printlogo


کد خبر: 215190تاریخ: 1398/10/24 00:00
FATF ابزار جنگ اقتصادی آمریکاست

مهدی مظهر: سپاه پاسداران انقلاب اسلامی نه‌تنها در عرصه دفاع از امنیت کشور، بلکه در عرصه جنگ اقتصادی نیز خار چشم آمریکا بوده و هست، از این رو آمریکا تلاش می‌کند با ابزار استانداردهای FATF خدمات اقتصادی سپاه را محدود کند.
آمریکا از مدت‌ها پیش بخوبی دریافته است نمی‌تواند از مسیر نظامی با ایران به مقابله برخیزد، از این رو راهبرد جنگ اقتصادی را علیه ایران در پیش گرفته و از هر ظرفیتی برای اعمال فشار اقتصادی بر ایران استفاده می‌کند. پس از تحریم‌های بانکی و مالی ایران توسط آمریکا، عملا راه‌های نقل و انتقال وجوه از طریق بانک‌های خارجی به مشکل خورد و ایران مجبور شد از راه‌های غیررسمی برای دور زدن تحریم‌ها استفاده کند. 
در این میان موضوعی که شاید کمتر درباره آن گفته شده باشد، نقش بی‌بدیل سپاه پاسداران انقلاب اسلامی در دور زدن تحریم‌های ظالمانه آمریکاست. سعید نمکی، وزیر بهداشت، در مراسم تشییع پیکر سردار شهید حاج قاسم سلیمانی به این واقعیت اشاره کرد و گفت: «شهید سردار حاج قاسم سلیمانی علاوه بر زمین‌گیر کردن تروریست‌ها و حذف آنها از منطقه که بسیار موثر بود، به ما نیز بویژه در نظام سلامت کمک می‌کرد، چرا که در یک سال گذشته آمریکایی‌ها به‌رغم ادعای خودشان که دارو و تجهیزات پزشکی مشمول تحریم نمی‌شود، بیشترین فشار را به ما وارد کردند که مردم ما را به زانو درآورند اما سردار شهید سپهبد حاج قاسم سلیمانی در این یک سال، بسیار ما را همراهی و حمایت کرد تا توانستیم از مسیرهای مختلف حلقه تحریم‌ها را بشکنیم تا مردم درباره بحث دارو و تجهیزات پزشکی با مشکل زیادی روبه‌رو نشوند».
 
* تلاش آمریکا برای محدود کردن نقش سپاه در دور زدن تحریم‌ها
اما آمریکا نیز در این میان بسیار تلاش کرده با شناسایی راه‌های دور زدن تحریم‌ها و بستن این راه‌ها، فشار تحریم‌ها را علیه ایران بیشتر کند و این موضوع تا آنجا پیش رفته است که نماینده ویژه وزارت خارجه آمریکا در امور ایران وعده پاداش ۱۵ میلیون دلاری برای بر هم زدن عملیات مالی سپاه داده است! اما سوال اینجاست که آمریکا چگونه می‌تواند راه‌های دور زدن تحریم را شناسایی کند؟ 
آمریکا برای آنکه بتواند راه‌های دور زدن تحریم را شناسایی کند، به 2 عنصر کلیدی نیازمند است: اول آنکه بتواند افراد و نهادهایی که احتمال دارد در این مسیر نقشی داشته باشند را با برچسب پولشویی، تأمین مالی تروریسم یا تأمین مالی اشاعه سلاح‌های کشتار جمعی متهم کند، دوم آنکه زیرساخت‌های فنی و حقوقی لازم را برای کسب اطلاعات مورد نیاز خود ایجاد کند. از این رو آمریکا که از نقش سپاه پاسداران انقلاب اسلامی در دور زدن تحریم‌ها آگاه است، از یک سو نام سپاه را در لیست سازمان‌ها و گروه‌های تروریستی خود قرار داده است تا مستمسکی برای درخواست تراکنش‌های مشکوک برای خود ایجاد کند و از سوی دیگر تلاش گسترده‌ای را از مدت‌ها پیش آغاز کرده تا ایران را ملزم به اجرای استانداردهای FATF کند. به عنوان نمونه چندی پیش مارشال بلینگزلی، رئیس پیشین FATF و دستیار معاون خزانه‌داری آمریکا در جلسه استماع کنگره در پاسخ به این سوال که «چگونه مطمئن شویم سپاه و مؤسسات مالی مرتبط با آن در تحریم‌ها رخنه ایجاد نکنند و آن را دور نزنند؟» گفته بود: «یکی از کارهایی که آنها (ایرانی‌ها) باید انجام دهند این است که باید یک چارچوب قانونی ایجاد کنند و برای توقف تأمین مالی تروریسم پاسخگو باشند... ما آنقدر اصرار می‌کنیم تا قوانین مقابله با پولشویی را تصویب و اجرا کنند».
 
* CFT؛ ابزار آمریکا برای فشار بیشتر بر معیشت مردم
با توجه به اینکه آمریکا سپاه پاسداران را در لیست گروه‌ها و سازمان‌های تروریستی خود قرار داده است، در صورت پیوستن ایران به کنوانسیون CFT، ایران نسبت به اعضای این کنوانسیون از جمله آمریکا متعهد خواهد شد برای مبارزه با آنچه آنها آن را تأمین مالی تروریسم می‌نامند، همکاری‌های لازم را در جهت به اشتراک‌گذاری اطلاعات تراکنش‌های مشکوک انجام دهد! این بدین معناست که آمریکا می‌تواند به بهانه واهی مقابله با تأمین مالی تروریسم، خدمات اقتصادی و مالی سپاه را با ابزار استانداردهای FATF قطع کند و از این طریق فشار خود را بر معیشت مردم افزایش دهد. اکنون که آمریکا با ترور شهید سردار سلیمانی عمق دشمنی و خباثت خود را نسبت به سپاه پاسداران انقلاب اسلامی نشان داده است، دیگر نباید تردیدی برای اعضای مجمع تشخیص مصلحت نظام در رد لایحه الحاق ایران به کنوانسیون CFT باقی مانده باشد. امید است اعضای مجمع تشخیص مصلحت نظام نیز هر چه زودتر با رأی قاطع خود، پیوستن به این کنوانسیون استعماری را رد کنند و نشان دهند پاسخ قاطع ایران به جنایت آمریکا تنها محدود به پاسخ موشکی نیست، بلکه همه ارکان نظام در مقابله با آمریکا یکدل و یکصدا هستند.

Page Generated in 0/0165 sec