printlogo


کد خبر: 215150تاریخ: 1398/10/23 00:00
رهبر انقلاب در دیدار امیر قطر و هیأت همراه:
علت وضع نامناسب منطقه، فسادانگیزی آمریکاست

حضرت آیت‌الله خامنه‌ای رهبر معظم انقلاب اسلامی دیشب در دیدار شیخ تمیم بن‌حمد آل‌ثانی، امیر قطر و هیأت همراه تأکید کردند: شرایط کنونی منطقه بیش از پیش نیازمند تقویت ارتباطات کشورهای منطقه و تأثیر نپذیرفتن از القائات بیگانگان است.
به گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی دفتر مقام معظم رهبری، رهبر انقلاب اسلامی گفتند: جمهوری اسلامی ایران بارها اعلام کرده و آقای رئیس‌جمهور هم صراحتاً گفته است، ایران آماده همکاری های نزدیک‌تر با کشورهای منطقه است. حضرت آیت‌الله خامنه‌ای شرایط کنونی منطقه را نامناسب دانستند و افزودند: علت این وضعیت فسادانگیزی آمریکا و رفقای او است و تنها راه مقابله با آن هم تکیه بر همکاری‌های درون‌منطقه‌ای است. ایشان با اشاره به روابط سیاسی خوب ایران و قطر خاطرنشان کردند: روابط اقتصادی 2 کشور در سطح روابط سیاسی نیست و باید همکاری‌های ایران و قطر در زمینه‌های مشترک بیش از پیش گسترش یابد.
رهبر انقلاب اسلامی تأکید کردند: البته برخی‌ها بخصوص آنهایی که از آن سر دنیا به این منطقه آمده‌اند، تمایل به گسترش همکاری‌های کشورهای منطقه ندارند ولی این موضوع ربطی به آنها ندارد و کشورها و ملت‌های منطقه، دیگر چنین تحکم‌ها و دخالت‌هایی را قبول نمی‌کنند. در این دیدار که آقای روحانی رئیس‌جمهور نیز حضور داشت، شیخ تمیم بن‌حمد آل‌ثانی، امیر قطر در سخنانی با ابراز خرسندی فراوان از دیدار با رهبر معظم انقلاب اسلامی، شرایط منطقه را دشوار خواند و گفت: ما با صحبت‌های جنابعالی درباره لزوم افزایش همکاری‌های منطقه‌ای کاملاً موافقیم و معتقدیم باید گفت‌وگوهای جامع میان کشورهای منطقه برگزار شود.
امیرقطر همچنین با اشاره به مذاکرات خود در تهران افزود: قرار بر این شد کمیسیون مشترک 2 کشور، حدود 3 ماه دیگر در ایران برگزار شود و امیدواریم روابط اقتصادی ایران و قطر به سطح روابط سیاسی برسد.
وی همچنین از کمک‌ها و حمایت‌ها و مواضع جمهوری اسلامی ایران در شرایط تحریم قطر، تشکر و قدردانی کرد.
 
* کمک‌های ایران در زمان محاصره را فراموش نمی‌کنیم
ظهر روز گذشته شیخ تمیم بن‌حمد بن‌خلیفه آل‌ثانی، امیر قطر در سفری بدون برنامه‌ریزی قبلی وارد کشورمان شد و با حسن روحانی ملاقات کرد.  او و حسن روحانی پس از مراسم رسمی استقبال بلافاصله وارد مذاکرات خصوصی شدند. پس از مذاکرات دوجانبه پشت درهای بسته، شیخ تمیم و حسن روحانی  نشست خبری مشترک برگزار کردند. امیر قطر در این نشست گفت: در آغاز مایل هستم از آقای رئیس‌جمهور و مردم جمهوری اسلامی ایران بابت استقبال خوبی که از ما داشتند تشکر کنم. وی ادامه داد: ما دیدار خیلی خوبی با آقای رئیس‌جمهور و هیأت همراه داشتیم. این دیدار مفید بود و درباره روابط 2 کشور صحبت کردیم.
شیخ تمیم با تاکید بر اینکه روابط ایران و قطر روابط بسیار ویژه‌ای است، اظهار داشت: باید تلاش کنیم این روابط گسترش یابد. در این دیدار اعداد و ارقامی را به عنوان هدف برای تجارت و گردشگری تعیین کردیم. باید تلاش کنیم این اهداف را محقق کنیم.
امیر قطر افزود: رابطه با جمهوری اسلامی ایران رابطه تاریخی است، اگر چه تحولات بسیاری داشته اما همواره کانال‌های ارتباطی بین 2 کشور حتی در زمانی که با هم اختلاف داشتیم باز بوده است. ما در اینجا از موضع جمهوری اسلامی ایران بویژه در سال‌های اخیر بویژه زمانی که ما تحت محاصره قرار گرفتیم تشکر می‌کنیم. ایران مواضع بسیار خوبی گرفت. آنها به ما و ملت قطر کمک کردند و تمام تسهیلات از جمله آسمان کشورشان را در اختیار ما گذاشتند و همه امکانات را در اختیارمان قرار دادند. وی ادامه داد: کمک‌های ایران را نمی‌توان در زمانی که ما تحت محاصره قرار گرفتیم فراموش کرد و از شخص رئیس‌جمهور و جمهوری اسلامی ایران تشکر می‌کنیم. سفر من به ایران در زمان حساسی در منطقه انجام شد. لازم به ذکر است این نخستین سفر امیر قطر پس از انتخاب شدن به این سمت در سال 2013 به کشورمان بود. پس از اظهارات امیر قطر، حسن روحانی در سخنانی به سابقه روابط 2 کشور ایران و قطر اشاره کرد و گفت: در سال‌های اخیر بعد از آنکه برخی کشورها علیه قطر حصر و تحریم به وجود آوردند، ایران به وظایف همسایگی و دوستی خود عمل کرد و در کنار قطر بود و همچنان در کنار قطر خواهد ماند. روحانی با بیان اینکه در مذاکرات با امیر قطر تصمیمات مهمی برای گسترش روابط 2 کشور اتخاذ شد، گفت: روابط سیاسی ما بسیار خوب است و در زمینه‌های اقتصادی، تجاری، علمی و فرهنگی نیز ظرفیت‌های بسیار خوبی برای همکاری داریم. رئیس‌جمهور با بیان اینکه در چند ماه آینده کمیسیون مشترک اقتصادی 2 کشور تشکیل خواهد شد، گفت: امیدوارم در کنار این کمیسیون، گام‌های خوبی برای توسعه همکاری‌های 2 کشور در همه زمینه‌ها برداشته شود. روحانی با بیان اینکه تصمیم گرفتیم کمیسیون مشترک 2 کشور به صورت منظم و سالانه برگزار شود، گفت: امروز توافق کردیم روابط سیاسی و رفت و آمد مقامات سیاسی و اقتصادی 2 کشور بیشتر شود و بتوانیم از همه ظرفیت‌های خود به نفع 2 ملت استفاده کنیم. رئیس‌جمهور با تأکید بر اینکه برای حضور امیر محترم قطر و هیأت همراه در ایران، اهمیت زیادی قائل هستیم، گفت: امیدواریم شاهد مناسبات وسیع‌تر 2 کشور به نفع 2 ملت و کل منطقه باشیم و این سفر تأثیر بسیار مفیدی در روابط 2 کشور داشته باشد.

Page Generated in 0/0060 sec