printlogo


کد خبر: 215106تاریخ: 1398/10/22 00:00
گزارش «وطن امروز» از وضعیت صنعت فولاد و تأثیر تحریم‌های جدید آمریکا بر این صنعت
چکش فولادی بر تحریم
* حفظ ذخایر ارزی و ایجاد اشتغال با توسعه خط تولید نورد گرم

گروه اقتصادی: صنعت فولاد بتازگی با تحریم‌های جدید از سوی آمریکا روبه‌رو شده است. سال پیش هم شرکت فولاد مبارکه اصفهان توسط وزارت خزانه‌داری آمریکا تحریم شده بود اما تولید و صادرات این شرکت رشد کرد. تجربه فولاد مبارکه و صحبت‌های فعالان صنعت فولاد و کارشناسان نشان می‌دهد تحریم‌های آمریکا مشکل چندانی برای این صنعت ایجاد نمی‌کند و چالش‌ها و موانع داخلی هستند که مانع توسعه مناسب صنعت فولاد می‌شوند.

***

به گزارش «وطن امروز»، صنعت فولاد را می‌توان یکی از بنیان‌های مهم اقتصاد در هر کشوری برشمرد، به‌گونه‌ای که حتی مصرف سرانه فولاد به‌عنوان شاخصی به منظور ارزیابی صنعتی بودن یک کشور مطرح است. امروز در کشور ما نیز فولاد با حضور در بخش‌های مهم تولیدی و صنعتی کشور، نقش بسیار مهمی ایفا می‌کند، به‌گونه‌ای که افزون بر ۶۰۰ صنعت به‌عنوان صنایع پایین‌دستی از آن تغذیه می‌کنند. صنعت فولاد بتازگی دچار چالش جدیدی شده است؛ آمریکا به بهانه پاسخ موشکی ایران به ترور سپهبد سلیمانی این صنعت را تحریم کرده است.
وزیر خزانه‌داری آمریکا به دستور دونالد ترامپ تحریم‌های جدیدی را علیه ایران وضع کرده است. به گفته وزیر خزانه‌داری آمریکا،‌ 8 مقام ایرانی از جمله فرمانده بسیج در فهرست تحریم‌های جدید قرار گرفته‌اند. بر اساس بیانیه‌ای که وزارت خزانه‌داری آمریکا همزمان با نشست خبری «استیون منوچین» منتشر کرد،  آمریکا علاوه بر 8 مقام ارشد جمهوری اسلامی ایران، بخش قابل‌توجهی از صنعت فلزات ایران را- که در بیانیه این وزارتخانه از آن به عنوان یک صنعت چند میلیارددلاری نام برده شده- نیز تحریم کرده است. وزارت خزانه‌داری آمریکا که پیش از این شرکت فولاد مبارکه (بزرگ‌ترین تولیدکننده فولاد در ایران) را تحریم کرده بود، در بیانیه جدید خود ضمن اشاره مجدد به نام این شرکت، از تحریم شرکت‌های دیگری شامل فولاد صبا، فولاد هرمزگان، فولاد اصفهان، فولاد کاوه جنوب، فولاد آلیاژی ایران، شرکت صنعتی و معدنی گل‌گهر، شرکت صنعتی و معدنی چادرملو، آهن و فولاد ارفع، شرکت آلومینیوم ایران، شرکت آلومینیوم المهدی، شرکت ملی مس ایران، فولاد خوزستان و شرکت آهن و فولاد غدیر خبر داد. نهادهای خارجی هم در فهرست تحریم‌های جدید ایران دیده می‌شوند؛ شرکت تجاری پامچل پکن به دلیل خرید مستمر فولاد از فولاد مبارکه اصفهان تحریم شد، پاور انکر لیمیتد درسیشل که برای شرکت تجاری پامچل پکن خرید می‌کرده است و شرکت دریایی هونگ‌یوان که کشتی‌اش برای حمل فولاد تولیدی فولاد مبارکه استفاده شده است.
تبار‌شناسی تحریم‌های پیش رو نشان می‌دهد آمریکا به دنبال محدودسازی اقلام صادرات غیرنفتی ایران است و از این طریق می‌خواهد درآمدهای ارزی را تحت تاثیر قرار دهد. باید توجه داشت در چند سال اخیر توجه دشمنان بیش از تحریم‌ کالاهای وارداتی به سمت کالاهای ارزآور رفته است. گفتنی است با توجه به سوابق چنین تحریم‌هایی برای ایران هیچ مشکلی پیش نمی‌آید، بلکه هزینه واردات برای دیگر کشورها بالا می‌رود و باعث می‌شود نتوانند در مسیرهای استاندارد پول را به ایران برسانند. آمریکا می‌خواهد به هر شکل شده فشار خود را برای افزایش قیمت ارز در داخل ایران بالا ببرد. در این برهه حساس حرکت به سمت متحدان منطقه‌ای، استفاده از رمز ارز و پیمان‌های پولی دوجانبه می‌تواند از جمله راه‌‌حل‌های کاهش این فشار باشد.  
 
