printlogo


کد خبر: 215623تاریخ: 1398/11/3 00:00
نیروهای مسلح، امید سیل‌زدگان
سیل‌زده‌ها هنوز مشکل دارند

گروه اجتماعی: 20 روز از وقوع سیل در جنوب و جنوب شرق کشور می‌گذرد و همچنان سیل‌زدگان با مشکلات زیادی مواجه هستند؛ در عین حال حضور نیروهای مسلح برای کمک به مردم مناطق سیل‌زده محسوس و موجب دلگرمی آنهاست.
به گزارش «وطن‌امروز»، وسعت سیل در سیستان‌و‌بلوچستان آنقدر زیاد بود که برآورد اولیه خسارت ناشی از سیلاب در این استان بیش از 3300 میلیارد تومان بوده است. بخشی از سیل‌زدگان هنوز اسکان نیافته‌اند و برخی مناطق با مشکلات عدیده همچون سرمای بیش از حد و تغذیه نامناسب روبه‌رو  هستند.
در این میان، نیروهای هلال‌احمر به خدمت‌رسانی به سیل‌زدگان می‌پردازند. این در حالی است که جمعیت هلال‌احمر 50 روز است بدون رئیس و سرپرست اداره می‌شود و روحانی همچنان نسبت به تعیین رئیس جدید این نهاد مقاومت می‌کند.
از طرفی حضور نیروهای مسلح و گروه‌های جهادی موجب دلگرمی سیل‌زدگان است. ارتش، سپاه و ناجا با بالگردهای خود به خدمت‌رسانی به مردم سیل‌زده می‌پردازند و حضور نیروهای جهادی و بسیجی در منطقه مشهود است.
سردار محمد رحمانی، فرمانده هوانیروز سپاه درباره اقدامات نهاد زیرمجموعه خود در مناطق سیل‌زده گفت: بالگردهای میل ۱۷۱ و ۲۰۶ نیروی زمینی سپاه ۸۴ سورتی پرواز به مدت بیش از ۶۴ ساعت را در مناطق سیل‌زده انجام دادند. ۴ فروند بالگرد نیروی زمینی سپاه به صورت آماده‌باش در مناطق سیل‌زده جنوب شرق کشور اقدامات امدادی را انجام دادند و ۳۴۸ نفر را در این مناطق جابه‌جا کردند.
وی با بیان اینکه بالگرد‌های نیروی زمینی سپاه در مدت وقوع سیل در منطقه جنوب شرق کشور بیش از ۳۷ تن بار جابه‌جا کردند؛ تاکید کرد: بالگرد‌های ۲۰۶ و میل ۱۷۱ نیروی زمینی سپاه بیش از ۶۴ ساعت در مناطق سیل‌زده جنوب شرق کشور پرواز کردند، اقدامات امدادی لازم را انجام دادند. توزیع اقلام معیشتی و پزشکی در مناطق صعب‌العبور و نجات افراد گرفتار در سیل در مناطق تحت تاثیر سیل از دیگر اقدامات هوانیروز سپاه بوده است.
فرمانده هوانیروز سپاه تاکید کرد: تا هر زمان که لازم باشد و با همه توان در مناطق سیل‌زده جنوب شرق کشور به خدمت‌رسانی و انجام وظایف خود ادامه خواهیم داد. مردم عزیز سیستان‌و‌بلوچستان بدانند که سپاه مصمم به خدمت‌رسانی با همه امکانات در این مناطق است.
سردار رحمانی در پایان خاطرنشان کرد: نیروی زمینی سپاه همچون گذشته جزو اولین نیرو‌هایی بود که از اولین ساعات وقوع سیل در مناطق سیل‌زده سیستان‌و‌بلوچستان حضور داشت و همان‌طور که گفتم این خدمت‌رسانی نوعی عبادت برای پاسداران سبزپوش انقلاب اسلامی است.
 
* قرارگاه قدس نیروی زمینی سپاه با همه امکانات لجستیکی و مهندسی مشغول خدمت‌رسانی است
توزیع ۱۵ هزار بسته برنج، ۱۵ هزار تخته پتو و ۶۰ هزار پرس غذای گرم در بین سیل‌زدگان از اقدامات قرارگاه قدس سپاه بوده است.
سردار «محمد مارانی» فرمانده قرارگاه قدس نیروی زمینی سپاه در این باره گفت: هزار سری لوازم خانگی در بین سیل‌زدگان مناطق حومه چابهار و کنارک از سوی قرارگاه قدس نیروی زمینی سپاه توزیع شده است. تیم‌های امدادگر پزشکی قرارگاه قدس و معاونت بهداری رزمی نیروی زمینی سپاه به استعداد یک گردان در مناطق سیل‌زده مشغول خدمت‌رسانی هستند. خدمات پزشکی و دندانپزشکی رایگان، توزیع دارو و انجام عمل‌های جراحی از جمله اقدامات تیم‌های پزشکی نیروی زمینی سپاه در مناطق سیل‌زده بوده است.
وی تصریح کرد: در حوزه اقدامات مهندسی تجهیزات مهندسی نیروی زمینی سپاه توانست ارتباط ده‌ها روستا را برقرار و مسیر‌های اصلی را باز کند. لازم به ذکر است که صد‌ها نیروی قرارگاه قدس نیروی زمینی سپاه به صورت تمام‌وقت مشغول خدمت‌رسانی هستند.
سردار مارانی در پایان خاطرنشان کرد: مردم نجیب، ولایتمدار و مقاوم ایران اسلامی شایسته بهترین‌ها هستند و ما به عنوان خدمتگزاران ملت با همه توان خدمات‌رسانی را در مناطق سیل‌زده تا بازگشت وضعیت به حالت عادی، ادامه خواهیم داد.
 
