printlogo


کد خبر: 215639تاریخ: 1398/11/3 00:00
فرمانده سنتکام: تلفات آمریکا در عین‌الاسد بیشتر از آمار اعلامی پنتاگون است
تلفات سری سرگیجه‌آور
ترامپ: سربازان آمریکایی فقط دچار سردرد شدند!

گروه بین‌الملل: 2 هفته بعد از حمله موشکی ایران به پایگاه آمریکایی عین‌الاسد در عراق، پنتاگون اذعان کرد آمار تلفات عین‌الاسد بیش از آن چیزی است که قبلا اعلام شده است. 
به گزارش «وطن امروز»، شنبه هفته جاری و بعد از 8 روز سکوت خبری درباره تلفات عین‌الاسد، پنتاگون گزارش داد که 11 نظامی آمریکایی ضربه مغزی خفیفی دیده‌ و به بیمارستان‌های نظامی آمریکا در کویت و آلمان منتقل شده‌اند. ادعای ضربه خفیف مغزی آنقدر مضحک بود که مورد تمسخر و انتقاد رسانه‌های آمریکایی قرار گرفت و دستمایه تمسخر ترامپ توسط طنزپردازان تلویزیونی آمریکا هم شد. 
هنوز 2 روز از ادعای پنتاگون درباره زخمی شدن 11 نفر نگذشته بود که روزنامه القبس کویت به نقل از منابع مطلع خود خبر از بستری شدن 16 نظامی آمریکایی در بیمارستان نظامیان آمریکا در کویت داد. این خبر به مثابه یک شوک برای آمریکا بود به گونه‌ای که این شائبه را برای همه مطرح کرد که اگر 16 نفر در بیمارستان آمریکایی‌ها در کویت بستری شده و تحت مراقبت‌های ویژه قرار گرفته‌اند، پس چند نفر در بیمارستان مجهز آمریکا در آلمان بستری شده‌اند.  حالا 2 هفته بعد از آنکه دونالد ترامپ، رئیس‌جمهور آمریکا ادعا کرد هیچ نظامی این کشور در جریان انتقام موشکی ایران آسیب ندیده، سنتکام به زخمی شدن شمار زیادتری از این نظامیان اعتراف کرده است. 
سنتکام اعتراف کرد علاوه بر ۱۱ نظامی آمریکا که قبلا اعلام شد در حمله موشکی ایران به عین‌الاسد زخمی شده‌‌اند، نظامیان دیگری هم هستند که برای طی روند درمان به خارج از عراق منتقل شده‌اند. در همین حال عصر دیروز دونالد ترامپ رئیس‌جمهوری آمریکا گفت: تلفات جدی نیست و چند سرباز دچار سرگیجه و سردرد شده‌اند(!)  در همین ارتباط، روزنامه واشنگتن‌پست نوشت: هنوز مقام‌های ارتش آمریکا از ارائه آمار دقیق درباره شمار نظامیانی که مجروح شده‌اند یا تحت درمان هستند خودداری می‌کنند اما گفته‌اند سربازان دیگری به مرکز منطقه‌ای لاندستول در آلمان منتقل شده‌اند. به نوشته واشنگتن‌پست، مقام‌های آمریکایی این احتمال را که شمار این زخمی‌ها در روزهای آینده افزایش یابد رد نکرده‌اند. 
سنتکام (ستاد فرماندهی مرکزی ایالات متحده آمریکا) در بیانیه‌ای اعلام کرد: سلامت و ایمنی همه نیروها مهم‌ترین دغدغه مقام‌های وزارتخانه [دفاع آمریکا] است و ما بابت مراقبت‌هایی که توسط کادر پزشکی‌مان از این نیروها به عمل آمده قدردانی می‌کنیم. در ادامه این بیانیه آمده است: در حالی که ارزیابی‌ها و درمان‌ها ادامه دارد، مشخص شده شمار بیشتری از نیروهای نظامی دچار جراحت‌های احتمالی هستند. در ادامه بیانیه سنتکام ادعا شده است: این نظامیان- برای رعایت جوانب احتیاط- برای انجام ارزیابی‌های بیشتر و درمان‌های ضروری به صورت سرپایی به لاندستول در آلمان منتقل شده‌اند. واشنگتن‌پست نوشت: سنتکام در این بیانیه اشاره‌ای به وضعیت ۱۱ نیروی نظامی‌ای که پنتاگون جمعه گفت دچار آسیب ملایم مغزی شده و به آلمان و کویت منتقل شده‌اند، نکرده است. مقام‌های آمریکایی سه‌شنبه‌شب گفته‌اند اطلاعات بیشتری درباره وضعیت این نظامیان در اختیار ندارند.
