printlogo


کد خبر: 215108تاریخ: 1398/10/22 00:00
گزارش «وطن امروز» از اختتامیه دهمین جشنواره مردمی فیلم عمار
دعوت از مایکل مور

گروه فرهنگ و هنر: اختتامیه دهمین جشنواره مردمی فیلم «عمار» در حالی برگزار شد که محسن اسلام‌زاده از مستندسازان برگزیده این رویداد از مایکل مور دعوت کرد برای ساخت مستند به غرب آسیا بیاید. به گزارش «وطن امروز»، مراسم پایانی دهمین جشنواره مردمی فیلم عمار در حالی در تالار اندیشه حوزه هنری برگزار شد که هیأت داوران در بخش مستند رویای ایرانی، ضمن تقدیر از آثار «نبرد امواج» و «مسیر نو» به کارگردانی «وحید فرجی» لوح افتخار این بخش را به «توان دفاعی (بعد از ۲۵۰۰ سال)» به کارگردانی «علی طادی» به علت «پرداختن به سوژه‌ای ویژه و داشتن پیوست تاریخی» و «ناجی کرونر» به کارگردانی «مسعود کارگر» به علت «نمایش شیرین جلوه‌ای از همکاری گروهی دانش‌بنیان و مومنانه» اهدا کرد. همچنین هیأت داوران، فانوس این بخش را به «مخترع آهنی» به کارگردانی «محمدجواد رئیسی» به علت «داشتن روایت پرجاذبه، طنز بجا، فرم خلاقانه و همچنین امیدبخشی در عین بیان نقدهای موجود» اهدا کرد.
 
* معرفی برگزیدگان بخش‌های مختلف «عمار» دهم
هیات داوران در بخش «مستند همت مومنانه»، ضمن تقدیر از «خودکار» به کارگردانی «محمد ثقفی» و «خاکریز پرویز» به کارگردانی «قدرت باقری» و «دریاچه امید» به کارگردانی «فاطمه مرزبان»، لوح افتخار این بخش را به «بازار تزارها» به کارگردانی مشترک «محسن مقصودی» و «مهدی فریدی» به علت «جسارت در پژوهش میدانی ظرفیت‌های مغفول» و «در کنار هم» به کارگردانی «سیدمجتبی خیام‌الحسینی» به علت «نمایش دغدغه‌های مسؤولانه یک کارآفرین و همکاری 2 ملت ایران و افغانستان» اهدا کرد. همچنین هیأت داوران، فانوس این بخش را به 2 اثر «مجموعه مستند نور (قسمت وطن آرزوها)» به کارگردانی «مهدی فارسی» به علت «تصویرگری گوشه‌هایی از جهاد فردی، جمعی و خانوادگی» و «یکی از ما (سایت هسته‌ای)» به کارگردانی «امیرعسگری» به علت «پرداخت ماهرانه به الگوی بومی از اشتغال‌زایی روستایی» اهدا کرد.
هیات داوران در بخش مستند حافظه ملی، ضمن تقدیر از «آسوده بخواب کوروش» به کارگردانی «علی فراهانی»، لوح افتخار این بخش را به «آن شش نفر» به کارگردانی «محمدعلی یزدان‌پرست» و «روایت رهبری» به کارگردانی «مهدی نقویان» به دلیل «پاسخگویی به شبهات مهم و استفاده از فیلم‌های دیده نشده و پژوهش خوب» اهدا کرد. همچنین هیأت داوران، فانوس این بخش را به «پدر طالقانی» به کارگردانی «محمدعلی محمددوست» به دلیل «روایت مستند مبارزات مرحوم آیت‌الله طالقانی و پرداخت به موضوعات روز و استفاده بجا از آرشیو و پژوهش خوب» و اثر «امتحان» به کارگردانی «سجاد ریاحی» به دلیل «پژوهش قوی، نوآوری و پرداخت به مساله‌ای حساس و دشوار» اهدا کرد. هیات داوران در بخش مستند پایش و پالایش اجتماعی، ضمن تقدیر از «سایکس پیکو» به کارگردانی «علی گایینی» و «این منطقه آلوده به مین است» به کارگردانی «محسن نقی‌زاده»، لوح افتخار این بخش را به اثر «امیدیه» به کارگردانی «علی زهیری» به دلیل «پرداخت مناسب به بحث مطالبه عدالت و فسادستیزی در شهر امیدیه» و «قصه‌های همیشگی» به کارگردانی «بابک مجیدی» به دلیل «پرداخت همزمان به بحث محیط‌زیست و آسیب‌شناسی زیست‌محیطی تالاب استیل» و «رویای آجری» به کارگردانی «داوود مرادیان» به دلیل «تببین تاریخ سیاست‌گذاری مسکن بویژه در دهه اول انقلاب اسلامی با بهره‌گیری از مستندات آرشیوی و شاهدان و مجریان» اهدا کرد. همچنین هیأت داوران، فانوس این بخش را به «خصوصی‌سوزی» به کارگردانی «محسن اسلام‌زاده» به دلیل «تبیین مشکلات و موانع خصوصی‌سازی، با بررسی روند خصوصی‌سازی شرکت‌های ماشین‌سازی تبریز و...» و «سقف آرزوها» به کارگردانی «علی سلطانی‌وش» به دلیل «بررسی روند سیاست‌گذاری مسکن، با بهره‌گیری از مستندات» اهدا کرد.
 
