printlogo


کد خبر: 215641تاریخ: 1398/11/3 00:00
آیا جلسه امروز مدیران 4 باشگاه فوتبال ایران با AFC منجر به پس گرفتن حق میزبانی می‌شود؟
آخرین تیر
* تأکید دوباره علی‌نژاد بر عدم پذیرش میزبانی در زمین بی‌طرف

فوتبال ایران یک هفته بسیار سخت و پرتنش را پشت سر گذاشت و شاید امروز زمان بهره‌برداری از مقاومت محکم باشگاه‌های ایرانی باشد. پیش از این هرگاه کمیته اجرایی مسابقات کنفدراسیون فوتبال آسیا رای و حکمی را صادر کرده بدون هیچ کم و کاستی «‌ای‌اف‌سی» آن را اجرا کرده است اما این بار به واسطه مقاومت 4 باشگاه ایرانی، نه‌تنها کنفدراسیون فوتبال آسیا مجبور به عقب‌نشینی شد بلکه در اقدامی معنادار مجددا برنامه جدیدی را برای بازی 2 تیم استقلال و شهرخودرو با نمایندگان کویت و بحرین روی خروجی سایت اصلی خود فرستاد. پیش‌تر آنها استقلال و شهرخودرو را حذف کرده بودند اما حالا زمان و مکان جدیدی برای بازی آنها مشخص شده است. 4 مدیر باشگاه های استقلال، پرسپولیس، شهرخودرو و سپاهان به مالزی رفته اند تا امضای طلایی و ضمانت‌گونه شیخ سلمان را بگیرند. نمایندگان ما و همچنین فدراسیون و وزارت ورزش هیچ اعتمادی به بسته جدید پیشنهادی «ای‌اف‌سی» ندارند و می‌گویند تنها در صورتی که آنها امضای ضمانت برگزاری بازی‌های مرحله گروهی در ایران را بدهند، حاضر به قبول این بسته خواهند شد. از این رو باید جلسه امروز را یکی از مهم‌ترین جلسات تاریخ فوتبال ایران قلمداد کرد. پرونده ۴ تیم ایرانی حاضر در آسیا هنوز به طور کامل و قطعی بسته نشده و تلاش‌ها برای بازگرداندن استقلال، شهرخودرو، پرسپولیس و سپاهان به این تورنمنت بزرگ ادامه دارد. روز سه‌شنبه هم تعدادی از مدیران و مسؤولان این ۴ باشگاه و برخی تصمیم‌سازان فوتبال در راستای بیانیه مشترک قبلی مصاحبه‌هایی انجام دادند که عدم حضور ایرانی‌ها در آسیا را به دلیل سلب امتیاز میزبانی تایید می‌کرد. در این بین کارشناسان داخلی درباره پیامدهای این تصمیم اتفاق نظر ندارند؛ برخی از احتمال محرومیت 2 ساله ایران در صورت انصراف از حضور در آسیا سخن می‌گویند و برخی دیگر معتقدند این انصراف به یک جریمه نقدی ختم می‌شود. در حالی که سطح رایزنی‌ها و تصمیم‌گیری در ایران از سیستم ورزش عبور کرده، در کنفدراسیون فوتبال آسیا هم در این باره اتفاق نظر وجود ندارد. از یک سو غیبت تیم‌های ایرانی در مرحله گروهی شانس دیگر تیم‌ها را برای موفقیت افزایش می‌دهد و طبیعی است این تیم‌ها و نمایندگان آن کشورها در AFC از انصراف تیم‌های ایرانی استقبال کنند اما شیخ سلمان رئیس AFC شخصا بی‌میل به بازگشت تیم‌های ایرانی به این مسابقات نیست، چرا که حضور ایران در لیگ قهرمانان آسیا نه‌تنها سطح کیفی آن را بالا می‌برد، بلکه به دلیل پرهوادار بودن تیم‌های ایرانی گردش مالی فوتبال آسیا نیز بالا خواهد رفت که همه اینها به سود فوتبال آسیا و کنفدراسیون آن است. در کمیته‌های مختلف AFC که تصمیمات آنها تعیین‌کننده است، در این رابطه اتفاق نظر وجود ندارد و اعضای این کمیته‌ها نیز برخی مخالف و بعضی موافق بازگشت تیم‌های ایرانی هستند.
AFC در تازه‌ترین اقدامش، بازی‌های استقلال و شهر خودرو با حریفان کویتی و بحرینی‌اش را بار دیگر در تقویم مسابقات قرار داد و این بار محل برگزاری این بازی‌ها را تغییر داد و کشور امارات را برای میزبانی 2 تیم ایرانی برگزید.
امروز روز مهمی برای فوتبال ایران و آسیاست. ساعت 22  دیشب نمایندگان 4 تیم ایرانی حاضر در این مسابقات راهی کوالالامپور شدند تا امروز نشستی حضوری و مستقیم با سران کنفدراسیون فوتبال آسیا داشته باشند و تصمیم نهایی در این باره با حضور خود شیخ سلمان گرفته شود. گفته می‌شود در وهله اول ۴ تیم ایرانی تصمیمی واحد در این راستا می‌گیرند و بر اساس سیاست‌های اعمال شده یا هر ۴ تیم با هم به مسابقات بازمی‌گردند یا هر ۴ تیم با هم از حضور در این مسابقات انصراف خواهند داد. در وهله بعدی نیز تنها راه بازگشت ایرانی‌ها به این مسابقات ضمانت رسمی کنفدراسیون و شخص شیخ سلمان برای بازگرداندن حق میزبانی در مرحله گروهی مسابقات است.
در این صورت این امکان وجود دارد که استقلال و شهرخودرو از حق میزبانی خود در مرحله پلی‌آف مسابقات گذشته و اولین دیدارهای خود را در کشور ثالث (امارات) انجام دهند تا در صورت صعود به مرحله گروهی، همراه با سپاهان و پرسپولیس بازی‌های خانگی را در ایران برگزار کنند. بر اساس اعلام کنفدراسیون فوتبال آسیا، دیدار استقلال مقابل الکویت و شهرخودرو مقابل الرفاع روز شنبه ۵ بهمن در کشور امارات برگزار می‌شود. هنوز نماینده‌های فوتبال ایران درباره آخرین تصمیم‌گیری AFC  موضع رسمی خود را اعلام نکرده‌اند.
 
