printlogo


کد خبر: 215473تاریخ: 1398/10/30 00:00
غافلگیری مسؤولان با بارش برف در پایتخت و اعلام دیرهنگام تعطیلی مدارس قبل از شروع کلاس‌ها
آموزش‌وپرورش خواب ماند

گروه اجتماعی: دیروز در تهران بسیاری از والدین بعد از اینکه فرزندان خود را به مدرسه بردند، متوجه شدند مدارس تعطیل شده، چرا که بارش برف و باران مسؤولان را غافلگیر کرده و آموزش‌وپرورش در دیرترین زمان ممکن تعطیلی مدارس پایتخت و شهرستان‌های استان تهران را  اطلاع‌رسانی کرد.
به گزارش «وطن ‌امروز»، سازمان هواشناسی از مدت‌ها پیش بارش برف و باران را پیش‌بینی کرده بود اما باز هم مسؤولان بارش برف به این میزان در پایتخت را باور نمی‌کرد. طبق معمول ترافیک اولین محصول بارش‌ها بود، البته بماند که دیدن اولین برف درست و حسابی زمستانی برای پایتخت‌نشینان دل‌انگیز بود. به گفته سازمان هواشناسی بارش برف در تهران ادامه دارد و حداقل امروز هم پایتخت سفیدپوش خواهد بود، البته این بارش‌ها در ارتفاعات تا چهارشنبه ادامه خواهد یافت. دیروز پروازهای فرودگاه مهرآباد هم لغو شد و پروازهای انجام شده هم به علت کاهش دید با تاخیر مواجه شد. اما مهم‌ترین مساله دیروز بحث اعلام دیرهنگام تعطیلی‌ مدارس بود. والدین دیروز از غافلگیری مسؤولان آموزش‌وپرورش غافلگیر شدند! آموزش‌وپرورش فقط ساعتی قبل از آغاز به کار مدارس اعلام کرد مدرسه‌های مقطع ابتدایی و نوبت اول متوسطه تعطیل است اما در ادامه مدارس نوبت دوم متوسطه هم تعطیل شد! کمی بعدتر آموزش‌وپرورش شهرستان‌های استان تهران هم اعلام کرد مدارس شهریار، بومهن و رودهن و دماوند هم تعطیل است. این وضع اطلاع‌رسانی در حالی است که هواشناسی از چند روز پیش اعلام کرده بود بارش برف از شامگاه شنبه آغاز می‌شود اما گویا مسؤولان آموزش‌وپرورش تا برف را ندیدند، پیش‌بینی هواشناسی را باور نکردند! این نحوه اطلاع‌رسانی را در ایام آلودگی هوا هم شاهد بودیم، به شکلی که مدارس پایتخت و برخی دیگر از کلانشهرها نمی‌دانستند تکلیف‌شان تا چند ساعت بعد چیست.
 
* چرا تعطیلی مدارس دیر اعلام شد؟
بسیاری از والدین در زمان عزیمت دانش‌آموزان به مدرسه تازه متوجه تعطیلی مدارس شدند و اعلام دیرهنگام تعطیلی، مشکلات فراوانی برای آنها ایجاد کرد.  سخنگوی آموزش‌وپرورش شهر تهران اعلام تعطیلی دیرهنگام مدارس به دنبال بارش برف را عدم قطعیت پیش‌بینی هواشناسی در میزان بارش برف مطرح کرد. مسعود ثقفی در توضیح این موضوع گفت: این سری از بارش‌ها غیرمنتظره بود و بارش از نیمه‌های شب آغاز شد و اگرچه هواشناسی احتمال بارش برف را داده بود اما چیزی را به صورت قطعی اعلام نکرده بود. وی ادامه داد: درباره تعطیلی مدارس به دنبال بارش برف، طبق قانون آموزش‌وپرورش تصمیم‌گیری می‌کند و شخصاً از ساعت 2 نیمه‌شب بیدار بودم و از مناطق پیگیری می‌کردم تا میزان بارش برف را گزارش دهند و ساعت ۵ و نیم صبح به این نتیجه رسیدیم باید مدارس تعطیل شود و بلافاصله در سایت آموزش‌وپرورش شهر تهران اطلاع‌رسانی شد، به شبکه خبر هم اعلام کردیم و به صورت زیرنویس آن را مدام اعلام کردند و برای خبرگزاری‌ها نیز خبر را ارسال کردیم.
ثقفی به خانواده‌ها پیشنهاد کرد در روزهای برفی پیش از آنکه فرزندان خود را برای بردن به مدرسه آماده کنند، رسانه‌ها از جمله خبرگزاری‌ها و شبکه خبر را رصد کنند. وی درباره احتمال تعطیلی روز دوشنبه مدارس پایتخت نیز بیان کرد: پیش‌بینی هواشناسی این است که این برف تا ساعت‌های دیگر ادامه دارد اما قطع می‌شود و تا فردا (امروز دوشنبه) تداوم ندارد اما ممکن است سرمای شدیدی بعد از این بارش داشته باشیم یا لغزندگی معابر را داشته باشیم. اگر لغزندگی معابر در مناطق گزارش شود، آن وقت تصمیم درباره تعطیلی یا عدم تعطیلی مدارس برای فردا گرفته و به سرعت اعلام می‌شود.
سرهنگ نادر رحمانی، رئیس مرکز اطلاعات و کنترل ترافیک پلیس راهور ناجا نیز در گفت‌وگو با فارس، به ادامه بارش‌ها اشاره و اظهار کرد: با توجه به پیش‌بینی هواشناسی بارش‌ها تا روز چهارشنبه ادامه خواهد داشت، بنابراین از رانندگان درخواست داریم حتماً تجهیزات زمستانی را به همراه داشته و در رانندگی سرعت مطمئنه و فاصله طولی مجاز را رعایت کنند.
وی از ترافیک نیمه‌سنگین و پرحجم در ورودی‌های تهران خبر داد و گفت: با توجه به حجم بارش‌ها و لغزندگی معابر کندی حرکت وسایل نقلیه را شاهد هستیم.
 
