printlogo


کد خبر: 215388تاریخ: 1398/10/29 00:00
«وطن امروز» از مشکلات تردد پایتخت‌نشینان در روزهای برفی و بارانی گزارش می‌دهد
ترافیک بی‌برنامگی!
رئیس کمیسیون عمران شورای شهر تهران در گفت‌وگو با «وطن امروز»: هنوز نتوانسته‌ایم راهکار درستی برای حل مشکل ترافیک تهران پیدا کنیم!

اسدالله خسروی*

گروه اجتماعی: باز باران و باز همان مشکل همیشگی ترافیک در تهران. اگر در تهران زندگی می‌کنید و برنامه‌ریزی دقیقی برای زندگی دارید، باید بعد از بارش باران برنامه خود را تغییر دهید، چرا که پایتخت به خیابان‌های قفل بارانی عادت کرده است.

به گزارش «وطن‌امروز»، دیروز در تهران باران آمد و تاکسی‌های بسیاری مسافر سوار نمی‌کردند و منتظر شنیدن کلمه «دربست» بودند؛ مترو و ایستگاه‌های اتوبوس هم غلغله بود و از طرفی ترافیک سنگین بود، فوق‌العاده سنگین. مشکلات ترافیکی دیروز بسیار شبیه روز برفی 25 آبان امسال بود؛ روزی که پایتخت قفل شد و مشخص نشد چه کسی مسؤول این نابسامانی شهری و افتضاح مدیریتی است.
تهرانی‌ها وقتی باران می‌بارد نمی‌دانند از کاهش آلودگی هوا خوشحال باشند یا از شدت ترافیک ناراحت. 
ترافیک سنگین در روزهای بارانی مشکل دیروز و امروز نیست و هر بار مسؤولان نسخه تکراری استفاده از سیستم حمل‌و‌نقل عمومی را برای چنین روزهایی هست می‌پیچند، در حالی که در این سیستم نواقص زیادی وجود دارد و 2 سالی هم هست روند توسعه آن بسیار کند شده است.
سال‌هاست در روزهای بارانی و برفی ترافیک در تهران سنگین است و شهروندان به دلیل کیمیا شدن تاکسی، در این روزها ترجیح می‌دهند از وسایل شخصی خود برای تردد استفاده کنند، چرا که می‌دانند در این روزها تاکسی‌ها بیشتر دربستی می‌شوند یا اینکه کرایه‌های خود را بالاتر می‌برند، البته تمام رانندگان تاکسی هم اینطور نیستند اما تعداد قابل توجهی از آنها در چنین روزهایی ترجیح می‌دهند به جای اینکه مسافران خطی را سوار کنند، مسافر دربستی داشته باشند.
در چنین شرایطی، در روزهای بارانی میزان استفاده از خودروی شخصی چندین برابر می‌شود و با توجه به کاهش دید و در نتیجه کاهش سرعت، شاهد ترافیک سنگین هستیم. 
 
