printlogo


کد خبر: 215552تاریخ: 1398/11/2 00:00
درباره کتاب «سید عزیز» نوشته حمید داوودآبادی
آقای دبیرکل

مهدی خدادادی: آشنایی با شخصیت انسان‌های بزرگ در هر عصر و دوره‌ای برای عامه‌ مردم جذاب بوده و هست و این جذابیت با همخوانی جهان‌بینی و منش فکری آن شخصیت با مخاطب دوچندان خواهد شد. با شکل‌گیری انقلاب اسلامی در ایران، همزمان با تأسی از حرکت امام راحل، حرکت‌هایی در نقاط مختلف جهان در این‌باره شکل گرفت که به جرأت مهم‌ترین این تحرکات در لبنان و به‌وجود آمدن حزب‌الله لبنان بود. حرکتی جهادی با الگوبرداری صحیح از جریان انقلاب اسلامی که منشأ خیر و برکات فراوانی در منطقه خاورمیانه شده است. 
کتاب «سید عزیز» نوشته‌ خاطره‌نویس و مستندنگار نام‌آشنای ادبیات دفاع‌مقدس، حمید داوودآبادی با نگاه به اهمیت موضوع حزب‌الله لبنان به زندگی دبیرکل حزب‌الله لبنان یعنی سیدحسن نصرالله می‌پردازد و در کنار بیان خاطرات فردی شخص دبیرکل، نگاهی خوب و مفید به تاریخچه شکل‌گیری حزب، مقتضیات زمان و تأثیرات آن بر شکل‌گیری حزب، نقش حزب در لبنان، منطقه خاورمیانه و جهان اسلام و در مقابله با رژیم منحوس صهیونیستی، توان نظامی و پشتوانه‌ مردمی و فکری حزب و معرفی فرماندهان و افراد شاخص و شهدای آن از بدو تشکیل تاکنون دارد. 
کتاب پیش‌رو حاصل مصاحبه‌ آقای حمید داوودآبادی با شخص دبیرکل حزب‌الله لبنان است؛ اقدامی با انگیزه‌ای کاملا شخصی و بدون هیچ‌گونه حمایت مادی و معنوی ارگان‌ها و سازمان‌های دولتی. نویسنده‌ در سومین ملاقات خود با سیدحسن نصرالله در سال 1377 سعی داشته مخاطبان را با اوضاع و احوال و روحیات شخصی وی آشنا کند. داوودآبادی با همکاری دوست لبنانی‌اش «موسی احمدقصیر» طی 2 جلسه و در مجموع با حدود 6 ساعت مصاحبه ویدئویی مطالب این کتاب را جمع‌آوری کرده و با قلم خویش به زیور طبع آراسته است، اثری که مورد توجه مقام معظم رهبری قرار گرفته و معظم‌له جمله‌ای را بر نسخه اول این کتاب مکتوب می‌دارند: «هرچیزی که مایه‌ شناخت و تکریم بیشتر آن سید عزیز شود، خوب و برای من مطلوب است».
نویسنده با استفاده از تکنیک خودنگاشت (روایت از زبان اول شخص) امکان ارتباط بهتر مخاطب با قهرمان کتاب را فراهم می‌کند و گام به گام او را با تحولات در شخصیت و مقاطع مختلف زندگی‌ سیدحسن نصرالله آشنا و همراه می‌کند. البته گاهی عدم رعایت تقدم و تاخر تاریخی بیان بعضی مطالب موجب سردرگمی مخاطب در درک مطالب  می‌شود که به علت موردی بودن آن می‌توان از آن چشم پوشید، چرا که شاید بتوان گفت تنها اثری است که با زاویه‌ دید متفاوتی به زندگی این شخصیت برجسته سیاسی پرداخته است. «در خانواده‌ ما، هیچ فرد روحانی‌ای وجود ندارد. نه‌تنها در خانواده‌ خودمان، بلکه در سه، چهار نسل پدرم و پدر بزرگم و پدربزرگ پدرم و پدربزرگ پدربزرگم، هیچ روحانی‌ای نبود ولی از فامیل مادرم عمویش روحانی سیدی بود و عکسش در خانه‌ ما بود و من از همان کودکی دوست داشتم همچون آن سید، در حوزه علمیه درس بخوانم و روحانی شوم... وقتی در روستایی بودیم که تمام جوان‌هایش کمونیست بودند، من شب‌هنگام و وقت خواب فکر می‌کردم چه کنم که جوانان روستای‌مان به اسلام متعهد و اهالی روستای ما متدین شوند. به این می‌اندیشیدم که چگونه باید در لبنان یک حکومت اسلامی اقامه کنیم».
کتاب «سید عزیز» به کوشش قلم حمید داوودآبادی نگارش و توسط نشر یازهرا(س) چاپ و روانه بازار نشر شده و با توجه به استقبال مخاطبان تاکنون 8 نوبت تجدید شده است.

Page Generated in 0/0064 sec