* ادامه بارش‌ برف
صادق ضیاییان، مدیرکل پیش‌بینی سازمان هواشناسی از احتمال نشستن برف ۴ تا ۱۰ سانتیمتری در پایتخت خبر داد و گفت: در مناطق سیل‌زده ممکن است بارش برای کسانی که در چادر اسکان یافته‌اند مشکل‌ساز باشد. عمده فعالیت سامانه بارشی کنونی در شهر تهران، صبح دوشنبه (امروز) است و انتظار داریم در مناطق شمالی شهر نسبت به مناطق جنوبی بارش برف بیشتری داشته باشیم. مدیرکل پیش‌بینی و هشدار سریع سازمان هواشناسی کشور درباره ورود سامانه بارشی جدید به کشور از روز دوشنبه و احتمال تکرار سیلاب در مناطق سیل‌زده نیز گفت: فعلاً آنچه نقشه‌ها از این سامانه نشان می‌دهند، بارش خیلی زیادی نیست ولی چنانچه نقشه‌ها تغییر کند طی روزهای آینده اعلام می‌کنیم اما چیزی که الان هست بارش زیاد نیست. ضیاییان در پایان هشدار داد: در مناطق سیل‌زده به خاطر اینکه برخی هموطنان در چادر اسکان پیدا کرده‌اند ممکن است همین میزان بارش مشکل‌ساز باشد اما از نظر اینکه سیل تازه‌ای رخ دهد فعلاً چنین چیزی به نظر نمی‌رسد.
 
* ورود سامانه جدید بارشی به کشور از امروز
کارشناس سازمان هواشناسی گفت: بارندگی‌ها به صورت برف و باران تا پایان هفته در کشور ادامه دارد. فاطمه گودرزی در گفت‌وگو با «وطن امروز» گفت: فعالیت سامانه بارشی در بیشتر مناطق کشور ادامه دارد. بنا بر این اعلام امروز (۳۰ دی) بارش در نیمه شرقی و سواحل دریای خزر ادامه دارد و سامانه بارشی از اواخر وقت امروز از مرزهای شرقی کشور خارج می‌شود. پیش‌بینی شده است این وضعیت یخبندان، لغزندگی و اختلال تردد در معابر شهری و محورهای مواصلاتی همراه با مه‌آلودگی و کاهش دید را به همراه داشته باشد. در پیش‌بینی هواشناسی آمده است از بعد از ظهر امروز (۳۰ دی) سامانه بارشی دیگری از غرب و شمال غرب وارد کشور می‌شود و بارش‌های پراکنده برف و باران در این مناطق آغاز خواهد شد. این سامانه به سمت نیمه شرقی کشور حرکت می‌کند و طی روز سه‌شنبه فعالیت بارشی این سامانه در شمال غرب، غرب، دامنه‌های البرز غربی، غرب دریای خزر و برخی نقاط مرکز کشور پیش‌بینی می‌شود. روز چهارشنبه دوم بهمن‌ماه هم با تشدید فعالیت سامانه بارشی در دامنه‌های زاگرس مرکزی، شمالی و غرب کشور گستره آن نیمه غربی و قسمت‌های از جنوب کشور را در بر می‌گیرد. پنجشنبه سوم بهمن‌ماه نیز سامانه بارشی جز جنوب شرق و شمال غرب در سایر مناطق کشور فعال خواهد بود. برای 3 روز آینده در شرق و جنوب شرق کشور وزش باد شدید پیش‌بینی می‌شود.
 
