printlogo


کد خبر: 215153تاریخ: 1398/10/23 00:00
اخبار پرونده فاجعه سقوط بوئینگ

گروه اجتماعی: با وجود اعلام علت سقوط هواپیما و پذیرفتن خطای انسانی در شلیک موشک به سوی هواپیمای بوئینگ 737 اوکراین، کمیسیون بررسی سقوط هواپیما در وزارت راه همچنان در حال انجام وظیفه است و به گفته وزیر راه‌وشهرسازی نتایج بررسی آن بزودی اعلام خواهد شد.
وزیر راه‌وشهرسازی بعد از حضور در جلسه‌ای در مجلس شورای اسلامی با حضور نمایندگان برای بررسی ابعاد مختلف سانحه هواپیمای اوکراینی که به جان ‌باختن جمعی از هموطنان و اتباع سایر کشور‌ها منجر شد، با تسلیت مجدد بروز این سانحه تلخ به خانواده‌های داغدار گفت: هم‌اکنون کمیسیون ویژه بررسی سوانح هوایی با همکاری تیم اوکراینی در حال بررسی ابعاد مختلف این سانحه است و نتیجه نهایی بزودی به اطلاع مردم می‌رسد. محمد اسلامی گفت: با توجه به ورود سازمان قضایی نیرو‌های مسلح به موضوع و اظهارات فرمانده نیروی هوافضای سپاه پاسداران انقلاب اسلامی و همچنین بیانیه ستادکل نیرو‌های مسلح، کمیسیون بررسی سوانح هوایی مستقر در سازمان هواپیمایی کشوری همچنان بر اساس ضوابط ایکائو (سازمان بین‌المللی هوانوردی غیرنظامی) در حال رسیدگی به موضوع است و این اقدامات و تحقیقات تا انتها و حصول نتیجه نهایی ادامه خواهد یافت. قطعا نتیجه تحقیقات تیم بررسی سوانح هوایی با نتایج تحقیقات سازمان قضایی نیرو‌های مسلح با یکدیگر قرینه‌سازی شده و نتیجه نهایی به اطلاع مردم رسانده خواهد شد.
 
* نمونه‌گیری از بستگان 142 مسافر ایرانی
مدیرکل پزشکی قانونی استان تهران گفت: از خانواده‌های 142 مسافر ایرانی هواپیمای اوکراینی نمونه خون گرفته شده است و تاکنون 5 خانواده از مسافران جان‌باخته در این حادثه جهت اخذ نمونه به مراکز پزشکی قانونی مراجعه نکرده‌اند. مهدی فروزش در گفت‌وگو با فارس گفت: از بستگان مسافران ایرانی پرواز اوکراینی به صورت حضوری نمونه گرفته شده است که بیشتر این نمونه‌گیری‌ها در مرکز تشخیصی آزمایشگاهی کهریزک تهران و تعدادی هم در مراکز پزشکی قانونی استان‌ها بوده است. وی با بیان اینکه در این پرواز 29 تبعه خارجی هم حضور داشتند که 9 خدمه پرواز اوکراینی و 2 مسافر هم اوکراینی بودند، گفت: با هماهنگی انجام‌شده با کارشناسان پزشکی قانونی که همراه تیم اوکراینی به تهران آمده‌اند، پروفایل DNA همه آنها گرفته شده است و در این‌باره مشکلی نداریم.
 