اینگونه که از روند فعلی اطلاع‌رسانی قطره‌چکانی آمریکا پیداست به احتمال فراوان در روزهای آینده برخی از این زخمی‌ها به عنوان کشته شده معرفی خواهند شد. روند اطلاع‌رسانی دولت آمریکا به گونه‌ای است که کاملا از جامعه آمریکا آن هم در روزهای استیضاح ترامپ حساسیت‌زدایی کند. 
 
* رسانه روس: ده‌ها آمریکایی در عین‌الاسد کشته و زخمی شدند
درباره چرایی پنهانکاری آمریکایی‌ها در پرونده تلفات عین‌الاسد تحلیل‌ها و سخنان فراوانی در رسانه‌های دنیا مطرح می‌شود. مهم‌ترین دلیل این پنهانکاری شاید ترس ترامپ از تاثیر جنازه سربازان آمریکایی بر روند استیضاح و انتخاب مجددش به عنوان رئیس‌جمهوری بعدی آمریکا باشد. 
رسانه روسی اسپوتنیک در تحلیلی در همین ارتباط نوشت: وقتی ترامپ دستور ترور سپهبد قاسم سلیمانی و یارانش را صادر می‌کرد قطعا پیش‌بینی نمی‌کرد که با اولین سیلی ایران ده‌ها سرباز آمریکایی کشته و زخمی شوند. 18 ساعت طول کشید تا ترامپ بتواند خود را جمع و جور کند و در مقابل دوربین‌ها ظاهر شود تا اعلام کند هیچ سرباز آمریکایی کشته یا زخمی نشده است. 
به نوشته این رسانه روسی، آمریکایی‌ها یک استراتژی رسانه‌ای را طراحی کردند تا بر اساس آن این ذهنیت را در ذهن مخاطبان القا کنند که ماجرا به نوعی یک تبانی میان ایران و آمریکا بوده و آمریکایی‌ها از ماجرای حمله خبر داشتند و سربازان خود را از این پایگاه خارج کردند تا آسیب نبینند.
 حمله رسانه‌ای آنقدر قوی بود که بسیاری آن را باور کردند و مضاف بر این، ماجرای سقوط هواپیمای اوکراینی بهانه‌ای شد تا آمریکایی‌ها همه اذهان را به آن سمت و سو ببرند و کاری کنند که عظمت کار نیروی موشکی ایران در سایه برود.
به نوشته اسپوتنیک، با توجه به اینکه ترامپ در شرایط استیضاح قرار داشت اعلام اینکه حتی یک سرباز آمریکایی کشته یا زخمی شده می‌توانست فضای سنگینی علیه او و هم‌حزبی‌هایش ایجاد کند، چرا که تصمیمی گرفته که جان سربازان آمریکایی در منطقه را به خطر انداخته است. 
این رسانه روسی افزود: حال مشاهده می‌کنیم اخبار جسته و گریخته‌ای به صورت قطره‌چکانی این روزها در رسانه‌ها منتشر می‌شود که بر اساس آن مشخص می‌شود تعداد زیادی سرباز آمریکایی در این پایگاه کشته و زخمی شده‌اند و آمریکایی‌ها برای مخفی کردن ماجرا فورا کشته و زخمی‌های خود را به اسرائیل و کویت و حتی آلمان منتقل کرده‌اند و احتمالا بزودی اخباری درباره کشته شدن برخی سرباز‌ها در عملیاتی در افغانستان یا سقوط یک هواپیما یا غیره خواهیم شنید که ثابت می‌کند آمریکایی‌ها دروغ می‌گفتند و سیلی ایران بسیار سنگین برای‌شان تمام شده است.
اسپوتنیک افزود: همچنین این ماجرا نشان می‌دهد رئیس‌جمهور آمریکا به هیچ وجه تصور نداشت خون سپهبد سلیمانی چقدر می‌تواند برای او سنگین تمام شود و تا روز آخر در زندگی‌اش روح این ژنرال ایرانی دنبالش خواهد بود.
