printlogo


کد خبر: 215036تاریخ: 1398/10/21 00:00
رئیس‌جمهوری که رکورد پینوکیو را شکست!
دروغ درباره عین‌الاسد، یکی از 15000 دروغ ترامپ!

کارل مارلانتس، نویسنده روزنامه نیویورک‌تایمز1، خاطره جالبی درباره تصور خود از صداقت روسای جمهور آمریکا دارد. او ژانویه سال 2017 مطلبی درباره دروغ‌های آمریکا در جنگ ویتنام نوشته است: «در روزهای ابتدایی بهار سال 1967، من در میانه بحثی پرشور میان دانشجویان دانشگاه ییل درباره جنگ ویتنام بودم. من از شهری کوچک از ایالت اورگان به دانشگاه رفته و به‌تازگی به نیروهای ذخیره نیروی دریایی آمریکا پیوسته بودم. باقی دانشجویان از شهرهای بزرگ در ایالت‌های شرقی بودند و درباره این بحث می‌کردند که لیندون جانسون، رئیس‌جمهور وقت ایالات‌متحده درباره جنگ ویتنام دروغ‌های بزرگ و بسیار بدی به مردم آمریکا گفته است. من از این مساله بشدت عصبانی شدم و فریاد کشیدم: «رئیس‌جمهور آمریکا به مردم آمریکا دروغ نمی‌گوید!» همه دانشجویان با شنیدن این حرف من به‌یک‌باره از خنده منفجر شدند!
زمانی که سال‌ها بعد این داستان را برای فرزندانم تعریف کردم، آنها هم از خنده روده‌بر شدند: «معلومه که رئیس‌جمهور دروغ میگه! همه سیاستمداران دروغ میگن! خدایا! پدر تو مگه از کدوم سیاره اومدی؟»
تا قبل از جنگ ویتنام بسیاری از آمریکایی‌ها مثل من بودند و گمان می‌کردند روسای جمهور به مردم‌شان دروغ نمی‌گویند. بعد از جنگ ویتنام همه مثل فرزندان معتقد بودند: دروغگویی جزئی از شخصیت روسای جمهور آمریکاست».
این روزها که خبرهای مربوط به حملات ایران به پایگاه هوایی آمریکا در عین‌الاسد عراق با سانسور شدید مواجه شده و دولت ایالات‌متحده با همدستی رسانه‌های این کشور سعی دارند این‌طور وانمود کنند که هیچ آمریکایی در این حملات کشته نشده و به قول ترامپ «همه‌چیز خوب است»،2 خاطره این نویسنده آمریکایی و طرز برخورد او با مساله دروغگویی روسای جمهور آمریکا بیش از هر زمان دیگری خنده‌دار به نظر می‌رسد.
عملیات نظامی ایران نخستین عملیات نظامی بعد از جنگ دوم جهانی بوده است که یک کشور خارجی به‌صورت مستقیم علیه پایگاه‌های نظامی آمریکا انجام داده است. همین یک جمله در توصیف این عملیات کافی است که نگاه‌های نگران و متعجب رئیس‌جمهور آمریکا و مسؤولان امنیتی این کشور در جلسه بررسی این اتفاق را توجیه کند. با این‌حال به نظر می‌رسد رئیس‌جمهور آمریکا که تا به‌حال جنگی تمام‌عیار را علیه رسانه‌های منتقد خود در واشنگتن به راه انداخته بود، به‌یک‌باره با به راه انداختن جلسات توجیهی3  با رسانه‌ها سعی دارد با اتکا به حس میهن‌پرستی رسانه‌ها، آنها را از ارائه اطلاعات بیشتر درباره تلفات و خسارات پایگاه‌های آمریکایی در عراق باز دارد.
