printlogo


کد خبر: 215322تاریخ: 1398/10/28 00:00
با ارسال طرح استیضاح ترامپ به سنا از سوی نانسی پلوسی، محاکمه رئیس‌جمهور آمریکا اجرایی می‌شود
توپ استیضاح در زمین جمهوری‌خواهان

طرح استیضاح ترامپ پنجشنبه‌شب گذشته پس از آنکه از سوی  نانسی پلوسی امضا شد در اختیار سنای آمریکا قرار گرفت تا احتمالا سه‌شنبه این هفته درباره محاکمه چهل‌وپنجمین رئیس‌جمهور این کشور تصمیم‌گیری شود. پلوسی در حین ارسال این طرح  به سنا در جمع رسانه‌ها گفت: «امروز ما تاریخ‌ساز می‌شویم. هیچ‌کس مافوق قانون نیست». تا پیش از این، در تاریخ آمریکا تنها 2 رئیس‌جمهور به این مرحله از استیضاح رسیده ‌بودند. صرف‌نظر از اینکه آیا ترامپ هم خواهد توانست مانند اندرو جانسون و بیل کلینتون از مهلکه استیضاح در سنا عبور کند، باید گفت که ننگ استیضاح برای همیشه در کنار نام دونالد ترامپ خواهد ماند. 
رئیس مجلس نمایندگان آمریکا همچنین «آدام شیف» رئیس کمیته اطلاعاتی مجلس نمایندگان که وظیفه انجام تحقیقات درباره استیضاح ترامپ را به عهده داشت و «جرولد نادلر» رئیس کمیته قضایی این مجلس را که در تصویب بندهای استیضاح ترامپ نقش اصلی را داشت به عنوان دادستان‌های دادگاه استیضاح معرفی کرد.  اگرچه ترامپ دیروز در جمع خبرنگاران بار دیگر استیضاح خود را یک مسأله حزبی دانست و دموکرات‌ها را متهم به حقه‌بازی کرد اما برای همه روشن است که اتهامات ترامپ مبنی بر «سوءاستفاده از قدرت» و «ممانعت از تحقیقات کنگره» حقیقی و اثبات شده است. نقش اصلی مجلس نمایندگان تصویب همین طرح استیضاح بود و باقی امور استیضاح در مجلس سنا انجام می‌شود؛ جایی که برعکس مجلس نمایندگان، جمهوری‌خواهان در اکثریت هستند. اعتماد به نفس ترامپ در رابطه با استیضاح هم به این دلیل است که او از همراهی هم‌حزبی‌هایش در مجلس سنا مطمئن است و به احتمال خیلی زیاد به استیضاح ترامپ رای نخواهند داد.  براساس قانون درباره استیضاح رئیس‌جمهور، در مجلس سنا چیزی شبیه یک دادگاه شکل خواهد گرفت که ریاست آن با رئیس دیوان عالی است و سناتورها در آن نقش اعضای هیات منصفه را دارند. برای خلع ترامپ از قدرت، دوسوم سناتورها (67 نفر از 100 نفر) باید رای مثبت خود را اعلام کنند و از آنجا که 53 سناتور از 100 سناتور سنا جمهوری‌خواه هستند، به نظر بعید می‌آید که دموکرات‌ها بتوانند نظر 20 سناتور جمهوری‌خواه را جلب کنند تا به عدد 67 رای مثبت به استیضاح برسند. 
یک روز بعد از تحویل مفاد طرح استیضاح از سوی مجلس نمایندگان کنگره به مجلس سنای آمریکا، سناتورهای این مجلس سوگند یاد کردند. در این مراسم ۱۰۰ عضو سنا به عنوان اعضای هیات منصفه سوگند یاد کردند. سناتورها در برابر جان رابرتس، رئیس دیوان عالی، سوگند یاد کردند تا مجری «بی‌طرف عدالت» باشند و تصمیم‌گیری درباره گناهکار یا بی‌گناه بودن ترامپ بر عهده آنها خواهد بود.  قاضی رابرتس در این مراسم از سناتورها پرسید: «آیا با جدیت سوگند یاد می‌کنید تا در همه امور مربوط به محاکمه برای استیضاح دونالد ترامپ، رئیس‌جمهور ایالات متحده، براساس قانون اساسی و قوانین، مجری بی‌طرف قانون باشید؟» پاسخ همه سناتورها «آری» بود و پس از آن سناتور میچ مک‌کانل، رهبر اکثریت جمهوری‌خواه سنا، اعلام کرد که محاکمه در ساعت 13 روز سه‌شنبه به وقت شرق آمریکا شروع خواهد شد. ساعاتی قبل از آنکه سناتورهای آمریکایی سوگند یاد کنند، دفتر موسوم به «دفتر پاسخگویی دولت آمریکا» که یک نهاد نظارتی است اعلام کرد دولت دونالد ترامپ با خودداری از اعطای کمک‌های نظامی به اوکراین، قانون را نقض کرده است. دفتر پاسخگویی دولت آمریکا همچنین در بیانیه‌ای نوشت: نهاد موسوم به دفتر مدیریت و بودجه در کاخ سفید در اقدامی نادرست اعتبارات کمکی برای اوکراین را در تابستان بر مبنای دلایل سیاسی مسدود کرده است. با این حال این کمک‌ها در پی اعمال فشار کنگره آمریکا، به اوکراین داده شد.

Page Generated in 0/0065 sec