یه نوشته این رسانه روسی، این روزها کنگره ایالات متحده در حال استیضاح ترامپ است و طبق برآوردها احتمالا جمهوری‌خواهان که اکثریت سنا را در اختیار دارند اجازه ندهند وی سقوط کند اما به هر صورت فاش شدن ماجرای مخفی کردن کشته‌ها و زخمی‌های آمریکایی بر اثر حمله ایران به پایگاه عین‌الاسد قطعا می‌تواند رسوایی دیگری را برای ترامپ رقم بزند، رسوایی‌ای که شاید این‌بار حتی هم‌حزبی‌هایش نتوانند وی را از آن نجات دهند.
اسپوتنیک افزود: قطعا فاش شدن سناریوی مخفی کردن کشته‌ها و زخمی‌های آمریکایی و همچنین دروغ گفتن ترامپ به مردم آمریکا ممکن است حتی منجر به سقوط او در آمریکا شود و به این ترتیب می‌توان گفت اولین اثر ترور سپهبد سلیمانی همانا سرنگونی ترامپ خواهد بود.
***
آمریکایی‌ها با خرید زمان دنبال فریب افکار عمومی هستند
دکتر اکبر علیزاده‌برمی*: حمله ایران به پایگاه آمریکایی عین‌الاسد یکی از مهم‌ترین وقایع نظامی بعد از جنگ سرد قلمداد می‌شود. از زمان جنگ دوم جهانی که ژاپن به بندر پرل‌هاربر حمله و پس از آن آمریکا با بمب اتم به ژاپن حمله کرد، تاکنون هیچ دولتی به طور رسمی به آمریکا حمله نکرده‌ بود و طی این سال‌ها اگر اقدام نظامی علیه ایالات متحده شده ‌بود، توسط گروه‌های شبه‌نظامی بود اما اعلام رسمی جمهوری اسلامی ایران مبنی بر انتقام سخت و حمله موشکی به عین‌الاسد، هیمنه آمریکا در جهان را از بین برد. آمریکایی‌ها که نزدیک به 3 دهه صحبت از نظم نوین جهانی می‌کردند و تسلیم همه کشورها مقابل هژمونی آمریکا را می‌خواستند، اکنون با وضعیتی رو‌به‌رو شده‌اند که اخراج‌شان از منطقه توسط جریان مقاومت نزدیک است. از این جهت آنها در یک موقعیت انفعالی قرار گرفته‌اند و به دنبال این هستند با شانتاژ رسانه‌ای و انتشار اخبار ضد‌و‌نقیض از آمار کشته‌های‌شان پس از حمله موشکی ایران، علاوه بر اینکه زمان بیشتری برای خود بخرند، با فریب افکار عمومی از حجم آبروریزی‌شان بکاهند، چرا که اصل موضوع حمله به عین‌الاسد است نه میزان کشته‌ها که اعلام رسمی جمهوری اسلامی ایران مبنی بر حمله به آمریکاست و آنها نتوانستند در برابر این حمله واکنشی داشته باشند.
استاد دانشگاه*
***
رفتار آمریکا ناشی از ترس ورود به جنگ است
رضا حجت‌شمامی*: ضد‌ونقیض بودن انتشار اطلاعات و اخبار عین‌الاسد از سوی آمریکایی‌ها را می‌توان در چارچوب رویکرد مدیریت شوک و البته ضعف حاکمیت ایالات متحده آمریکا قلمداد کرد. آنها به دنبال این هستند با ارائه اطلاعات محدود و جسته و گریخته مانع وارد آمدن شوک به جامعه آمریکا و سربازانی شوند که در پایگاه‌های آمریکا در منطقه حضور دارند. اطلاع نیروهای نظامی آمریکایی مستقر در پایگاه‌های نزدیک ایران از تعداد کشته‌ها و حجم خسارت وارده، ضربه سنگینی به بدنه نظامی آمریکا و در ادامه اجتماعی این کشور وارد خواهد کرد. این ضربه حتی در سطح نظام بین‌الملل و افکار عمومی دنیا نیز قابل تحلیل است. آمریکایی‌ها با نگه‌ داشتن جامعه جهانی و جامعه داخلی آمریکا در ابهام رسانه‌ای به دنبال این هستند از فشارهای احتمالی بر دولت خود بکاهند، چرا که اعلام ناگهانی خبر شکست در عین‌الاسد سبب خواهد شد آنها در پاسخ به درخواست بخشی از جامعه آمریکا مجبور به واکنش احتمالی شوند و از آنجا که دولت آمریکا امکان ورود به جنگ با ایران را ندارد به دنبال این است تا هزینه این آبروریزی را تا حد امکان کاهش دهد. آمریکایی‌ها بخوبی به این واقعیت آگاهند که هر حمله نظامی علیه منافع محور مقاومت در منطقه، حیات‌شان را به خطر خواهد انداخت. 
