printlogo


کد خبر: 215389تاریخ: 1398/10/29 00:00
خسارت‌ سیل‌ها چه موقع و چگونه جبران می‌شود؟
3300 میلیارد تومان خسارت سیل سیستان‌و‌بلوچستان
روحانی در چابهار: در آینده راه‌آهن، کشتی، اتوبان و فرودگاه در اینجا کنار هم خواهند بود

گروه اجتماعی: در حالی که اعلام شد سیل سیستان‌وبلوچستان بیش از 3300 میلیارد تومان خسارت به بار آورده، روحانی وعده داد این خسارت جبران خواهد شد و درآینده راه‌آهن، کشتی، اتوبان و فرودگاه در کنار هم در این استان خواهد بود.
به گزارش «وطن‌امروز»، حدود 10 روز بعد از سیل کم‌سابقه در سیستان‌و‌بلوچستان رئیس‌جمهور وارد این استان شد و ‌در جمع مردم روستای کلانی از بخش دشتیاری شهرستان چابهار‌ با بیان اینکه ‌پروژه راه‌آهن در استان‌ آغاز شده و مقام معظم رهبری اجازه دادند 300 میلیون یورو برای تکمیل راه‌آهن چابهار اختصاص یابد، اظهار داشت:‌ در آینده خواهید دید که راه‌آهن، کشتی، اتوبان و فرودگاه در کنار هم در این استان خواهند بود و این یک تحول بزرگ است.
رئیس‌جمهور با اشاره به هم‌مرز بودن استان سیستان‌و‌بلوچستان با کشور پاکستان گفت: روابط با پاکستان بسیار خوب و از همیشه بهتر است. این مرز باید مرز دوستی و تجارت شما باشد و به همین خاطر تاکید داریم بازارچه مرزی در منطقه فعال شود.
 
* آیا خسارت‌ها جبران می‌شود؟
روز گذشته مدیرکل دفتر مدیریت بحران استانداری سیستان‌و‌بلوچستان اعلام کرد خسارت سیل استان بیش از 3300 میلیارد تومان برآورد شده است. با وجود اینکه خود روحانی وعده داده در کنار سیل‌زده‌ها خواهد بود و خسارات سیل جبران می‌شود اما یکی از نماینده‌های این استان اعلام کرده دولت هنوز خسارات سیل و توفان سال‌های گذشته را پرداخت نکرده و معلوم نیست چه موقع پرداخت می‌کند.
با توجه به میزان بالای خسارت سیل اخیر سرنوشت این وعده‌ها هم نامعلوم است.
عباسعلی ارجمندی، مدیرکل مدیریت بحران استانداری سیستان‌و‌بلوچستان دیروز درباره خسارات سیل سیستان‌و‌بلوچستان گفت: بیش از 3 هزار و 300 میلیارد تومان به زیرساخت‌های مسکونی، جاده‌ها، برق و آب در مناطق سیل‌زده جنوب استان خسارت وارد شده است. در حال حاضر نیز خسارت‌ها در بخش‌های مختلف همچنان در حال ارزیابی است.
مدیرکل دفتر مدیریت بحران استانداری سیستان‌و‌بلوچستان گفت: بارش اخیر باران در حوزه کشاورزی جنوب استان سیستان‌و‌بلوچستان 746 میلیارد تومان خسارت بر جا گذاشته و بیشترین میزان آن در بخش اراضی کشاورزی بوده که 211 میلیارد تومان خسارت را به خود اختصاص داده است.
وی با اشاره به اینکه در سیل اخیر، حضور همه دستگاه‌ها باعث شد امدادرسانی بموقع انجام شود، عنوان کرد: بر اساس برآوردهای اولیه میزان خسارت واردشده به جاده‌ها، پل‌ها و زیرساخت‌های حمل‌و‌نقل این استان 952 میلیارد تومان است.
ارجمندی بیان کرد: تخریب شانه راه‌های اصلی و فرعی، آب‌بردگی محورها، آسیب به رویه آسفالت، تخریب پل‌ها و... از جمله مهم‌ترین خسارات وارده به شبکه راه‌های ارتباطی استان در این مدت بوده است.
وی افزود: بر اثر سیل اخیر بیش از 62 میلیارد تومان خسارت به تأسیسات برق جنوب استان وارد شده است که البته رقم دقیق خسارت‌ها بزودی اعلام خواهد شد.
مدیرکل دفتر مدیریت بحران استانداری سیستان‌و‌بلوچستان گفت: بر اساس برآورد اولیه بنیاد مسکن در سیل اخیر و آبگرفتگی منازل مسکونی روستایی و شهری سیستان‌و‌بلوچستان 820 میلیارد تومان به بخش مسکن خسارت وارد شده که در این میان 16 هزار واحد احداثی روستایی، 12 هزار واحد احداثی تعمیراتی و 3 هزار واحد احداثی شهری باید دوباره ساخته شوند، چرا که برای حوادث بعدی دیگر قابل سکونت نیستند.
وی بیان کرد: بر اثر وقوع سیل در سیستان‌و‌بلوچستان 743 مدرسه تخریب یا به آنها آسیب وارد شده که برآورد از میزان خسارات سیل اخیر در بخش مدارس 107 میلیارد تومان است.
 
