printlogo


کد خبر: 215403تاریخ: 1398/10/29 00:00
افزایش اعتماد به نفس کشورها با حمله به عین‌الاسد

دکتر حمیدرضا آصفی*: آمریکایی‌ها عادت داشتند همیشه از موضع بالا با دیگر کشورها برخورد کنند. آمریکایی‌ها عادت داشتند که بقیه با یک تماس تلفنی آنها جا بزنند. خود ترامپ چندبار در توئیت‌های خود تصریح کرده بود با یک تلفن 500 میلیون دلار از برخی حاکمان خلیج‌فارس پول گرفته است. آمریکایی‌ها همیشه با یکی، دو تلفن از اروپایی‌ها امتیاز می‌گرفتند. همین اخیرا روشن شد آمریکا با تهدید به افزایش تعرفه روی ماشین‌های اروپایی، 3 کشور اروپایی را مجاب کرد تا موضوع ارجاع پرونده هسته‌ای ایران به شورای امنیت سازمان ملل را در دستور کار خود قرار دهند. یعنی روشن شد تحت فشار آمریکا 3 کشور آلمان، فرانسه و انگلیس چنین ذلتی را پذیرفتند. رویکرد آمریکایی‌ها اینطور بود و آقای دونالد ترامپ عادت داشته و دارد که از موضع بالا به دیگران دستور دهد و دیگران نیز حرف و دستور او و آمریکا را عینا اجرایی کنند. 
با این اوصاف طبیعی بود که آمریکا و رئیس‌جمهور این کشور اصلا نتوانند بپذیرند که یک کشوری (جمهوری اسلامی ایران) به مهم‌ترین و بزرگ‌ترین پایگاه این کشور در عراق یعنی پایگاه عین‌الاسد حمله کند، آن هم نه با یک یا 2 موشک، بلکه با 10 موشک. برخی سربازان آمریکایی که این روزها مصاحبه کردند و از جمله یکی از فرماندهان آن پایگاه در مصاحبه‌ای که منتشر شده، به صراحت اذعان کرده بودند که ما خیلی «ترسیدیم». الان هم خود وزارت دفاع آمریکا (پنتاگون) اعلام کرده است حداقل 11 مجروح در این حمله موشکی داشته‌اند و 11 نظامی به‌خاطر ضربه مغزی تحت مداوا قرار گرفته‌اند. البته بنده احتمال می‌دهم آمار تلفات و زخمی‌های آمریکا بسیار بیشتر از آمار رسمی منتشر شده باشد که با گذشت زمان روشن خواهد شد. ضمن اینکه تعدادی از مجروحان آمریکایی در این حادثه هم به آلمان و نقاط دیگر منتقل شده‌اند.
لذا از این جهت که آمریکا مورد اصابت حمله موشکی یک کشور دیگر قرار بگیرد که گرفت، یک حمله حیثیتی به آمریکا بود و طبیعی است سایر کشورها هم بتدریج یک اعتماد به نفسی پیدا می‌کنند مبنی بر اینکه آمریکا دیگر یک دژ ضربه‌ناپذیر نیست. نکته دیگری که باید به آن توجه کرد این موضوع است که اصل حمله موشکی به یک پایگاه آمریکا و همچنین تعداد تلفات و زخمی‌های آن، هر کدام از اهمیت جداگانه‌ای برخوردار است. به نظر من اصل این حمله مهم‌تر بوده است. یعنی موضوعی که فی‌نفسه از اهمیت بسیار بالایی برخوردار است اصل حمله به یک پایگاه آمریکایی در منطقه است و تلفات، زخمی‌ها و آسیب‌های دیگر موضوعی ثانویه است.
سخنگوی اسبق وزارت امور خارجه*

Page Generated in 0/0048 sec