printlogo


کد خبر: 215104تاریخ: 1398/10/22 00:00
بامداد شنبه سلطان‌قابوس، پادشاه عمان درگذشت و هیثم بن‌طارق جانشین وی‌ شد
عمان همچنان در قاموس قابوس

هیثم بن‌طارق آل‌سعید، پسر عموی سلطان فقید عمان قابوس بن‌سعید روز شنبه و پس از ادای سوگند برابر پارلمان جانشین سلطان قابوس شد. تلویزیون عمان سحرگاه روز شنبه از درگذشت «قابوس بن‌سعید بن‌تیمور» سلطان این کشور خبر داد. دولت عمان به مناسبت درگذشت سلطان این کشور 3 روز عزای عمومی اعلام و روز شنبه را نیز در این کشور تعطیل کرد. 
پیکر سلطان قابوس بن‌سعید روز گذشته در مقبره خاندان سلطنتی در مسقط، پایتخت عمان به خاک سپرده شد. مجری تلویزیون رسمی عمان در پخش مستقیم مراسم تشییع و تدفین پیکر سلطان قابوس اعلام کرد، پیکر او در مقبره خاندان سلطنتی به خاک سپرده شد. در مراسم تدفین، هیثم بن‌طارق بن‌تیمور آل‌سعید، سلطان جدید عمان و تعدادی از مسؤولان و آحاد مردم این کشور حضور داشتند. مراسم تشییع بعد از ادای نماز در مسجد جامع الاکبر در پایتخت برگزار و پیکر او در مقبره خانوادگی به خاک سپرده شد. سلطان قابوس  که در ۷۹ سالگی درگذشت از سال ۱۹۷۰ میلادی و به مدت 50 سال در این کشور حکفرمایی کرد. پس از او «هیثم بن‌طارق» ۶۶ ساله وزیر میراث و فرهنگ عمان و پسرعموی سلطان فقید این کشور که از 2 سال پیش از گزینه‌های جانشینی سلطنت عمان بود جانشین او شد.  از آنجا که سلطان قابوس فرزندی نداشت، گزینه جانشینی او از قبل مشخص نبود. پیش‌‎تر 4 اسم برای جانشینی سلطان قابوس مطرح شده بود: «طارق بن‌تیمور» عموی سلطان قابوس، «اسعد بن‌طارق» پسرعموی وی، هیثم بن‌طارق برادر ناتنی اسعد بن‌طارق و «شهاب بن‌طارق» برادر ناتنی اسعد بن‌طارق.
انتقال قدرت در عمان بر اساس ساختاری است که در سال ۱۹۹۶ تصویب شد که طی آن خاندان سلطنتی 3 روز فرصت دارد جانشین سلطان قابوس را معین کند در غیر این صورت شورایی متشکل از رؤسای ارتش، دادگاه عالی و 2 نماینده شورا نامه مهر و موم شده پادشاه را باز خواهند کرد که در آن به نام جانشین خود اشاره کرده است. شورای عالی دفاع عمان هم به دنبال اعلام خبر درگذشت سلطان این کشور، در جلسه‌ای از خاندان سلطنتی خواست با تشکیل جلسه‌ای جانشین سلطان عمان را معین کنند. در جلسه روز گذشته شورای دفاع که با حضور مقامات رسمی مختلف این کشور برگزار شد پاکت حاوی وصیت سلطان قابوس برای جانشینی، باز و نام «هیثم بن‌طارق آل‌سعید» پسرعموی سلطان قابوس به عنوان سلطان جدید عمان اعلام شد. پادشاه جدید عمان فارغ‌التحصیل دانشگاه آکسفورد در سال ۱۹۷۹ و دارای تحصیلات عالیه در دانشکده «پمبروک» دانشگاه کمبریج در انگلیس است. سلطان هیثم به مدت ۱۸ سال از ۲۰۰۲ تا ۲۰۲۰ منصب وزارت فرهنگ را در این کشور بر عهده داشت و در دهه 80 نیز در بخش ورزش و جوانان فعال بود. سلطان هیثم بن‌طارق همچنین به دستور سلطان قابوس مسؤولیت کمیته «چشم‌انداز‌های آینده» (الروى المستقبلیه) و برنامه‌ریزی برای آینده عمان را بر عهده داشت. بنا به این گزارش، وی روی عنصر «جوان» برای احیای عمان تأکید دارد و پیش‌تر در اظهاراتی که در چارچوب پروژه چشم‌انداز عمان تا ۲۰۴۰ اعلام کرد، تأکید کرد برنامه‌ها در این راستا بر اساس چشم‌انداز‌های جوانان عمانی است. هیثم بن‌طارق، سلطان جدید عمان در اولین اظهارنظر خود درباره سیاست خارجی عمان گفت: بر حفظ روابط حسنه با همسایگان، همکاری بین‌المللی و عدم دخالت در امور دیگر کشورها تأکید داریم.  وی همچنین با تأکید بر حل اختلافات به روش‌های مسالمت‌آمیز، تصریح کرد با برادران خود در شورای همکاری روند همکاری را ادامه خواهیم داد و از اتحادیه عرب حمایت کرده و با برادران‌مان در این اتحادیه به منظور تحقق اهداف آن، تعامل و همکاری خواهیم داشت و برای دور نگه داشتن منطقه از درگیری‌ها و اختلافات و نیز تحقق تکامل اقتصادی تلاش خواهیم کرد. هیثم بن‌طارق افزود: عمان به ایفای نقش موثر خود در سازمان ملل و تلاش برای تحقق امنیت بین‌المللی ادامه خواهد داد و ما معاهدات و توافقنامه‌های امضا‌شده با کشورها و سازمان‌ها را محترم خواهیم شمرد.

Page Generated in 0/0076 sec