printlogo


کد خبر: 215321تاریخ: 1398/10/28 00:00
دور دنیا

شمال غزه بمباران شد
منابع خبری از حمله رژیم صهیونیستی به اهدافی در شمال غزه خبر دادند. ارتش رژیم صهیونیستی تأیید کرد یک بالگرد متعلق به این رژیم اقدام به حمله به زیرساخت‌های زیرزمینی جنبش حماس در شمال غزه کرده است. نظامیان صهیونیست همچنین بامداد جمعه با یورش به صحن مسجدالاقصی صدها نمازگزار را پس از اقامه نماز صبح‌شان، مورد ضرب‌وجرح و هدف گلوله‌های ساچمه‌ای و گاز اشک‌آور قرار دادند. در جریان این حمله وحشیانه اشغالگران، ده‌ها نمازگزار دچار مصدومیت و 3 نفر نیز بازداشت شدند.
 
روایت مرکل از اختلاف با آمریکا
«آنگلا مرکل»، صدراعظم آلمان در مصاحبه با روزنامه «فایننشال‌تایمز»، در پاسخ به این سوال که آیا تنش‌های فعلی میان آمریکا و اروپا ناشی از مسائل شخصیتی (احتمالاً منظور ترامپ است) است یا ریشه‌های ساختاری‌تر دارد؟ گفت: «فکر می‌کنم دلایل ساختاری دارد، اگرچه طبیعی است صحنه سیاسی تحت تأثیر افراد دخیل در آن هم قرار بگیرد». صدراعظم آلمان اضافه کرد: «الان مدتی است شاهدیم نگاه آمریکا به خودش آن ابرقدرتی که سابقاً بوده، نیست و در این زمینه تغییری اتفاق افتاده است». وی افزود: «رئیس‌جمهور اوباما از مدت‌ها قبل، از «قرن آسیایی» به عنوان چشم‌انداز آمریکایی‌ها سخن می‌گفت؛ این به معنای آن است که اروپا دیگر در کانون اتفاقات دنیا نیست و این مسأله‌ای است که به مرور آشکارتر می‌شود».
 
ناو هواپیمابر فرانسه در غرب آسیا
رئیس‌جمهور فرانسه اعلام کرد، این کشور قصد دارد ناو هواپیمابر شارل دوگل را در خاورمیانه در راستای حمایت از عملیات‌های نظامی خود در این منطقه مستقر کند. ناو هواپیمابر شارل دوگل فرانسه سال گذشته میلادی مورد تعمیرات و اصلاحات گسترده قرار گرفت. بر اساس اعلام دولت فرانسه، این ناو هواپیمابر هسته‌ای و گروه رزمی همراه با آن متشکل از چند کشتی جنگی در فاصله ماه‌های ژانویه و آوریل در منطقه مستقر خواهند شد. امانوئل مکرون، رئیس‌جمهور فرانسه در یک سخنرانی به مناسبت آغاز سال جدید میلادی خطاب به ارتش کشورش اظهار کرد: این ناو هواپیمابر از عملیات «شمال» در خاورمیانه در فاصله ماه‌های ژانویه تا آوریل ۲۰۲۰ پشتیبانی کرده و سپس در اقیانوس اطلس و دریای شمال مستقر خواهد شد.
 
احتمال اعزام نیروهای اروپایی به لیبی
نخست‌وزیر ایتالیا احتمال استقرار نیروهای اروپایی در لیبی را بعید ندانست و تأکید کرد این گزینه در دستور کار نشست برلین قرار دارد. جوزپه کونته، نخست‌وزیر ایتالیا بعد از مذاکراتی با عبدالمجید تبون، رئیس‌جمهور الجزایر به خبرنگاران گفت: اعزام نیروهای اروپایی به لیبی یکی از گزینه‌هایی است که در نشست برلین مورد بررسی قرار خواهد گرفت اما باید مواضع‌مان را متحد و برای راهکار سیاسی تلاش کنیم. وی این سناریو را تأیید کرد و گفت: به محض اینکه گزینه نظامی کنار گذاشته شد می‌توانیم نیروهایی را برای حفظ صلح به لیبی بفرستیم.
 
پنتاگون آموزش عربستانی‌ها را  از سر می‌گیرد
پنتاگون اعلام کرد: آموزش بیش از ۸۰۰ دانشجوی افسری عربستانی در روزهای آینده در خاک آمریکا از سر گرفته خواهد شد. این پیام پنتاگون حدود ۶ هفته بعد از آن اعلام می‌شود که 3 نفر در تیراندازی یک دانشجوی افسری عربستانی در محل پایگاه پنساکولا متعلق به نیروی دریایی آمریکا در فلوریدا کشته شدند. در پی این رخداد، پنتاگون تمام آموزش‌های میدانی و پروازی برای ۸۵۰ دانشجوی عربستانی این پایگاه را متوقف کرد.
 
هشدار درباره قحطی در یمن
هماهنگ‌کننده امور انسانی سازمان ملل در یمن نسبت به خطر وقوع قحطی جدید در این کشور هشدار داد. رامش رجا سینگام، هماهنگ‌کننده امور انسانی در یمن به شورای امنیت گفت: همزمان با شتاب سیر نزولی ارزش واحد پولی یمن (ریال) و نابسامانی‌ها در پرداخت حقوق‌ها بار دیگر شاهد برخی از عوامل اصلی هستیم که یمن را در آستانه قحطی‌ای مانند سال میلادی گذشته قرار داده است و ما نباید اجازه دهیم این مسأله تکرار شود. وی افزود: سازمان برنامه جهانی غذا و شرکایش ماهانه در سراسر یمن بیش از ۱۲ میلیون تن غذا توزیع می‌کنند و با حمایت آژانس‌های بشردوستانه ۷ میلیون نفر از آب آشامیدنی بهره‌مند هستند، بیش از یک میلیون نفر ماهانه معاینه پزشکی شده و بیش از ۲ هزار مرکز پزشکی حمایت دریافت می‌کنند.
 
آغاز دور جدید مذاکرات طالبان-آمریکا
«سهیل شاهین» سخنگوی دفتر سیاسی طالبان در قطر از آغاز دور جدید گفت‌وگوهای هیأت سیاسی این گروه با تیم مذاکره‌کننده آمریکا خبر داد. شاهین با انتشار توئیتی گفت که ریاست تیم مذاکراتی طالبان را «ملا عبدالغنی برادر» معاون سیاسی طالبان و رئیس دفتر سیاسی این گروه در قطر بر عهده داشت و «زلمای خلیل‌زاد» نماینده ویژه آمریکا در امور صلح افغانستان نیز در رأس هیأت آمریکایی قرار داشت. وی افزود: در این نشست که از روز چهارشنبه آغاز شده و پنجشنبه نیز ادامه داشته دو طرف درباره «امضای توافقنامه صلح و چگونگی مراسم آن» گفت‌وگو کردند.
 
اعتراضات جدید فرانسوی‌ها علیه قانون بازنشستگی
مخالفان اصلاحات بازنشستگی پیشنهادی دولت فرانسه با تظاهرات در پاریس و دیگر شهرهای این کشور بار دیگر اعتراض خود را به این اصلاحات مناقشه‌برانگیز اعلام کردند. در این تظاهرات با فراخوان اتحادیه‌های تجاری، کارمندان بخش راه‌آهن و مترو، معلمان و دیگر گروه‌ها نیز به خیابان‌های پایتخت فرانسه آمدند تا از دولت این کشور بخواهند اصلاحات پیشنهادی نظام بازنشستگی این کشور را لغو کند.
 

Page Generated in 0/0063 sec