printlogo


کد خبر: 215172تاریخ: 1398/10/24 00:00
بررسی ریشه‌های اختلاف احزاب سیاسی برای مشارکت در تشکیل کابینه
کلاف سردرگم لبنان

«حسان دیاب» حدود یک ماه قبل پس از اینکه با جمع کثیری از نمایندگان پارلمان و رهبران احزاب مذاکره کرد، توانست با جلب نظر تعداد قابل توجهی از نمایندگان پارلمان، 69 رای از 125 رای موجود را به دست آورد و این به معنای مکلف شدن او از سوی رئیس‌جمهور به تشکیل کابینه بود اما تحولات داخلی لبنان پس از معرفی دیاب و تغییر جبهه‌بندی در گروه‌ها و احزاب سیاسی در این 4 هفته نشان می‌دهد دیاب مسیر دشواری را برای معرفی کابینه پیش‌رو دارد. در این میان حزب‌الله لبنان تنها جریانی است که خطر بی‌دولتی در لبنان را فریاد می‌زند و بر تسریع  تشکیل کابینه و حل مشکلات مردم تاکید دارد. 
روزنامه الاخبار لبنان در گزارشی درباره وضعیت سیاسی کنونی لبنان نوشت: لبنانی‌ها به حال خود رها شده‌اند. دولت برای خروج از فروپاشی و حل بحران یا حتی کاهش شدت آن تلاشی نمی‌کند، از این رو دولت در آینده نزدیک تشکیل نمی‌شود. دولت موقت فعالیتی ندارد تا کمی از خلأ را پر کند و حسان دیاب نیز از تصدی پست نخست‌وزیری انصراف نمی‌دهد. مسؤولان سیاسی حسرت فرصتی را می‌خورند که هفته گذشته دست داده بود. دوشنبه هفته قبل دولت تنها یک گام با اعلام تشکیل فاصله داشت.
این گزارش در شرایطی منتشر شده که بیشتر شخصیت‌ها و جریان‌های سیاسی، مقام‌های حزبی و فراکسیون‌های پارلمانی لبنان با آنکه به حسان دیاب برای تشکیل کابینه فن‌سالار رای دادند اما اکنون ثابت شده موضوع تشکیل یک دولت فن‌سالار با توجه به نظام پارلمانی لبنان عملا امکان‌پذیر نیست.
پایگاه النشره لبنان در تشریح موانع پیش روی تشکیل دولت در لبنان نوشت: حسان دیاب مصر است دولت جدید به همان شکلی که بر آن توافق شده، یعنی دولتی کوچک متشکل از ۱۸ وزیر زن و مرد، تشکیل شود. بنا به خواست دیاب این دولت باید از وزرا و نمایندگان فعلی پارلمان لبنان خالی باشد و افراد تکنوکرات در آن باید وابستگی حزبی و جناحی نداشته باشند که این موضوع باعث شده روند تشکیل دولت بشدت سخت شود. به‌رغم آنچه درباره تشکیل دولتی از چهره‌های تکنوکرات بدون وابستگی حزبی گفته می‌شود اما نامزد کردن این وزرا از جانب احزابی که اکثریت پارلمان را در اختیار دارند باعث شده حرف آخر در هر روند رأی‌گیری در اختیار احزاب مذکور باشد. بنا به گفته النشره، در همین زمینه نزاعی مخفی میان «نبیه بری» رئیس پارلمان، «جبران باسیل» رئیس التیار‌الوطنی‌الحر و «سلیمان فرنجیه» رئیس جریان «المرده» دیده می‌شود. متشنج شدن روابط میان دیاب و باسیل تأثیر منفی بر تماس‌ها میان آنها و به تبع آن روند تشکیل دولت گذاشته و هیچ‌کدام از طرفین تا این ساعت حاضر به عقب‌نشینی از مواضع خود نشده‌اند، با وجود آنکه میانجی‌های زیادی تلاش کرده‌اند تماس میان این دو را دوباره برقرار کنند.
در کنار این تحولات حزب‌الله لبنان تلاش دارد خطر عدم تشکیل کابینه در سریع‌ترین زمان ممکن را به جامعه هشدار دهد. در جدیدترین این اقدامات نیز حسن فضل‌الله، نماینده حزب‌الله لبنان در پارلمان لبنان درباره تبعات به تاخیر افتادن بیشتر تشکیل کابینه در لبنان گفت: «مردم لبنان دیدند حزب‌الله از بخش قابل توجهی از سهم خود به خاطر کشور گذشت تا کابینه هر چه سریع‌تر تشکیل شود و هنوز هم آماده‌ایم همکاری و تسهیلات بیشتری فراهم کنیم تا کابینه سریع‌تر تشکیل شود، زیرا خیلی از اقدامات و تدابیر با تشکیل دولت جدید لبنان ممکن خواهد بود».
در مقابل این رویکرد حزب‌الله، رفتارهای سعد حریری، نخست‌وزیر مستعفی لبنان و رئیس دولت پیشبرد امور این کشور سبب شده شکاف سیاسی و نارضایتی عمومی در کشور دوچندان شود. روزنامه الاخبار در همین خصوص نوشته ‌است: «این اتفاقات (در لبنان) در حالی رخ می‌دهد که سعد حریری بی‌تفاوت است و به محض مکلف شدن دیاب شانه از زیر بار مسؤولیت‌هایش خالی کرد، در حالی که فراموش کرده هنوز مسؤول اول قوه ‌مجریه است، هر چند که لبنان در مرحله دولت موقت است. او از وظایفش در لبنان دست کشید اما از وظایفش در خارج دست نکشیده است. برای تسلیت گفتن به مناسبت درگذشت سلطان قابوس به عمان رفت اما نخست‌وزیر مکلف هیچ قدرتی در قانون اساسی ندارد تا برای تشکیل دولت تلاش کند. حتی با اینکه او مکلف شده اما حریری حق ندارد تنها فروپاشی کشور را مشاهده کند و دست از مسؤولیت‌هایش بردارد».

Page Generated in 0/0144 sec