printlogo


کد خبر: 215112تاریخ: 1398/10/23 00:00
گزارش «وطن امروز» از آنچه در اختتامیه جشنواره بین‌المللی «ترامپیسم» گذشت
تقدیر با تندیس حاج قاسم

گروه فرهنگ و هنر: مراسم اختتامیه دومین جشنواره بین‌المللی کارتون و کاریکاتور «ترامپیسم» در حالی در موزه انقلاب اسلامی و دفاع‌مقدس برگزار شد که اهدای تندیس «حاج قاسم» به برگزیدگان مراسم، حال و هوای خاصی به مراسم داده بود. به گزارش «وطن امروز»، آیین اختتامیه و تقدیر از برگزیدگان دومین جشنواره بین‌المللی «ترامپیسم» با حضور بهمن کارگر، رئیس بنیاد حفظ آثار و ارزش‌های انقلاب اسلامی، علی‌اصغر جعفری رئیس سازمان هنری و امور سینمایی دفاع‌مقدس، سیدمسعود شجاعی‌طباطبایی رئیس مرکز هنر‌های تجسمی حوزه هنری و دبیر جشنواره ترامپیسم، هنرمندان کاریکاتوریست و اصحاب رسانه در سالن خلیج‌فارس باغ‌موزه دفاع‌مقدس برگزار شد. علی‌اصغر جعفری رئیس سازمان هنری و امور سینمایی دفاع‌مقدس در ابتدای مراسم ضمن تقدیر از دست‌اندرکاران جشنواره و ابراز ارادت به شهید حاج قاسم سلیمانی، درباره این رویداد هنری گفت: این مسابقه پس از فرمایشات مقام معظم رهبری که فرمودند «من از آقای ترامپ تشکر می‌کنم که چهره واقعی آمریکا را نشان داد»، برگزار شد. وی افزود: پس از روی کار آمدن ترامپ و تصمیم‌های غلط و خبیثانه او، تلاش کردیم با بهره‌گیری از کارتون و ظرفیت هنرمندان کارتونیست در سراسر دنیا از چهره اصلی آمریکا نقاب برداریم.
 
* آزادی بیان به شیوه آمریکایی!
وی در ادامه صحبت‌هایش به فشارها علیه هنرمندان اشاره کرد و درباره آزادی‌بیان به شیوه آمریکایی اظهار کرد: نمونه‌ای از تحت فشار گذاشتن هنرمندان، 2 هنرمند آمریکایی بودند که از حضور آنها در مسابقه جلوگیری شد. در این راستا، جریان رسانه‌ای صهیونیستی خیلی تلاش کرد صدای مسابقه ترامپیسم به گوش دنیا نرسد. رئیس سازمان هنری و امور سینمایی دفاع‌مقدس بنیاد حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع‌مقدس گفت: وقتی فراخوان دومین مسابقه ترامپیسم را اعلام کردیم، در حالی بود که تنفر جهانی نسبت به ترامپ بیشتر شده بود و همین موضوع کمک کرد واقعیت بیشتر عیان شود. همچنین در آستانه برگزاری اختتامیه دومین مسابقه ترامپیسم هم شاهد وحشیانه‌ترین اقدامات نسبت به مردم ایران و ترور شهید قاسم سلیمانی و همرزمانش بودیم که نشان‌دهنده عملکرد خلاف قوانین بین‌المللی دولت آمریکا بود.  
 
* کاریکاتور، هنر بدون واسطه
جعفری با بیان اینکه کاریکاتور هنری است که نیاز به واسطه و ترجمه ندارد، تشریح کرد: این دلیلی است که باعث می‌شود کاریکاتور همواره در تحولات سیاسی، فرهنگی و... نقش پررنگی داشته باشد. از طرفی موج سیاست‌های خصمانه، بدرفتاری، کودک‌کشی و... ترامپ باعث شد هنرمندان نسبت به این موضوع واکنش نشان دهند و حجم و کیفیت آثار کاریکاتور نسبت به سایر هنر‌ها بیشتر باشد. وی ادامه داد: حضور ۶۲۵ هنرمند از ۷۹ کشور دنیا با ارسال بیش از ۱۸۰۰ اثر، نشانگر پذیرش دیدگاه جمهوری اسلامی و برملاکننده چهره پلید دولت مفسد آمریکاست. از طرفی تلاقی اختتامیه این جشنواره با شهادت مظلومانه سردار شجاعت و جبهه مقاومت حاج قاسم سلیمانی، تاییدی بر این حرکت عظیم فرهنگی است. رئیس امور هنری و سینمایی دفاع‌مقدس در پایان از اقدام جسورانه و دلیرانه سپاه پاسداران برای حمله‌های موشکی به پایگاه‌های نظامی آمریکا تقدیر کرد.  
 
