printlogo


کد خبر: 215320تاریخ: 1398/10/28 00:00
با وجود انکارهای اولیه، ارتش آمریکا دیروز در بیانیه‌‌ای فعلاً پذیرفت در عین‌الاسد 11 نظامی آمریکایی زخمی شده‌اند
اولین اعتراف

گروه بین‌الملل: تلفات آمریکا از زیر خرابه‌های پایگاه عین‌الاسد آرام‌آرام در حال رونمایی و آشکار شدن است. آمریکایی‌ها اگرچه در ابتدا رویکرد خود را بر انکار هرگونه تلفات نظامی در سیلی موشکی ایران گذاشتند اما زمان زیادی نگذشت که با وجود سانسور بی‌سابقه خبری، رسانه‌های دنیا تردیدهایی جدی درباره روایت ترامپ و دوستانش از میزان تلفات آمریکا مطرح کردند. 
صدای گریه‌های مادری که در گفت‌وگوی تلفنی با یک شبکه تلویزیونی آمریکا فریاد می‌زد 
8 روز است از فرزندش که در عین‌الاسد خدمت می‌کرد، خبری ندارد و مقامات نظامی آمریکا هم حاضر به پاسخ دادن به وی نیستند، مشتی از خروار است که در روزهای گذشته بارها در سطح فضای مجازی دست به دست شده است. 
مقامات امنیتی آمریکا در 5 روز ابتدایی بعد از حمله ایران به عین‌الاسد با بستن درهای این پایگاه و جلوگیری از ورود خبرنگاران و افراد غیرآمریکایی به این پایگاه 3 رویکرد عمده را در سطح رسانه‌های‌شان پیگیری کردند تا اخبار عین‌الاسد به روایت خود آنها منتشر شود و به نوعی افکار عمومی را مدیریت کنند. 
این 3 رویکرد عبارت بودند از: انکار، تردید و تایید. 
در محور اول رسانه‌های آمریکایی روایت ترامپ را بی‌چون و چرا پذیرفته و به استناد توئیت وی در ساعت اول حمله که نوشت «همه چیز خوب است...» اعلام کردند کسی در حمله ایران حتی آسیب هم ندیده است. این «عملیات روانی» چاشنی دیگری هم برای فرمایشی نشان دادن حمله ایران داشت و آن اعلام «خبر داشتیم» بود. این روایت تلاش می‌کرد به مخاطب خود اینگونه القا کند ایران زمان و مکان حمله را به طرف آمریکایی اطلاع داده بود و موشک‌ها هم به بیابان‌های داخل مقرآمریکایی عین‌الاسد اصابت کرده‌اند. آمریکایی‌ها تلاش زیادی کردند دنیا باور نکند ایران توانسته با وجود ادعا و سخن‌پراکنی‌های ترامپ، سیلی سختی به آمریکایی‌ها بزند و آمریکا هم توان جبران نداشته باشد. عین‌الاسد فقط پایگاه آمریکا نبود، اعتبار و حیثیت نظامی آنها هم بود که با موشک‌های ایران از بین رفت. ایران در آن شب هرچه زد به هدف خورد. 
هرچه از سیلی موشکی ایران گذشت، از میان گردوغبار عین‌الاسد صدای رسانه‌های آمریکا بلند شد که خطاب به دولتمردان این کشور می‌گفتند اگر عین‌الاسد تلفاتی نداشته است، چرا اجازه ورود رسانه‌ها را نمی‌دهید. خبرنگار شبکه تلویزیونی سی‌ان‌ان که «خودی» ارتش آمریکا محسوب می‌شود، با دوربین وارد عین‌الاسد شد تا روایت ترامپ را به دنیا پمپاژ کند. آنچه وی از محل اصابت موشک‌های ایران که تاسیسات اصلی و راهبردی، مرکز فرماندهی، اقامتگاه سربازان، محل دپوی پهپادها و بالگردها و... بود نشان داد، نه‌تنها روایت ترامپ را تایید نکرد، بلکه حتی سی‌ان‌ان هم برای از دست ندادن مخاطب خود به این نکته اعتراف کرد محال است کسی از این ویرانه‌ها زنده بیرون آمده باشد. آرام‌آرام ورق‌ها برگشت. یکی از فرماندهان آمریکایی عین‌الاسد از مشکلات روحی و روانی سربازان عین‌الاسد بعد از حمله ایران سخن گفت و خبرها حاکی از ارسال زخمی‌های این حمله به بیمارستان‌های نظامی آمریکا در عراق و سایر بخش‌های  منطقه بود. 
