printlogo


کد خبر: 215109تاریخ: 1398/10/22 00:00
حمید درخشان در گفت‌وگو با «وطن امروز» از وضعیت بحرانی نیمکت پرسپولیس گفت
مربی ایرانی کمتر از خارجی نیست

زهره فلاح‌زاده*: پرسپولیس با گابریل کالدرون، مربی آرژانتینی خود توانست قهرمان نیم‌فصل اول لیگ نوزدهم شود اما حالا این مربی را در نیم‌فصل دوم در اختیار ندارد. کالدرون به ظاهر به بهانه تعطیلات کریسمس و در باطن به بهانه پرداخت نشدن حقوقش و دخالت‌های چندتن از اعضای باشگاه، ایران را برای همیشه ترک کرد. مدیران باشگاه که نامه فسخ این مربی را از طریق وکیل او دریافت کرده‌اند، درصدد انتخاب یک مربی داخلی هستند، البته احتمال بازگشت کالدرون تا اواخر روز گذشته کماکان وجود داشت. 
«وطن امروز» برای بررسی وضعیت باشگاه پرسپولیس با حمید درخشان، سرمربی و کاپیتان اسبق این تیم گفت‌وگویی انجام داده است. 
***
* کالدرونی که پرسپولیس را صدرنشین لیگ کرد، گویا از این تیم جدا شده است؛ به نظر شما در صورت نیامدن او، مقصر این جدایی چه کسی است؟
ما نباید دنبال مقصر بگردیم. به هر حال ما شرایط کشور و سختی‌های انتقال پول به کشورهای خارجی را می‌دانیم. خبر داریم که با تحریم‌های ظالمانه آمریکا و غرب مواجهیم. خارجی‌ها پول‌شان را سر موقع می‌خواهند و اگر این اتفاق نیفتد شرایط برای ادامه همکاری سخت می‌شود و دیگر آنها تمایل پیدا نمی‌کنند در ایران بمانند. اگر نخواهیم واقعیت را قبول کنیم فقط خودمان را گول زده‌ایم. 
  مدیران ما که به تحریم‌ها آگاه بودند، وقتی مربی یا بازیکن خارجی می‌آورند، نباید درباره پرداختی‌ها بهتر عمل کنند؟
من دقیق نمی‌دانم باشگاه درباره انتقال پول چه مشکل اساسی‌ای داشته است ولی با هر مربی و بازیکنی قرارداد می‌بندیم باید خوش‌حساب باشیم تا مثل گذشته در فیفا به مشکل برنخوریم. به هر حال با این تحریم‌ها شرایط سخت شده است. 
 
* بدشانسی 2 تیم سرخابی پایتخت این بود که هر دو زمانی مربی خود را از دست دادند که صدرنشین لیگ بودند؛ با توجه به این شرایط از دست دادن این مربیان موفق، نقص حساب نمی‌شود؟
من با شما موافقم. باید قدر خیلی چیزها را بدانیم اما یک زمانی هم هست که کشور ما در شرایط خاصی قرار می‌گیرد، مثل حالا که خیلی سخت می‌شود خارجی‌ها را حفظ کنیم. البته می‌خواهم بگویم با نیامدن کالدرون هم اتفاق خاصی نمی‌افتد. مربیان داخلی هم می‌توانند پرسپولیس را هدایت کنند به شرطی که به آنها اعتماد و کمک شود. حتماً نباید یک خارجی کنار تیم باشد، ما با داخلی‌ها هم قهرمان شده‌ایم. باید برای داشته‌های خودمان هم ارزش قائل شویم. در هر صورت داخلی‌ها جزو سرمایه‌های ما هستند. خارجی‌ها پول شان را سر موقع می‌گیرند و اگر هم نگیرند براحتی از کشورمان می‌روند اما داخلی‌ها صبر و تحمل بیشتری دارند.
 
* تیم کالدرون را در نیم‌فصل اول چطور دیدید؟
تیم کالدرون فراز و نشیب زیادی داشت اما خوشحالم که صدرنشین نیم‌فصل اول شد که این یک پوئن مثبت تلقی می‌شود. به هر حال کالدرون شناختی روی فوتبال ایران و پرسپولیس نداشت و این بالا بودن تیم در جدول باعث شد عملکرد او به چشم بیاید. با همه کم و کاستی‌ها از جایگاه الان تیم خوشحالم.
 
* گفته می‌شود جانشین کالدرون یک مربی ایرانی است؛ بهترین گزینه از نظر شما کیست؟
من نمی‌توانم اسم بیاورم چون دوستان دلخور می‌شوند. به نظر من هر مربی‌ای که انتخاب می‌شود باید به اندازه‌ای که به یک خارجی کمک و اعتماد می‌کنیم به او هم توجه شود تا بتواند موفق شود. 
 
* پرسپولیس در فصل نقل و انتقالات زمستانی خنثی بوده و محمدحسن انصاری‌فرد به عنوان مدیرعامل تیم نتوانسته عملکرد مثبتی در نقل و انتقالات داشته باشد؛ این نقص مدیریت پرسپولیس نیست؟
وقتی پول نداشته باشید نقص بزرگ به وجود می‌آید و این مشکل تنها برای تیم پرسپولیس نیست. خدا را شکر پرسپولیس داشته‌های خوبی دارد و نفرات خوبی روی نیمکت حضور دارند که می‌توانند به تیم کمک کنند. این را قبول دارم که باشگاه باید خریدی در فصل نقل و انتقالات داشته باشد بویژه در خط حمله. فکر می‌کنم اگر پرسپولیس در خط حمله بازیکن خوبی می‌خرید، نمایش بهتری نسبت به نیم‌فصل اول می‌داشت.
 
