printlogo


کد خبر: 215472تاریخ: 1398/10/30 00:00
خبر نگران‌کننده رسانه‌های اماراتی و عربستانی درباره صدور رأی رسمی AFC مبنی برگرفتن حق میزبانی تیم‌های فوتبال ایرانی
تکرار ماجرای سعودی
* گفت‌و‌گوی «وطن امروز» با علی کفاشیان و سید کاظم اولیایی درباره بحران میزبانی تیم‌های ایرانی در لیگ قهرمانان فوتبال آسیا

بحث اصلی این روزهای فوتبال و حتی کل ورزش ایران گرفتن میزبانی از تیم‌های ایرانی حاضر در لیگ قهرمانان آسیا و برگزاری بازی در کشور سوم است؛ موضوعی که با تهدید تیم های ایرانی‌ها روبه‌رو شد و ۴ تیم استقلال، پرسپولیس، سپاهان و شهرخودرو عنوان کردند در صورت گرفتن میزبانی از آنها از حضور در این رقابت‌ها انصراف می‌دهند. پیش از این قرار بود تا دیروز (یکشنبه) کنفدراسیون فوتبال آسیا نظر نهایی‌اش را پیرامون این مسأله اعلام کند اما این اتفاق رخ نداد و اهالی ورزش کماکان منتظرند تا ببینند نظر نهایی کنفدراسیون فوتبال آسیا چیست. در این بین نگاهی به اتفاقات چند روز اخیر نشان می‌دهد دقیقا فوتبال ما همان مسیری را می‌رود که چند سال قبل بعد از اعلام خبر بازی نمایندگان کشورمان و سعودی در زمین بی‌طرف، طی کرده بود. آن روزها نیز هم وزیر ورزش و هم مسؤولان کمیته ملی المپیک در مصاحبه‌هایی عنوان می‌کردند با فیفا مکاتبه می‌کنند که این رای را بشکنند اما در حالی که بیش از 3 سال از آن می‌گذرد، همچنان بازی نمایندگان ایران و سعودی در کشور سوم برگزار می‌شود. در چنین وضعیتی که خطر حذف نمایندگان ایران از آسیا بالای سر فوتبال ما دور می‌زند، باز هم شاهد چنین واکنش‌هایی هستیم؛ وعده‌هایی از جنس تقریبا هیچ. از یک سو وزارت ورزش می‌گوید با «شیخ‌ سلمان» بحرینی، رئیس کنفدراسیون فوتبال آسیا لابی کرده‌اند و از سوی دیگر کمیته ملی المپیک مدعی است با شیخ احمد الفهد، رئیس شورای المپیک آسیا در حال رایزنی هستند و در این ارتباط نامه‌ای را روز گذشته خطاب به وی ارسال کرده‌اند؛ دقیقا مشابه همان فعالیت‌هایی که قرار بود مشکل ما با سعودی را حل کند. البته منفی‌بافی نمی‌کنیم اما وقتی می‌بینیم ‌AFC بازی استقلال و شهر خودرو در لیگ قهرمانان آسیا با حریفان‌شان را از تقویم اعلام شده قبلی  حذف کرده، به همه چیز بدبین می‌شویم. لابی‌های که باید هفته قبل و پیش‌تر انجام می‌شد، متاسفانه انجام نشد تا حالا که کار از کار گذشته و حکم صادر شده، ما به دنبال تغییر آن باشیم، غافل از اینکه هیچ راهی برای‌مان نمانده جز تهدید به کناره‌گیری؛ راهکاری که قطعا نباید اولین راه درمان باشد و آخرینش است اما متاسفانه اینگونه شده است که آخرین راهکار را به واسطه انفعال‌مان به عنوان تنها راه مطرح می‌کنیم.
 
* قول شیخ سلمان را باور کنیم؟
روز گذشته وزارت ورزش خبری را روی خروجی‌اش قرار داد مبنی بر اینکه وزیر ورزش در تماس تلفنی با رئیس کنفدراسیون فوتبال آسیا ضمانت امنیت برای تیم‌های میهمان ایران در لیگ قهرمانان را عهده‌دار شده است. شیخ سلمان هم قول داده این تصمیم را مجددا بررسی کند. در متن خبر وزارت ورزش آمده است: مسعود سلطانی‌فر  در تماس تلفنی با شیخ سلمان، رئیس کنفدراسیون فوتبال آسیا با اعتراض شدید به تصمیم کمیته مسابقات این کنفدراسیون گفت: ایران کشوری امن و مقتدر است و همان‌طور که نامه شرکت هواپیمایی کشوری در اختیارتان قرار گرفت، هیچ مشکلی در امنیت تردد هوایی نداریم. علاوه بر آن تضمین امنیت تیم‌هایی که میهمان فوتبال ایران هستند با من خواهد بود. وزیر ورزش تاکید کرد: به نظر می‌رسد تصمیمات کمیته مسابقات شما تحت تاثیر رسانه‌های بیگانه و مخالف کشور است و در کمال تعجب شاهد چنین رفتاری با پرطرفدارترین و محبوب‌ترین تیم‌های آسیا  هستیم. بر اساس اعلام پایگاه خبری وزارت ورزش و جوانان، رئیس کنفدراسیون فوتبال آسیا به وزیر ورزش و جوانان ایران قول داد تصمیم کمیته مسابقات را مجددا بررسی کند.
***
[ادعای رسانه‌های سعودی: حکم AFC علیه ایران صادر شد]
شامگاه دیروز (یکشنبه) در صورتی که همه چشم‌ها به سوی مالزی و مقر کنفدراسیون فوتبال آسیا دوخته شده بود تا تصمیم نهایی این نهاد درباره میزبانی تیم‌های ایرانی رسانه‌ای شود، رسانه‌های سعودی و اماراتی یکصدا مدعی شدند رای رسمی و نهایی AFC صادر شده و به ضرر ایران است. اما تا لحظه آخر که روزنامه به چاپخانه فرستاده شد، فدراسیون فوتبال این خبر را تایید نکرد. در شرایطی که هنوز سایت کنفدراسیون فوتبال آسیا این خبر را اعلام نکرده، منابع سعودی و اماراتی یکصدا از تصمیم نهایی کمیته اجرایی در تصدیق مشورت کمیته مسابقات لیگ قهرمانان آسیا خبر دادند. با این وصف برگزاری مسابقات خانگی 4 تیم ایرانی حاضر در لیگ قهرمانان آسیا (پرسپولیس، سپاهان، استقلال و شهرخودرو) باید در زمین بی‌طرف انجام شود. سایت‌های عربی مثل ارم‌نیوز، کوره آنلاین و شبکه ابوظبی تاکید کردند که این تصمیم کنفدراسیون فوتبال آسیا تنها شامل لیگ قهرمانان آسیا نمی‌شود، بلکه هرگونه بازی در چارچوب فوتبال آسیا در زمین ایران تا اطلاع ثانوی ممنوع است و به این ترتیب این تصمیم شامل بازی‌های ملی شده و دامنه آن گسترده‌تر است. حالا باید منتظر ماند و دید رسانه‌های یادشده این بار هم خبر را زودتر از فدراسیون ما داشتند یا فقط یک گمانه زنی رسانه‌ای بوده است.

Page Generated in 0/0066 sec