printlogo


کد خبر: 215438تاریخ: 1398/10/30 00:00
جمهوری‌خواهان سنا با تلاش همه‌جانبه قصد دارند اثرات استیضاح بر افکار عمومی را کاهش دهند
تقلای تیم حقوقی کاخ سفید برای نجات ترامپ

تلاش حامیان ترامپ برای کاهش فشار افکار عمومی و کم‌اهمیت جلوه دادن استیضاح وارد مرحله جدیدی شده و آنها قصد دارند با غیر‌قانونی نشان دادن تحقیقات کمیته استیضاح، کل فرآیند استیضاح ترامپ را یک موضوع سیاسی جلوه دهند. در اولین گام اعضای تیم حقوقی رئیس‌جمهور آمریکا که برای حضور در جلسه محاکمه ترامپ در سنا معرفی شده‌اند، در بیانیه‌ای رسمی به احضاریه سنا پاسخ داده و آن را از منظر قانونی نامعتبر دانستند. سناتورهای جمهوری‌خواه نیز در تلاشند با فشار بر دموکرات‌ها روند محاکمه را کوتاه کنند. 
تیم حقوقی دونالد ترامپ در اولین اقدام رسمی برای دفاع از او در سنا با انتشار بیانیه‌ای به انتقاد از طرح استیضاح از منظر قانونی پرداخت و طرح استیضاح رئیس‌جمهور در کنگره را حمله به آمریکا عنوان کرد. در این بیانیه ضمن اینکه مفاد استیضاح از نظر قانونی «نامعتبر» ‌خوانده ‌شده، از لحاظ آیین‌نامه و مفاد قانون اساسی هم به چالش کشیده شده است. در بیانیه تیم حقوقی ترامپ آمده ‌است «استیضاح حمله‌ای خطرناک به دموکراسی» است و بندهای طرح استیضاح که از مجلس نمایندگان به سنا ارسال شده، هیچ جرمی را تشریح نمی‌کند و با هدف مداخله در انتخابات ریاست‌جمهوری ۲۰۲۰ تدوین شده است. در کنار این بیانیه، سناتورهای جمهوری‌خواه و در راس آنها «میچ مک‌کانل» با لابی گسترده تلاش می‌کنند مانع حضور شاهدان و مطرح شدن اسناد جدید در روند جلسه محاکمه شوند. آنها قصد دارند از این طریق جلسه استیضاح را در کوتاه‌ترین زمان ممکن (کمتر از 2 هفته) به پایان برسانند. این در حالی است که محاکمه استیضاح بیل کلینتون در سال ۱۹۹۹، 5 هفته به طول انجامید و محاکمه استیضاح اندرو جانسون در سال ۱۸۶۸، 3 ماه طول کشید. چنانچه این اتفاق بیفتد، دونالد ترامپ می‌تواند در مراسم سخنرانی سالانه خود در چهارم فوریه در رابطه با تبرئه‌اش از استیضاح صحبت کند. همه این موارد منوط به این است که دموکرات‌ها نتوانند در پیشبرد اهداف‌شان موفق عمل کنند. دموکرات‌ها در تلاشند با احضار 4 شاهد از جمله «جان بولتون» مشاور امنیت ملی سابق و «میک مالوینی» رئیس دفتر موقت ترامپ  و طرح اسنادی تازه در پرونده ترامپ، فرآیند استیضاح را برای رئیس‌جمهور پیچیده‌تر کنند. 
دموکرات‌ها اعتقاد دارند این 2 نفر اطلاعات دست اولی درباره آنچه ترامپ به آن متهم شده، در اختیار دارند. ترامپ متهم است رئیس‌جمهوری اوکراین را با اهرم تعلیق کمک نظامی به این کشور تحت فشار گذاشته تا با تحقیق درباره رقیب انتخاباتی احتمالی‌اش جو بایدن، وی را بی‌اعتبار کند و به پیروزی مجددش در انتخابات ۲۰۲۰ کمک کند. کاخ سفید در تحقیقات استیضاح، مجلس نمایندگان را از دسترسی به شهود و اسناد محروم کرد و هیچ نشانه‌ای از اینکه ممکن است در حال حاضر این امکان را بدهد، وجود ندارد. کاخ سفید همچنین اعلام کرد انتظار ندارد هیچ شاهدی در جلسه استیضاح در سنا حاضر شود.  در مقابل اقدامات تیم حقوقی ترامپ و مخالفت‌های جمهوری‌خواهان با اجرای فرآیند کامل استیضاح، دموکرات‌های کنگره و در رأس آنها نانسی پلوسی به انتقاد از این موضع پرداختند. 
رئیس مجلس نمایندگان آمریکا در این ‌باره گفت: دونالد ترامپ همواره یک رئیس‌جمهور استیضاح‌شده خواهد بود، فارغ از اینکه نتیجه محاکمه‌اش در مجلس سنا چه خواهد بود. پلوسی خطاب به ترامپ گفت: تو برای همیشه استیضاح شده‌ای. مهم نیست مجلس سنا چه کاری انجام می‌دهد. این استیضاح هرگز پاک نخواهد شد. اعضای دموکرات مجلس نمایندگان آمریکا هم گزارش 111 صفحه‌ای خود را درباره دلایل استیضاح دونالد ترامپ برای مجلس سنا تشریح کردند. دموکرات‌ها در این گزارش به این مسأله اشاره کرده‌اند که ترامپ با نقض سوگند ریاست‌جمهوری، عملا به اعتماد عمومی خیانت کرده و باید از قدرت برکنار شود. این گزارش شامل اظهارات و شهادت‌های علنی و خصوصی ده‌ها شاهد از جمله سفیران آمریکا در کشورهای مختلف، مقام‌های امنیتی و دولتی ارشد بوده و همگی آنها نگرانی خود را نسبت به تعاملات و ارتباطات ترامپ با مقام‌های اوکراینی اعلام کرده‌اند. در این گزارش 111 صفحه‌ای آمده است: اکنون باید دید آیا اعضای مجلس سنا اعمال و رفتارهای غیرقانونی ترامپ را قبول می‌کنند و به وظیفه خود در چارچوب قانون اساسی عمل خواهند کرد یا نه؟
برخی رسانه‌های آمریکایی نیز با انتقاد از سناتورهای جمهوری‌خواه آنها را «شیطان‌های کوچک‌تر از ترامپ» معرفی کرده‌اند که شهامت استیضاح ترامپ را ندارند. 

Page Generated in 0/0060 sec