خبر اعلام کشته‌های عین‌الاسد «فعلا» خط قرمز آمریکاست و ترامپ همه کار می‌کند تا دنیا نفهمد حماقت وی چه تعداد جنازه‌ روی دست مردم آمریکا گذاشته است. 
هرچه باشد دولت آمریکا از سیاست انکار تلفات عین‌الاسد، ناگزیر در حال پیمودن مسیر تایید تلفات است. 
در همین راستا آنها دیروز ناگزیر شدند با وجود انکارهای اولیه، اما اعتراف کنند که در جریان حمله ایران به عین‌الاسد 11 نظامی آمریکایی زخمی شده‌اند. به گزارش الجزیره، بیل اوربان سخنگوی فرماندهی مرکزی آمریکا اعلام کرد در حمله موشکی ایران به پایگاه هوایی عین‌الاسد در عراق 11 نظامی آمریکایی زخمی شده‌اند. 
اعلام این 11 نفر در حالی است که ارتش آمریکا پیش از این حتی یک زخمی را هم انکار می‌کرد. به ادعای این مقام امنیتی- نظامی ارتش آمریکا،  این 11 نفر ضربه مغزی شده‌اند. جالب اینکه مقامات آمریکایی در توجیه دلیل دیر اعلام کردن این خبر گفته‌اند در 24 ساعت گذشته فهمیده‌اند نیروهای‌شان آسیب مغزی دیده‌اند. 
مایلز کاگینز، سخنگوی فرماندهی ارتش آمریکا در بغداد نیز در جمع خبرنگاران گفت: این نظامیان آمریکایی از طریق هوایی به کویت و آلمان منتقل شدند و در آنجا به خاطر آسیب‌های تروماتیک مغز تحت درمان قرار گرفتند و آزمایش‌های بیشتری از آنان به عمل آمد. 
روایت فعلی ارتش آمریکا از تعداد زخمی‌های حمله ایران به عین‌الاسد بر اساس آنچه از کیفیت و تخریب بالای این پایگاه استراتژیک ارتش آمریکا در رسانه‌های آمریکایی منعکس شده، کماکان روایت دروغی است که تنها برای سرپوش گذاشتن بر شکست اطلاعاتی- عملیاتی آمریکا بیان می‌شود و همچنان انکار همه واقعیات است. اما همین که بالاخره بعد از 11 روز لاپوشانی و دروغ، ارتش آمریکا اطلاع‌رسانی قطره‌چکانی خود در این زمینه را آغاز کرده است، یک عقب‌نشینی است و بعید نیست خیلی زود با اعلام خانواده‌ها مبنی بر مفقودشدن فرزندان سربازشان،، ارتش آمریکا مجبور به اطلاع‌رسانی درباره تعداد واقعی کشته‌ها شود. 
بر اساس بیانیه‌ای که منتشر شده، این نظامیان در راستای اتخاذ اقدامات احتیاطی، برای معاینات بیشتر از عین‌الاسد عراق به مرکز درمانی لندستول آلمان منتقل شدند. جاناتان هافمن، سخنگوی پنتاگون نیز در مصاحبه با سی‌ان‌ان گفت: ما امروز این آمار را تصحیح کردیم. دفتر وزیر دفاع بتازگی از آمار زخمی‌ها مطلع شد و دستور داد فوراً بیانیه‌ای صادر شود.
عین‌الاسد فعلاً تعطیل است
با وجود آنکه ترامپ و ارتش آمریکا مدعی آسیب ندیدن تجهیزات و سربازان ارتش آمریکا در حمله موشکی ایران به عین‌الاسد شده بودند، سخنگوی پنتاگون رسما اعلام کرد پایگاه عین‌الاسد فعلا تعطیل می‌ماند و فعالیت‌های ارتش آمریکا در آن آغاز نشده است و شاید روزی از سر گرفته شود. این تعابیر سخنگوی پنتاگون از عمق تخریب عین‌الاسد توسط موشک‌های ایران حکایت دارد. 
