printlogo


کد خبر: 215640تاریخ: 1398/11/3 00:00
«وطن امروز» گزارش می‌دهد؛ شورای شهر و شرکت آب و فاضلاب گزارش استانداری تهران درباره منشأ بوی نامطبوع را قبول ندارند
کو بـو؟

اسدالله خسروی*: با وجود اینکه معاون استانداری تهران چند روز پیش کانون بوی نامطبوع تهران را 3 مجموعه آرادکوه، دام‌گستر و فاضلاب جنوب تهران اعلام کرده بود اما انگار سایر مسؤولان با نظر او موافق نیستند.
به گزارش «وطن‌امروز»، محمد تقی‌زاده، معاون هماهنگی امور عمرانی استاندار تهران اواسط هفته گفت: جلسه‌های متعددی با حضور همه دستگاه‌های مرتبط با بوی نامطبوع تهران برگزار و در نهایت عامل این بو؛ 3 مجتمع پردازش پسماند آرادکوه، مجموعه دام‌گستر و فاضلاب شهری که در جنوب تهران قرار دارد، شناسایی و تشخیص داده شد.
شرکت آب و فاضلاب  استان تهران یکی از نهادهایی است که استانداری تهران آن‌ را متهم ردیف اول بوی بد پایتخت دانسته اما مسؤولان آب و فاضلاب نظری خلاف این را دارند.
احمدرضا محمدی، مدیر بهره‌برداری فاضلاب استان تهران در گفت‌وگو با «وطن‌امروز» با اشاره به جلسات متعدد تخصصی در این باره گفت: پس از انتشار بوی نامطبوع در تهران در سال گذشته، جلسات متعددی در دفتر استانداری تهران برگزار شد. نمایندگان شرکت آب و فاضلاب، شهرداری و سازمان محیط‌زیست با تشکیل کارگروهی به دنبال منشأ بوی بد بودند و قرار شد تا زمان قطعیت چیزی اعلام نشود. 
وی افزود: تاکنون علل انتشار بوی نامطبوع در حد گمانه‌زنی است و هیچ چیزی قطعیت نیافته است اما چیزی که در جلسات مشخص شد این بود که آب و فاضلاب در انتشار این بو هیچ تاثیری نداشته است. تا زمانی که جریان فاضلاب شهری تبدیل به مانداب نشود، ایجاد بو نمی‌کند. از طرفی روند تماس‌های شهروندان و گزارش بوی نامطبوع در جنوب تهران، بیش از مرکز و شمال تهران بوده است. در عین حال در زمان انتشار بوی نامطبوع در تهران هیچ‌گونه تماسی با سامانه 123 و شکایت از آب و فاضلاب نبوده و هیچ‌گونه حادثه یا اتفاق فاضلابی در آن مقاطع زمانی گزارش نشده است.
محمدی در پاسخ به این سوال که فکر می‌کنید چرا چنین بویی در تهران منتشر شده؟ گفت: چیزی که مشخص است اینکه بیشتر افرادی که از بوی بد شاکی بودند، در محدوده جنوب تهران بودند و بوی بد به سمت شمال روند کاهشی داشته است. مدل‌سازی و کارهای تحقیقاتی مشخص می‌کند احتمالا منشأ بوی بد تهران در  جنوب قرار دارد.
یکی از گمانه‌زنی‌ها، محل دفن زباله‌ها در کهریزک و  آرادکوه و علت دیگر کشتارگاه و سایر مراکز دامی در جنوب تهران است اما هیچ‌گاه احتمال بوی بد ناشی از فاضلاب مورد تایید قرار نگرفته و در این جلسات شبکه فاضلاب تبرئه شده است. قرار است بعد از اینکه مشخص شود علت بوی نامطبوع چیست، استاندار آن را اعلام کند.
