printlogo


کد خبر: 215522تاریخ: 1398/11/1 00:00
جواب منفی فدراسیون فوتبال و تیم‌های باشگاهی ایران به پیشنهاد AFC برای میزبانی تضمین می‌خواهیم
دشمن علیه فوتبال

بعد از مقاومت 4 باشگاه ایرانی و تهدید به کناره‌گیری از لیگ قهرمانان آسیا در صورت لغو میزبانی در کشورمان، سرانجام روز گذشته کنفدراسیون فوتبال آسیا بسته جدیدش را به فدراسیون ایران ارائه داد؛ بسته‌ای که پیروزی بزرگی برای ما به حساب می‌آید، چرا که پیش‌تر از این سابقه نداشت کنفدراسیون فوتبال آسیا رای کمیته اجرایی مسابقات را بی هیچ کم و کاستی قبول نکند. اما این‌بار برای نخستین‌بار، «ای‌اف‌سی» عقب‌نشینی قابل ملاحظه‌ای کرده و این یعنی اگر پیش‌تر درباره خیلی از مسائل «مقاومت» را چاشنی دیپلماسی می‌کردیم به راهکارهای بهتری دست پیدا می‌کردیم. با این وجود آنچه دیروز به ما ارائه شد یک چیزی شبیه به «برجام» است که مشخص نیست اگر ما به تعهدات‌مان عمل کنیم، آیا ضمانتی برای اجرای کامل تعهدات ‌ای‌اف‌سی هست یا خیر؟
 از این رو باید با دقت بیشتری بسته پیشنهادی را تحلیل و بررسی کنیم. در گام نخست آنچه کنفدراسیون فوتبال آسیا به ما ارائه داده یک عقب‌نشینی مشهود از رای نخست کمیته اجرایی این نهاد است اما همه آن چیزی نیست که ما خواستارش هستیم. اگر فدراسیون فوتبال ایران بدون گرفتن «ضمانت کافی» و «لازم» این «رای» را قبول کند دچار یک اشتباه بزرگ استراتژیک در حوزه دیپلماسی ورزشی شده‌ایم. آنها ابتدا از ما خواستار انجام تعهدمان شده‌اند اما مشخص نیست آیا در دور برگشت به صورت کامل میزبانی را به ما می‌دهند یا خیر؟ اما بپردازیم به بسته جدید کنفدراسیون فوتبال آسیا که صبح روز گذشته به دست فدراسیون فوتبال ایران رسید. داتو ویندزور جان، دبیرکل کنفدراسیون فوتبال آسیا در نامه‌ای به فدراسیون فوتبال ایران شرایط حضور تیم‌های ایرانی در لیگ قهرمانان آسیا را اعلام کرده و فدراسیون در حال بررسی این پیشنهادات است.
 AFC  در این نامه به ایران اعلام کرد در گام نخست، تیم‌های استقلال و شهرخودرو، پلی‌آف اول خود را در زمین بی‌طرف برگزار کنند. در گام دوم نیز تیم‌های ایرانی که در مرحله گروهی حضور دارند، در 3 بازی دور رفت مرحله گروهی لیگ قهرمانان آسیا به عنوان تیم میهمان در زمین رقبای خود بازی کنند تا بر این اساس موضوع بازی در زمین ایران در این زمان نیز به نوعی حل شده باشد.
کنفدراسیون فوتبال آسیا همچنین پیشنهاد داده پس از این مراحل، در ماه‌های آینده مجددا درباره میزبانی ایران تصمیم‌گیری خواهد شد. در این صورت اگر با میزبانی ایران در لیگ قهرمانان آسیا موافقت شد، 3 بازی پایانی تیم‌های ایرانی در ایران برگزار می‌شود و تیم‌های ایرانی می‌توانند در 3 دیدار متوالی از رقبای خود در خانه پذیرایی کنند، البته این شرایط شامل حال بازی‌های رودررو با نمایندگان عربستان نمی‌شود. همچنین AFC از برگزاری بازی‌های پلی‌آف استقلال و شهرخودرو مقابل نمایندگان کویت و بحرین به میزبانی کشور قطر خبر داده است.
طبق نامه AFC، فدراسیون فوتبال ایران تا پایان وقت اداری دیروز (۳۰ دی/ ۲۰ ژانویه) فرصت دارد با پیشنهاد کنفدراسیون فوتبال آسیا موافقت کند، در غیر این صورت، بازی‌های نمایندگان ایران در لیگ قهرمانان آسیا طبق برنامه از قبل تعیین شده برگزار می‌شود و تیم‌های ایرانی باید در زمین بی‌طرف میزبان حریفان خود باشند.
پیشنهاد کنفدراسیون فوتبال آسیا برای حل مناقشه فوتبالی جدید در حالی مطرح شده که به نظر می‌رسد فدراسیون فوتبال باید با بررسی جمیع جهات به این پیشنهاد پاسخ دهد تا علاوه بر حفظ عزت ملی، در آینده نیز چنین مسائلی برای فوتبال ایران ایجاد نشود. با توجه به پیشنهادهای کنفدراسیون فوتبال آسیا، فدراسیون فوتبال نیز در پاسخ به AFC باید 2 نکته را حتما مورد تاکید قرار دهد:
۱- AFC کتبا تضمین دهد که در مرحله برگشت لیگ قهرمانان آسیا هیچ مشکلی برای حضور تیم‌های خارجی به بهانه‌های مختلف در ایران وجود نخواهد داشت و کنفدراسیون فوتبال آسیا نیز این مهم را به صورت کتبی تعهد دهد.
۲- بازی تیم‌های استقلال و شهرخودرو در مرحله پلی آف در کشور ثالث نیز به شرطی انجام شود که هزینه‌های حضور 2 تیم ایرانی در این بازی‌ها به صورت کامل از سوی AFC پرداخت شود.
با این شرایط شاید بتوان موضوع را حل شده دانست و مناقشه موجود در فوتبال آسیا نیز به صورت برد- برد به پایان خواهد رسید، در غیر این صورت آنها ما را در یک عمل انجام شده قرار می‌دهند و مشخص نیست بعد از اجرای کامل تعهدات‌مان آیا خبری از میزبانی ایران خواهد بود یا نه؟ پیش‌تر در مواردی مثل برجام شاهد بدعهدی‌هایی بودیم که چشم مردم را از آنچه آن سوی آبی‌ها ارائه می‌دهند ترسانده است. از این رو بهتر است از تجربه برجام استفاده کنیم تا بعدا راه برای دور زدن فوتبال ایران برای رقبا باز نباشد. 
 