 
خبر مرگ یک نظامی آمریکایی به خاطر پرش از ارتفاع
روند قطره‌چکانی اعلام اخبار مرگ و میر نظامیان آمریکایی به دلایل واهی و مبهم ادامه دارد. سنتکام (فرماندهی تروریستی ارتش آمریکا در منطقه خاورمیانه) روز پنجشنبه از مرگ یک درجه‌دار دیگر پنتاگون بر اثر دلیلی غیرجنگی خبر داد. به گزارش شبکه سی‌ان‌ان، استوار ناتان گودمن با سابقه حضور در جنگ‌های آمریکا در خاورمیانه در جریان تمرین چتر بازی پرش از ارتفاع در شهر الوی ایالت آریزونا کشته شده است. بر این اساس این افسر عملیاتی 36 ساله که چندین مدال نظامی هم دارد، از سال 2002 وارد خدمت نظامی و از سال 2016 وارد دوره‌های تمرینی نیروهای کماندویی شده بود. سرهنگ لورن بایمر، سخنگوی ارتش تروریستی آمریکا بدون مشخص کردن زمان دقیق مرگ این افسر، او را عضو گروهان سوم از گردان دوم نیروهای ویژه پنتاگون معرفی کرد که از سال 2002 هشت دوره متوالی خدمت در پایگاه‌های آمریکا در افغانستان، آفریقا و قرقیزستان را سپری کرده است. این گردان نیز با صدور بیانیه‌ای مرگ گودمن را اعلام کرده است. مثل دیگر مرگ و میرهای اعلام شده مشکوک نظامیان آمریکایی طی یک هفته پس از حمله موشکی سپاه پاسداران به پایگاه هوایی عین‌الاسد در عراق، در این مورد هم نکات مبهم فراوانی وجود دارد و دپارتمان دفاعی ایالات متحده تنها اعلام کرده در حال بررسی دلیل مرگ آنهاست؛ روندی که رسانه‌ها از آن به عنوان مخفی‌کاری پنتاگون برای فهرست کردن نظامیان هلاک‌شده‌اش در عین‌الاسد با محل خدمت جعلی یاد می‌کنند. شبکه سی‌ان‌ان که به‌رغم سانسور شدید شورای امنیت ملی آمریکا، نخستین رسانه اصلی این کشور بوده که به برملا کردن ابعاد مهلک حملات موشکی به عین‌الاسد پرداخته، در ارائه خبر اخیر هم تلاش کرده سرنخ‌هایی به مخاطبانش بدهد؛ از جمله اینکه با توجه به اطلاعیه ارتش تروریستی آمریکا درباره کشته شدن گودمن، او با 2 عضو تازه به هلاکت رسیده دیگر نیروهای ویژه پنتاگون هم‌دوره بوده است. تنها 2 روز پس از حمله بامداد 8 ژانویه ایران به پایگاه مهم آمریکایی‌ها در عراق بود که نشریه استار ز‌اند استرایپز وابسته به وزارت دفاع ایالات متحده، خبر مرگ 2 استوار نیروهای ویژه آمریکا به نام‌های مک لافین و ویالون را بر اثر حادثه مبهم انفجار بمب در افغانستان اعلام کرد، در حالی که چنین خبری توسط منابع طالبان و ارتش افغانستان تایید نشده است. همچنین پایگاه هوایی اشپاندالم آمریکا در آلمان نیز اعلام کرده 9 ژانویه، جسد 2 سرباز ارشد 20 ساله واحد فنی پرواز را در اتاق خواب‌شان یافته است.
همچنین پنتاگون تلاش کرده هویت یهودی این درجه‌دار اهل کالیفرنیا و همچنین این واقعیت معمول را پنهان نگاه دارد که سربازان ارشد آمریکایی که یهودی باشند، دوره‌های تکمیلی را در فلسطین اشغالی تحت نظر ارتش رژیم صهیونیستی می‌گذرانند تا در مواقع لزوم در مناطق عملیاتی پیرامون آن در خاورمیانه در قالب عملیات‌های مشترک به کار گرفته شوند. اما درباره گودمن با اینکه تقریبا تمام دوران خدمتش را در منطقه عمومی خاورمیانه- طبق تقسیم‌بندی‌های جغرافیایی پنتاگون- گذرانده، هیچ اشاره‌ای به پایگاه‌های آمریکا در فلسطین اشغالی، عراق، سوریه، سعودی و شیخ‌نشین‌های خلیج‌فارس نشده است.
