printlogo


کد خبر: 215443تاریخ: 1398/10/30 00:00
گفت و گوی «وطن امروز» با علی کفاشیان و سید کاظم اولیایی درباره بحران میزبانی تیم های ایرانی در لیگ قهرمانان فوتبال آسیا
فعلا اعتراض بعد انصراف

زهره فلاح‌زاده*: فوتبال ما در یکی از حساس‌ترین دوران های تاریخش به سر می‌برد. رای عجیب کمیته بازی‌های لیگ قهرمانان فوتبال آسیا مبنی بر لغو میزبانی ایران موجب شد 4 نماینده کشورمان تهدید به کناره‌گیری کنند. پیش‌تر قرار بود تا دیروز کنفدراسیون فوتبال آسیا رای نهایی خود را اعلام کند اما تا اواخر روز گذشته رای صادر نشد. به همین بهانه «وطن امروز» سراغ 2 نفر از مدیران کارکشته فوتبال کشورمان رفت؛ علی کفاشیان که سال‌ها ریاست فدراسیون فوتبال ایران را عهده‌دار بود و همچنین سمت اجرایی در AFC داشت و کاظم اولیایی که آخرین قهرمانی استقلال در آسیا تحت مدیریت او کسب شد.

***

* اولیایی: آنها زر و زور و تزویرشان بیشتر است
- کنفدراسیون فوتبال آسیا میزبانی را از تیم‌های ما گرفته‌ است؛ به نظر شما این موضوع به تأیید هیات اجرایی می‌رسد؟
در حال حاضر که با هم صحبت می‌کنیم کمیته مسابقات پیشنهاد کرده تیم‌های ایرانی دیدارهای خود را در کشور بی‌طرف برگزار کنند اما چون ما اعتراض کردیم، این پیشنهاد باید در کمیته اجرایی که نماینده هم داریم بررسی شود. آنها باید تصمیم نهایی را بگیرند. رئیس FIFA هم از رئیس AFC درباره چنین تصمیمی توضیح خواسته است. امیدواریم حق قانونی هواداران ایرانی را که از نظر آمار بیشترین تعداد را در ورزشگاه‌های آسیا دارند بدهند و تماشا‌گران ما محروم نشوند. دنیای حرفه‌ای فوتبال روی کاکل هوادارانش می‌چرخد. در واقع مشتری فوتبال، هوادارانش هستند. اگر ما برای جنسی که می‌فروشیم مشتری نداشته باشیم، تولید آن به چه دردی می‌خورد؟ امیدوارم آقایان عضو AFC از تصمیم غلط خودشان صرف‌نظر کنند و به حقانیت ما رأی بدهند. حتی رأی بدهند تا تیم‌های عربستانی‌ هم به ایران بیایند و مردانه در کشور ما بازی کنند. نگاه به مسابقات در ایران، نگاه امنیتی نیست؛ همان‌طور که کشتی‌گیران آمریکایی‌ به کرمانشاه آمدند و هیچ اتفاقی هم نیفتاد. حتی ورزشکاران آمریکایی از میزبانی ما تعریف کردند و هیچ بی‌احترامی و تعرضی هم به آنها نشد.
 
- درصورت رخ دادن چنین مسأله‌ای، شما با انصراف تیم‌ها موافقید؟
اگر این اتفاق بیفتد من هم جزو آن دسته‌ای هستم که عدم برگزاری مسابقه در کشورمان را توهین به هوادار، باشگاه و فوتبال‌مان می‌دانم و ارزش این مسابقات را در حدی نمی‌بینم که بپذیریم در هر صورت در کشور سوم بازی کنیم. عزت کشور ما باید سر جایش بماند. بازی در کشور دیگر هیچ منفعتی برای ما ندارد.
 
- چرا همیشه زور اعراب حاشیه خلیج فارس بیشتر از ما بوده و هر چه خواسته‌اند انجام شده است؟
متأسفانه زر و زور و تزویر با هم اینجا علیه ما استفاده می‌شود. عربستانی‌ها زر‌های‌شان را آورده‌اند، زور و تزویرشان هم در حوزه سیاست به آنها کمک کرده است که مغایر است با قوانین فیفا. AFC تصمیم سیاسی گرفته است که این کار بسیار غلطی است. وقتی صدام از جنگ ما با عراق خلاصی پیدا کرد، کویت را مورد حمله قرار داد و تصرفش کرد. آن روزها تنها کشوری که از کویت حمایت کرد ایران بود. حتی به برخی از این کویتی‌ها که از دوستان آقای سرخاب بودند، ما در باشگاه خودمان جا دادیم. حالا تعجب می‌کنم چرا سران کویتی باید خام عربستانی‌ها شوند و اولین تیمی باشند که خواستار عدم میزبانی استقلال در ایران شوند. این بی‌معرفتی کویتی‌هاست.
 
