printlogo


کد خبر: 215170تاریخ: 1398/10/24 00:00
ادامه‌ گزارش‌های رسانه‌ها و افسران غربی حاضر در مقر نظامیان آمریکایی درباره حملات موشکی ایران
افسر دانمارکی: مراکز حساس عین‌الاسد نابود شد

گروه بین‌الملل: یک هفته پس از انتقام موشکی ایران از آمریکا در حمله به پایگاه آمریکایی عین‌الاسد، روایت‌های جالبی از این حمله در حال انتشار است که تفاوتی به وسعت فاصله زمین تا آسمان با آنچه آمریکایی‌ها دوست دارند در رسانه‌ها منتشر شود، دارد. 
در شماره دیروز «وطن‌امروز»، گزارش کاملی از روایت یک سرهنگ زن ارتش آمریکا از این حمله را خواندید که با وجود اعتراف به ترس و وحشت سربازان حاضر در عین‌الاسد، رندانه از کنار میزان خسارات یا تلفات وارد شده به این پایگاه که به عنوان یکی از مجهزترین و بزرگ‌ترین پایگاه‌های آمریکا در منطقه شهره است، گذشته بود. 
دیروز اما روایت جالبی از زبان یکی از افسران دانمارکی حاضر در عین‌الاسد منتشر شد که تا حدود زیادی پرده از برخی زوایای جدید این عملیات برداشته است. 
به گزارش «وطن امروز»، تلویزیون دانمارک با یک افسر دانمارکی که در زمره نیرو‌های مستقر در کنار نیرو‌های آمریکایی پایگاه عین‌الاسد بود درباره انتقام موشکی ایران گفت‌وگو کرد. نیرو‌های دانمارکی به همراه سایر نیرو‌های اروپایی روز بعد از حمله ایران مستقیما به سمت کویت عقب‌نشینی کردند.
افسر دانمارکی در پاسخ به این سوال که دقیقا چه اتفاقی افتاد، جواب داد: به دنبال حمله، ما فورا به پناهگاه‌های امن و مستحکم زیرزمینی پناه بردیم و با ترس و وحشت منتظر بودیم تا اینکه صاعقه‌ای از آسمان نازل شد و خاک زیادی داخل پناهگاه ما ریخت تا جایی که نزدیک بود خفه شویم. همان موقع آژیر‌های خطر به صدا درآمدند. او در ادامه درباره اینکه چرا آژیر‌های هشدار قبل از رسیدن موشک نخست به صدا درنیامدند، گفت: به نظر می‌رسد موشک‌ها به دستگاه‌های رادارگریز بسیار دقیقی مجهز بودند. بعد از آن حملات موشکی پیاپی ادامه یافت و تقریبا ۱۳ موشک شلیک شد.
این نظامی دانمارکی گفت: پناهگاه‌ها هرگز هدف قرار نگرفتند. وی افزود: اگر چنین می‌شد فاجعه تمام‌عیار قرن رخ می‌داد، زیرا هزاران سرباز و افسر از تابعیت‌های مختلف در آنها بودند. به نظر می‌رسد ایران به دنبال حملات کیفی و دارای مضمون و معنا بوده است، نه حملات کمّی که حاصل آن کشته شدن سربازان باشد. ضمنا به نظرم این پیامی به دنیاست با این محتوا که ایران می‌خواهد به جهان بگوید برخلاف آنچه آمریکا به شما القا می‌کند، ما مسلمان هستیم، نه قاتل و اگر اینطور بودیم هزاران سرباز و افسر را زیر خاک دفن می‌کردیم.
افسر دانمارکی تاکید کرد: موشک‌ها بسیار دقیق بود و اهداف موردنظرشان را با دقتی عالی نشانه رفتند؛ بدون آنکه حتی یک موشک سقوط کند یا از هدف منحرف شود. از اینجا می‌توان فهمید ایرانی‌ها نقشه‌های دقیقی از پایگاه‌ها، مقر‌های مدیریتی، پناهگاه‌ها و آشیانه هواپیما‌ها داشتند و می‌توانستند پناهگاه‌ها را هم در حالی که در اوج آرامش و تسلط بودند، بزنند.
او در ادامه به توضیح وقایع بعد از حمله پرداخت و گفت: آمریکایی‌ها بعد از پایان هشدار یعنی حدود یک ساعت بعد از حمله خارج شدند. آمبولانس‌ها و ماشین‌های آتش‌نشانی به محل آمدند و وقتی ما در پناهگاه بودیم صدای بالگرد‌های نظامی و فریاد سربازان را می‌شنیدیم ولی به دستور فرماندهان خود و از ترس حملات بیشتر خارج نشدیم. صبح که بیرون آمدیم دیدیم آتش بیش از 7 نقطه مهم را سوزانده و خودرو‌ها سوخته و ساختمان‌ها ویرانه شده‌اند.
وی افزود: ما از مقر‌های آمریکایی اطلاعات کمی داریم؛ بعضی از آنها مقر‌های مشترک هستند اما نقاطی هم هستند که ما نمی‌شناسیم و به عنوان نیرو‌های دانمارک وابسته به ائتلاف بین‌المللی اجازه ورود به آنها را نداریم. آنچه قطعا می‌دانم این است که دستگاه‌های کنترل رادار‌های غول‌پیکر با همه تجهیزات‌شان به علاوه مقر اطلاعات نظامی آمریکا به صورت کامل منهدم شدند. انبار‌های اسلحه نیز تخریب شدند و تا نیم ساعت بعد از حمله در آنها انفجار رخ می‌داد. باند پروازی جنگنده‌ها و سکو‌های دیده‌بانی هوایی و پایگاه‌های شلیک موشک زمین به هوا به طور کامل تخریب شدند و دستگاه‌های حسگر هوایی و حرارتی هم از بین رفتند.
او درباره ادعای آمریکا مبنی بر اصابت موشک‌ها به مواضع نیروهای عراقی گفت: باید این را اضافه کنم که ایران جناح عراقی یا پناهگاه‌ها و مراکز درمانی و خدماتی را نشانه نرفت و فقط بر جناح آمریکایی و اهداف منتخب تمرکز کرد که این نشان می‌دهد ایرانی‌ها نقشه‌هایی دقیق از همه پایگاه‌های نظامی و خارجی در عراق و کل منطقه خاورمیانه دارند.
در نهایت خبرنگار از وی پرسید: پس چرا آمریکایی‌ها به حجم خسارت‌ها اعتراف نمی‌کنند؟ وی پاسخ داد: این مسأله به سیاست‌ها و شرایط آنها مربوط است و من نمی‌دانم چه فکری می‌کنند. شاید نمی‌خواهند مردم‌شان نگران شوند و این از تصمیم آنها برای جلوگیری از ورود خبرنگاران به پایگاه تا به این لحظه روشن است.
 
