printlogo


کد خبر: 215335تاریخ: 1398/10/28 00:00
مردم مناطق سیل‌زده شرق و جنوب شرق به چه اقلامی نیاز دارند؟
تخریب 16 هزار خانه در سیل اخیر

اگر چه جهادگران درکنار نهادها، سازمان‌ها و سایر دستگاه‌ها همچنان در حال امدادرسانی به سیل‌زدگان سیستان‌وبلوچستان هستند و مواد خوراکی، آب معدنی، لوازم گرمایشی و سایر ملزومات مردم این منطقه را تامین می‌کنند اما با توجه به برودت هوا، نیاز سیل‌زدگان به وسایل گرمایشی و مواد خوراکی همچنان در اولویت قرار دارد و مسؤلان استانی و امدادی بر مشارکت مردمی در ارسال هدفمند این کالاها تأکید دارند. به گزارش «وطن امروز» رئیس سازمان امداد و نجات از توزیع بسته‌های یک‌ماهه مواد غذایی بین مردم مناطق سیل‌زده در استان سیستان‌وبلوچستان از اوایل هفته آینده خبر داد. مرتضی سلیمی درباره «آخرین وضعیت امدادرسانی به مناطق سیل‌زده سیستان‌وبلوچستان»، اظهار داشت: وضعیت این مناطق پایدار شده است و از اوایل هفته آینده بسته‌های یک‌ماهه مواد غذایی بین سیل‌زدگان توزیع می‌شود. وی با بیان اینکه این بسته‌های مواد غذایی شامل برنج، روغن، شکر، چای، حبوبات و نمک است، ادامه داد: 3 استان خراسان رضوی، یزد و کرمان به عنوان پشتیبان امدادی این مناطق تعیین شده است. سلیمی با بیان اینکه انبارهای این سازمان در هرمزگان و کرمان نیز تکمیل شده است، افزود: هماهنگی بسیار خوبی بین این سازمان با سپاه پاسداران و ارتش در ارائه خدمات امدادی وجود دارد.
مردم مناطق سیل‌زده به چه اقلامی نیاز دارند؟
سازمان داوطلبان جمعیت هلال‌احمر در اطلاعیه‌ای اعلام کرد: قابل توجه بنگاه‌های خصوصی و فعالان اقتصادی علاقه‌مند به مشارکت در عملیات امدادرسانی به آسیب‌دیدگان سیل در استان سیستان‌وبلوچستان و برخی نقاط جنوب و جنوب شرقی کشور، سازمان داوطلبان هلال‌احمر آمادگی خود را به منظور جذب و هدایت منابع غیرنقدی اهدایی بر اساس اولویت‌های مناطق آسیب‌دیده، تسهیل‌گری و هماهنگی در چارچوب استانداردهای عملیات امدادی اعلام می‌کند. مهم‌ترین اولویت‌های مورد نیاز در مرحله امدادرسانی و بازتوانی در مناطق آسیب‌دیده برای مشارکت هدفمند و اهدای مستقیم به جوامع آسیب‌دیده جهت اطلاع شامل مواد خوراکی (آرد، حبوبات، انواع کنسرو، مواد پروتئینی، روغن، برنج، ماکارونی، سویا، چای)، اقلام غیرخوراکی (پتو، زیرانداز، پشه‌بند، ملافه و پارچه، پلاستیک ضخیم، طناب) و اقلام بهداشتی (صابون، پودرهای شوینده، لباس زیر و اقلام بهداشت فردی) است. به اطلاع آن دسته از تشکل‌های مردم‌نهاد دارای توانمندی و علاقه‌مند به مشارکت در فرآیندهای کمک‌رسانی به آسیب‌دیدگان سیل در مناطق آسیب‌دیده می‌رساند، به منظور دریافت مجوز جذب و توزیع مشارکت‌های مردمی می‌توانند در ساعات اداری با ارسال درخواست رسمی به همراه شماره حساب، شماره کارت بانکی به نام موسسه، تصویر مجوز رسمی دارای اعتبار به سازمان داوطلبان جمعیت هلال‌احمر با شماره دورنگار ۸۸۹۱۹۱۴۰ و برای کسب تأییدیه وصول با شماره‌های ۸۸۹۱۹۱۳۳ و ۸۸۹۱۹۱۳۴ تماس بگیرند.