- ضعف ما نداشتن کرسی مهم در کنفدراسیون نیست؟
چند سالی بود که ما به حضور در مجامع بین‌المللی توجهی نمی‌کردیم. متأسفانه این ضعف وجود دارد. ما حتی آقای هاشمی‌طبا را در کرسی مهمی در AFC داشتیم و مدت‌ها طول می‌کشید یک نفر عضو اجرایی کنفدراسیون آسیا شود اما خودمان نامه زدیم و آقای هاشمی‌طبا را عزل کردیم. الان کمیته اجرایی کنفدراسیون آسیا ۲۴ عضو دارد و آقای تاج یک عضو مقابل ۲۳ عضو دیگر است. ما باید حضور فعال داشته باشیم و نفوذ و ارتباطات‌مان را با کشورهای دیگر بیشتر کنیم. متأسفانه در حال حاضر هر کشوری دلار بیشتری خرج می‌کند، بهتر نتیجه می‌گیرد. متأسفانه الان قرن بیست‌ویکم است؛ قرن سرمایه‌داری و رشوه. کشورهای دیگر با رشوه و پول‌های زیرمیزی آرا را به نفع خودشان تغییر می‌دهند.
 
- گفته می‌شود حتی ممکن است میزبانی ایران در مقدماتی جام‌جهانی هم گرفته شود.
این مسأله مربوط به فیفاست و کنفدراسیون آسیا نقشی ندارد اما وقتی مقابل AFC ایستادگی نکنیم و هر ذلتی را بپذیریم، این امکان وجود دارد که این کشورها مسؤولان فیفا را هم مجاب کنند تا میزبانی را از ما بگیرند. ما برای برگزاری مسابقات ورزشی هیچ موقع مشکل امنیتی نداشتیم. حالا آمریکا سردار رشید ما را در کشور عراق شهید کرده است و ایران هم پایگاه نظامی آنها را با افتخار مورد حمله قرار داد. درست است که یک اشتباه رخ داد و متأسفانه به هواپیمای خودی موشک زدیم اما اظهارنظر کشورهای عربی مبنی بر امن نبودن ایران، سوءاستفاده از مسائل است.
 
- این فشارها سیاسی نیست؟
متأسفانه کشورهای حوزه خلیج‌فارس سوءاستفاده کردند و آنقدر معرفت ندارند و خودشان را به کشوری مثل آمریکا فروخته‌اند. اعراب هم افتخار می‌کنند به اینکه آمریکایی‌ها جیب آنها را خالی می‌کنند. عربستانی‌ها و دیگر کشورهای عرب از ترس‌شان حتماً باید آقابالاسر داشته و تابع دستورات آمریکا باشند. به هر حال نامردی‌های قرن بیست‌ویکم است که باید راه مقابله با آن را پیدا کنیم.
******
* کفاشیان: باید نسبت به این رأی، شدیدا اعتراض کنیم اما انصراف نه
- کنفدراسیون فوتبال آسیا میزبانی را از باشگاه‌های ایرانی گرفته است؛ نظر شما در این‌باره چیست؟
کنفدراسیون آسیا استدلالی داشته که برگزاری مسابقات در ایران امکان‌پذیر نیست اما ایران یکی از قطب‌های اصلی فوتبال در آسیاست و AFC نه به نفعش است و نه دوست دارد ایران را از دست بدهد. منتها این تصمیمی که به این سرعت گرفته‌اند، به‌خاطر اتفاقات اخیر و فرافکنی بزرگ رسانه‌های خارجی است. کشورهای آسیایی هم ترسیده‌اند و قبول نکردند به ایران بیایند. کنفدراسیون آسیا هم چنین تصمیمی گرفته است. این تصمیم عجولانه و سیاسی است و قطعاً به خودشان ضربه می‌زنند. AFC نباید در این‌باره سریع حکم دهد و زیر بار تصمیم سیاسی برود. اگر شکی هم به نداشتن امنیت ایران دارند، چند کارشناس به کشور ما بفرستند.
 
- شما موافق انصراف تیم‌‌های ایرانی از حضور در لیگ قهرمانان هستید؟
من یک سالی ‌است که دیگر در AFC نیستم و نمی‌دانم چه اتفافی افتاده و چه موضوعاتی مطرح شده است اما قبل از انصراف باید شدیداً به فیفا اعتراض و به دادگاه CAS شکایت کنیم و جلوی آنها بایستیم نه اینکه خودمان کنار بکشیم. ما که نباید برویم کشور دیگر بازی کنیم، باید کاری کنیم این کشورها به ایران بیایند. ما باید سفت و محکم از حق‌مان دفاع کنیم. درست نیست انصراف دهیم اما باید AFC را مجاب کنیم میزبان تیم‌ها باشیم.
 
- چقدر امیدوارید رأی به نفع ما برگردد؟
به هر حال در نومیدی بسی امید است، پایان شب سیه، سپید است!
 
- این فشار‌ها از سوی عربستانی‌ها شکل گرفته و همیشه زور آنها هم بیشتر از ما بوده است!
کشوری مثل عربستان با ما سر جنگ دارد و چند سالی است که تیم های سعودی به ایران نمی‌آیند اما کشورهای دیگر که دوست و همسایه ما هستند نباید بیایند بگویند به ایران سفر نمی‌کنیم. قطعاً فشار سیاسی باعث شده آنها مخالف حضور در ایران شوند.
 
- چرا ما هیچ‌گاه نتوانسته‌ایم از دیپلماسی ورزشی‌مان بهره‌ای ببریم؟
هیات اجرایی کنفدراسیون آسیا ۲۴ عضو دارد که آقای تاج هم یکی از اعضاست. او تنها حق یک رأی دارد و اگر کشوری بتواند رأی بقیه کشورها را به نفع خودش بگیرد، برنده است. قبول کنید عربستان در دیپلماسی ورزشی‌اش خیلی خرج می‌کند.

خبرنگار ورزشی*


Page Generated in 0/0157 sec