* عذرخواهی سازمان هواپیمایی
سازمان هواپیمایی کشوری که پس از سقوط هواپیمای بوئینگ 737 خبرهای سقوط و علت سقوط را رسانه‌ای می‌کرد، 4 روز بعد از این اتفاق بیانیه‌ صادر کرد. در بخشی از این بیانیه آمده است: شجاعت و صداقت مثال‌زدنی نیروهای مسلح پرافتخار جمهوری اسلامی ایران در بیان واقعیت و پذیرفتن مسؤولیت فاجعه‌ای که در یک بافت پرتنش، از خطایی انسانی ناشی شده است، دلیل سانحه رخ داده را روشن نمود. سازمان هواپیمایی کشوری، بابت تناقض در اطلاعات ارائه شده، ابتدا از بازماندگان محترم شهدای این واقعه پوزش می‌طلبد و سپس از تمام هموطنانی که با نگرانی اخبار منتشر شده را دنبال و این تناقض را مشاهده کردند و همچنین تمام علاقه‌مندان و تحلیلگرانی که بر این مبنا، به دفاع از صنعت هوانوردی کشور پرداختند، صمیمانه عذرخواهی می‌کند. ما تحت هیچ فشار و توصیه‌ای برای کتمان واقعیت نبوده‌ایم و هیچ نیتی برای پنهان کردن واقعیت نداشته‌ایم. ما اطلاعاتی را که در اختیار و به آن باور داشتیم منتشر کردیم و از بابت اشتباه بودن آن متاسفیم.
 
* خدمات سپاه فراموش‌شدنی نیست
پدر یکی از شهدای حادثه هواپیمای مسافری اوکراینی با بیان اینکه فرزندم میلاد نهاوندی، با ۳۵ سال سن به‌عنوان دانشجوی سال آخر دکترای شیمی در دانشگاه کانادا در حال تحصیل بود، اظهار کرد: حادثه هواپیمای اوکراینی یک اتفاق تلخ بود که نباید رخ می‌داد، این حادثه رخ داده و کاری نمی‌شود کرد. نهاوندی با تأکید بر آسیب‌شناسی حادثه هواپیمایی مسافری اوکراینی افزود: اگر در سیستم مدیریتی کسی خوب عمل نکند، کل سیستم را ممکن است زیر سؤال ببرد و لازمه این امر داشتن تخصص و مدیریت عالی و سطح بالاست. وی در پاسخ به این سؤال که آیا می‌توان حادثه هواپیمای اوکراینی را یک خطای انسانی و قابل گذشت دانست، گفت: ممکن است در هر خانواده‌ای فردی خطا و اشتباهی کند و مگر می‌شود قابل گذشت نباشد، این مسأله یک خطای انسانی بوده که باید به دنبال عبرت‌آموزی باشیم تا تکرار نشود. پدر این شهید تاکید کرد: قطع یک درخت از ریشه کار غلطی است و باید آن را هرس کرد و سپاه یک واحد نظامی و قدرت منطقه است که باید باشد و مدیریت آن را با جذب نیروهای متخصص تقویت کرد. استفاده از نیروهای متخصص و کاردان را در سیستم مدیریتی کشور باید بیشتر کرد و با تخصص بالاتر قطعاً جواب خواهیم گرفت. نهاوندی با بیان اینکه سپاه پاسداران خدمات خوبی به مردم در همه زمینه‌ها ارائه داده که فراموش نشدنی است، گفت: امروز ممکن است برخی از آب گل‌آلود ماهی بگیرند و بنده کاملاً مخالفم و نباید این مسأله سیاسی شود. وی تاکید کرد: من با این موضوع اگر مورد سوءاستفاده قرار بگیرد، موافق نیستم و این مسأله‌ یک خانواده است و باید در خانواده هم حل شود و ربطی به عوامل خارجی ندارد.
 