* علی‌نژاد: حرف زور را قبول نمی‌کنیم
سرپرست معاونت قهرمانی وزارت ورزش و جوانان گفت: ماجرای میزبانی فقط درباره مسائل باشگاهی مطرح شده و اگر به بحث ملی کشیده شود، ما از این موضوع جلوگیری خواهیم کرد. مهدی علی‌نژاد در حاشیه مجمع کمیته ملی المپیک درباره تصمیمات AFC علیه فوتبال ایران اظهار داشت: به نظرم آقایان با نگاه سیاسی کارشان را از قبل انجام داده بودند و ما این موضوع را پازل فشاری می‌بینیم که در ابعاد مختلف به ایران وارد می‌شود که پشت این مسائل آمریکا، اسرائیل و بعضی دولت‌های منطقه هستند. وی افزود: با این وجود تمام تلاش‌مان را انجام دادیم و از روز جمعه تمام ابزارهایی را که می‌توانستیم به کار گرفتیم. نامه‌های متعددی به AFC و فیفا نوشتیم، وزیر ورزش با شیخ سلمان صحبت کرد، صالحی‌امیری نامه‌ای به شیخ احمد نوشت، از سوی دیگر وزارت امور خارجه به این موضوع ورود کرد و مجلس شورای اسلامی نیز کمک کرد. تمام ظرفیت‌های دیپلماتیک به کار گرفته شده و از سوی دیگر باشگاه‌های ما هم اعلام کرده‌اند حاضر نیستند در کشور دیگری بازی کنند. وی درباره اینکه گفته می‌شود خیلی از کشورها برای عدم حضور تیم‌های ملی کشورشان در ایران مشغول نامه‌نگاری هستند، گفت: من این موضوع را تایید نمی‌کنم، چون این موضوع برای بازی‌های باشگاهی بوده است. الان فقط درباره مسائل باشگاهی بحث شده و اگر به بحث ملی کشیده شود، ما از این موضوع جلوگیری خواهیم کرد. ما حرف زور را قبول نمی‌کنیم. 
 