* وضعیت باشگاه پرسپولیس کمی نگران‌کننده است، چون نه وضعیت مربی مشخص شده و نه بازیکنی جذب کرده است؛ برای تیمی که در آسیا باید حضور داشته باشد، این شرایط مشکل ایجاد نمی‌کند؟
شرایط سخت‌تر می‌شود، چرا که حریفان آسیایی ما بازیکنان خوبی خریده‌اند، تدارک خوبی دیده‌اند و آماده مسابقات شده‌‌اند. امیدوارم با توجه به توانایی، غیرت و تعصب تیم‌مان بتوانیم موفق شویم، هر چند با تیم‌‌هایی روبه‌رو می‌شویم که با دست پر می‌آیند.
 
* کالدرون با افشین پیروانی، سرپرست تیم به اختلاف خورد و یکی از درخواست‌های این مربی، کنار گذاشتن پیروانی بود؛ این درخواست در حیطه وظایف سرمربی است؟
کالدرون نمی‌تواند برای کنار گذاشتن پیروانی تصمیم بگیرد و این مدیر باشگاه است که باید در این‌باره نظر دهد. کالدرون باید در حریم و فضای فنی خودش ورود کند و حق ندارد درباره انتخاب یا جدایی سرپرست تیم دخالتی کند.
 
* با توجه به وضعیت حال حاضر تیم، به نظر شما روند خوب نیم‌فصل اول ادامه پیدا می‌کند؟
ان‌شاءالله این روند می‌تواند ادامه داشته باشد، چون پرسپولیس بازیکنان خوب و باکیفیتی دارد.
خبرنگار ورزشی*
***
[واکنش باشگاه پرسپولیس به انتخاب سرمربی ایرانی]
باشگاه پرسپولیس همچنان پیگیر بازگشت گابریل کالدرون به این تیم است تا سرمربی آرژانتینی در نیم‌فصل دوم رقابت‌های لیگ برتر و فصل جدید لیگ قهرمانان آسیا هدایت سرخپوشان پایتخت را بر عهده بگیرد. سرمربی پرسپولیس که قرار بود چهارشنبه گذشته به اردوی این تیم در قطر بپیوندد پس از لغو این اردو به تهران نیامده است تا مدیران این باشگاه نامه‌نگاری‌های فراوانی داشته باشند. جلسه چهارشنبه‌شب محمدحسن انصاری‌فرد و هیأت‌مدیره باشگاه پرسپولیس در وزارت ورزش نیز نشان داد اولویت این باشگاه حفظ گابریل کالدرون است. سرخ‌ها که پس از نامه اول ژانویه (یازدهم دی‌ماه) کالدرون، هیچ نامه مکتوبی از وی دریافت نکرده‌اند، تاکنون 4 نامه رسمی برای گابریل ارسال کرده و ضمن پذیرش شرط او مبنی بر پرداخت مطالبات وی و بازیکنان این تیم، حاضر به کنار گذاشتن افشین پیروانی نیز شده‌اند؛ خواسته‌ای که سرمربی سرخپوشان از انصاری‌فرد داشت تا سرپرست تیم را عوض کند. پیگیری‌ها نشان می‌دهد مسعود سلطانی‌فر، وزیر ورزش و جوانان قبل از عزیمت به لوزان سوییس برای گفت‌وگو با مسؤولان عالی‌رتبه کمیته بین‌المللی المپیک، به مدیران پرسپولیس اعلام کرده است اولویت آنها باید بازگرداندن کالدرون باشد؛ تاکیدی که سبب شد انصاری‌فرد و هیأت‌مدیره پرسپولیس اولتیماتوم به سرمربی تیم را یک روز دیگر تمدید کنند. با این حال، شروط عجیب و جدید کالدرون باعث شد بازگشت او به پرسپولیس در هاله‌ای از ابهام قرار بگیرد. اگر کالدرون به صورت کتبی اعلام به بازگشت کند سرخ‌ها از انتخاب جانشین برای وی صرف‌نظر می‌کنند در غیر این صورت یک مربی ایرانی جانشین وی خواهد شد. این در حالی است که صحبت‌های زیادی مبنی بر مذاکره اولیه باشگاه پرسپولیس با علی کریمی، علی دایی و وحید هاشمیان مطرح می‌شود اما سرخ‌ها به هیچ وجه حاضر نشده اند تا پایان پرونده بازگشت کالدرون، درباره انتخاب جانشین برای وی اقدامی انجام دهند. حسین قدوسی، مدیر روابط عمومی باشگاه پرسپولیس، درباره جلسه با برخی گزینه‌های ایرانی اظهار داشت: به هیچ وجه چنین صحبت‌هایی صحت ندارد. آقای انصاری‌فرد تمام فکر و ذهن خود را معطوف به بازگشت کالدرون کرده است. واقعا امیدواریم بزودی خبری مبنی بر بازگشت او به دست‌مان برسد. وی در پاسخ به اینکه آیا وحید هاشمیان شانسی برای جانشینی کالدرون دارد، تاکید کرد: با هیچ گزینه‌ای صحبت نشده است. فقط به فکر بازگشت سرمربی تیم هستیم.

Page Generated in 0/0062 sec