printlogo


کد خبر: 215542تاریخ: 1398/11/2 00:00
دور دنیا

انتشار اطلاعات تازه از رهبر جدید داعش
روزنامه گاردین انگلیس به نقل از منابع اطلاعاتی نوشت سرکرده جدید داعش در واقع یکی از موسسان این تشکیلات تروریستی و از تئوری‌پردازان برجسته آن بوده و نام واقعی‌اش «امیر محمد عبدالرحمان المولی‌الصلبی» است. داعش کمی بعد از هلاکت ابوبکر بغدادی، سرکرده سابق خود «ابو‌ابراهیم الهاشمی‌القرشی» را به عنوان جانشین جدید بغدادی انتخاب کرد اما این نام از سوی کارشناسان تایید نشد. گاردین نوشت رهبر جدید داعش، «المولی» رهبری برجسته در تشکیلات تروریستی مذکور و یکی از تئوری‌پردازان آن بوده است. المولی از اقلیت‌های ترکمانی عراق است و همین مسأله او را به یکی از رهبران غیرعرب اندک شمار این گروه تندرو تبدیل کرده است.
***
تحریم ترکیه توسط اتحادیه اروپایی
«جوزپ بورل» مسؤول سیاست خارجی اتحادیه اروپایی طی سخنانی بعد از جلسه شورای امور خارجی اتحادیه اروپایی در بروکسل گفت: وزرای خارجه ۲۸ عضو این اتحادیه، از شورای اروپا خواستند تحریم‌های جدیدی را علیه اشخاص و شرکت‌های ترکیه‌ای مسؤول در عملیات‌های حفاری در مدیترانه وضع کند. وی در این باره توضیح داد: «ما درباره وضعیت حفاری [اکتشاف] گاز توسط ترکیه در مدیترانه صحبت کردیم و وزیر خارجه قبرس در این باره به ما گزارش داد. ما موافقت کردیم از نهادهای متبوع شورای اروپا بخواهیم تدارکات برای افزودن اشخاص و شرکت‌های ترکیه‌ای مسؤول در حفاری‌های غیرقانونی به لیست سیاه را نهایی کرده و تحریم‌هایی را علیه آنها اعمال کند».
***
ناو جنگی آمریکا در تنگه تایوان
با وجود هشدارهای چین درباره عبور کشتی‌های جنگی آمریکایی از تنگه تایوان، واشنگتن بعد از پیروزی نامزد مخالف پکن در انتخابات ریاست‌جمهوری تایوان، یک بار دیگر یک کشتی جنگی را از تنگه تایوان عبور داده است. به گفته «جو کیلی» سخنگوی ناوگان هفتم نیروی دریایی آمریکا، ناوشکن مجهز به موشک هدایت‌شونده «یو اس اس شیلو» از تنگه تایوان عبور کرد تا «تعهد آمریکا به عبور و مرور آزاد در منطقه ایندوپاسیفیک» را به نمایش بگذارد.
***
تجهیز ترکیه به 120 موشک سامانه« اس400»
در بحبوحه اختلافات آمریکا با ترکیه بر سر خرید سامانه‌های پدافند موشکی «اس۴۰۰» از روسیه و تاکید واشنگتن بر لزوم عدم استفاده آنکارا از این سامانه‌ها، جزئیات بیشتری از آماده‌ شدن ترکیه برای فعال‌سازی اس۴۰۰ منتشر شده است. یک منبع دیپلماتیک نظامی به خبرگزاری «تاس» درباره تجهیزاتی که ترکیه چند ماه پیش از روسیه تحویل گرفت، توضیح داد: «ترکیه 2 گردان اس۴۰۰، بیش از ۱۲۰ موشک زمین به هوا و تجهیزات نظامی کمکی از جمله قطعات یدکی و ابزار از روسیه دریافت کرده است».
***
«اف 35» صهیونیست‌ها در رؤیت رادارهای غیرنظامی
در حالی که چندی قبل مقامات ارشد رژیم صهیونیستی عملکرد اسکادران جنگنده‌های «اف‌35» خود را بهبود دادند، منابع مطلع دوشنبه‌شب خبر دادند یک فروند جنگنده پنهانکار اف‌35 نیروی هوایی این رژیم با اشتباه خلبان در رؤیت رادارهای غیرنظامی خودی قرار گرفت. به نوشته روزنامه «جروزالم پست»، یک فروند جنگنده اف‌35 نیروی هوایی اسرائیل حین پرواز بر فراز مرکز تحقیقات اتمی «شیمون پرز» در صحرای «نقب» در معرض دید رادارهای غیرنظامی قرار گرفت. 
***
نبیه بری:
 مشکلی برای تشکیل کابینه نیست
رئیس پارلمان لبنان درباره تشکیل دولت جدید این کشور ابراز امیدواری کرد. بر اساس گزارش «النشره»، وی گفت: چیزی وجود ندارد که مانع تشکیل دولت شود مگر آنکه امری غیرعادی رخ دهد که مانع آن شود، که امیدواریم اینطور نشود. بری ادامه داد: دولت جدید پس از تشکیل، یک مأموریت اساسی یعنی حل وضعیت مالی کنونی را دارد، زیرا اگر وضعیت به همین منوال ادامه پیدا کند نتایج فاجعه‌باری خواهد داشت. وی درباره دولت آینده گفت: این دولت یک دولت تکنوکرات کامل خواهد بود حتی اگر ما اکنون از حامیان آن باشیم.
***
بلر: تمرکز  بر آفریقا برای انگلیس ضروری است
تونی بلر، نخست‌وزیر اسبق انگلیس در مطلبی که در نشریه گاردین منتشر کرد، نوشت: «آفریقا قاره نوظهور است. جمعیت آن بر اساس پیش‌بینی‌ها در 3 دهه آینده 2 برابر شده و به 2 میلیارد نفر خواهد رسید. این رشد چشمگیر به معنی ایجاد فرصت‌های بزرگ برای تجارت و سرمایه‌گذاری خواهد بود. اما همچنین چالش‌های بزرگی را هم در ارتباط با پایداری و محیط‌زیست ایجاد خواهند کرد، بنابراین تمرکز بر آفریقا برای انگلیس بویژه بعد از برگزیت ضروری است».
 
  900 وب‌سایت داعش بسته شد
وزارت کشور عراق از مسدود شدن حدود ۹۰۰ پایگاه اینترنتی وابسته به باندهای تروریستی داعش که شایعات را انتشار می‌دادند، خبر داد. سرلشکر سعد معن، مدیر روابط عمومی و اطلاع‌رسانی وزارت کشور عراق در گفت‌وگو با خبرگزاری رسمی این کشور با اشاره به اینکه «بیشتر شایعات خودجوش نیست»، گفت: گروه‌های سازماندهی‌شده مغرضی وجود دارند که به صورت مخفیانه از اوضاع در جهت منافع خود استفاده می‌کنند. معن با تاکید بر اینکه شهروندان در دریافت اخبار و اطلاعات از منابع آن مطمئن شوند، افزود: کانال‌های رسانه‌ای رسمی مانند شبکه رسانه‌های عراقی و کانال‌های ملی وجود دارند که می‌توان به آنها اعتماد کرد و همچنین وب‌سایت وزارت کشور که مرجع رسمی در انتقال اخبار و اظهارات است. 

Page Generated in 0/0290 sec