* امیدواریم فرزندمان با شهید سلیمانی محشور شود
خانواده شهیدمهدی اسحاقیان از شهر درچه اصفهان نیز که فرزندشان را در سانحه سقوط هواپیمای اوکراینی از دست دادند، در این‌باره بیانیه‌ای صادر کردند.
در این بیانیه آمده است: اینجانب عباسعلی اسحاقیان، پدر شهیدمهدی اسحاقیان که فرزند عزیزم را در سانحه‌ سقوط هواپیمای اوکراینی از دست دادم، ضمن تشکر فراوان از ابراز همدردی شما مردم انقلابی و همیشه در صحنه تقاضا دارم مراقب باشید هرگز سخنی که تضعیف‌کننده‌ نیروهای جان‌برکف سپاه پاسداران و نظام ولایی و انقلاب باشد بر زبان جاری نکنید تا در این شرایط حساس، در زمین دشمن بازی نکرده باشید.
خانواده شهید اسحاقیان در ادامه این بیانیه آورده‌اند: همه‌ ما مدیون تلاش‌های بی‌وقفه و خالصانه‌ نیروهای سپاه پاسداران هستیم. سپاهی که 40 سال است در دفاع از جان و مال و ناموس و کیان این ملت از هیچ تلاشی دریغ نکرده و در این راه، هزاران شهید و جانباز تقدیم کرده است. ما در حسن نیت جان‌برکفان نیروی هوافضای سپاه، هیچ شک و شبهه‌ای نداریم. در پایان این بیانیه آورده شده است: دشمنان سیلی خورده از مقاومت بدانند با فرافکنی و دروغ بستن به‌ نظام به کمک رسانه‌های مواجب‌بگیرشان نخواهند توانست از بی‌آبروتر شدن خود و شیرین‌کام شدن مقاومت از سیلی محکم سپاه بکاهند و مثل همیشه این امت بصیر ایران اسلامی است که با تبعیت از رهنمودهای مقام عظمای ولایت، نقشه‌های خبیثانه آنان را نقش بر آب خواهد کرد. از خداوند متعال مسألت داریم به همه داغداران این حادثه اندوه‌بار، صبر جمیل عطا فرماید و همه‌ جان‌باختگان را با ارواح طیبه‌ شهدا بویژه شهید سپهبد حاج قاسم سلیمانی محشور فرماید.
***
[توضیحات شمخانی درباره دلیل طولانی‌شدن اعلام عوامل سقوط بوئینگ]
علی شمخانی، ‌دبیر شورای عالی امنیت ملی در مجلس بزرگداشت 2 جان‌باخته حادثه سقوط هواپیمای اوکراینی گفت: هیچ قصدی برای کتمان دلایل سقوط هواپیمای اوکراینی وجود نداشت،‌ متاسفانه هنوز جامه مشکی مردم قدرشناس ایران در عزای سردار شهید قاسم سلیمانی بر تن بود که مجددا سوگوار این عزیزان شدند. وی که در مراسم بزرگداشت «محمدحسین و زینب اسدی‌لاری» در مسجد جامع شهرک غرب شرکت کرده بود، اظهار داشت: ابعاد تاسف از این حادثه جانگداز را سردار سرافراز حاجی‌زاده از زبان مجموعه حاکمیت و با بیان این عبارت که «ای‌ کاش ما مرده بودیم و شاهد این رخداد غمبار نبودیم»، عنوان کرد. دبیر شورای عالی امنیت ملی فرآیند طولانی شدن اعلام دلایل سقوط هواپیمای اوکراینی را ضرورت بررسی همه عوامل آن و اقدامات احتمالی دشمن از جمله «جمینگ»، «هک سیستم‌ها»، «موضوع نفوذ» و عوامل مرتبط دیگر عنوان کرد و اظهار داشت: از اولین ساعات سقوط هواپیما، جمهوری اسلامی ایران با دعوت و پذیرش مجموعه کشورهای ذی‌ربط خارجی، شرایط بررسی کارشناسی سانحه بدون هیچ محدودیتی را فراهم کرد. شمخانی موضوع وجود قصد برای کتمان دلایل این حادثه را با توجه به ماهیت و شاخص‌های فنی آشکار‌ساز اساسا غیرممکن خواند و گفت: اثبات هر یک از عوامل تاثیرگذار بر شلیک موشک، می‌توانست نحوه اطلاع‌رسانی و واکنش کشور به این رخداد را در شرایط کاملا متفاوتی قرار دهد.

 


Page Generated in 0/0061 sec