printlogo


کد خبر: 215173تاریخ: 1398/10/24 00:00
دور دنیا

چین جدی‌ترین تهدید آمریکا
مشاور امنیت ملی رئیس‌جمهور سابق آمریکا چین را جدی‌ترین تهدید علیه کشورش دانسته و خواستار هوشیاری بیشتر واشنگتن نسبت به اهداف راهبردی بلندمدت پکن شد. جیمز جونز در مصاحبه با شبکه سی‌ان‌بی‌سی گفت: چین صراحتا درباره اینکه اهداف راهبردی بلندمدتش چطور هستند، صحبت کرده است، ما باید این اهداف را بسیار جدی بگیریم. او در صحبت‌هایش در محل اجلاس جهانی انرژی شورای آتلانتیک در شهر ابوظبی اظهار کرد: یکی از اهداف چین کنترل کامل مردمش با استفاده از تکنولوژی است. آنها در حال کسب پیشرفتی چشمگیر در زمینه کنترل تک‌تک شهروندان‌شان، صرف‌نظر از کاری که آن شهروند انجام بدهد، هستند.
***
دیدار نخست‌وزیر ژاپن و بن‌سلمان
نخست‌وزیر ژاپن که به عربستان سعودی سفر کرده است با محمد بن‌سلمان ولیعهد این کشور دیدار و رایزنی کرد. دو طرف در این دیدار درباره تنش‌های منطقه بحث و رایزنی کرده‌اند. حجم تجارت سالانه 2 کشور در حال حاضر حدود 30 میلیارد دلار است. آبه‌شینزو هفته گذشته و پس از افزایش تنش‌ها در منطقه غرب آسیا از سفر خود به کشورهای منطقه از جمله عربستان سعودی برای کاستن از تنش‌ها خبر داده بود.
***
 آمار شهدای فلسطینی در راهپیمایی‌های بازگشت به 215 رسید
مرکز حقوق بشری و غیردولتی «میزان» اعلام کرد، تا پایان سال ۲۰۱۹، ۲۱۵ فلسطینی در راهپیمایی‌های بازگشت و شکست محاصره غزه به شهادت رسیده‌اند که ۴۷ نفر از آنها کودک بوده‌اند. در ادامه گزارش میزان آمده، ۱۴۵ شهید از آوارگان ساکن نوار غزه و 70 نفر دیگر از اهالی اصلی این منطقه بوده‌اند. تعداد مجروحان هم  به ۱۹۲۲۶ نفر رسیده که ۵۰۰۱ نفر از آنها کودک و ۸۶۷ نفر زن هستند. کمیته راهپیمایی بازگشت در کنفرانسی که دسامبر گذشته برگزار کرد، از تعلیق 3 ماهه این راهپیمایی‌ها و شروع آنها از مارس ۲۰۲۰ خبر داد. این راهپیمایی از مارس ۲۰۱۸ در اعتراض به ادامه محاصره ظالمانه نوار غزه و تأکید بر حق بازگشت آوارگان فلسطینی آغاز شده است.
***
الشباب کنیا 3 معلم را کشت
پلیس کنیا اعلام کرد گروه تروریستی الشباب در حمله‌‌ای در شرق کنیا، 3 نفر را کشته‌ است. این شبه‌نظامیان از سومالی به شهر گاریسای کنیا حمله کردند و یک پاسگاه پلیس را به آتش کشیدند و یک دکل مخابراتی را تخریب کردند. در جریان این حمله، 3 معلم کشته و یک معلم دیگر ربوده شدند. الشباب وابسته به گروه القاعده مستقر در سومالی است  و همواره حملاتی را در کنیا انجام می‌دهد و صدها نفر را کشته است.
***
پارلمان اردن منع واردات گاز از سرزمین‌های اشغالی را بررسی می‌کند
موضوع واردات گاز از فلسطین اشغالی در اردن همچنان داغ است و گفته می‌شود پارلمان این کشور بزودی در این‌باره طرحی را بررسی می‌کند که هدفش منع واردات گاز از فلسطین است. خبرگزاری فرانسه گزارش کرد  مجلس نمایندگان اردن یکشنبه آینده طرحی را بررسی می‌کند که هدف از آن لغو اجرای توافق اخیر امان با تل‌آویو است که بر اساس آن قرار است به مدت 15 سال و به ارزش 10 میلیارد دلار از فلسطین اشغالی گاز وارد شود. 
***
مذاکرات صلح لیبی در مسکو
یک منبع وزارت خارجه روسیه اعلام کرد، نشست بین خلیفه حفتر، فرمانده نیروهای مستقر در شرق لیبی و فائز السراج، نخست‌وزیر دولت وفاق ملی در مسکو برگزار می‌شود. این منبع به اسپوتنیک گفت: این دیدار بر اساس ابتکار عمل روسیه و ترکیه برگزار می‌شود. به گفته این منبع، در این دیدار نمایندگان وزارت خارجه روسیه و ترکیه نیز حضور دارند.
***
فرار فرانسوی‌ها از شمال آفریقا
فرانسه روسای جمهوری 5 کشور آفریقایی را برای حضور در نشستی فراخوانده که با هدف اعلام مخالفت با خصومت‌های ضدفرانسه در این کشورها، یافتن راهی برای توقف پیشرفت سریع افراط‌گرایان مسلح در این مناطق و تعیین احتمال ادامه مشارکت گسترده فرانسه در مبارزه با این افراط‌گرایان برگزار می‌شود. امانوئل مکرون، رئیس‌جمهوری فرانسه گفته است، اگر رهبران مالی، نیجر، بورکینافاسو، چاد و موریتانی به سوالاتش پاسخ مناسب ندهند، ممکن است ۴۵۰۰ نیروی فرانسه را از این مناطق خارج کند. این هشدار در حالی صادر شده که به نظر کارشناسان، سیاست‌های استعماری فرانسه در این کشورها منجر به رشد تروریسم شده است.
***
رسانه‌ کره‌شمالی: ارتش کره‌جنوبی هیچ اختیاری ندارد
یک رسانه‌ کره‌شمالی به وزیر دفاع کره‌جنوبی بابت مساله رزمایش‌ مشترک سئول و واشنگتن حمله کرده و او را فاقد هرگونه اختیاری برای تصمیم‌گیری درباره سرنوشت این رزمایش‌ دانست. پایگاه اینترنتی Meari وابسته به حکومت کره‌شمالی عنوان کرد: جئونگ کیه‌ئونگ دو، وزیر دفاع کره‌جنوبی به دلیل بی‌اختیار بودن حتی از سربازان عادی ارتش آمریکا نیز سطحش پایین‌تر است و سئول در نهایت هر تصمیمی آمریکا بگیرد را انجام می‌دهد. در ادامه مطلب منتشر شده در این رسانه آمده است: صادقانه باید گفت ارتش کره‌جنوبی هیچ اختیاری برای آنکه درباره موضوع رزمایش مشترک با آمریکا بتواند تصمیم مستقل بگیرد ندارد.

Page Generated in 0/0068 sec