* ظریف: اقدام AFC بدون مبنا و بازی غیر‌ورزشی است
در همین حال وزیر امور خارجه نیز در واکنش به این اقدام AFC گفت: اقدام کنفدراسیون فوتبال آسیا بدون مبنا و یک بازی غیرورزشی است. کنفدراسیون فوتبال آسیا اعلام کرده است تیم‌های ایرانی نمی‌توانند در لیگ قهرمانان آسیا از حریفان خود میزبانی کنند. محمدجواد ظریف در پاسخ به این سوال که وزارت امور خارجه چه اقدامی در ارتباط با لغو میزبانی تیم‌های فوتبال ایران در لیگ قهرمانان آسیا انجام داده است؟ گفت: جلسه یک ساعت و ۴۰ دقیقه‌ای با حضور همه مدیران و معاونان وزارت امور خارجه و دستیاران منطقه‌ای، وزیر ورزش و جوانان و رئیس کمیته ملی المپیک برگزار کردیم و روش‌های مختلف برای مقابله با این موضوع مطرح شد. وی یادآور شد: ایران امن‌ترین کشور منطقه است، از این رو اقداماتی در این زمینه تدارک دیدیم، زیرا مشخص است که یک بازی غیرورزشی شروع شده است. امیدواریم به طریق معمول ورزشی با این موضوع برخورد شود.
 
* انصاری‌فرد: به هیچ عنوان زیر بار ظلم AFC نمی‌رویم
مدیرعامل باشگاه پرسپولیس هم در این باره گفت: ما طبق مسائلی که ‌ای‌اف‌سی گفته بازی نمی‌کنیم و هر 4 باشگاه هم این موضوع را اعلام کردند. محمد‌حسن انصاری‌فرد بعد از نشست مدیران باشگاه‌ها در فدراسیون فوتبال اظهار داشت: بیانیه را به ما دادند و قرار است روی سایت فدراسیون قرار بگیرد. ما طبق مسائلی که ‌ای‌اف‌سی گفته بازی نمی‌کنیم و هر 4 باشگاه هم این موضوع را اعلام کردند. وی افزود: تضمینی وجود ندارد که در بازی‌های برگشت ما میزبان باشیم و زیر بار این موضوع نمی‌رویم. این ظلمی است که ‌ای‌اف‌سی به ما می‌کند، همچنان اعتقاد داریم هواداران بازی‌های خانگی در ورزشگاه‌های ما حضور داشته باشند و غیر از این هم چیزی را نمی‌پذیریم. وی درباره محرومیت احتمالی نمایندگان ایران گفت: اگر ما درخواست ‌ای‌اف‌سی را بپذیریم به غرور ما خدشه وارد می‌شود و خستگی بیش از حدی به تیم‌ها وارد می‌شود یعنی از هر 2 طرف بازنده هستیم، مطمئنا هواداران و ملت ما هم این را نمی‌پذیرند، البته در این جلسه تصمیم گرفتیم به‌رغم اینکه ‌ای‌اف‌سی رفتار ظالمانه داشته ولی باب مذاکره با اینفانتینو را باز گذاشتیم. وی درباره اینکه گفته می‌شود آپشنی در قرارداد بازیکنان وجود دارد که آنها حتما باید در لیگ قهرمانان بازی کنند، گفت: این خبر درست نیست.
 