* اسکان اضطراری ۸۸۷۷ نفر از سیل‌زدگان در چادرهای امدادی جمعیت هلال‌احمر
سیل جنوب شرق کشور بسیاری از هموطنان را آواره کرده است و تاکنون 8877 نفر در چادرهای امدادی اسکان یافته‌اند.
رسول راشکی، مدیرعامل جمعیت هلال‌احمر سیستان‌و‌بلوچستان در این باره گفت: امدادرسانی به آسیب‌دیدگان جنوب استان همچنان ادامه دارد. از 21 تا 28 دی‌ماه ۶۵۵ روستا در ۱۵ شهرستان‌ استان درگیر سیلاب و آبگرفتگی شدند که توسط ۲۸۲۲ نفر روز نیروی نجاتگر هلال‌احمر در قالب ۷۱۷ تیم عملیاتی و به کارگیری ۵۶۰  خودروی امدادی و عملیاتی به ۷۴ هزار و ۷۴۴  نفر آسیب‌دیده در سیلاب امدادرسانی شد.
مدیرعامل جمعیت هلال‌احمر سیستان‌و‌بلوچستان ادامه داد: ۱۹۷۹ خانوار سیل‌زده در جنوب سیستان‌و‌بلوچستان به تعداد ۸۸۷۷ نفر در چادرهای امدادی این جمعیت اسکان اضطراری داده شدند.
وی  اعلام کرد: تاکنون ۱۹۴۲ دستگاه چادر امدادی، ۳۷۱۲ تخته موکت، ۸۴۴۴ تخته پتو و ۶۸۷۶ کیلوگرم نایلون نیز در بین آسیب‌دیدگان توزیع شده است و همچنان امدادرسانی بین آسیب‌دیدگان ادامه دارد.
این مسؤول اضافه کرد: ۱۴۳۵۶ بسته غذایی، ۸۶۴۰  قوطی کنسروجات، ۴۵۲۸ کیلوگرم برنج، ۲۰۹۶ کیلو‌گرم قند و شکر، ۳۴۹۴ بطری آب معدنی و همچنین چای و روغن، حبوبات، فانوس و والور از دیگر اقلامی بود که توسط نجاتگران جمعیت هلال‌احمر استان بین آسیب‌دیدگان سیستان‌و‌بلوچستان توزیع شده است.
وی ادامه داد: در همین راستا ۱۰۹ سورتی پرواز توسط ۲ فروند بالگرد جمعیت هلال‌احمر در مناطق آسیب‌دیده و صعب‌العبور جهت توزیع اقلام انجام شده است.
***
[واریز تا یک‌میلیون تومان به حساب مددجویان سیل‌زده بهزیستی]
رئیس ستاد بحران سازمان بهزیستی کشور از ‌واریز کمک هزینه‌ای از سوی سازمان بهزیستی به حساب مددجویان مناطق سیل‌زده کشور خبر داد. احمدرضا شجیعی دیروز در گفت‌وگو با ایسنا، با بیان اینکه امروز مبلغی به حساب مددجویان آسیب‌دیده از سیل واریز می‌شود، گفت: این مبلغ  بر اساس بعد خانوار به حساب حدود ۱۰ هزار خانوار مناطق سیل‌زده واریز می‌شود. وی با اشاره به اینکه برای پرداخت این کمک هزینه حدود 5/6 میلیارد تومان در نظر گرفته شده است، اظهار کرد: بر این اساس خانواده یک نفره ۳۵۰ هزار تومان و خانواده ۵ نفره یک میلیون و 70 هزار تومان دریافت خواهند کرد که این مبلغ بر اساس بعد خانوار افزایش می‌یابد. وی همچنین تصریح کرد: در استان سیستان‌وبلوچستان ۴۳۴ منزل مددجو به طور کامل تخریب شده است. ٢١٧٠ مورد نیز تخریب بخشی از منزل مددجویان  و ۱۲۵۶ مورد نیز از بین رفتن کامل وسایل زندگی آنان گزارش شده است.

Page Generated in 0/0057 sec