printlogo


کد خبر: 215323تاریخ: 1398/10/28 00:00
اذعان رسانه‌های لبنانی به نقش سازنده حزب‌الله در تشکیل کابینه
پایان بی‌دولتی در لبنان؟

اخبار پیرامون تشکیل کابینه جدید لبنان در هفته جاری در حالی از سوی رسانه‌های لبنانی منتشر می‌شود که از 4 هفته گذشته که «حسان دیاب» به عنوان نخست‌وزیر مکلف لبنان برای تشکیل کابینه معرفی شد، تاکنون چندین‌بار تشکیل کابینه تا مرحله نهایی پیش رفته اما به دلایلی شکست خورده است. عمده این مشکلات نیز در وهله اول به دلیل کارشکنی دولت‌های بیگانه و جریان المستقبل و بعد از آن عدم توجه دیاب به تاثیر تحولات منطقه در 2 هفته اخیر و لزوم بازنگری در برخی پارامترهای مربوط به تشکیل کابینه بوده است. به هر روی پس‌ از دیدار 2 ساعته دیاب با نبیه بری، رئیس پارلمان لبنان، این بار «علی حسن خلیل» وزیر دارایی دولت پیشبرد امور این کشور از موفقیت‌آمیز بودن این مذاکرات و احتمال تشکیل کابینه در اوایل هفته خبر داد. این امیدواری در شرایطی مطرح می‌شود که حزب‌الله لبنان در این مدت بیشترین تلاش را برای تسریع در تشکیل کابینه داشته  است. 
روزنامه الاخبار در گزارشی در این‌باره نوشت: حزب‌الله نقش بسیار مهمی در حل مشکلی که بین متحدان خودش درباره تشکیل دولت وجود داشت، بازی کرد. بری بر تشکیل دولت تکنوسیاسی با ۲۴ وزیر و دیاب بر تشکیل دولت تکنوکرات (فن‌سالار) با ۱۸ وزیر اصرار می‌کردند اما این دو پس از مذاکره در کاخ عین‌التینه در غرب بیروت درباره تسریع در تشکیل کابینه تکنوکرات (فن‌سالار) با ۱۸ وزیر توافق کردند. الاخبار افزود: جبران باسیل هم به سمت شرکت نکردن در دولت حسان دیاب پیش می‌رفت و اصرار داشت افزون بر وزارتخانه‌های خارجه و نیرو، وزارتخانه‌های اقتصاد و دفاع نیز به جریان آزاد ملی اختصاص یابد که با مخالفت رئیس مجلس مواجه شد اما حزب‌الله توانست بری و باسیل را راضی کند به‌رغم کاستی‌های موجود از دیاب پشتیبانی کند، تا تمام گره‌ها در مسیر تشکیل دولت باز و وزیران مشخص شوند. 
روزنامه الجمهوریه چاپ بیروت هم نوشت: دلیل دستیابی به این روند در تشکیل دولت، یک نگرانی و یک ناکامی بود؛ نگرانی از افزایش اعتراض‌ها در خیابان‌ها در روز‌های اخیر و ترس گروه تشکیل‌دهنده دولت از اینکه این اعتراض‌ها وضعیت جدیدی را در کشور ایجاد کند، بنابراین ترجیح دادند هرچه سریع‌تر دولت جدید تشکیل شود تا وضعیت تحت کنترل بماند، چون اگر مسائل بیش از این پیچیده شود، دیگر کنترل آن بسیار سخت خواهد شد.
این روزنامه افزود: دلیل دیگر این بود که گروه‌ها و احزاب پشتیبان دیاب متوجه شدند ناکامی در تشکیل دولت، بر طرفداران این احزاب تاثیر منفی دارد و نشان می‌دهد آنها نمی‌توانند دولت تشکیل دهند و این ناکامی خسارت‌هایی برای این احزاب و دولت لبنان ایجاد خواهد کرد، بنابراین تصمیم گرفتند با شروط دیاب برای تشکیل دولت جدید موافقت کنند، با تأکید بر اینکه زمان تشکیل آن بیش از یک هفته طول نکشد.
پایگاه خبری «النشره» هم تشکیل کابینه را تقریبا نهایی خواند و فهرستی از وزرای جدید کابینه را منتشر کرد که البته از سوی منابع رسمی هنوز مورد تایید قرار نگرفته است. النشره همچنین گفت البته حزب‌الله هنوز اسامی 2 وزیر خود را اعلام نکرده است اما احتمالا تا فردا لبنان شاهد تولد دولت جدید خود خواهد بود و اگر هم اصلاحاتی در پیش‌نویس ترکیب کابینه ایجاد شود، جزئی خواهد بود. برخی منابع لبنانی معتقدند «روند تغییرات سریع در منطقه باعث تسریع و انعطاف جریان‌های سیاسی  در تشکیل کابینه شده، مضاف بر اینکه جامعه بین‌الملل هم خواستار شکل‌گیری هرچه سریع‌تر کابینه لبنان شده است».

Page Generated in 0/0054 sec