printlogo


کد خبر: 215439تاریخ: 1398/10/30 00:00
دور دنیا

تأکید کنفرانس صلح لیبی بر امنیت نفت
اجلاس برلین برای هموار کردن مسیر صلح در لیبی در حالی روز یکشنبه برگزار شد که شرکت‌کنندگان در اجلاس از پیش نسبت به وجود موانع جدی برای تحقق آتش‌بس اظهارنظر کرده بودند. این درحالی است که در پیش‌نویس بیانیه پایانی کنفرانس که پیش از کنفرانس در رسانه‌ها منتشر شده هم تاکیدی بر اجرای آتش‌بس دائمی به صورت عملی نشده است. در این پیش‌نویس بر ممنوعیت هرگونه اقدام تجاوزکارانه‌ای که باعث وارد آمدن خسارت به تاسیسات نفتی شود تاکید شده است. در پیش‌نویس پایانی آمده است تنها نهاد قانونی فروش نفت در لیبی شرکت ملی نفت طرابلس است.
***
مدودف: استعفای دولت عادی است
«دیمیتری مدودف» نخست‌وزیر سابق روسیه در گفت‌وگو با شبکه اول تلویزیون این کشور، استعفای دولت را یک اتفاق عادی ارزیابی کرده و خواستار برخورد همراه با آرامش با این مسأله شد. مدودف گفت: «به طور کلی همواره باید با استعفای دولت کاملاً با آرامش برخورد شود. این اتفاق اصلاً غیرعادی نبوده و در سراسر جهان رخ می‌دهد  و در کشور ما  هم اتفاق افتاده است، البته شاید در سال‌های اخیر خیلی رایج نبوده باشد، با این وجود این مسأله کاملاً عادی و در برخی موارد ضروری است».
***
محدودیت‌های جدید برای مهاجرت به انگلیس
هفته‌نامه تلگراف نوشت: بوریس جانسون، نخست‌وزیر انگلیس قصد دارد محدودیت‌های جدیدی را برای ورود مهاجران خارجی به خاک بریتانیا اعمال کند. این محدودیت‌ها برای ورود مهاجرانی وضع خواهد شد که مهارت‌های شغلی پایینی دارند. مشاوران جانسون طرح‌هایی را آماده کرده‌اند که بر اساس آن قوانین موقت فعلی مهاجرت لغو خواهد شد. این در شرایطی است که گروه‌ها و اتحادیه‌های تجاری پیش از این خواستار تمدید قوانین فعلی مهاجرت تا سال 2023 میلادی شده‌اند.
***
بازداشت 37 نفر از جلیقه‌زردها
شصت‌ودومین هفته اعتراضی در فرانسه پس از درگیری شدید «جلیقه‌زردها» و پلیس ضدشورش در پایتخت این کشور و بازداشت 37 نفر از تظاهرات‌کنندگان به پایان رسید. شبکه فرانسوی BFM گزارش داد که این درگیری شدید معترضان و نیروهای پلیس در نزدیکی متروی «ریچار- لونوار» و در ایستگاه قطار «گار دی لیون» در پاریس رخ داد. شرکت‌کنندگان در تظاهرات دیروز پاریس، شعارهایی علیه طرح دولت برای اصلاح قانون بازنشستگی و شعارهایی علیه مکرون و دولت وی سر دادند.
***
عملیات موشکی یمن علیه ائتلاف سعودی
منابع بیمارستانی از افزایش تلفات شبه‌نظامیان و عناصر مسلح وابسته به رژیم و ائتلاف سعودی در عملیات موشکی نیروهای یمنی خبر دادند. شبکه «اسکای‌نیوز» بامداد یکشنبه گزارش داد که در حمله موشکی و پهپادی نیروهای یمنی به پادگان عناصر وابسته به دولت مستعفی یمن به ریاست منصور هادی در شهر «مأرب»، حداقل ۹۰ شبه‌نظامی کشته و ۱۳۰ تن دیگر زخمی شدند. به نوشته خبرگزاری «رویترز»، شبکه «الاخباریه» به نقل از منابع امنیتی گزارش داد که این حمله با موشک‌های بالستیک و پهپاد انجام شده است.
***
طالبان: توافقی برای آتش‌بس نداریم
سخنگوی دفتر سیاسی طالبان در قطر گفت که این گروه با طرف آمریکایی توافق کرده در روزهای منتهی به امضای توافقنامه صلح، عملیات نظامی خود را کاهش دهد. سهیل شاهین افزود: هیچ توافقی برای آتش‌بس نداریم و صرفا عملیات نظامی کاهش می‌یابد. شاهین به «داون نیوز» گفت: هدف از کاهش عملیات نظامی ایجاد فضای امن برای نیروهای خارجی جهت خروج آنها از افغانستان است. این حق ما است تا ببینیم چگونه، چطور و کجا عملیات نظامی خود را کاهش دهیم و این تنها به نیروهای خارجی محدود نمی‌شود. این کاهش عمومی بوده و همه نیروها از جمله نیروهای دولتی را نیز شامل می‌شود.
***
اعتراض به شرایط اقلیمی در بروکسل
پلیس بروکسل 185 نفر از معترضان نسبت به تغییرات آب‌وهوایی را بازداشت کرد. بر اساس این گزارش، تظاهرات‌کنندگان نسبت به نقش صنعت خودرو در تولید آلاینده دی‌اکسید کربن که عامل مهمی در تغییرات آب‌وهوایی است، اعتراض داشتند. این اعتراضات چند روز پس از آن برپا شده است که کمیسیون اروپا ایده‌هایی را برای تامین مالی پروژه موسوم به «توافق سبز» ارائه کرده است. هدف اصلی از اجرای این طرح، اعمال اصلاحات در صنعت خودروسازی اروپا تا سال 2050 و کمک به کاهش آلاینده‌های محیط‌زیست است.
***
سرمایه‌گذاری 600 میلیون دلاری امارات در ازبکستان
 مقامات وزارت سرمایه‌گذاری و تجارت خارجی ازبکستان و شرکت «مصدر» امارات عربی متحده در نشستی در  شهر «تاشکند» همکاری‌های دوجانبه را مورد بررسی قرار دادند. بر اساس این گزارش، طبق توافق طرفین قرار شد شرکت «مصدر» امارات عربی متحده برای اجرای طرح نیروگاه بادی به ظرفیت کلی 400 مگاوات در استان «نوایی» ازبکستان معادل 600 میلیون دلار سرمایه‌گذاری ‌کند. طبق برنامه احداث این نیروگاه در 3 ماهه سوم سال 2020 میلادی آغاز می‌شود و سال 2022 میلادی به بهره‌برداری می‌رسد.

Page Generated in 0/0140 sec