* رشد ۶۰ درصدی صادرات محصولات فولادی
با وجود فشارها و تحریم‌های آمریکا، شرکت‌های بزرگ فولادسازی کشور شهریورماه امسال متوسط رشد ۶۰ درصدی صادرات را به ثبت رساندند. به گزارش «ایمیدرو»،‌ در شهریورماه امسال شرکت‌های بزرگ فولادسازی ۵۸۴ هزار تن انواع محصولات فولادی روانه بازارهای صادراتی کردند. در میان صادرکنندگان، فولاد آلیاژی ایران رشد ۱۶۸درصدی را کسب کرد و پس از آن فولاد مبارکه رشد ۱۶۰ درصدی و فولاد خراسان رشد ۱۳۱ درصدی را تجربه کردند. در همین حال طی 6 ماه نخست سال‌ جاری بیشترین تناژ صادراتی با بیش از یک میلیون تن در اختیار فولاد خوزستان بود. در این مدت فولاد ‌مبارکه با صدور ۷۵۲ هزار تن در جایگاه دوم قرار گرفت و ذوب‌آهن اصفهان با صادرات ۵۷۶ هزار تن در رتبه سوم ایستاد. مجموع صادرات 6 ماه ۹۸ شرکت‌های بزرگ از 4/3 میلیون تن عبور کرد که این رقم ۳ درصد بیش از مدت مشابه سال قبل است. شرکت‌های صادرکننده فولاد که در این آمار قرار داشتند شامل فولاد مبارکه، فولاد ‌خوزستان، ذوب‌آهن اصفهان، فولاد ‌خراسان، فولاد آلیاژی ایران، فولاد ‌هرمزگان، فولاد ‌اکسین، فولاد ‌آذربایجان، فولاد کاوه‌ جنوب، صبا فولاد، فولاد بناب و چادرملو بوده‌اند.
به اذعان فعالان صنعت فولاد، مشکلاتی که تحریم‌های آمریکا برای صنعت فولاد ایجاد می‌کند در برابر مشکلات و موانع داخلی ناچیز است. عمده چالش صنعت فولاد داخل، عدم حمایت بانک‌ها در تامین نقدینگی و هزینه بالای بهره‌های بانکی است. مواردی چون توجه نکردن به مدیریت اکتشاف مواد معدنی بویژه سنگ آهن و عدم توجه به تولید فولادهای کیفی و آلیاژی دارای ارزش افزوده بالا و تمرکز بر تولید فولادهای ساده کربنی در واحدهای تولیدی، ضعف زیرساخت‌ها از لحاظ ظرفیت و قیمت و هزینه‌های سنگین حمل‌و‌نقل ریلی هم چالش‌های مهم این حوزه محسوب می‌شود. صحبت از چالش‌ها و شنیدن مشکلات از زبان مدیران و دست‌اندرکاران این صنعت باید با ارائه راهکار‌های درست، ‌چالش‌ها را به فرصت تبدیل کند. برای نمونه وقتی مشکل بعد مسافت از منابع معدنی و آب از دغدغه‌های اصلی محسوب می‌شود، پس اکتشاف و استخراج معادن بزرگ مقیاس و تأمین مواد اولیه مورد نیاز و استقرار واحدهای فرآوری ارزش در مقیاس اقتصادی در جوار معادن و دریا باید در دستور کار قرار گیرد.
مدیریت زنجیره ارزش تولیدات با توجه به ترکیب سبد تولیدات باید تغییر کند و فولادهای با ارزش افزوده بالاتر در برنامه تولید قرار گیرد. دولت باید از تغییرات مداوم تعرفه‌ها و قوانین بر بخش معدن جلوگیری کند تا محیط آرام مالی سبب جذب و توسعه سرمایه‌گذاری شود؛ در حل حاضر کمبود سرمایه از مشکلات صنعت فولاد است پس دولت باید در راستای ثبات مالی کشور تلاش جدی داشته باشد.
 
