printlogo


کد خبر: 215171تاریخ: 1398/10/24 00:00
پرونده استیضاح تحت تأثیر خطای راهبردی ترامپ
پلوسی: ترامپ برای همه زندگی‌اش استیضاح شد

اوضاع ترامپ در آمریکا اصلاً خوب نیست. خطای راهبردی رئیس‌جمهور آمریکا و تیم امنیت ملی وی مبنی بر اعلام دستور ترور سپهبد سلیمانی سبب شد علاوه بر کاهش محبوبیت او نزد افکار عمومی، گروهی از جمهوری‌خواهان سنا هم با چرخش موضع نسبت به ترامپ، به طور ضمنی پیشنهاد دموکرات‌ها برای احضار شهود در جلسه استیضاح او را قبول کنند.  
سوزان کالینز، سناتور جمهوری‌خواه در رابطه با فرآیند استیضاح ترامپ در سنا گفته است «گروه کوچکی» از سناتورهای جمهوری‌خواه در تلاشند از امکان احضار شهود در جلسه سنا درباره استیضاح رئیس‌جمهوری آمریکا اطمینان حاصل کنند. کالینز تاکید کرد: ما باید کاملا پذیرای احضار شهود باشیم. امیدوارم بتوانیم درباره چگونگی پیشبرد این جلسه به توافقی دست یابیم.
رهبران دموکرات سنا از جمله چاک شومر امیدوارند 4 سناتور جمهوری‌خواه درباره مساله شهود موضع خود را از حزب‌شان جدا کنند و به دموکرات‌ها بپیوندند اما مشخص نیست که کالینز در این زمینه در حال همکاری با شومر است یا خیر. جمهوری‌خواهان ۵۳ کرسی را در سنا در دست دارند، این در حالی است که برای تعیین قوانین جلسه استیضاح سنا و احضار شهود ۵۱ رای لازم است. دموکرات‌ها خواستار احضار شهودی از جمله میک مالوینی، رئیس دفتر موقت کاخ سفید و جان بولتون، مشاور سابق امنیت ملی آمریکا هستند. هرچند ترامپ هم نسبت به احضار شهود ابراز علاقه کرده‌ است اما کارشناسان بر این باورند که این موضع رئیس‌جمهور آمریکا فریب افکار عمومی است.  نانسی پلوسی، رئیس مجلس نمایندگان آمریکا هم با اشاره به اینکه شواهد کافی برای برکناری «دونالد ترامپ» رئیس‌جمهور آمریکا در محاکمه وی در سنا وجود دارد، گفت: «ترامپ برای تمام زندگی‌اش استیضاح شده است». «پلوسی» در جدیدترین مصاحبه خود، درباره استیضاح ترامپ گفت: «شواهد کافی برای عزل ترامپ از ریاست‌جمهوری در جلسه محاکمه سنا وجود دارد... حالا توپ در زمین آنهاست؛ یا شهود را فرا می‎خوانند یا هزینه عدم فراخواندن آنها را می‌پردازند». رئیس مجلس نمایندگان آمریکا در ادامه افزود: «گذشته از نحوه برخورد رئیس اکثریت سنا با موضوع استیضاح، ترامپ برای همه زندگی‌اش استیضاح شده و سنا قادر به انجام کاری برای پاک کردن آن نیست». پلوسی همچنین دلیل ممانعت از ارجاع بندهای استیضاح ترامپ به سنا را  فشار وارد کردن به این مجلس تحت کنترل جمهوری‌خواهان به منظور تضمین برگزاری یک محاکمه عادلانه برای ترامپ عنوان کرد. پلوسی افزود: به تاخیر انداختن ارجاع پرونده استیضاح ترامپ به سنا، اهمیت این حقیقت را که ما در فرآیند استیضاح نیاز به شاهدان و مدارک بیشتر داریم و در صورت عدم وجود آنها با یک سرپوش‌گذاری روبه‌رو خواهیم شد، بیشتر کرده است. پلوسی خاطرنشان کرد، قصد دارد تا چند روز دیگر با نمایندگان نزدیک به خودش بر سر زمان تحویل پرونده بندهای استیضاح ترامپ به مجلس سنا مشورت کند. در مقابل این اقدام دموکرات‌ها،  گروهی از سناتورهای جمهوری‌خواه آمریکا از برنامه‌ریزی خود برای تبرئه سریع ترامپ در صورت برگزار شدن محاکمه مربوط به استیضاح وی در این مجلس خبر دادند. میچ مک ‌کانل نیز تاکید کرده که قصد ندارد در محاکمه ترامپ به عنوان یک قاضی بی‌طرف ایفای نقش کند و با هماهنگی کامل کاخ سفید در موضوع محاکمه عمل خواهد کرد. دونالد ترامپ هم در تازه‌ترین واکنش خود نسبت به موضوع استیضاح در پیامی در توئیتر نوشت: «چرا ننگ استیضاح باید کنار نام من باشد؟ آن هم در حالی که من هیچ خطایی نکرده‌ام. یک فریب کاملا حزبی که تا به حال سابقه نداشته است». ترامپ با اشاره به اینکه هیچ‌یک از جمهوری‌خواهان مجلس نمایندگان به استیضاح وی رأی مثبت نداده‌اند و در مقابل 3 نفر از دموکرات‌ها به این طرح رأی منفی داده‌اند، نوشته است: «این بی‌انصافی در حق ده‌ها میلیون رأی‌دهنده است». 
تلاش‌های ترامپ برای فرار از محاکمه در سنای آمریکا در حالی است که نتایج نظرسنجی‌ها در یک هفته گذشته نشان می‌دهد 56 درصد جامعه آمریکا تصمیمات ترامپ در خاورمیانه را به ضرر کشورشان می‌دانند. نکته جالب توجه اینکه سال گذشته نظرسنجی‌های انجام شده درباره احتمال بروز جنگ بین ایران و آمریکا حدود 20 درصد برآورد شده بود اما آخرین آمارها نشان می‌دهد که 71 درصد مردم آمریکا جنگ بین 2 کشور را محتمل می‌دانند. این در حالی است که ترامپ با شعار دوری آمریکا از جنگ توانست رئیس‌جمهور شود ولی عملکرد او سبب شده جامعه آمریکا بیش از هر زمانی در دهه اخیر خطر وقوع جنگ را احساس کند. 

Page Generated in 0/0062 sec