* طلسم را باید شکست
کنفدراسیون فوتبال آسیا از یک طرف برای مدیران ۴ باشگاه ایرانی حاضر در لیگ قهرمانان دعوتنامه می‌فرستد تا آنها را پای میز مذاکره با دبیرکل AFC بنشاند و از طرف دیگر با انتخاب دوبی و شارجه به جای دوحه برای میزبانی 2 بازی پلی‌آف استقلال و شهرخودرو مقابل الکویت و الرفاع، در‌های مذاکره را به روی نمایندگان ایران می‌بندد. AFC سرگیجه گرفته است؛ آنها نمی‌دانند باید چگونه از این بحران خارج شوند؛ دل‌شان نمی‌آید نمایندگان ایران را از لیگ قهرمانان کنار بگذارند و البته دل‌شان هم نمی‌خواهد اقتدارشان با پس گرفتن حکمی که داده بودند، زیر سوال برود. این سرگیجه یعنی موضع مشترک نمایندگان فوتبال ایران در قبال تصمیم AFC تا اینجا خوب بوده است. از اینجا به بعد مهم است که فرستادگان فوتبال ایران به مقر کنفدراسیون فوتبال آسیا در جریان مذاکره با دبیرکل AFC، استدلال درستی داشته باشند و بتوانند با قاطعیت و البته در چارچوب منطق، کنفدراسیون را وادار به عقب‌نشینی کنند. پیش‌تر در «مذاکرات» چندان موفق نبودیم و چشم‌مان از این مذاکره هم می‌ترسد اما امیدواریم این‌بار آنهایی که به نمایندگی از فوتبال ایران به مقر AFC رفته اند، طلسم فوتبال ما در مذاکرات را بشکنند و با دست پر بازگردند. می‌دانیم کار سختی است، چون در AFC هیچ نفوذی نداریم و شاید کنفدراسیون تصمیم آخرش را از همان اول گرفته باشد.
 