تخریب 16 هزار واحد مسکونی در سیل 3 استان
کار ارزیابی 40 گروه برای برآورد خسارات ناشی از سیل در جنوب کشور در حال انجام است. رئیس بنیاد مسکن در این‌باره گفت: بر اساس برآوردها تاکنون حدود ۱۴ هزار واحد مسکونی روستایی در سیستان‌وبلوچستان، کرمان و هرمزگان تخریب شده است. به گزارش «وطن امروز»، علیرضا تابش با بیان اینکه ۲ هزار واحد مسکونی شهری نیز به علت سیل تخریب شده است، افزود: ۱۲ هزار واحد مسکونی نیز به تعمیر نیاز دارد. وی گفت: البته میزان خسارت به برخی روستاها به دلیل در دسترس نبودن‌شان مشخص نیست. تابش افزود: برای ۱۹ هزار واحد نیز تسهیلات معیشتی و برای ۱۶‌هزار واحد نیز تسهیلات گذر از اسکان موقت به اسکان دائم در نظر گرفته شده است. وی گفت: ۱۰ هزار واحد دامی نیز در نظر گرفته‌ایم که جمع‌بندی این خسارات یکشنبه تحویل دولت داده می‌شود. تابش افزود: رئیس سازمان برنامه و بودجه از دستگاه‌ها خواسته است بر اساس مصوبه دولت از اعتبارات خود هزینه کنند، بنابراین برای حوزه راه ۶ میلیارد تومان، آبرسانی با تانکر یک میلیارد تومان، آب روستایی یک میلیارد تومان، بخش برق یک میلیارد تومان، خدمات کشاورزی ۵۰۰ میلیون تومان، اعتبارات هزینه‌ای جهاد کشاورزی ۵ میلیارد تومان، مدیریت بحران یک میلیارد تومان و ۵۰۰ میلیون تومان نیز برای حوزه دامپزشکی به حساب دستگاه‌های مربوط واریز شده است. وی گفت: تاکنون ۱۰۰ میلیارد تومان از سازمان برنامه و بودجه دریافت شده است و مشکلی در تأمین منابع نداریم. تابش افزود: یک روز پس از وقوع سیل ۴۰ گروه کار ارزیابی واحدهای آسیب‌دیده و تشکیل پرونده برای این مسأله را آغاز کردند.
اغلب روستاهای سیل‌زده از حالت بحرانی خارج شده‌اند
امدادرسانی‌ها و فعالیت برای خروج منطقه سیل‌زده از بحران همچنان ادامه دارد تا مسیر‌های مواصلاتی و جاده‌ها برای تردد خودروهای کمک‌رسان باز شود. جانشین معاون هماهنگ‌کننده ناجا گفت: اغلب روستاهای سیل‌زده سیستان‌وبلوچستان از حالت بحرانی خارج شده‌اند. سردار محمد شرفی در سفر به مناطق سیل‌زده سیستان‌وبلوچستان اظهار کرد: آب در مناطق سیل‌زده فروکش کرده و اغلب روستاها از حالت بحرانی خارج شده‌اند، هر چند همچنان در بعضی نقاط راه‌ها مسدود و امدادرسانی فقط از طریق بالگرد امکانپذیر است. این مقام انتظامی با اشاره به اینکه یکی از مباحث اصلی در مواقع بروز بحران موضوع تأمین امنیت است، گفت: خوشبختانه منطقه از این بابت در شرایط بسیار خوبی قرار دارد و مشکل امنیتی خاصی گزارش نشده است. 