* توزیع ۴۰ هزار وعده غذای گرم در روز میان سیل‌زدگان سیستان‌و‌بلوچستان از سوی بسیج سازندگی
رئیس سازمان بسیج سازندگی گفت: پس از استقرار ۲ آشپزخانه در مناطق سیل‌زده سیستان‌و‌بلوچستان، توزیع ۱۰ هزار وعده غذای گرم در روز‌های آغازین وقوع سیل، به ۴۰ هزار وعده در روز افزایش یافته است. سرهنگ محمد زهرایی با اشاره به آخرین اقدامات بسیج سازندگی در راستای کمک‌رسانی به سیل‌زدگان سیستان‌و‌بلوچستان گفت: ۱۲ هزار تخته پتو و ۱۰ هزار مترمربع پلاستیک نیز از سوی بسیج سازندگی در مناطق سیل‌زده سیستان‌و‌بلوچستان توزیع شده است.
رئیس سازمان بسیج سازندگی با بیان اینکه ۲ بیمارستان صحرایی در مناطق سیل‌زده برپا شده و به سیل‌زدگان خدمات رایگان بهداشتی و درمانی ارائه می‌کنند، گفت: ۳۰ تیم پزشکی از بسیج جامعه پزشکی نیز با تمام امکانات درمانی و دارویی در روستا‌های سیل‌زده سیستان‌و‌بلوچستان حاضر هستند و به مردم خدمات پزشکی و بهداشتی ارائه می‌کنند.
زهرایی یادآور شد: سپاه‌های استانی خراسان جنوبی و کرمان به همراه بنیاد تعاون بسیج با در اختیار قرار دادن ماشین‌آلات سنگین خود، به برقراری راه‌های مواصلاتی روستا‌ها کمک شایانی کرده‌اند.
 
* پرداخت کمک‌های بلاعوض برای بازسازی واحد‌های مسکونی آسیب‌دیده در سیل آغاز شد
با وجود اینکه هنوز دولت پرداخت خسارات سیل را آغاز نکرده اما بنیاد مسکن انقلاب اسلامی روند پرداخت کمک‌های بلاعوض به سیل‌زدگان را آغاز کرده است. مدیرکل بنیاد مسکن انقلاب اسلامی سیستان‌و‌بلوچستان آخرین وضعیت پرداخت کمک‌های بلاعوض برای بازسازی واحد‌های مسکونی آسیب‌دیده سیستان‌و‌بلوچستان را تشریح کرد.
خلیل منبتی، مدیر کل بنیاد مسکن انقلاب اسلامی سیستان‌و‌بلوچستان درباره آخرین اقدامات انجام شده در شهر‌های آسیب‌دیده این استان به میزان گفت: براساس پیش‌بینی‌ها امروز پرداخت کمک‌های بلاعوض برای بازسازی واحدهای مسکونی آسیب‌دیده در سیستان‌و‌بلوچستان آغاز می‌شود. میزان خسارت به واحد‌های مسکونی شهری و روستایی آسیب‌دیده بر اساس تشخیص کارشناسان برآورد می‌شود.
منبتی یادآور شد: طبق آخرین آمار و ارزیابی‌های انجام شده، حدود ۱۶ هزار و ۲۵۰ واحد مسکونی در استان سیستان‌و‌بلوچستان دچار آسیب شده است که از این تعداد حدود ۲ هزار و ۱۵۰ واحد شهری و ۱۴ هزار و ۱۰۰ واحد نیز روستایی است که باید کار بازسازی آنها انجام شود.
مدیرکل بنیاد مسکن انقلاب اسلامی سیستان‌و‌بلوچستان ادامه داد: با توجه به تصویب هیأت دولت، جبران خسارت واحد‌های دارای جایگاه دام نیز در دستور کار قرار دارد و با هماهنگی وزارت جهاد کشاورزی استان برای کار کارشناسی و ساخت آن اقدامات لازم انجام می‌شود.

Page Generated in 0/0100 sec