 
نیویورک تایمز: ترامپ ناجی داعش است     
چند ماه پیش برخی رسانه‌های آمریکایی از جمله مجله نیوزویک از حاج قاسم سلیمانی به عنوان قهرمان مبارزه با داعش نام بردند و نقش او را در جنگ سوریه و عراق با داعش ستودند. از ساعات ابتدای ترور شهید سلیمانی هم برخی رسانه‌های غرب از جمله رسانه‌های آمریکا با یادآوری عملکرد سردار سلیمانی در جنگ با داعش به انتقاد از ترامپ پرداختند.  دیروز روزنامه آمریکایی «نیویورک‌تایمز» هم ترامپ را به‌واسطه صدور دستور ترور سردار سلیمانی، «ناجی داعش» معرفی کرد. به گزارش فارس، روزنامه نیویورک‌تایمز در مطلبی با عنوان اینکه «چرا داعش از مرگ سردار سلیمانی مسرور است» نوشته است: سال ۲۰۱۶ دونالد ترامپ که آن زمان نامزد انتخابات بود باراک اوباما را بنیانگذار داعش خطاب کرد اما در پایان کار، شاید این خود ترامپ باشد که به عنوان ناجی این گروه تروریستی شناخته ‌شود.
نیویورک‌تایمز نوشته است: داعش بعد از رسیدن به اوج موفقیتش در سال ۲۰۱۵ به طرز قابل توجهی تضعیف شده بود اما اقدام دولت ترامپ در ترور هدفمند سردار قاسم سلیمانی ممکن است این گروه را بار دیگر آماده بازگشت کرده باشد.  این روزنامه با یادآوری نقش جنگ عراق در احیای القاعده نوشته است: درست همان‌طور که حمله نابه‌جای آمریکا به عراق ۱۷ سال پیش در سال ۲۰۰۳ به القاعده جانی دوباره بخشید، بازگشت به هرج‌ومرج در همان کشور هم ممکن است همین خدمت را به داعش کند. نیویورک‌تایمز به نقش موثر شهید سلیمانی در نابودی داعش نیز اشاره کرده و نوشته است: اما جنگ در خاورمیانه، هیچ چیزی جز پیچیدگی ندارد؛ نیروهای ژنرال سلیمانی با مبارزه بسیار موثری که با داعش داشتند به صورت غیرمستقیم به منافع آمریکا هم خدمت‌رسانی می‌کردند. این روزنامه آمریکایی همچنین به کاهش نفوذ آمریکا در عراق در نتیجه ترور سردار سلیمانی و ابو‌مهدی المهندس، جانشین فرمانده حشد‌الشعبی اشاره کرده است.  در این یادداشت آمده است: نخستین نکته که آشکارترین مسأله هم است، این است که آمریکا در عراق اکنون آخرین نفس‌هایش را می‌کشد. یکی از کسانی که همراه با ژنرال سلیمانی به قتل رسید، جانشین فرمانده «نیروهای بسیج مردمی» عراق بود. این مسأله باعث شد برای بسیاری از عراقی‌ها، آن حمله علاوه بر حمله به ایران، حمله به عراق هم تلقی شود و دولت عراق را که همین حالا هم روابط پرتنشی با آمریکا دارد در وضعیت سخت‌تری قرار دهد. نیویورک‌تایمز در ادامه خاطرنشان کرده این وضعیت هرج‌ومرج روی ثبات عراق تأثیرگذار خواهد بود. این روزنامه نوشته است: مسأله دوم اینکه هرج‌ومرج ثبات عراق را تهدید می‌کند. تهران، حمله به سردار سلیمانی را با حملات موشکی به 2 پایگاه نظامی تحت اداره آمریکا پاسخ داد و بعید است که این پایان انتقام ایران باشد.

 


Page Generated in 0/0111 sec