* حل مشکل ترافیک در روزهای بارانی برنامه می‌خواهد
رئیس کمیسیون عمران شورای شهر تهران درباره علل ایجاد ترافیک و کاهش فعالیت تاکسی‌ها در روزهای برفی و بارانی در پایتخت گفت: هر چند عملکرد تاکسی‌های سطح شهر چه در روزهای بارانی و چه عادی بخوبی رصد می‌شود اما برخی صاحبان تاکسی از ترس احتمال تصادف در روزهایی که خیابان‌ها لغزنده است، تمایل چندانی به خدمت ندارند که البته باید مورد بازخواست قرار گیرند.
محمد علیخانی در گفت‌وگو با «وطن‌امروز» یکی از عوامل ایجاد ترافیک در روزهای بارانی و برفی را کاهش سرعت خودرو‌ها و نیز افزایش تعداد مسافران عنوان کرد و افزود: خیلی‌ها در روزهای بارانی و برفی ترجیح می‌دهند از خودروهای شخصی استفاده نکنند که این مسأله موجب می‌شود مسافران زیادی در صف تاکسی بمانند. 
وی با بیان اینکه سازمان تاکسیرانی باید در هر شرایطی تاکسی‌داران را مجاب به خدمات‌رسانی به شهروندان کند، افزود: میزان کارایی و فعالیت تاکسی‌ها (فعال بودن یا غیرفعال بودن) به درستی رصد می‌شود، البته برای کارایی هر چه بیشتر سازمان تاکسیرانی، نصب جی‌پی‌اس روی تاکسی‌ها ضروری است تا فعالیت آنها به صورت دقیق کنترل شود. البته برای حل مشکل ترافیک تهران  باید راهکارهایی اصولی را ایجاد کنیم که هنوز جای کار دارد.
علیخانی به بی‌انگیزگی تاکسی‌داران برای فعالیت‌ در روزهای برفی و بارانی اشاره کرد و گفت: برای ایجاد انگیزه در تاکسی‌داران قرار بود در روزهای بارانی و برفی مبلغی به کرایه‌ها اضافه شود اما این کار عملی نشد.
وی علاوه بر ایجاد راهکارهای تخصصی و علمی برای حل مشکل ترافیک تهران، توسعه حمل‌ونقل عمومی و راه‌اندازی ایستگاه‌های مترو را راهکاری دانست که باید مدنظر قرار گیرد.
وی در پاسخ به این سوال که با مسببان ایجاد مشکل ترافیک در روز برفی 25 آبان‌ماه چه برخوردی انجام شد؟ گفت: تغییرات مدیریتی انجام شد که به برکناری شهردار منطقه یک تهران می‌توان اشاره کرد. البته چند مدیر دیگر از خدمات شهری هم که در این زمینه ناکارآمد بودند برکنار شدند.
علیخانی درباره افزایش قیمت کرایه تاکسی‌ها به‌ دنبال 3 برابر شدن قیمت بنزین نیز گفت: تا پایان سال هیچ افزایش قیمتی اتفاق نمی‌افتد اما طبق روال هر ساله تغییراتی در نرخ کرایه‌های تاکسی اعمال می‌شود که این مسأله در بودجه سال 99 مورد توجه قرار می‌گیرد.
وی همچنین درباره تغییرات افزایش نرخ کرایه تاکسی‌های اینترنتی نیز گفت: تعیین قیمت کرایه تاکسی‌های اینترنتی از عهده شهرداری خارج است، چرا که تصمیم‌گیری برای تغییر نرخ کرایه‌ها در این بخش با وزارت کشور، وزارت صمت و معاونت علمی و فناوری ریاست‌جمهوری است. این در حالی است که قیمت‌ها در این بخش بر مبنای قیمت رقابتی تعیین می‌شود.
رئیس کمیسیون عمران شورای شهر تهران با بیان اینکه باید ابتدا حمل‌و‌نقل عمومی را در تهران توسعه دهیم، گفت: ‌اگر حمل‌و‌نقل عمومی تکمیل شود، می‌توانیم طرح‌هایی مانند اینکه در این روزها استفاده از خودروهای شخصی ممنوع شود را اجرا کنیم یا اینکه زوج و فرد کنیم ولی تا زمانی که سیستم حمل‌و‌نقل عمومی کامل نیست، چطور می‌توانیم طرح‌های اینچنینی را پیاده کنیم تا بتوان در روزهای بارانی مشکلات را حل کرد. 
وی با بیان اینکه عمده‌ خودروهایی که وارد پایتخت می‌شوند از غرب تهران هستند، گفت: حمل‌و‌نقل عمومی در غرب و جنوب تهران توسعه نیافته است و اتوبوس هم کافی نیست؛ ما باید ابتدا حمل‌و‌نقل عمومی را تکمیل کنیم تا بتوانیم مشکلات ترافیکی را برطرف کنیم. 
همچنین یوسف حجت، سرپرست معاونت حمل‌و‌نقل و ترافیک شهرداری تهران نیز در گفت‌وگو با «وطن امروز»، درباره راهکارهای حل مشکل ترافیک در روزهای برفی و بارانی پایتخت گفت: این موضوع نیازمند برنامه‌ریزی دقیق و منسجمی است تا در میان‌مدت بتوانیم مشکل ترافیک را در روزهای بارانی حل کنیم. 
یکی از مهم‌ترین دلایل ترافیک در روزهای بارانی تصادفات است. به دلیل لغزنده بودن معابر، میزان تصادفات بالا می‌رود. البته پلیس بارها تأکید کرده در این روزها شهروندان سرعت خود را کاهش داده و نکات ایمنی را رعایت کنند.
سرهنگ نادر رحمانی، رئیس مرکز اطلاعات و کنترل ترافیک راهور ناجا در این باره به فارس گفت: در بسیاری از محورهای استان تهران، البرز و اردبیل بارش برف داریم و تردد در برخی محدوده‌ها باید با زنجیر چرخ انجام شود. 
رانندگان در روزهای بارانی  باید قوانین راهنمایی و رانندگی را بیشتر از روزهای دیگر رعایت کنند و اگر شهروندان بتوانند از سیستم حمل‌و‌نقل عمومی استفاده کنند، میزان ترافیک به حداقل می‌رسد و همچنین برای جلوگیری از تصادفات بهتر است رانندگان فاصله خود را با ماشین جلو و عقب به حدی برسانند که ریسک تصادف کمتر شود و همچین از توقف زیر پل‌ها خودداری کنند.
از سویی با توجه به اینکه شهرداری تهران در بارش برف قبلی تهران غافلگیر شد و مشکلات بسیاری برای مردم بویژه در مناطق شمالی رخ داد، این بار از ابتدای صبح ماموران شهرداری در حال شن‌ریزی بودند تا مشکلی برای تردد شهروندان ایجاد نشود.
علی‌اصغر عطایی، مدیرکل خدمات شهری شهرداری تهران در این باره به فارس گفت: بر اساس اعلام سازمان هواشناسی که در تهران بارش باران و برف داریم، شهرداری آمادگی لازم را داشت و با وجود اینکه حجم بارش هم کم بود در مناطق شمالی شن‌ریزی انجام شد.
وی با بیان اینکه آمادگی لازم را برای خدمت‌رسانی در شرایط بارندگی داریم، گفت: تجهیزات خوبی خریداری شده است و تمام مناطق نمک‌پاش، شن‌پاش و محلول‌پاش دارند و 14 هزار نیروی خدمات شهری در حال آماده‌باش هستند.
مدیرکل خدمات شهری شهرداری تهران ادامه داد: مدیران ستادی هم در حال آماده‌باش هستند و مشکلی نداریم.
با وجود ادعای مسؤولان شهرداری و شورای شهر تهران مبنی بر پیش‌بینی شرایط و برنامه‌ریزی از قبل برای حل معضل ترافیک در چنین روزهایی، این مشکل حل نشده و با هر دفعه بارش باران یا برف شاهد تکرار آن هستیم.
خبرنگار*

Page Generated in 0/0054 sec