* مایکل مور به خاورمیانه بیاید
یکی دیگر از اتفاقات مهم اختتامیه این دوره از جشنواره مردمی فیلم عمار صحبت‌های محسن اسلام‌زاده، کارگردان مستند «خصوصی‌سوزی» بود. او در حاشیه اهدای فانوس جشنواره، به پیام‌های مایکل مور، مستندساز آمریکایی پس از ترور شهید قاسم سلیمانی اشاره کرد و گفت: «اگر مستندسازان آمریکایی قصد دارند کاری کنند، به خاورمیانه بیایند و از جنایات آمریکایی‌ها در عراق و افغانستان مستند بسازند». 
هیات داوران در بخش «مستند مقاومت جهانی»، ضمن تقدیر از «نخل‌ها نمی‌میرند» به کارگردانی «سیدمسعود موسوی‌والا»، لوح افتخار این بخش را به «مرثیه‌ای از انجیل» به کارگردانی «محمدهادی نعمتی» به علت «دستیابی به زبان متناسب با مخاطب بین‌المللی برای انتقال یک میراث معنوی شیعی» اهدا کرد.
همچنین هیأت داوران، فانوس این بخش را به اثر «آقای تغییر» به کارگردانی «مهدی انصاری» به علت «استفاده مناسب از آرشیو و پژوهش علمی برای تبیین ماهیت نظام استکبار» اهدا کرد. 
 
* فانوس «مدافعان حرم» برای «شیرینی شام»
هیات داوران در بخش مستند مدافعان حرم، لوح افتخار این بخش را به «مردان زندگی» به کارگردانی «یحیی رضایی» به دلیل «ترسیم خلاقانه مجاهدت پزشکان و پرستاران در خط مقدم نبرد» اهدا کرد. همچنین هیأت داوران، فانوس این بخش را به «شیرینی شام» به کارگردانی «علیرضا باغشنی» به دلیل «پرداخت و روایت هنرمندانه و نگاه متفاوت به شخصیت یک رزمنده مدافع حرم» اهدا کرد.
هیات داوران در بخش مستند ملت قهرمان، ضمن تقدیر از «دیلگ» به کارگردانی مشترک «عباس رفیعی مرغملکی» و «سیدصفی‌الله حسینی» و «مادر جبهه‌ها» به کارگردانی «شهرام میراب‌اقدم» لوح افتخار این بخش را به «بر اثر زلزله» به کارگردانی «عبدالکریم شهابی» به دلیل «تلاش هنرمندانه برای نشان دادن مدیریت جهادی در قالب تعاون» و اثر «دیوارهای نخی» به کارگردانی «عباس عمرانی بیدی» به دلیل «نگاهی جدید به موضوع هم‌گرایی ملی» اهدا کرد. همچنین هیأت داوران، فانوس این بخش را به «خاطرات موتورسیکلت» به کارگردانی «امیرحسین نوروزی» به دلیل «سوژه جذاب و پرداخت مناسب» اهدا کرد.
 
* «باشگاه شهرت» برنده جایزه مستندهای جنگ نرم
هیات داوران در بخش مستند جنگ نرم ضمن تقدیر از «مادرانه» به کارگردانی «علیرضا باغشنی»، لوح افتخار ویژه را برای تلاش‌های مستندسازان انقلاب در عرصه پژوهش، به یکی از این آثار و به نمایندگی از دیگران به «پایان بازی» به کارگردانی مشترک «سیدحامد قاسمی» و «علی رهجو» به دلیل «پژوهش عمیق و انتخاب یک سوژه ضدآمریکایی» اهدا کرد. همچنین جایزه ویژه مرگ بر آمریکا نیز به این دو کارگردان اهدا شد.
هیات داوران لوح افتخار این بخش را به «پشت کوه‌های بلند» به کارگردانی «یزدان کیانی» به دلیل «به تصویر کشیدن یک روحانی تراز نظام اسلامی در یک اثر به معنای درست نقد درون‌گفتمانی» و «محیا» به کارگردانی «محمد عقیلی» به دلیل «روایتی لطیف و کودکانه از اردوهای جهادی و پرداخت غیرمستقیم به مسأله وحدت و تقریب» اهدا کرد. ضمن اینکه هیأت داوران، فانوس این بخش را به «باشگاه شهرت» به کارگردانی «محمدحسن یادگاری» به دلیل «انتخاب یک سوژه استراتژیک و راهگشا و شکل دادن هنرمندانه یک فیلمنامه خوب بر اساس آرشیو» اهدا کرد.
 