* مدیریت بازار بر محور توسعه صادرات
یکی از مسائل مهمی که از مشکلات معدنی‌ها محسوب می‌شود، قوانین محدود‌کننده صادرات است؛ در شرایطی که برخی مواد معدنی نیاز داخلی ندارند و تنها متقاضی خارجی دارند. تنها تولید محصول با کیفیت، صادرات را متحول نمی‌کند بلکه تولیدکنندگان ما باید شناخت درست از بازار داشته باشند و محصولات را با قیمت درست و بموقع صادر کنند. برای موفقیت در سطح بین‌المللی شناخت بازار خارجی باید از اولویت‌های تولیدکنندگان باشد. در مقابل باید سیاست کنترلی بر واردات فولاد و محصولات فولادی اعمال شود. زمانی که دولت به ازای مطالبات خود از کشوری محصول فولادی آنها را وارد می‌کند، تعادل بازار داخلی را به هم می‌زند.
 
* ارائه تسهیلات بانکی و اعتباری
بهره‌مند شدن بنگاه‌ها از تسهیلات مالی و اعتبارات و حمایت مالی از بخش خصوصی از طریق ارائه تسهیلات بانکی و اعتباری نیز لازمه ارتقا در این حوزه از صنعت است. عمده چالش صنعت فولاد داخل، عدم حمایت بانک‌ها در تامین نقدینگی و هزینه بالای بهره‌های بانکی است. صنعت فولاد، برای تامین هزینه‌های مالی از جمله فروش اعتباری و مدت‌دار به مشتریان و تامین مالی طرح‌های توسعه‌ای و... نیازمند منابع مالی فراوان با نرخ مناسب است. افزایش هزینه فولادسازان داخلی در این بخش می‌تواند از رقابت‌پذیری آنها در محیط بین‌المللی کاسته و صادرات را تحت‌تاثیر قرار دهد. با توجه به  مصرف نیمی از فولاد تولیدی در دنیا و ایران در بخش مسکن و ساخت‌و‌ساز، کاهش این فعالیت‌ها و رکود حاکم بر بخش مسکن در سنوات اخیر، تهدیدی برای توسعه سرمایه‌گذاری در صنعت فولاد محسوب می‌شود. با توجه به مشکلات حمل‌و‌نقل و فاصله کارخانه‌های فرآوری و تولید محصولات فولادی از معادن منابع اولیه،‌ ساماندهی و توسعه زیرساخت‌ها از قبیل احداث خطوط ریلی، بنادر و اتوبان‌ها می‌تواند تاثیر بسزایی برقیمت تمام‌شده یک محصول فولادی داشته باشد.
 