 
* افزودنی‌ها به گاز شهری و کارخانه‌های رنگ، متهمان جدید بوی بد
بیش از 2 سال است بوی نامطبوع، شهروندان تهرانی را می‌آزارد؛ بوی بدی که اولین‌بار پاییز پارسال به مشام رسید اما امسال مستمر بوده و در طول فصول پاییز و زمستان، چندین بار پایتخت‌نشینان را کلافه کرده است.  در این‌باره بوی نامطبوع حالا از محدوده تهران هم فراتر رفته تا جایی که هفته گذشته دامنه آن به نزدیکی استان البرز هم رسید و ساکنان شهرهای اندیشه، قدس و شهریار نیز این بوی بد را احساس کردند. کارشناسان وارونگی هوا و رطوبت در فصول سرد سال را علل انتشار این بوی می‌دانند اما منشأ آن پس از 2 سال هنوز مشخص نشده است. شهرداری که متولی شهر است به جای تلاش برای یافتن منشأ این بوی بد توپ ناکارآمدی خود را در زمین سازمان محیط‌زیست و سایر دستگاه‌های مرتبط می‌اندازد و در این میان شهروندان هستند که ناچارند این بوی بد را تحمل کنند. اگر چه گمانه‌زنی‌های زیادی درباره علل انتشار بوی بد در تهران و منشأ آن وجود دارد اما انگشت اتهام بیشتر به سمت تصفیه‌خانه فاضلاب جنوب شهر، آرادکوه و دامداری‌های حاشیه تهران نشانه رفته است. همه اینها در حالی است که تاکنون هیچ دستگاه یا نهاد و مرجعی به طور قطع خاستگاه اصلی بوی بد در تهران را پیدا نکرده است و هر آنچه گزارش می‌شود فقط در حد گمانه‌زنی است. 
عضو شورای شهر تهران درباره منشأ بوی بد در تهران به «وطن امروز» گفت: طبق تحقیقات انجام شده و گزارش‌های موجود، مسیر فاضلاب خام در تهران به علت رها شدن بخشی از آن روی زمین، علت انتشار بوی بد در پایتخت معرفی شده است که البته در حد گمانه‌زنی است، چرا که این به تنهایی نمی‌تواند منشأ بوی بد باشد و بخش‌های دیگری چون آرادکوه و دامداری‌های حاشیه تهران نیز از متهمان علل انتشار بوی بد در تهران هستند.
محمود میرلوحی با بیان اینکه علاوه بر مسیر فاضلاب تهران، مخازن تصفیه‌خانه فاضلاب جنوب شهر تهران نیز از متهمان انتشار بوی بد عنوان شده است، گفت: این بوی نامطبوع بیشتر در نزدیکی فرودگاه امام خمینی تهران حس می‌شود و کار به جایی رسیده که شخص رئیس‌جمهور نیز بابت نامعلوم بودن علل این بوی بد گله‌مند شده است.  
وی با بیان اینکه بیش 2 سال است بوی بد، پایتخت‌نشینان را می‌آزارد اما دستگاه‌ها و نهادهای مرتبط در تشخیص منشأ این بو ناتوان بوده‌اند، گفت: بررسی‌ها همچنان برای شناسایی علل انتشار این بو از سوی شهرداری، محیط‌زیست و سازمان‌های مرتبط ادامه دارد اما هنوز نتیجه قطعی به دست نیامده است.
عضو شورای شهر تهران در ادامه به گله‌مندی شهروندان و تماس‌های مکرر آنها با 137 اشاره کرد و گفت: از آنجایی که خیلی از شهروندان بوی بد را شبیه فاضلاب حس می‌کنند، از شهرداری‌ها، سازمان آب و فاضلاب و نهادهای مرتبط گله دارند که چرا منشأ این بو پس از مدت‌ها پیدا نشده است؟ 
وی افزود: البته قرار است دستگاه‌های قوی بویاب خریداری و در بیشتر مناطق شهر نصب شود تا منشأ بوی بد در تهران مشخص شود. 