* برنامه دیدارهای نمایندگان ایران در پلی‌آف و مرحله گروهی لیگ قهرمانان آسیا- بدون تغییر
(تیم سمت راست میزبان و تیم سمت چپ میهمان است)
مرحله دوم پلی‌آف
استقلال- الکویت کویت ۵ بهمن ۹۸
شهرخودرو- الرفاع بحرین ۵ بهمن ۹۸
مرحله نهایی پلی‌آف
الریان قطر- استقلال ۸ بهمن ۹۸
السیلیه قطر- شهرخودرو ۸ بهمن ۹۸
(برنامه مرحله گروهی در صورت صعود استقلال و شهرخودرو)
هفته نخست
الدحیل- پرسپولیس ۲۲ بهمن ۹۸
سپاهان- برنده پلی‌آف ۲۲ بهمن ۹۸
استقلال- الشرطه ۲۱ بهمن ۹۸
الهلال - شهر خودرو ۲۱ بهمن ۹۸
هفته دوم
پرسپولیس- شارجه ۲۹ بهمن ۹۸
السد- سپاهان ۲۹ بهمن ۹۸
برنده پلی‌آف - استقلال ۲۸ بهمن ۹۸
شهر خودرو- پاختاکور ۲۸ بهمن ۹۸
هفته سوم
پرسپولیس- التعاون ۱۲ اسفند ۹۸
سپاهان- النصر ۱۳ اسفند ۹۸
الوحده- استقلال ۱۲ اسفند ۹۸
شهرخودرو- شباب الاهلی ۱۳ اسفند ۹۸
***
[پاسخ رسمی فوتبال ایران به پیشنهاد AFC؛ مخالفت با میزبانی در کشور سوم]
نامه ۴ باشگاه ایرانی حاضر در لیگ قهرمانان آسیا به کنفدراسیون فوتبال آسیا ارسال شد.
در پی ارسال نامه جدید دبیرکل کنفدراسیون فوتبال آسیا درباره میزبانی تیم‌های ایرانی در فصل جدید لیگ قهرمانان آسیا، دیروز جلسه‌ای با حضور مسؤولان فدراسیون و مدیران عامل باشگاه‌های پرسپولیس، سپاهان، استقلال و شهرخودرو در محل فدراسیون فوتبال برگزار شد. در این نشست نامه باشگاه‌ها در پاسخ به نامه جدید دبیرکل کنفدراسیون فوتبال آسیا تهیه شد که متن آن به شرح ذیل است.
با عنایت به نامه مورخ ۲۰ ژانویه دبیرکل کنفدراسیون خطاب به دبیرکل فدراسیون فوتبال، جلسه‌ای تشکیل و پس از بحث و تبادل نظر تصمیمات به شرح ذیل به اطلاع کنفدراسیون خواهد رسید:
۱- به اطلاع می‌رساند باشگاه‌های ایرانی با این استدلال که هیچ دلیل قانونی برای سلب حق میزبانی آنان وجود ندارد، اعلام می‌کنند به هیچ عنوان میزبانی خود را به خارج از مرزهای جمهوری اسلامی ایران منتقل نمی‌کنند.
۲- همه باشگاه‌های ایرانی حاضر در مسابقات اعلام می‌کنند صرفا در شرایطی در مسابقات حاضر می‌شوند که کنفدراسیون به صورت رسمی اعلام کند این باشگاه‌ها از رقبای خود داخل سرزمین جمهوری اسلامی میزبانی می‌کنند.
۳- در صورت قبول شرایط فوق توسط کنفدراسیون، باشگاه‌های ایرانی صرفا تغییر زمان برگزاری مسابقات داخل تقویم برگزاری را می‌پذیرند.
۴- مدیران عامل باشگاه‌های ایرانی تقاضا دارند در اسرع وقت جلسه‌ای با رئیس و دبیرکل کنفدراسیون فوتبال آسیا برگزار کنند.

Page Generated in 0/0069 sec