printlogo


کد خبر: 215575تاریخ: 1398/11/2 00:00
گزارش «وطن امروز» از آخرین فعالیت‌های انتخاباتی جناح‌های سیاسی
گام رو به جلوی اصولگرایان با جوانان

روزشمار یازدهمین دوره انتخابات مجلس شورای اسلامی حالا عدد 30 را نشان می‌دهد تا تنها یک ماه با برگزاری این انتخابات فاصله داشته باشیم؛ انتخاباتی که از جهاتی می‌تواند آغاز روندی جدید برای تغییر ریل سیاست‌گذاری کشور محسوب شود تا مجلس و حواشی بی‌پایان آن که جایی برای متن باقی نمی‌گذاشت، به مسیری خلاف «بی‌عملی» تثبیت‌شده در دوره دهم حرکت کند.
در این فضا کنش‌های گروه‌های سیاسی بر مداری که پیش از این نیز قابل پیش‌بینی بود، حرکت می‌کند؛ اصلاح‌طلبانی که 4 سال پیش با کسب سهمی قابل توجه از کرسی‌های بهارستان به کارنامه موفقی دست نیافتند کماکان بر طبل «تحریم» می‌کوبند تا از صدای آن بتوانند بدنه به خواب‌رفته خود را بیدار کنند و در نهایت با شکل دادن به فضایی هیجانی، اقدامی دیرهنگام کرده و همانند تجربه سال 94 در روزهای پایانی به یکباره به میدان رقابت‌ها پا بگذارند. در همین زمینه سیدافضل موسوی، عضو شورای مرکزی حزب کارگزاران و مدیر مسؤول روزنامه «سازندگی» در شماره روز گذشته این روزنامه با یادآوری تجربه دوره قبل اصلاح‌طلبان نوشت: «نباید از یاد برد که در دوره قبلی انتخابات نیز اصلاح‌طلبان در شرایطی که کم و بیش مشابه امروز بود، در انتخابات شرکت کردند و پیروز انتخابات نیز شدند، بنابراین نباید از یاد برد که هرگز اعلام نتایج و رد صلاحیت تعدادی از چهره‌ها به معنی از دست رفتن مفهوم رقابت نیست و نباید میدان انتخابات را از واهمه اینکه در یک یا چند شهر کاندیداهای اصلاحات رد صلاحیت شده‌‌اند، خالی کرد». وی در بخش دیگری از این یادداشت تاکید کرد: «همان‌طور که در انتخابات اسفند 94 با وجود شرایط سخت و حواشی، اصلاح‌طلبان یک لیست تهیه کردند، این بار نیز باید بر همین مدار حرکت کرد. 4 سال گذشته اصلاح‌طلبی از یک لیست حمایت کرد و رمز پیروزی نیز همین حمایت همه‌جانبه از یک لیست بود، بنابراین نباید از یاد برد که هنوز هم فرصت تکرار همین تجربه وجود دارد»، تا به این ترتیب فرضیه‌هایی که دال بر مشارکت و فعالیت حداکثری اصلاح‌طلبان در دقیقه 90 انتخابات بود بیش از پیش به یقین نزدیک شود. در چنین فضایی قابل پیش‌بینی خواهد بود که با نزدیک شدن روزشمار انتخابات به سمت عددی تک‌رقمی باید به انتظار تغییر گمانه‌زنی‌ها و تاکیدی همه‌جانبه برای تکرار تجربه سال 94 از سوی اصلاح‌طلبان نشست.
اما در جبهه اصولگرایان دیروز لیست اولیه ۱۵۹ نفره نامزدهای شورای ائتلاف نیروهای انقلاب اسلامی برای انتخابات یازدهمین دوره مجلس در تهران اعلام شد تا فضای کلی لیست نهایی که به 30 منتخب خواهد رسید بیش از پیش روشن شود. آنچه در لیست اولیه 159 نفره اصولگرایان بیش از پیش به چشم می‌آید وجود اسامی متعددی از کاندیداهای جوانی است که آزمون انتخابات، نخستین میدان جدی رقابت آنها در فضای سیاسی کشور محسوب می‌شود و طبق تصمیمی که بر مبنای نظرسنجی‌ها اتخاذ شده است 13 عضو مرد و 3 عضو زن از 30 عضو نهایی را تشکیل خواهند تا بیش از نیمی از لیست نهایی سهمیه جوانان حاضر در لیست اصولگرایان باشد. بر این اساس قرار نهایی بر آن شده است که ۴ روحانی، ۱۳ جوان، ۷ چهره شاخص و ۶ نفر از بانوان ترکیب لیست را تشکیل دهند که 5 نفر از 7 چهره‌‌ای که در لیست نهایی قرار خواهند گرفت از تهران و 2 چهره دیگر از ری و اسلامشهر خواهند بود. همچنین ۳ نفر از بانوان حاضر در لیست زیر ۵۰ سال و ۳ نفر دیگر بالای ۵۰ سال سن خواهند داشت. محمد‌باقر قالیباف، حسن فدائی، غلامرضا مصباحی‌مقدم، حسین مظفر، فیروز اصلانی، لاله افتخاری، زهره الهیان، مرتضی آقاطهرانی، سید‌مصطفی ‌میرسلیم، سیدمحمد حسینی، حمید رسایی، فاطمه رهبر، الیاس نادران، بیژن نوباوه‌وطن و عبدالحسین روح‌الامینی را می‌توان از چهره‌های شناخته‌شده لیست منتشر شده برشمرد که عمده آنها سابقه نمایندگی در مجلس را در ادوار مختلف با خود به همراه دارند. اما از میان کاندیداهای جوانی که به لیست مذکور راه یافته‌اند می‌توان به اسامی متعددی همچون وحید یامین‌پور، فرشاد مهدی‌پور، سیدنظام‌الدین موسوی، علی خضریان، سیدامیر سیاح، احمد نادری، علی جعفری و محمدصادق شهبازی اشاره کرد که عمدتا تا پیش از این با صبغه و سابقه رسانه‌ای و دانشگاهی شناخته می‌شدند.

Page Generated in 0/0070 sec