر گیری این روابط گذاشته و اعلام کرده است، از جمله اینکه حماس باید مشکلاتش را با آمریکایی‌ها حل کند تا روابطش با سعودی از سر گرفته شود. این به معنای قبول تصمیم‌های کمیته چهارگانه بین‌المللی، توافقنامه‌های امضا شده میان تشکیلات خودگردان و سازمان آزادیبخش فلسطین و در مقدمه آنها شناسایی رژیم اشغالگر قدس و حق موجودیت آن است.

Page Generated in 0/0103 sec