* سرشار: انسان در کشمکش با شیطان رشد می‌کند
همچنین در آیین اختتامیه دهمین جشنواره فیلم مردمی عمار از سال‌ها تلاش و هنر محمدرضا سرشار، نویسنده انقلابی نیز تقدیر شد. سرشار در این مراسم به مصائب اخیر اشاره کرد و گفت: برخی گلایه می‌کنند چرا اینقدر بر مردم خوب بلا نازل می‌شود، مثل این است که گلایه کنیم چرا شیطان دارد کار خودش را می‌کند. جهان اینگونه آفریده شده که انسان در کشمکش با شیطان رشد کند و شایستگی رسیدن به مراحلی را که خدا برای او در نظر گرفته، پیدا کند.
هیات داوران در بخش مستند تاریخ فرهنگی، اجتماعی و دفاع مقدس، ضمن تقدیر از «بانو و باروت» به کارگردانی «احمد احمدپور» و «بیر عالم‌سوز» به کارگردانی «محمدطه امیری»، لوح افتخار این بخش را به «شجریان؛ از سپیده تا فریاد» به کارگردانی «مهدی طوسی» به دلیل «پرداخت هوشمندانه و منصفانه به مساله‌ای قابل تأمل در تاریخ هنر انقلاب» و «بلتا» به کارگردانی «سعید محسن‌یوسفی» به دلیل «پرداخت دقیق و بیان ساده در باب یکی از رخدادهای مهم دفاع مقدس» اهدا کرد. همچنین هیأت داوران، فانوس این بخش را به «نبرد بیست و نهم» به کارگردانی «مهرداد حق‌شناس» به دلیل «پرداخت با کیفیت به زاویه‌ای ناپیدا در نبرد امروز ایران و آمریکا» اهدا کرد.
 
* «آب هرگز نمی‌میرد» یک بار دیگر درخشید
هیات داوران در بخش داستانی کوتاه و نیمه‌بلند، ضمن تقدیر از «هر روز» به کارگردانی «محسن مجیدپور» و «فضانورد» به کارگردانی «مهدی افضل‌زاده» و «آبی کمرنگ» به کارگردانی «محمدرضا حاجی غلامی» لوح افتخار این بخش را به «فکر بکر» به کارگردانی «یوسف سبحانی» به دلیل «نوگرایی در پرداخت و توجه به مضامین نو در خدمت سینمای روز ایران» و «سوم ب» به کارگردانی «مرتضی راوش» به دلیل «توجه به مضمون کودک و خانواده در سطح جامعه» اهدا کرد. همچنین هیأت داوران، فانوس این بخش را به «آب هرگز نمی‌میرد» به کارگردانی «حسین دارابی» داد؛ اثری که با الهام از کتابی معروف به همین نام که در حوزه دفاع‌مقدس منتشر شده، ساخته شده است. 
 
* از داسارگر تا شیخ‌طادی در میان برگزیدگان عمار
همچنین لوح افتخار بهترین بازیگر به «امیرحسین عزیزی» برای ایفای نقش در فیلم «آبی کمرنگ» و «تبسم خداپرست» برای بازی در فیلم «سوم ب» اهدا شد. ضمن اینکه لوح افتخار بهترین جلوه‌های ویژه به «صالح کشور دوست» برای فیلم «ستاره زاگرس» اهدا شد. فانوس بهترین بازیگر به گروه بازیگران نوجوان «منطقه پرواز ممنوع» متین پاکزاد، متین کرمانی، علیرضا اکبری اهدا شد.
هیات داوران در بخش داستانی بلند، ضمن تقدیر از «پینوکیو، عاموسردار و رئیسعلی» به کارگردانی «سیدرضا صافی» لوح افتخار این بخش را به «ستاره زاگرس» به کارگردانی «پرویز شیخ‌طادی» به دلیل «حماسی بودن و پرداختن به نقش اقوام ایرانی در مبارزه با استعمار» اهدا کرد. ضمن اینکه هیأت داوران فانوس این بخش را به «منطقه پرواز ممنوع» به کارگردانی آقای «امیر داسارگر» به دلیل «خلاقیت و هوشمندی در جهت پیوند علم و امنیت با رویکرد امید و آینده در رابطه با نوجوانان» اهدا کرد.

Page Generated in 0/0074 sec