printlogo


کد خبر: 215221تاریخ: 1398/10/25 00:00
دور دنیا

نماینده کنگره: ترامپ سربازان ما را می‌فروشد
در پی مطرح شدن اظهارنظر جنجالی رئیس‌جمهور آمریکا مبنی بر اینکه عربستان سعودی یک میلیارد دلار پول را به بانکی به منظور استقرار سربازان آمریکایی در خاک خود واریز کرده است، یک نماینده کنگره آمریکا ترامپ را متهم به فروختن سربازان کشورش کرد. جاستین آماش همچنین ترامپ را متهم به زیر پا گذاشتن وعده انتخاباتی خود درباره خارج کردن سربازان آمریکایی از خاورمیانه کرد و گفت: ترامپ تنها دارد سربازان آمریکایی را به دیگر بخش‌های خاورمیانه منتقل می‌کند. او دارد سربازان ما را دوباره به عراق و عربستان بازمی‌گرداند و از نیروهای ما تقریبا به عنوان مزدورهای پولی استفاده می‌کند که تا زمانی که عربستان این پول را پرداخت کند به آنجا می‌روند.
***
خسارت سنگین صهیونیست‌ها به مزارع غزه
وزارت کشاورزی فلسطین طی اطلاعیه‌ای اعلام کرد: اسرائیل به بهانه مهار سیلاب ناشی از بارش‌ها و حفظ تراز آب، دریچه‌های سد شرق غزه را بدون کنترل باز کرد که بر اثر آن ۵۰۰ هزار دلار به مزارع و محصولات کشاورزی فلسطینیان خسارت وارد شده است. این وزارتخانه در ادامه افزود: ۱۰۰ کندوی زنبور عسل و ۹۲۰ هکتار کشتزار فلسطینی‌ها از جمله باغات میوه، زمین‌های کاشت انواع سبزیجات و همچنین پیاز و سیب‌زمینی به طور کامل نابوده شده‌اند. این وزارتخانه با اشاره به اینکه نظامیان اسرائیل هنگام تشخیص آسیب در منطقه از گاز اشک‌آور استفاده کرده‌اند، از نهادهای بین‌المللی و سازمان‌های حقوق بشری خواست جلوی تخلفات اسرائیل را بگیرند.
***
ورود رهبر فراری کاتالونیا به پارلمان اروپا
رهبر سابق کاتالونیا به‌رغم صدور حکم دستگیری‌اش در اسپانیا، برای نخستین‌بار در جلسه پارلمان اروپا شرکت کرد. به گزارش رویترز، کارلس پوجدمون، رهبر سابق کاتالونیا و قانونگذار جدید پارلمان اروپا با برخورداری از مصونیت قضایی می‌تواند به نبرد سیاسی خود برای استقلال کاتالونیا از اسپانیا ادامه دهد. او به محض ورود به استراسبورگ  فرانسه خواهان آزادی دیگر رهبر کاتالان‌ها که به عنوان عضو پارلمان اروپا انتخاب شده از زندان اسپانیا شد و گفت: او باید با من اینجا می‌بود، او هم همین حق را دارد.
***
برکناری فرمانده ارتش نیجر
محمدو ایسوفو، رئیس‌جمهور نیجر از برکناری فرمانده ارتش این کشور پس از 2 حمله مرگبار که جان حداقل ۱۶۰ سرباز این کشور را گرفت، خبر داد. اعضای شورای امنیت سازمان ملل نیز به احترام سربازان کشته شده در نیجر یک دقیقه سکوت کردند. رئیس‌جمهور نیجر همچنین گفته است به بازنگری در سیاست‌هایش در جنگ با گروه‌های افراط‌گرا در کشور می‌پردازد. احمد محمد در 2 سال گذشته هدایت ارتش نیجر را بر عهده داشت؛ دوره‌ای که طی آن حملات شبه‌نظامیان وابسته به داعش و القاعده شدت یافت، که تازه‌ترین آن حمله به پایگاه ارتش در منطقه‌ای دورافتاده در روز پنجشنبه گذشته بود که ۸۹ کشته برجای گذاشت. 

Page Generated in 0/0053 sec