* درآمد صادراتی مشمول تحریم(میلیون دلار)

******

حفظ ذخایر ارزی و ایجاد اشتغال با توسعه خط تولید نورد گرم
نورد گرم را دریابید
روند توسعه صنعتی پایدار از صنایع مادر همچون فولاد آغاز می‌شود؛ کشور چین مهم‌ترین کشوری به شمار می‌آید که نبض تولیدات صنعتی خود را از یک بستر قدر‌تمند-فولاد- آغاز کرد و سپس به یک روند توسعه صنعتی نسبتاً پایدار دست یافت. در کشورمان نیز صنعت فولاد را می‌توان از جمله صنایع مهمی به حساب آورد که فراهم‌کننده زیرساخت‌های اصلی در فاز توسعه صنعتی است. از جمله محصولات فولادی که در بخش‌های مختلف تولیدی مورد نیاز است، ورق‌های فولادی است؛ ورق‌هایی که عمدتاً به روش نورد تولید می‌شوند. نورد گرم و نورد سرد، 2 روش متداول برای تولید محصولات فلزی صنعت نورد به شمار می‌رود، به‌ نحوی ‌که حدود ۸۰ درصد محصولات فلزی در جهان، به وسیله نورد تولید می‌شود. 
 
* فرآیند نورد گرم
فرآیند نورد در قرن هفدهم میلادی آغاز شد. بعد از اختراع ماشین بخار، قفسه‌های نورد بزرگ‌تر شد و  ماشین‌های بخار قوی برای نورد شمش‌های فولادی مورد استفاده قرار گرفت. به تدریج و با پیشرفته‌تر شدن و صنعتی شدن این صنعت، صنعت نورد جایگزین سایر روش‌های شکل دادن فلزها شد. 
در صنعت فولاد، ورق‌های گرم نوردیده به محصولاتی گفته می‌شود که به وسیله نورد تختال (در شرایط گرم) به ضخامت مورد نظر رسیده و به صورت کلاف یا ورقه عرضه می‌شود. در نورد گرم شمش پـس از رسیدن به درجه حـرارت مورد نظر (معمولاً بالاتر از ۱۱۰۰ درجه سانتی‌گراد) در کوره‌های نورد از بین چند مجموعه غلتک در حال چرخش عبور کرده و با کاهش متوالی مقطع به شکل مورد نظر تبدیل می‌شود. دستگاه‌هایی که نورد گرم را انجام می‌دهند، از 2 غلتک دوجهته به قطر بیش از ۶۰ تا ۱۴۰ سانتیمتر تشکیل شده‌اند. مهم‌ترین نکته‌ای که فرآیند نورد گرم را از نورد سرد متمایز می‌کند، دمای آن است. در حقیقت نورد کردن قطعه‌ای در دمایی بالاتر از دمای تبلور مجددش، نورد گرم نام دارد. از آنجا که در فرآیند نورد گرم فاصله‌ زمانی بین کار مکانیکی و فرآیند تبلور مجدد بسیار کوتاه است، بنابراین قطعه همزمان تحت تأثیر کار سرد قرار می‌گیرد و بلافاصله تبلور مجدد نیز می‌شود. از جمله‌ محصولات نورد می‌توان به ورق، میلگرد، تیرآهن، سپری، نبشی فابریک و ناودانی فابریک اشاره کرد. دسته‌بندی فرآیندهای نورد می‌تواند بر اساس دستگاه‌های نورد یا دمای نورد باشد. 
برخی مزایای احداث خط تولید نورد گرم عبارتند از:
1- اشتغال هزار نفر به ‌صورت مستقیم و 7 هزار نفر به ‌صورت غیرمستقیم
2- خودکفایی کشور در تأمین ورق‌های فولادی ویژه نفت و گاز و ورق‌های فولادی عریض برای تولید لوله‌های انتقال آب
3- ایجاد بازار بین‌المللی و فرصت صادرات ورق گرم نوردشده با اتکا به  اقتصاد درون‌زا و برون‌نگر برای توسعه صادرات غیرنفتی
4- به نیروی کمتری طی فرآیند نسبت به نورد سرد احتیاج است
5- نورد گرم برای شمش‌های بزرگ مناسب است
 