ترامپ با این‌حال تنها به این مساله اکتفا نکرده و تلاش می‌کند با دروغگویی‌های بعدی درباره هواپیمای مسافری اوکراین که به دلیل نقص فنی در ایران سقوط کرده است، توجه افکار عمومی را از این مساله منحرف کرده و به سمت مسائل دیگری سوق دهد. اما آیا این تنها دروغگویی رئیس‌جمهور ایالات‌متحده است؟ موضوعی که کار را برای رسانه‌های ایرانی در این باره ساده کرده است، کارنامه مفصل دونالد ترامپ در دروغگویی او است. با نگاهی به تمام آمارهایی که رسانه‌های آمریکایی از تعداد دروغ‌های او در طول دوران 3 ساله ریاست‌جمهوری‌اش داده‌اند، بسادگی می‌توان ثابت کرد که او بشدت به دروغگویی اعتیاد داشته و در این مساله به بیماری مبتلاست.
پیش از اینکه مساله دروغگویی او به سوژه روز مطبوعات و رسانه‌های آمریکایی تبدیل شود، در کتاب «آتش و خشم» که در نخستین سال فعالیت ترامپ در کاخ سفید منتشر شد، به این مساله اشاره شده بود. نویسنده این کتاب این‌گونه مطرح می‌کند که در روز ابتدایی ریاست جمهوری ترامپ، او که از جمعیت حاضر در مراسم تحلیفش اصلاً راضی نبود، دستور داد عکس‌هایی که جمعیت بیشتری در آنها دیده می‌شد را قاب کرده و به دیوار کاخ سفید آویزان کنند. او سعی داشت با تلفن زدن به دوستانش و گرفتن تأییدیه آنها این حس را در خود تقویت کند که میلیون‌ها نفر در مراسم تحلیفش حضور پیدا کرده‌اند. دوستانش هم به توهمات او در این خصوص دامن زدند. «مایکل وولف» در فصل سوم این کتاب به‌صراحت اعلام می‌کند «به فاصله 24 ساعت پس از مراسم تحلیف، رئیس‌جمهور میلیون‌ها انسانی را در ذهن خود خلق کرده بود که اصلاً وجود خارجی نداشتند!»
دروغ گفتن‌های ترامپ اما تنها به این مساله ختم نشد. بر اساس صفحه اینترنتی که روزنامه واشنگتن‌پست4 برای ردیابی دروغ‌های ترامپ از روزهای ابتدایی ریاست‌جمهوری‌اش طراحی کرده است، تابه‌حال هزاران دروغ از سوی او به رسانه‌ها گفته شده است. بر این اساس گفته شده است در سال 2017، ترامپ 1999 دروغ درباره مسائل گوناگون مطرح کرده است و این رقم در سال 2018 به 5689 مورد رسیده است! نکته جالب توجه اینجاست که هر چه جلوتر می‌رویم تعداد دروغ‌های رئیس‌جمهور آمریکا بیشتر نیز می‌شود. بر اساس گزارش واشنگتن‌پست، تعداد دروغ‌ها و ادعاهای واهی ترامپ در سال 2019 به‌اندازه کل تعداد دروغ‌های گفته شده او در طول 2 سال ابتدایی ریاست‌جمهوری‌اش بوده و این رقم به حدود 8 هزار دروغ رسیده است!
در مجموع می‌توان بیان کرد که دونالد ترامپ از ابتدای دوره ریاست‌جمهوری‌اش تاکنون 15 هزار و 413 دروغ5 بیان کرده است و مطمئناً دروغ دسته‌جمعی او به همراه فرماندهان نظامی و کارشناسان امنیتی کاخ سفید درباره حملات ایران به پایگاه هوایی عین‌الاسد یکی از بزرگ‌ترین دروغ‌های او در دوره ریاست‌جمهوری‌اش خواهد شد.
 
پی‌نوشت
1-https://www.nytimes.com/2017/01/07/opinion/sunday/vietnam-the-war-that-killed- trust.html
2-  All is Well!
3-  Briefing
4- https://www.washingtonpost.com/graphics/politics/trump-claims-database/
5- https://www.washingtonpost.com/politics/2019/12/16/president-trump-has-made-false-or-misleading-claims-over-days/

Page Generated in 0/0953 sec