کارشناس مسائل آمریکا و اروپا*
***
نگرانی آمریکایی‌ها آشکار شدن توان فنی ایران است
حسین شیخ‌الاسلام*: عین‌الاسد به واقع عین‌الجسد است. اهمیت موضوع در حمله ایران به پایگاه عین‌الاسد علاوه بر اینکه معطوف به شکسته‌شدن هیمنه پوشالی آمریکا در جهان و به نمایش گذاشته ‌شدن اقتدار دفاعی جمهوری اسلامی ایران است، حاکی از توان بالای نظامی ایران به لحاظ فنی هم است. 
اصابت موشک‌های ایران به پایگاهی که وظیفه تامین امنیت رئیس‌جمهور آمریکا در سفرهایش به منطقه را دارد، نشان داد مواضع آنها در منطقه امن نخواهد بود. از سویی اینکه سامانه‌های دفاعی حاضر در عین‌الاسد نتوانند در برابر موشک‌های ایران اقدام پدافندی کنند، نوعی شکست تکنولوژیک هم برای آنها به حساب می‌آید. 
عدم کارآیی سامانه پاتریوت در برابر موشک‌های ایرانی ضربه مهلکی به کارخانه‌های تسلیحات‌سازی آمریکا خواهد زد. آمریکایی‌ها چاره‌ای ندارند جز اینکه با ارائه اطلاعات مبهم سعی کنند واقعیت را بپوشانند اما آنچه در عمل رخ داده این است که ایران نشان داد همه آن چیزی که تحت عنوان تکنولوژی ماهواره‌ای، پهپادی و سامانه‌های دفاعی آمریکا در رسانه‌ها مطرح می‌شد، اغراق‌آمیز و خلاف واقع بوده است.
کارشناس مسائل غرب آسیا*
***
آمریکا نگران سرنوشت رژیم صهیونیستی است
حسن هانی‌زاده*: ضربه ایران به آمریکا یک تحول تاریخی مهم و اثر‌گذار بر منطقه و حتی نظام بین‌الملل است. اقدام ایران در پاسخ به ترور سپهبد سلیمانی و ابومهدی المهندس صحنه آرایش سیاسی در منطقه را به هم زد و سبب شد معادلات درباره آینده منطقه تغییر جدی کند. به همان میزان که آمریکا پس از ترور فرماندهان مقاومت در بین ملت‌های منطقه منفور شد، پاسخ ایران به آمریکا و هدف قرار دادن عین‌الاسد سبب شد مردم در کشورهای منطقه نسبت به قدرت نظامی ایران در برابر یک کشور خارجی بیرون از منطقه احساس مثبت داشته باشند. ضربه به عین‌الاسد یک ضربه کاری به نماد قدرت آمریکا در منطقه بود. حمله به مهم‌ترین پایگاه آمریکا در عراق که مجهز به رادارهای فوق مدرن و سامانه‌های ضد‌موشکی بود، هژمونی آمریکا را شدیدا تحت تاثیر قرار داد. 
اینکه آمریکایی‌ها به مرور سعی در انتشار اطلاعات دارند از 2 جهت قابل بررسی است؛ اول اینکه آنها به دنبال این هستند فشار افکار عمومی در داخل را کم کنند و دوم اینکه ترس عربستان و رژیم صهیونیستی از تحولات 2 هفته گذشته و توان نظامی ایران سبب شده آنها از آمریکا بخواهند در قبال این موضوع با محدودیت بیشتری در بعد رسانه‌ای عمل کند تا از این جهت احتمال بروز جنگ در منطقه کاهش پیدا کند. 
کارشناس مسائل غرب آسیا*

Page Generated in 0/0069 sec