***
[خطر استمرار وقوع سیل سراسری در کشور]
پروفسور پرویز کردوانی ، پدر علم کویر‌شناسی و استاد برجسته جغرافیای کشور وقوع سیل در استان‌های جنوبی کشور را در سال جاری ناشی از تغییرات اقلیمی آب‌وهوا عنوان کرد و به «وطن‌امروز» گفت: بی‌توجهی دولت بویژه 2 وزارتخانه نیرو و کشاورزی نسبت به انجام اقدامات لازم برای جلوگیری از وقوع سیل، کاملا محرز است، چرا که این 2 وزارتخانه نتوانسته‌اند بخوبی به وظایف خود در جهت توسعه آبخیزداری، لایروبی سدها و ساخت سدهای کوچک و بزرگ آبگیر برای جلوگیری از وقوع سیلاب ویرانگر عمل کنند. وی افزود: طی هفته گذشته باران‌های سیل‌آسا در سیستان‌وبلوچستان موجب شد در این استان 9 برابر بارش سالانه فقط در 2 روز اتفاق بیفتد. این بارش‌های تند و سیل‌آسا حاصل تغییرات جوی است که با گرم شدن زمین، رطوبت اقیانوس‌ها در منطقه‌ای جمع و با کاهش دما در آن منطقه رطوبت‌ها تبدیل به باران می‌شود. کردوانی افزود: از آنجایی که اقدامات قابل توجهی در بخش آبخیزداری در کشور انجام نشده است و از طرفی سد‌های خاکی آبگیر چندانی نیز در نزدیکی شهر‌ها و روستاها وجود ندارد همچنین انباشت رسوب سدها باید انتظار رخداد سیلاب در شهرهایی که بارش زیادی دارند را داشت. 
این کارشناس اقلیم‌شناسی افزود: اگر عملیات آبخیزداری در دامنه کوه‌ها بخوبی انجام شود، بارش‌های تند و مستمر در خاک نفوذ کرده و جلوی وقوع سیلاب‌های تند و ویرانگر را می‌گیرد. از طرفی این سیلاب‌ها چون معمولا زمین را می‌شوید، بنابراین با خود گل‌ولای به همراه می‌آورد که این گل‌ولای از طریق رودخانه‌ها و مسیرهای جریان آب وارد سد‌ها یا خانه و کاشانه مردم می‌شود. وی به بی‌توجهی مسؤولان نسبت به لایروبی سد‌ها اشاره کرد و گفت: قطر گل‌ولای رسوب‌شده کف سدهای کشور اکنون به چند متر می‌رسد که خطر بالا آمدن آب سد در زمان بارندگی و وقوع سیل را هشدار می‌دهد اما مسؤولان نسبت به این موضوع مهم توجه آنچنانی ندارند، این در حالی است که بخش عمده‌ای از خسارت به بار آمده در پی وقوع سیل خوزستان ناشی از باز کردن دریچه‌های بالای دهانه سد بوده است.  کردوانی افزود: اکنون بالادست سدها به علت انجام نشدن آبخیزداری گسترده و پایین‌دست آن به جهت ساخت‌وسازهای غیراصولی و غیرعلمی، خطر بزرگی را به مردم و مسؤولان هشدار می‌دهد، چرا که نبود عملیات آبخیزداری در بالادست باعث ورود گل و لای به درون سدها می‌شود و انباشت این لایه‌ها فشار سنگینی را به سد وارد می‌کند و در صورت بارش‌های فراوان و ورود آب‌های روان تند و پرحجم، احتمال شکستن سد را که فاجعه‌بار است در برخی سد‌های کشور بویژه سد‌های تهران هشدار می‌دهد.
وی با تاکید بر اینکه هر ساله باید دریچه پایین‌دست سدها باز شود و با تجهیزات مدرن امروزی گل‌ولای سد‌ها را خالی از رسوبات کنند، افزود: 2 سد کرج با 60 متر رسوب و سد دز با 90 متر گل‌ولای در صورت بی‌توجهی به خالی کردن رسوب آنها می‌توانند خطرآفرین باشند. این استاد دانشگاه با بیان اینکه هر سد باید 30 متر فضای خالی داشته باشد، گفت: از آنجایی که اقلیم آب‌وهوا دچار بی‌نظمی شده است، سدها نباید پر نگه داشته شوند، چرا که با ورود سامانه‌های بارشی تند و حجیم احتمال پر شدن آنها که خطرآفرین است وجود دارد. 
وی هشدار داد: اگر اقدامات لازم برای ذخیره‌سازی آب با انجام گسترده آبخیزداری انجام نشود با توجه به بی‌نظم شدن اقلیم و وجود گازهای گلخانه‌ای، بی‌شک در 50 سال آینده ایران بشدت تشنه می‌شود. 

Page Generated in 0/0074 sec