printlogo


کد خبر: 215161تاریخ: 1398/10/24 00:00
به همت هنرمند باسابقه تئاتر دفاع‌مقدس
نمایش سردار شهید قاسم سلیمانی به اجرا می‌رسد

کارگردان و نویسنده نمایش‌های انقلاب و دفاع‌مقدس از نگارش متنی درباره سردار شهید قاسم سلیمانی خبر داد و گفت: منتظرم پیشنهادی برای اجرا در یک سالن دریافت کنم.
به گزارش «وطن‌امروز»، «علیرضا حنیفی» نویسنده، بازیگر و کارگردان تئاتر ضمن بیان این خبر عنوان کرد: یک شب پس از ترور ناجوانمردانه سردار شهید قاسم سلیمانی این متن نمایشی را نوشتم اما هنوز سالن و متولی‌ای برای اجرای آن پیدا نکرده‌ام. وی در ادامه افزود: نمایش در صورت اجرا 7 کاراکتر دارد که همه عراقی هستند.  موضوع درباره مدیریت سردار سلیمانی در جنگ‌هاست. حنیفی  همچنین به فارس توضیح داد: این نمایش شب قبل از سقوط اربیل را روایت می‌کند. کشورهای انگلستان، عربستان و آمریکا با اربیل قرارداد داشتند تا در صورتی که به اربیل حمله شود به کمک آنجا بروند، جالب است روزی اربیل که مورد حمله داعش قرار می‌گیرد هیچ کدام از این کشورها حاضر به کمک به اربیل نمی‌شوند و تنها کسی که در صورت نداشتن قرارداد به داد اربیل می‌رسد و از شر داعش رهای‌شان می‌کند، ایران و سردار سلیمانی بوده است. وی با بیان اینکه امروز تصمیم دارد با انجمن تئاتر انقلاب و دفاع‌مقدس در این رابطه صحبت کند، گفت: ‌امیدوارم با آنها برای اجرا به توافق برسیم و بودجه‌ای برای کار در نظر بگیرند. حنیفی درباره نمایش دیگری که آن هم به دلیل فراهم نبودن سالن به اجرا نرسید، گفت: نمایش «اینجا پسرها سرباز به دنیا می‌آیند» براساس واقعه‌ای از بمباران جنگ تحمیلی در ایلام است، خانمی باردار در معرض بمباران قرار می‌گیرد و 2 سرباز برای نجات او دست به کار می‌شوند و جلوی نیروهای عراقی سد ایجاد می‌کنند.
علیرضا حنیفی که از کارگردانان باسابقه تئاتر در حوزه دفاع‌مقدس محسوب می‌شود پیش از این درباره اهمیت پرداختن اهالی هنر به جنگ تحمیلی گفته بود: تفاوت‌هایی در جنگ تحمیلی ما با سایر جنگ‌ها بود که از جمله آنها حالت دفاعی بودن آن و پوشانندگی عامل مذهب بود. این مساله از سخنان امام (ره) روشن بود که «شکست یا پیروزی مهم نیست؛ مهم عمل به کیفیت است». این دو عامل و عواملی دیگر جنگ ما را از سایر جنگ‌ها منفک می‌کنند که انگیزه بزرگی برای من شد تا به حوزه تئاتر دفاع‌مقدس بپردازم.
وی ادامه داد: من سال‌ها درباره تئاتر دفاع‌مقدس کار کرده‌ام اما باز هم جای کار بسیار است. از شگفتی‌های جنگ هر چه بگوییم باز هم کم است. 
حنیفی تاکید کرد: پس از گذشت بیش از 7۰ سال از جنگ دوم جهانی هنوز بسیاری از کشورها مشغول ساختن فیلم‌هایی مربوط به آن جنگ بزرگ جهانی هستند. در صورتی که متاسفانه در ایران تنها 30 سال پس ازجنگ تحمیلی برخی‌ها شکایت می‌کنند که چرا اینقدر درباره جنگ حرف می‌زنید؟ واقعیت این است که خیلی از ماها جنگ 8 ساله تحمیلی را نشناختیم. به همین خاطر است که برخی از آن گریزانیم.

Page Generated in 0/0066 sec