printlogo


کد خبر: 215238تاریخ: 1398/10/25 00:00
گزارش‌«وطن امروز» درباره تغییر لحن و مواضع سناتورهای آمریکایی پس از حمله ایران به عین‌الاسد و عقب‌نشینی ترامپ از رجزخوانی‌هایش
وقتی سنا لرزید

گروه سیاسی: سیاستمداران آمریکایی به عنوان تصمیم‌گیرندگان و هدایت‌کنندگان جامعه آمریکا از جایگاه ویژه‌ای برخوردارند. از آنجایی که توئیتر به عنوان رسانه‌ای نخبگانی در آمریکا محسوب می‌شود و همچنین با توجه به کارکرد ویژه‌ای که ترامپ برای توئیتر ایجاد کرده است، به نظر می‌رسد رصد و بررسی نظرات و توئیت‌هایی که سیاستمداران برجسته آمریکا بویژه رهبران مجلس سنا در این رسانه از خود منتشر می‌کنند می‌تواند در درک رفتارهای سیاسی حکومت آمریکا و حتی پیش‌بینی آنها کمک شایانی کند.
مجلس سنا به عنوان یکی از 2 مجلس ایالات متحده آمریکا دارای 100 عضو است که هر ایالت می‌تواند ۲ عضو در این مجلس داشته باشد. ریاست مجلس سنا را معاون اول رئیس‌جمهور برعهده دارد و در کنار او اعضای این مجلس نیز یک رئیس به عنوان جانشین انتخاب می‌کنند که در نبود او اداره مجلس سنا را بر عهده دارد. حزبی که در سنا اکثریت را کسب کرده باشد ۸ نفر را به عنوان رهبران اکثریت با شرح وظایف مختلف معین می‌کند. از سوی دیگر حزبی که اقلیت سنا را به دست آورده نیز 12 نفر را به عنوان رهبران اقلیت مشخص می‌کند که آنها نیز وظایفی را بر عهده دارند. در این نوشته سعی شده نظرات رهبران مجلس سنا اعم از دموکرات و جمهوری‌خواه در رابطه با ترور شهید قاسم سلیمانی و مسائل مربوط به آن در 3 مقطع زمانی مورد بررسی قرار گیرد:
بعد از ترور و پیش از پاسخ ایران: در این مقطع رهبران جمهوری‌خواه و برخی دموکرات‌ها موافق عملکرد ترامپ بودند و از این حرکت او حمایت کردند، البته دموکرات‌ها روش اجرایی او را تایید نمی‌کردند اما بقیه رهبران دموکرات مجلس سنا این تصمیم ترامپ را مورد انتقاد قرار داده و به مخالفت با آن پرداختند.
بعد از پاسخ و پیش از کنفرانس ترامپ: وحشت از جنگ با ایران یا دعا برای جان سربازان و دیپلمات‌های آمریکایی در منطقه خاورمیانه مضمون مشترک غالب توئیت‌‌ها در این دوره است. حتی موافقان ترامپ در ترور سردار سلیمانی نیز بعد از انتقام ایران دست به دعا شده و به دنبال راهی برای جلوگیری از جنگ بودند. در چنین فضایی رفتاری که رئیس‌جمهور آمریکا از خود بروز داد کاملا طبیعی به نظر می‌رسد.
بعد از کنفرانس ترامپ: در اکثر توئیت‌ها انتقاد از رفتار ترامپ و مخالفت و به گونه‌ای ترس از شروع یک جنگ جدید به چشم می‌خورد. تمایل اکثریت جمهوری‌خواهان و دموکرات‌ها به پیگیری راه‌های دیپلماتیک و کاهش تنش با ایران است. عده معدودی از سناتورها نیز که تا چند ساعت قبل در حال دعا برای عدم آغاز جنگ میان ایران و آمریکا در خاورمیانه بودند، به مواضع تند خویش در حمایت از جنایت ترامپ بازگشتند. در این میان تغییر نظر برخی سناتورها نسبت به رفتار ترامپ قابل تامل است.
قابل ذکر است که افراد نامبرده تقریبا اصلی‌ترین سیاست‌گذاران آمریکا در سنا هستند. هرچند ممکن است دیگر سناتورهای آمریکایی نیز توئیت‌ها و نظراتی در این رابطه مطرح کرده باشند اما با توجه به فضای داخلی آمریکا بسیاری از این موارد کارکرد داخلی برای افزایش محبوبیت و موارد شبیه به این داشته و نمی‌توان براحتی آنها را در سیاست خارجی آمریکا موثر دانست. از این رو در ادامه فقط به اظهارنظرهای سناتورهای اصلی آمریکا پرداخته شده است.
 
 
 

Page Generated in 0/0060 sec