عضو شورای شهر تهران علاوه بر مسیر فاضلاب تهران، آرادکوه و مراکز نگهداری دام در حاشیه تهران، اضافه کردن افزودنی‌ها به گاز شهری را هم از علت‌های این بو اعلام کرد. از طرفی، عیسی کلانتری، رئیس سازمان حفاظت محیط‌زیست اخیرا سوخت‌ مازوت استفاده شده در نیروگاه‌ها و کارخانه‌ها را از عوامل احتمالی انتشار بوی بد در تهران عنوان کرد.
وی افزود: درباره عوامل دیگری نظیر کارخانه‌های رنگ و انبارهای محصولات این صنعت که در مرکز شهر قرار دارند نیز گمانه‌زنی‌های جدیدی وجود دارد که عامل انتشار بوی بد در تهران در زمان وارونگی هوا و مواقعی که هوا ابری و بارانی است، باشند.
خبرنگار*
***
[یک قدم مانده به تشخیص علت بوی نامطبوع]
رئیس سازمان پیشگیری و مدیریت بحران شهر تهران با اشاره به ورود یکی از 2 دستگاه خریداری شده برای تشخیص علت انتشار بوی نامطبوع، از ورود دستگاه دوم تا هفته آینده خبر داد. رضا کرمی‌محمدی  درباره سرانجام خرید 2 دستگاه تشخیص بو و گازهای منتشر شده، گفت: همان‌طور که وعده داده شده بود 2 عدد از این دستگاه‌ها توسط سازمان مدیریت بحران خریداری شد. وی افزود: این دستگاه‌ها در نیمه اول دی‌ماه خریداری شد و در نهایت پس از انجام اقدامات لازم، یکی از این دستگاه‌ها انتهای هفته گذشته وارد تهران شد. کرمی‌محمدی گفت: این در حالی است که دستگاه دوم نیز تا پایان این هفته و در نهایت اول هفته آینده وارد کشور شده و به سازمان مدیریت بحران شهر تهران تحویل داده خواهد شد. رئیس سازمان پیشگیری و مدیریت بحران شهر تهران تصریح کرد: با نصب این 2 دستگاه می‌توان تا بخش قابل توجهی علت انتشار بوی نامطبوع و گازها را در سطح شهر تهران تشخیص داد. در همین ارتباط روز گذشته زهرا صدر‌اعظم نوری، رئیس کمیسیون خدمات شهری شورای اسلامی شهر تهران گفت: یکی از موضوعات این روزهای شهر تهران موضوع بوی نامطبوع است و باید ابتدا منبع آلودگی شناسایی و سپس نسبت به رفع آن اقدام شود. وی افزود: این بو یک بار سال گذشته منتشر شد اما در سال جاری چندین بار شاهد انتشار آن بودیم. بو زمانی منتشر می‌شود که ما با وارونگی هوا و رطوبت مواجه هستیم. عضو شورای اسلامی شهر تهران افرود: مطالعاتی در این حوزه انجام گرفت و بیش از 20 سناریو در این باره بررسی شد؛ برای مثال وجود گاوداری‌های متعدد یا وجود کارخانجات تولید‌کننده سولفور و حتی استفاده از مازوت. وی تصریح کرد: در این میان یکی از عوامل انتشار بو آرادکوه شناخته شده است، در حالی که این مجتمع از سال‌ها قبل فعالیت خود را آغاز کرده اما تنها 2 سال است که این بو متصاعد می‌شود. نوری در گفت‌وگو با فارس، ادامه داد: تلاش شد شهرداری تهران موظف به خرید دستگاه‌های سنجش بو شود تا علت انتشار بو مشخص و سپس نسبت به رفع آن اقدام شود، بر این اساس امروز نمی‌توان نظر قطعی داد و علت تامه را اعلام کرد.

Page Generated in 0/0068 sec