* نقش خطوط تولید نورد گرم در صنایع مختلف
با وجود نفت‌خیز بودن کشور و نیاز بسیار زیاد صنعت نفت به لوله‌های انتقال ذخایر نفت و گاز کشور، امکان تولید رول ورق جهت ساخت لوله‌های با اقطار بزرگ و ضخامت زیاد وجود ندارد. به گفته بسیاری از کارشناسان، این نیاز، صرفاً با راه‌اندازی خط تولید جدید نورد گرم در کشور رفع می‌شود. 
همچنین نیاز قابل توجه صنعت اتومبیل‌سازی به ورق‌های خاص استحکام بالای سبک DP1180، جهت استفاده در بدنه خودروها که باعث سبک‌سازی و استحکام بخشیدن به بدنه خودرو و در نتیجه کاهش آلودگی، ایمنی بالا و صرفه‌جویی هزینه‌های سوخت آن می‌شود، با راه‌اندازی خط تولید جدید نورد گرم، تأمین خواهد شد.
با توجه به عدم امکان تولید فولاد با کربن متوسط برای ماشین‌کاری در ایران، خط نورد گرم 2 این موضوع را برطرف خواهد کرد.
در حال حاضر به صورت سالانه 2 میلیون تن تختال مازاد بر مصرف نورد گرم در کشور وجود دارد. با مقایسه ارزش افزوده 100 تومانی تبدیل سنگ آهن به تختال در برابر ارزش افزوده هزار تومانی تبدیل تختال به ورق گرم نوردیده شده، اهمیت احداث خط تولید جدید نورد گرم در اقتصاد کشور و تولید ناخالص ملی نمایان‌تر می‌شود.
 
* 12 سال انتظار برای افزایش ظرفیت تولید محصولات نورد گرم
شرکت فولاد مبارکه به عنوان بزرگ‌ترین تولیدکننده فولاد تخت (رول‌های فولادی) در خاورمیانه و شمال آفریقا محسوب می‌شود. این شرکت تولیدکننده محصولات فولادی از ضخامت 18/0 تا 16 میلیمتر به صورت کلاف، ورق گرم نوردشده و سرد نوردشده، کلاف و ورق قلع‌اندود، کلاف گالوانیزه و کلاف رنگی است که علاوه بر تأمین نیاز داخلی اکنون به 40 کشور دنیا صادر می‌شود. 
با عنایت به افزایش نیاز بازار داخلی و بازار بین‌المللی به ورق‌های فولادی، در حال حاضر، خط تولید نورد گرم فولاد مبارکه، پاسخگوی نیاز صنایع پایین‌دستی نیست. توضیح آنکه، ظرفیت تولید کوره‌ها در این شرکت، 7 میلیون تن و ظرفیت نورد گرم با تمام ظرفیت‌های بهبود یافته در سال‌های اخیر حداکثر 5 میلیون تن در سال است که نشان از کسری 2 میلیون تنی ظرفیت تولید ورق‌های فولادی دارد.
طی سال‌های اخیر و با عنایت به افزایش نیاز کشور به تولید ورق‌های فولادی، جهت افزایش ظرفیت تولید در این صنعت، اقداماتی برای راه‌اندازی خط تولید نورد گرم 2 (طرح شهید خرازی) انجام شد که البته این اقدامات و پیگیری‌ها به سبب بدقولی طرف خارجی و همچنین به واسطه اعمال تحریم‌های آمریکا، به سرانجام نرسید. 
به علت ۱۲ سال بدعهدی طرف‌های اروپایی و چالش‌های پیش‌رو برای تکمیل طرح شهید خرازی نورد گرم ٢، قرارداد توسعه این خط تولید، در راستای تکمیل طرح شهید خرازی در فولاد مبارکه، با کشور چین منعقد شده است. بر این اساس قرار است همه مسؤولیت طراحی و اجرای خط نورد گرم ۸ هزار میلیارد تومانی فولاد مبارکه به شرکتی چینی سپرده شود. با راه‌اندازی این خط نورد گرم جدید، امکان تأمین داخلی نیاز خودروسازان و دیگر صنایع به ورقه‌های خاص با فناوری بالاتر فراهم و از خروج ارز از کشور برای این منظور جلوگیری می‌شود.
 