تأمین رایگان سیمان برای بازسازی مناطق سیل‌زده توسط بنیاد مستضعفان
پس از وقوع سیل ویرانگر سیستان‌وبلوچستان علاوه بر سازمان‌ها و دستگاه‌های دولتی، نهادهایی چون بنیاد مستضعفان و ستاد اجرایی فرمان حضرت امام نیز برای تامین نیازها و یاری‌رسانی و خدمات‌دهی به سیل‌زدگان وارد این منطقه شدند. مدیرعامل بنیاد علوی در این‌باره از مصوبه هیأت امنای بنیاد مستضعفان برای تامین سیمان مورد نیاز برای بازسازی مناطق سیل‌زده سیستان‌وبلوچستان به صورت رایگان خبر داد. محسن منصوری با اشاره به اقدامات بنیاد مستضعفان در کمک‌رسانی به مردم سیل‌زده اظهار کرد: ما در کنار گروه‌های جهادی، گروه‌های مردمی و مسؤولان دولتی برنامه‌هایی برای کمک به سیل‌زدگان در نظر گرفته‌ایم. در این زمینه در همان روزها و ساعات اولیه حادثه با دستور رئیس بنیاد مستضعفان  300 هزار بطری آب معدنی که نیاز ضروری مردم بود از نزدیک‌ترین مناطق تأمین شد و در اختیار سیل‌زدگان قرار گرفت که بیشتر از سیل آسیب دیده بودند. همچنین یکهزار پتو در فاز اول و در فاز دوم 3 هزار پتو تهیه و در منطقه توزیع شده است. به گفته منصوری، تهیه 5 هزار کوله حاوی 15 قلم اجناس امدادی دیگر اقدام بنیاد مستضعفان در سیل اخیر بوده که با همکاری ستاد مدیریت بحران، فرمانداری‌ها و استانداری در اختیار مردم قرار گرفته است. مدیرعامل بنیاد علوی از مصوبه اخیر بنیاد مستضعفان درباره کمک جدی به بازسازی و بهسازی این مناطق خبر داد و گفت: بر اساس مصوبه اخیر هیأت امنا و تایید رئیس بنیاد مقرر شد تمام سیمان مورد نیاز برای بازسازی و بهسازی مناطق سیل‌زده از سوی بنیاد مستضعفان به صورت رایگان تامین شود.
حضور ۳۵۰۰ جهادگر در مناطق سیل‌زده سیستان‌وبلوچستان
حضور پررنگ جهادگران برای یاری‌رسانی به سیل‌زدگان ستودنی است. مسؤول بسیج سازندگی خراسان ‌جنوبی در باره آماده‌باش نیروهای جهادگر در سیستان‌وبلوچستان گفت: به‌رغم آمادگی بیش از ۳۰۰ نفر از جهادگران استان برای اعزام اما با توجه به حضور بیش از 3 هزار و ۵۰۰ نفر از جهادگران در منطقه و مشارکت فعال مردم این روستاها، فعلا نیازی به اعزام گروه‌های جهادی نیست. به گزارش فارس، مهدی هنری در جمع خبرنگاران اظهار داشت: بنده و تعدادی از پاسداران سپاه خراسان‌جنوبی همراه سردار قاسمی فرمانده سپاه انصارالرضا(ع) استان در مناطق سیل‌زده استان سیستان‌وبلوچستان حضور داریم. وی با بیان اینکه سپاه خراسان جنوبی و کرمان به عنوان استان‌های معین سیستان‌وبلوچستان تعیین شده‌اند، اضافه کرد: کمک‌های مردم استان از طریق این قرارگاه با اولویت‌بندی و تقسیم‌بندی روستاها به دست مردم سیل‌زده خواهد رسید. هنری عنوان داشت: با توجه به آسیب جدی به راه‌های روستایی و پل‌ها و قطع ارتباط زمینی برخی روستاها تعدادی از دستگاه‌ها و ماشین‌آلات سنگین نیز از استان به منطقه اعزام شده و در اختیار سپاه سیستان‌وبلوچستان قرار خواهد گرفت. 

Page Generated in 0/0054 sec