* روایت لوموند از شکست آمریکا در عراق
شاید اگر آمریکایی‌ها می‌دانستند پنهانکاری گسترده آنها در اعلام میزان خسارات و تلفات عین‌الاسد قرار است با افشاگری‌های سربازان ائتلاف فاش شود، برای این موضوع هم سناریویی تعریف می‌کردند. حالا رسانه‌های اروپایی به جای توجه به روایت‌های ترامپ، به استناد روایت سربازان ائتلاف تحلیل می‌کنند و می‌نویسند. یکی از همین تحلیل‌ها را دیروز لوموند نوشت. به نوشته این روزنامه چاپ فرانسه، کار به جایی رسیده است که آمریکا اکنون فقط بر پایگاه‌های دورافتاده خود در عراق کنترل دارد. در این مطلب آمده است: مناقشه به وجود آمده بین آمریکا و ایران با پیروزی غیرقابل انکار تهران به پایان رسید. در واقع جمهوری اسلامی در آن روز بدون مواجه شدن با پاسخ واشنگتن توانست چندین فروند موشک به سوی 2 پایگاه آمریکایی در عراق شلیک کند. با توجه به اینکه پیروزی ایران در این مرحله قطعی فرض می‌شود، مهم است که درس‌های اصلی از آن گرفته شود. این جنگ فقط چند روز به طول انجامید. همین جنگ یک واقعیت ژئوپلیتیکی جدید را جا انداخت: مداخله‌گرایی آمریکا در خاورمیانه که به طور فزاینده‌ای از واسطه‌های محلی محروم است، در برابر ایران که به طور نظام‌مند توانسته است شبکه‌های نفوذ خود در منطقه خاورمیانه را نهادینه کند، بازنده خواهد بود. به نوشته لوموند، آمریکا دیگر 5 هزار نیروی اعمال قدرت یا سیطره در عراق ندارد، بلکه 5 هزار گروگان احتمالی در صورت تشدید تنش جدید با ایران در عراق دارد. آنها از این به بعد فقط در پاسخ به حمله به اتباع یا منافع‌شان واکنش نشان می‌دهند و این نشان می‌دهد که آمریکایی‌ها راهبرد مشخصی در عراق ندارند.
لوموند در ادامه نوشت: دونالد ترامپ در روز‌های اخیر با زورآزمایی و تنش با ایران در عراق مواجه شد و تهدید‌های آن علیه بغداد نیز کاملا غیرسازنده از کار در آمد. اما ایران، بر خلاف آمریکا، یک راهبرد روشمند بلندمدت را در عراق تدوین کرده است. این راهبرد اکنون با به حاشیه راندن نیرو‌های آمریکایی و در نهایت خروج احتمالی آنها، به دلیل موقعیتی کاملاً غیرقابل تحمل، به بار نشسته است. 
 