* دولت؛ مانع اصلی عدم توسعه خط تولید نورد گرم
از جمله مهم‌ترین موانع توسعه خط تولید فولاد کشور، عدم حمایت وزارت صنعت، معدن و تجارت از این صنعت است، به‌گونه‌ای که این وزارتخانه طی 2 سال اخیر، همواره در ارائه مجوزهای لازم برای احداث و توسعه خط تولید نورد گرم در کشور تعلل کرده است. تأخیر و سنگ‌اندازی‌های وزارت صمت در این رابطه در حالی رقم می‌خورد که شرکت چینی طرف قرارداد با ایران، طی 2 هفته مجوزهای لازم را از مراجع مربوطه در کشور خود اخذ کرده است. در نهایت باید افزود با توجه به نیاز قابل توجه صنایع مختلف داخلی- و وجود ظرفیت صادراتی قابل توجه در این صنعت- به تولید ورق‌های فولادی و همچنین کسری بودجه کشور، تسریع در توسعه خط تولید نورد گرم 2 در کشور ضروری است. با این حال، به سبب عدم حمایت وزارت صنعت، معدن و تجارت و نفوذ و لابی واردکنندگان فولاد، طرح مذکور طی سال‌های اخیر، معطل مانده است.

******

نماینده مجلس در گفت‌و‌گو با «وطن امروز»:
وزارت صمت در توسعه صنعت فولاد سنگ‌اندازی نکند

سال جاری با نام «رونق تولید» همراه شد تا با تأکید ویژه مقام معظم رهبری بر لزوم تولید ملی، تمرکز بر بخش‌های تولیدی کشور اهمیتی دوچندان یابد. یکی از بخش‌های مولد کشور، صنعت فولاد به شمار می‌رود که توسعه خطوط تولیدی در این صنعت، تأثیر قابل توجهی بر ایجاد اشتغال، حفظ ذخایر ارزی و توسعه سایر صنایع وابسته به فولاد خواهد داشت. از جمله بخش‌های مولد صنعت فولاد کشور، خط تولید نورد گرم است؛ خط تولیدی که در صورت ایجاد و توسعه، علاوه بر خودکفا کردن کشور در تولید ورق‌های تولیدی، برای 1000 نفر به‌ طور مستقیم و برای 7000 نفر غیرمستقیم اشتغال‌زایی خواهد داشت. ولی ملکی، نماینده مجلس شورای اسلامی در این رابطه عنوان کرد: یکی از برکات تحریم و فرصتی که ما می‌توانیم از آن استفاده ‌کنیم، داخلی‌سازی یا رو آوردن به توانمندی‌های داخلی است. در سفری به کره‌جنوبی متوجه شدم در آنجا شرکت تولیدی ورق‌های فولادی وجود دارد در حالی که خودشان مواد معدنی ندارند و حدود 90 درصد از مواد اولیه این بخش را از خارج وارد می‌کنند؛ در واقع با تکنولوژی بالایی که به دست آورده بودند، از مواد اولیه وارداتی، ورق‌های فولادی تولید و به سرتاسر دنیا صادر می‌کردند.  وی ادامه داد: با توجه به مشکلات انتقال ارز و کمبود ارز و موانعی که در ارتباط با واردات برای ما ایجاد کردند، بحث نهضت ساخت داخل شکل گرفت. هر چقدر محصولات تولید داخل، کیفیت بهتری داشته باشد و از تکنولوژی بالا استفاده شود، به همان میزان ارزش افزوده بالاتری خواهد داشت. در صورت توسعه خط تولید نورد گرم در کشور، ضمن جلوگیری از خروج ارز از کشور، هزینه تمام شده تولید نیز پایین خواهد آمد. ملکی درباره تعلل وزارت صمت در اعطای مجوزهای لازم جهت توسعه خط تولید نورد گرم افزود: متأسفانه یکی از مشکلات داخلی، سیستم فشل اداری ما است که هنوز به روز نشده و به همین سبب برای گرفتن مجوز برای خطوط مولد تولید در بسیاری از بخش‌های اقتصادی، به جای 7 خان باید از 50 خان عبور کنیم. نماینده مردم در مجلس در پاسخ به این سوال که آیا با احداث خط تولید نورد گرم در کشور موافقید؟ گفت: نه‌تنها من موافقم، بلکه هر انسان عاقلی نیز با این موضوع، موافق است، زیرا اگر بتوانیم محصول نهایی (ورق‌های فولادی در فرآیند نورد گرم) را در داخل تولید کنیم، چندین برابر ارزش افزوده دارد.

