printlogo


کد خبر: 215555تاریخ: 1398/11/2 00:00
کاخ مرمر بالاخره موزه شد

گروه اجتماعی: چند روز پس از اظهارات رئیس بنیاد مستضعفان درباره کاخ مرمر، معاون میراث فرهنگی وزارت میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری اعلام کرد این کاخ به موزه تبدیل شده و بزودی در دسترس مردم برای بازدید قرار خواهد گرفت.
به گزارش «وطن امروز»، پرویز فتاح 3 روز پیش در یک برنامه تلویزیونی گفته بود: مرحوم ‌رفسنجانی پس از دوران ریاست‌جمهوری‌شان در کاخ مرمر مستقر شدند، اگرچه درست نبود و مسؤولان نباید در این کاخ‌ها مستقر می‌شدند. پس از فوت ایشان و کش و قوس‌های فراوان با مجمع تشخیص مصلحت نظام بالاخره این کاخ تخلیه شد و البته بیت رهبری نیز در این زمینه پیگیری‌های بسیاری کرد. می‌خواهیم کاخ مرمر را به موزه‌ای در شأن مردم تبدیل کنیم تا همه بتوانند از آن بازدید و استفاده کنند.
این اظهارات البته به مزاق محسن هاشمی، فرزند آیت‌الله ‌رفسنجانی خوش نیامد و اعلام کرد در نامه‌ای خصوصی به پرویز فتاح در این‌باره توضیحاتی ارائه کرده است. سرانجام علی طالبیان، معاون میراث فرهنگی وزارت گردشگری دیروز اعلام کرد مجموعه کاخ مرمر مانند کاخ نیاوران و مابقی کاخ‌های کشور است که یکسری آثار درون آن وجود دارد که باید به نمایش در آید.
وی خاطرنشان کرد: مخاطبان باید اطلاعات مربوط به این کاخ را داشته باشند و تاکنون بازدید از این کاخ برای عموم مردم مهیا نبوده است. علت اینکه وزارت میراث فرهنگی نتوانسته است این کاخ را برای بازدید عموم هماهنگ کند، این بوده که ما مالک آن نبودیم و این ملک متعلق به بنیاد مستضعفان است که اکنون دستور موزه شدن آن را داده‌اند. معاون میراث فرهنگی وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی کشور اظهار داشت: تاکنون میراث فرهنگی اقدامات زیادی در این کاخ انجام داده است، حتی بخشی از آن دچار حریق شده بود که وزارت نسبت به مرمت و بازسازی آن اقدام کرده است. اکنون که این کاخ قرار است برای بازدید عموم آماده شود، اقدام خوبی است و میراث فرهنگی نیز به بنیاد مستضعفان نامه زده است که اقدامات محتوایی آن با هماهنگی میراث فرهنگی باشد. در سال‌های گذشته آثاری که در این کاخ است بارها مورد بررسی کارشناسان ما قرار گرفته و مرمت شده است.
 
کاخ مرمر کجاست؟
کاخ مرمر در مرکز تهران به دستور رضاشاه پهلوی و با معماری لئون تادوسیان بنا نهاده شد. این کاخ در آغاز به عنوان دفتر کار و محل اقامت زمستانی رضاشاه مورد بهره‌برداری قرار می‌گرفت و تا پیش از تدوین قانون خزانه ملی، جواهرات ملی ایران از کاخ گلستان به این کاخ آورده شده و در زیرزمین آن نگهداری می‌شد.
در سال‌های نخست پادشاهی محمدرضا شاه پهلوی، از این کاخ به عنوان دفتر رسمی پادشاه و محل برگزاری دیدارها و ملاقات‌ها استفاده می‌شد. پس از رخ دادن حادثه ترور شاه در محوطه این کاخ توسط رضا شمس‌آبادی، دفتر ویژه شاه به کاخ صاحبقرانیه جابه‌جا شد و این کاخ در سال ۱۳۵۵ به موزه تبدیل شد.
پس از انقلاب اسلامی این کاخ بلااستفاده شد اما در میانه‌های دهه 70 خورشیدی، مجمع تشخیص مصلحت نظام و پس از پایان ریاست‌جمهوری هاشمی‌رفسنجانی، دفتر هاشمی‌رفسنجانی به این کاخ نقل مکان کرد. 

Page Generated in 0/0061 sec