printlogo


کد خبر: 215483تاریخ: 1398/11/1 00:00
آیا مؤسسه فرهنگی- هنری چندمنظوره خانه تئاتر منحل می‌شود؟
حواشی انتشار یک بیانیه ضدملی

موسسه چندمنظوره خانه تئاتر هر روز به اقدامات ضدملی خود ادامه می‌دهد اما هیچ نهاد نظارتی در این‌باره واکنشی نشان نمی‌دهد، ظاهرا لابی‌گری خاصی پشت پرده اتفاقات امروز تئاتر در حال انجام است.
به گزارش «وطن امروز»، تسنیم نوشت: تئاتر ایران بحران‌های مختلفی را به واسطه ناکارآمدی‌های مدیریتی پشت سر گذاشته است. افرادی که شرایط را به سمتی سوق می‌دهند که نه‌تنها به تئاتر کشور ضربه می‌زنند، بلکه به منافع ملی ضربه وارد می‌کنند، بخشی از تئاتر ایران را دست گرفته‌اند.
متاسفانه مدیران موسسه فرهنگی- هنری چندمنظوره خانه تئاتر که خود نیز معترفند هیچ جایگاه صنفی ندارند، با چراغ سبز مدیران وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی هر زمان که علاقه دارند اظهار نظر می‌کنند. حتی اگر آن اظهارنظر برخلاف سیاست‌های کلی نظام جمهوری اسلامی باشد. این موسسه بتازگی در بیانیه‌ای قابل تامل در واکنش به سقوط هواپیمای اوکراینی در ایران نوشته است: «چه غفلت و زیانی بود آن ‌زمان که فرمان آتش داده شد، باشد که دروغ و خشکسالی از این سرزمین رخت بربندد، باشد که شعار «زنده‌باد» جایگزین شعار منحوس «مرده‌باد» شود تا این نحوست مرگ از سرزمین‌مان دور شود».  خانه تئاتر همچنین در واکنش به اعلام انصراف برخی هنرمندان از شرکت در جشنواره بین‌المللی تئاتر نوشته است: «اگر امروز عزیزانی از خانواده‌ تئاتر به نشانه‌ اعتراض از شرکت در جشنواره‌ بین‌المللی تئاتر منصرف شده‌اند، باید این اعتراض مدنی را برکت قلمداد کرد».
این در حالی است که در ماده 2 اساسنامه  مؤسسه‌ فرهنگی- هنری خانه‌ تئاتر در تعریف نوع موسسه آمده است: «[این موسسه] با هدف فرهنگی و مقاصد غیرتجاری، غیرسیاسی تأسیس شده و غیرانتفاعی است». و حال سوال این است که آیا این موسسه در این راستا حرکت می‌کند؟
از طرف دیگر، طبق قانون ضوابط تاسیس این موسسات در تبصره 4 آن هرگونه فعالیت سیاسی مراکز یا تشکیلات مرکزی آنها منوط به اخذ مجوز رسمی از کمیسیون احزاب وزارت کشور است. حال آنکه این موسسه طی چند ماه اخیر اقداماتی سیاسی و در راستای تضعیف مرکز هنرهای نمایشی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی صورت داده است. موسسه چندمنظوره خانه تئاتر هر روز به اقدامات ضدملی خود ادامه می‌دهد اما هیچ نهاد نظارتی در این‌باره واکنشی نشان نمی‌دهد، ظاهرا لابی‌گری خاصی پشت پرده این اتفاقات امروز تئاتر در حال انجام است که هیچ نهاد نظارتی و هیچ مقام مسؤولی بر عملکرد این خانه توجهی ندارد.

Page Generated in 0/0107 sec