* مشارکت چشمگیر هنرمندان سراسر دنیا در «ترامپیسم»
در ادامه سیدمسعود شجاعی‌طباطبایی، دبیر جشنواره ترامپیسم در سخنانی اظهار کرد: توصیف اخلاص، ایثار، شجاعت و دیگر فضایل سردار دل‌ها گفتنی نیست. غم رفتن او بسیار جانسوز است. وی عنوان کرد: خوشبختانه پس از پیروزی انقلاب اسلامی به بضاعت بالایی در هنر بویژه هنر کارتون و کاریکاتور رسیدیم. اگر سرداران نظامی پرآوازه داریم، به همان میزان هنرمندان اهل مقاومت و کاربلد هم کم نداریم. در ماجرای توهین به ساحت پیامبر اکرم(ص) واکنش‌های هنرمندان از اقصی نقاط جهان سرازیر شد. شجاعی درباره عنوان جشنواره ترامپیسم گفت: واژه ترامپیسم برگرفته از نازیسم و به دلیل نژاد‌پرستی‌ای است که ترامپ دارد. بیشترین کاریکاتور‌ها از کشور‌های اروپایی و آمریکای لاتین بود که نشان می‌داد جبهه مقاومت در همه جا محبوب است و طرفدار دارد. وی ادامه داد: خوشحالیم که مشارکت هنرمندان سراسر دنیا در این جشنواره چشمگیر بود و آنها ایران را به عنوان سردمدار جریان‌های هنری مقاومت می‌شناسند. 
 
* ترس رسانه‌های اسرائیل از یک مسابقه کاریکاتور
شجاعی‌طباطبایی همچنین گفت: سال گذشته مجموعه بازخوردهای رسانه‌های غربی و صهیونیستی در قالب کتابی منتشر شد که یکی از این بازخوردها برخورد کی‌گیل، مدیر سندیکای کاریکاتور با همین عنوان بود که برخورد تندی با فدراسیون جهانی کاریکاتوریست‌های اروپا داشت و این فدراسیون را برای انتشار فراخوان مسابقه «ترامپیسم» مورد انتقاد قرار داد. این در حالی است که امسال نه‌تنها هنرمندانی از فدراسیون جهانی کاریکاتور شرکت کردند، بلکه رئیس و مدیران آن نیز برای ما کاریکاتور ارسال کردند. وی با بیان اینکه ایران پیش‌قراول برگزاری مسابقه «ترامپیسم» در مواجهه با شخصیت سیاسی و منحوس رئیس‌جمهور آمریکاست، اظهار کرد: زمانی که هنوز فراخوان مسابقه «ترامپیسم» را اعلام نکرده بودیم روزنامه تایمز اسرائیل حملاتش به ما را آغاز و ادعا کرد که ما با دلار قصد داریم هنرمندان را جذب کنیم. این در حالی بود که جایزه‌های مسابقه «ترامپیسم» اصلا قابل مقایسه با جوایز مسابقاتی که با موضوعات اسلام‌هراسی و ایران‌ستیزی برگزار می‌شوند، نیست اما آنها با شرکت‌کنندگان کمتری نسبت به ما مسابقه خود را برگزار می‌کنند که این موضوع نقض حرف‌های آنهاست و نشان می‌دهد که آنها قصد دارند با پول هنرمندان را جذب کنند. شجاعی‌طباطبایی در ادامه گفت: نکته جالب در دومین دوره مسابقه ترامپیسم این بود که خیلی از کاریکاتوریست‌های بزرگ دنیا اعلام کردند اثر برای مسابقه ارسال می‌کنند اما نه برای شرکت در رقابت، بلکه فقط برای اینکه آثار به نمایش درآید. در واقع این هنرمندان که اسم و رسم‌شان برای مسابقه اهمیت دارد و اعتبار می‌آورند، حمایت خود را از مسابقه «ترامپیسم» اینگونه ابراز کردند، مثل میخائیل کنتوریس از یونان. وی ادامه داد: نکته دیگر اینکه کارلوس لاتوف آرژانتینی و لوک دسچیمابکر کاریکاتوریست بلژیکی از چهره‌های هنری جهانی هستند که آثار بسیاری در عرصه هنر مقاومت دارند. یکی از پیشنهادات ما به حوزه هنری این بود که در هفته هنر انقلاب اسلامی، علاوه بر هنرمندان ایرانی، هنرمندان خارجی نیز در هنر مقاومت مورد تجلیل واقع شوند که در حال بررسی این موضوع هستند. 
 
* داوران مطرح خارجی در «ترامپیسم»
شجاعی‌طباطبایی درباره حضور داوران مطرح خارجی در این رویداد گفت: هر کدام از داوران خارجی 3 اثر مرتبط با ترامپ ارسال کردند. برای نخستین‌بار در کاتالوگ مسابقه «ترامپیسم ۲» آثار داوران مرتبط با مسابقه نیز منتشر شده است، همچنین بخشی مجزا در نمایشگاه داریم که آثار داوران در آن به نمایش در می‌آید. نمایشگاه آثار دومین مسابقه کارتون و کاریکاتور «ترامپیسم» نیز در گالری عالی حوزه هنری گشایش می‌یابد. در این مراسم همچنین، مجدالدین معلمی معاون هنری حوزه هنری و محمد حبیبی مدیر انجمن هنرهای تجسمی انقلاب و دفاع‌مقدس روایت فتح به عنوان همکاران این مسابقه تجلیل شدند. در بخش کارتون سجاد رافعی، مهناز یزدانی، محمود نظری، عارف و علی پاک‌نهاد تقدیر شدند و آنجل بولیگان از مکزیک نفر اول، محمود آزادنیا نفر دوم و رود دیگولی آر از برزیل نفر سوم معرفی شدند. در بخش کاریکاتور نیز سعید شمس، همایون بهرامی، حدیث مرادزاده، علیرضا ذاکری و علیرضا پاکدل تقدیر شدند و مقام اول به دال سی اوهاما از برزیل، مقام دوم به مو سی یو آواشینز از برزیل و مقام سوم هم به آرش فروغی از ایران اختصاص یافت.

Page Generated in 0/0058 sec