******

صنعت فولاد در کارزار تحریم‌ها تنهاست
فولاد، چشم انتظار حمایت دولت
مجلس در زمینه اعطای سریع مجوز به صنایع استراتژیک، رایزنی‌هایی با وزارت صنعت، معدن و تجارت داشته و فشارهایی به وزارتخانه آورده است، زیرا عمده مشکل صنایع مربوط به روند کند اعطای مجوز است. صنعت فولاد یکی از صنایع مهم و پایه‌ای در بسیاری از کشورهای دنیا به شمار می‌رود و پیشرفت و توسعه آن به رونق صنایع راهبردی همچون خودروسازی، لوازم خانگی، صنایع غذایی، لوله و پروفیل و صنایع نفت و گاز می‌انجامد. ایجاد اشتغال از جمله دستاوردهای قابل توجه صنعت فولاد محسوب می‌شود. صنعت تولید ورق‌های فولادی یک حلقه از زنجیره تولید ارزش در صنعت فولاد کشور است؛ چنانچه روابط پیشینی این صنعت با دیگر صنایع مادر همچون صنعت ماشین‌سازی از یک طرف و روابط پسینی آن با صنایع پایین‌دستی همچون صنعت لوله و پروفیل از طرف دیگر بخوبی شکل بگیرد، علاوه بر رونق تولید در بخش‌های مختلف اقتصادی، اشتغال قابل‌ توجهی نیز عاید کشور خواهد شد.
خط تولید ورق‌های فولادی، یکی از بخش‌های اقتصادی و اشتغال‌زای صنعت فولاد محسوب می‌شود؛ ورق‌هایی که به واسطه توسعه خط تولید نورد گرم تولید می‌شود. به گفته بسیاری از کارشناسان اقتصادی، احداث خط تولید نورد گرم، برای ۱۰۰۰ نفر به‌ صورت مستقیم و برای۷۰۰۰ نفر به ‌صورت غیرمستقیم اشتغال‌زایی خواهد داشت. در همین راستا و به گفته حمیدرضا عظیمیان، مدیرعامل فولاد مبارکه اصفهان، «تولید نورد گرم در کشور باعث اشتغال‌زایی بیش از 8 هزار نفر به طور مستقیم و غیرمستقیم می‌شود». علیرضا سلیمی، عضو کمیسیون شوراها و امور داخلی مجلس شورای اسلامی نیز ضمن تأکید بر اهمیت توسعه صنعت فولاد در رونق تولید و اشتغال‌زایی افزود: با توجه به تحریم‌هایی که داریم تهیه مواد اولیه به‌سختی انجام می‌شود و اگر ما بتوانیم در کشور این خدمات را ارائه کنیم، ضمن جلوگیری از خروج ذخایر ارزی، جنس تولیدی نیز با قیمت خیلی کمتر و کیفیت بهتر در اختیار کارگزاران و سرمایه‌گذاران کشور قرار داده می‌شود. به گفته نماینده مردم در مجلس، با توجه به اینکه امسال سال تولید ملی است، قطعا افرادی را داریم که دنبال راه‌اندازی خطوط تولید در بخش فولاد هستند که این موضوع می‌تواند باعث اشتغال و کارآفرینی شود و ما را از سایر کشورها بی‌نیاز کند. در چنین حالتی، دشمن از اینکه بخواهد تحریم‌ها را ادامه دهد، ناامید خواهد شد و متوجه می‌شود.
 
