printlogo


کد خبر: 215493تاریخ: 1398/11/1 00:00
دور دنیا

ماهاتیر محمد: نزاع داخلی حل نشود ائتلاف ناکام می‌ماند
نخست‌وزیر مالزی تاکید کرد چنانچه تغییراتی رخ ندهد و دعواهای داخلی متوقف نشود، دولت ائتلافی او ممکن است یک دوره‌ای باشد. ماهاتیر محمد، که رهبری ائتلاف امید موسوم به «پاکاتان هاراپان» را در دست دارد، توانست در انتخابات پارلمانی مه ۲۰۱۸ به پیروزی دست یابد و دست دوستی به سمت دشمنان سابق دراز کرد تا ۶۱ سال حاکمیت ائتلاف «باریسان ناسیونال» خاتمه یابد. اما ائتلاف ماهاتیر از آن زمان در 5 انتخابات میان‌دوره‌ای شکست خورده است و نظرسنجی‌ها از کاهش محبوبیت‌ آنها در میان مردم حکایت دارد. 
***
سنای افغانستان: آمریکا به دنبال صلح نیست
«محمد‌آصف صدیقی» معاون دوم مجلس سنای افغانستان دلیل تاخیر اعلام نتایج انتخابات ریاست‌جمهوری افغانستان را مخالفت‌های آمریکا دانست. وی افزود: آمریکایی‌ها خواستار برقراری صلح دائمی در افغانستان نیستند و انتخابات این کشور را نیز قربانی سیاست‌های خود کرده‌اند. صدیقی در نشست عمومی مجلس سنا گفت اعلام نتایج انتخابات به دلیل جریان داشتن مذاکرات صلح بین آمریکا و طالبان به تعویق افتاده و خواستار هر چه زودتر اعلام شدن نتایج شد.
***
هشدار رئیس‌جمهور اسبق تونس نسبت به عملکرد عربستان و امارات
رئیس‌جمهور اسبق تونس در جریان سخنرانی خود در یازدهمین گردهمایی تحت عنوان «المنتدی المغاربی» در شهر «الجدیده» مرکز تونس تاکید کرد ضدانقلاب به سرکردگی عربستان، امارات و مصر، مغرب را نیز هدف قرار داده است. به گزارش وبگاه خبری شبکه «الجزیره»، منصف المرزوقی در این نشست گفت: «کشورهای مخالف خیزش مردمی، شاه مغرب را به علت گوش فرا دادن به خواسته‌های مردمی در سال ۲۰۱۱ و سهیم کردن اسلامگرایان در حکومت نخواهند بخشید».
***
حماس تنش با مصر را رد کرد
جنبش مقاومت اسلامی فلسطین (حماس) با صدور بیانیه‌ای وجود هرگونه تنش در روابط با مصر را تکذیب کرد. طاهر النونو، مشاور رسانه‌ای رئیس دفتر سیاسی جنبش حماس اعلام کرد: روابط با مصر «باثبات و محوری» است و به ثبات همکاری و هماهنگی در تمام پرونده‌ها رسیده است. النونو خاطرنشان کرد:‌ اسماعیل هنیه، رئیس دفتر سیاسی جنبش حماس اهمیت ویژه‌ای به روابط مستحکم و رو به رشد خود با مصر می‌دهد و این کشور با توجه به جایگاه و نقش اصلی که در روند مسأله فلسطین ایفا می‌کند و بر تعدادی از پرونده‌های مهم نظارت دارد، جایگاه مهم و اساسی در روابط سیاسی ما دارد.
***
ترکیه: اتحادیه اروپایی به جانبداری یک‌طرفه پایان دهد
سخنگوی وزارت خارجه ترکیه از اتحادیه اروپایی خواست به سیاست‌های جانبدارانه، به دور از واقعیت و یک بام و دو هوای خود پایان دهد. حامی آکسوی، سخنگوی وزارت خارجه ترکیه در پاسخ به انتقادهای اتحادیه اروپایی درباره حفاری‌های این کشور در شرق دریای مدیترانه اظهار کرد: در صورتی که کشتی ترکیه موفق به اکتشاف نفت و گاز در این منطقه شود، درآمدهای حاصل از آن میان ترک‌ها و یونانی‌های ساکن این جزیره تقسیم خواهد شد.

Page Generated in 0/0049 sec