* رئیس کمیته اطلاعات مجلس نمایندگان آمریکا: ترامپ و پمپئو اطلاعات سرهم می‌کنند
آدام شف، رئیس کمیته اطلاعات مجلس نمایندگان آمریکا که نماینده دموکرات ایالت کالیفرنیا است در مصاحبه با شبکه سی‌بی‌اس نیوز تصریح کرد که دونالد ترامپ، رئیس‌جمهور آمریکا و مقام‌های ارشد دولت وی، دروغ‌بافی می‌کنند تا حمله تروریستی به ژنرال قاسم سلیمانی، فرمانده نیروی قدس سپاه را توجیه کنند.
وی با اشاره با مصاحبه اخیر دونالد ترامپ با شبکه فاکس‌نیوز گفت: وقتی رئیس‌جمهور [آمریکا] را در آنجا در شبکه فاکس می‌بینید و این حرف‌ها را از او می‌شنوید، اینها سرهم کردن اطلاعات و دروغ‌بافی است.
شف ادامه داد: وقتی گفته‌های وزیر دفاع را می‌شنوید، این چیزی نیست که اطلاعات می‌گوید، بلکه به اعتقاد شخصی من سرهم کردن اطلاعات است. وقتی پمپئو را در نمایش هفته گذشته دیدید که این ادعا را مطرح کرد که تحلیل‌های سازمان اطلاعات بر این پایه و اساس بوده است که حذف [سپهبد] سلیمانی امنیت را تقویت می‌کند و رها کردن وی، امنیت ما را کاهش می‌دهد، این هم سرهم کردن اطلاعات است. این نتیجه‌گیری بر اساس اطلاعات نبود، بلکه نظر شخصی پمپئو بود.
 
* جنب و جوش جدید آمریکایی‌ها در عین‌الاسد
منابع عراقی از تحرکات گسترده نظامیان آمریکایی از بیم حمله مجدد به پایگاه عین‌الاسد در غرب الانبار خبر می‌دهند. آنگونه که مهر به نقل از المسله نوشته، طارق العسل، از فرماندهان حشد‌العشائری در استان الانبار به آخرین وضعیت پایگاه عین‌الاسد در این استان پرداخت. وی گفت: نیروهای آمریکایی تدابیر امنیتی شدیدی در مناطق نزدیک به پایگاه عین‌الاسد اعمال کرده‌اند تا اوضاع امنیتی منطقه را از بیم حمله جدید به این پایگاه پس از حمله موشکی اخیر ایران، کنترل کنند. العسل افزود: نیروهای آمریکایی بر دامنه تحرکات و گشت‌های شناسایی خود افزوده‌اند. وی اعلام کرد: همزمان با آن جنگنده‌ها و بالگردهای آمریکایی هم به پرواز درآمده‌اند. به گفته این مقام عراقی؛ این تحرکات نظامیان آمریکایی با واکنش و حرکت‌های گسترده گروه‌های حشدالشعبی در القائم و مناطق مرزی میان سوریه و عراق همزمان شده است.
***
[آمریکا: اوضاع امن باشد  از عراق می‌رویم!]
با وجود درخواست پارلمان عراق از دولت این کشور برای فراهم کردن مقدمات خروج آمریکا از عراق، مشاور امنیت ملی کاخ سفید در اظهاراتی مدعی شد نیروهای آمریکا طبق شرایط موردنظر این کشور از خاک عراق خارج می‌شوند و این خروج را زمانی انجام می‌دهند که وضعیت «امن» باشد! به گزارش اسپوتنیک، رابرت اوبراین، مشاور امنیت ملی کاخ سفید روز یکشنبه در گفت‌وگو با کریس والاس در شبکه خبری فاکس‌نیوز، گفت: رئیس‌جمهور گفت ما می‌خواهیم از خاورمیانه خارج شویم. اما آنچه برای انجام این کار نیاز داریم، آن است که این خروج طبق شرایط ما انجام شود و ما نیاز داریم به شیوه‌ای این خروج را انجام دهیم که داعش به طور کامل محو شده باشد. وی در ادامه مدعی شد نیروهای آمریکا هم‌اکنون برای پاکسازی منطقه از لوث بقایای داعش بسیار سخت تلاش می‌کنند! اوبراین در ادامه افزود: من فکر می‌کنم ما راه‌حلی ارائه خواهیم کرد و تصور می‌کنم شما درگیری و مشارکت بسیار بیشتری از ناتو را در عراق شاهد خواهید بود. مشاور امنیت ملی آمریکا در پاسخ به این پرسش که آیا آمریکا به حاکمیت عراق احترام می‌گذارد یا خیر؟ مدعی شد آمریکا مشتاقانه خواهان خروج از عراقی است که ایمن و امن و مستقل است و این چیزی است که مردم عراق نیز خواهان آنند.

 


Page Generated in 0/0101 sec