* سنگ‌اندازی وزارت صمت در راه توسعه خط تولید نورد گرم
نقش قابل توجه ایجاد خط تولید نورد گرم در توسعه بخش‌های مختلف اقتصادی، اهمیت توسعه هر چه سریع‌تر این خط تولید را در کشور دوچندان می‌کند. با وجود دستاوردهای قابل توجه صنعت فولاد بویژه خط تولید نورد گرم، وزارت صمت، تحت ‌تأثیر لابی واردکنندگان و بدون توجه به لزوم حمایت از تولید در سال «رونق تولید» در مسیر توسعه خط تولید نورد گرم 2، سنگ‌اندازی می‌کند. در همین راستا و به گفته عظیمیان، مدیرعامل فولاد مبارکه اصفهان «در راه تولید این خط تولید، سنگ‌اندازی‌هایی شده است، آن هم در حالی که نیازمند حمایت‌های دولت و مجلس از تولید داخلی هستیم».
همچنین زهرا سعیدی‌مبارکه، نماینده مجلس با اشاره به لزوم خودکفایی در صنعت فولاد در بخش تولید نورد گرم افزود: «ما به دنبال این هستیم در بخشی از صنایع به خودکفایی برسیم. یکی از این صنایع بخش نورد گرم فولاد است. ما از وزارت صنایع تقاضا داشته‌ایم به طور جدی از تولید این محصول در کشور حمایت کند». عبدالله رضیان، دیگر نماینده مجلس نیز درباره روند کند اعطای مجوز ایجاد خطوط تولیدی در صنعت فولاد گفت: مجلس در زمینه اعطای سریع مجوز به صنایع استراتژیک، رایزنی‌هایی با وزارت صنعت، معدن و تجارت داشته و فشارهایی به وزارتخانه آورده است، زیرا عمده مشکل صنایع مربوط به روند کند اعطای مجوز است.
 
* تأکید نمایندگان مجلس بر لزوم حمایت از صنعت فولاد
طی هفته‌های اخیر برخی نمایندگان مجلس با اشاره به اهمیت حمایت از صنعت فولاد، تأکید ویژه‌ای بر برخورد قاطع با مخالفان توسعه این صنعت داشتند. در همین راستا، نادر قاضی‌پور، نماینده مجلس در رابطه با سنگ‌اندازی برخی‌ مسؤولان کشور در مسیر تولید کالاهایی نظیر نورد گرم عنوان کرد: «باید با کسانی که با تولید این‌گونه محصولات مخالفت می‌کنند، برخورد شود. امیدواریم با پیگیری‌های مجلس، تولید این محصولات در کشور افزایش یابد تا گامی در مسیر اشتغال‌زایی برداشته شود». از منظر این نماینده مجلس، باید از صنایع آهن و فولاد به این دلیل که صنایع موتور پیشرفت کشور هستند، حمایت و از کارخانجات این محصولات به دلیل اشتغال‌زایی فراوانی که دارند صیانت کنیم.

Page Generated in 0/0124 sec