* جزئیات سفر به مالزی
سخنگوی فدراسیون فوتبال برنامه مدیران 4 باشگاه ایرانی را برای سفر به مقر کنفدراسیون فوتبال آسیا و پیگیری حق میزبانی در لیگ قهرمانان آسیا تشریح کرد. امیر‌مهدی علوی، سخنگوی فدراسیون فوتبال درباره برگزاری جلسه سرپرست دبیرکلی فدراسیون و مدیران عامل ۴ باشگاه پرسپولیس، سپاهان، استقلال و شهرخودرو در مالزی عنوان کرد: به دنبال ارائه درخواست باشگاه‌های نماینده ایران در لیگ قهرمانان جهت دیدار با مسؤولان ارشد کنفدراسیون فوتبال آسیا توسط فدراسیون فوتبال، هیأت ایرانی پنجشنبه با دبیرکل کنفدراسیون دیدار خواهد کرد. وی افزود: ابراهیم شکوری، سرپرست دبیرکلی فدراسیون و مدیران عامل 4 باشگاه پرسپولیس، سپاهان، استقلال و شهرخودرو چهارشنبه‌شب تهران را به مقصد کوالالامپور ترک خواهند کرد. سخنگوی فدراسیون فوتبال تاکید کرد: این جلسه روز پنجشنبه ساعت ۱۴ در مقر کنفدراسیون فوتبال آسیا برگزار خواهد شد تا مباحث موردنظر به صورت رو‌دررو با دبیرکل کنفدراسیون فوتبال آسیا مطرح شود.
 
* محرومیت ایران از میزبانی ارتباطی به هواپیمای اوکراینی ندارد
در حالی که عده‌ای اصرار داشتند حادثه سقوط هواپیمای اوکراینی را مرتبط با محرومیت ایران کنند، حالا یک روزنامه بحرینی فاش کرده سقوط این پرواز هیچ ارتباطی به رای اخیر «ای‌اف‌سی» ندارد. یک روزنامه بحرینی اعلام کرد تصمیم برای محرومیت ایران از میزبانی در لیگ قهرمانان آسیا ارتباطی به ماجرای هواپیمای اوکراینی ندارد. روزنامه «البلاد» بحرین در گزارشی به بررسی اتفاقات اخیر و سلب میزبانی از باشگاه‌های ایرانی در لیگ قهرمانان آسیا پرداخت. این روزنامه نوشت: «یک منبع آگاه در کمیته اجرایی کنفدراسیون فوتبال آسیا اعلام کرد این کنفدراسیون تاکنون هیچ نامه رسمی از باشگاه‌های ایرانی برای انصراف از لیگ قهرمانان آسیا دریافت نکرده است. باشگاه‌های پرسپولیس، استقلال، شهرخودرو و سپاهان به صورت یکپارچه اعلام کردند تصمیم دارند به خاطر رای به بازی در کشور بی‌طرف، در لیگ قهرمانان شرکت نکنند». البلاد در ادامه گزارش خود به بخش‌هایی از این تصمیم AFC پرداخت و آن را حاصل تصمیم کمیته امنیت و بررسی تمام جوانب دانست: «این منبع خبری گفت تصمیم برای انتقال بازی‌های خانگی تیم‌های ایرانی به زمین بی‌طرف مطابق گزارش کمیته امنیت و ایمنی کنفدراسیون است که شرایط را در کشورهای آسیایی مطابق معیارهای مشخص، بررسی می‌کند». این منبع خبری افزوده است: «برخلاف آنچه گفته می‌شود این تصمیم ارتباطی با یک رویداد خاص در ایران از جمله هواپیمای اوکراینی ندارد. یک کمیته تخصصی در کنفدراسیون آسیا وجود دارد که می‌تواند وضعیت امنیتی را در تمام کشورها ارزیابی کند. این کمیته گزارش خود را بر اساس تمام وقایع موجود در ایران منتشر کرده است. کنفدراسیون فوتبال آسیا هم تاکنون بحث مجازات و جریمه باشگاه‌های ایرانی را مطرح نکرده، چرا که تاکنون نامه‌ای رسمی از آنها برای انصراف نگرفته است. آیین‌نامه‌ها و قوانین پیش‌بینی شده‌ای وجود دارد که بعدا مشخص می‌کند در صورت انصراف یک تیم چه اقداماتی شود». البلاد همچنین به نقل از این منبع آگاه خود آورده است: «اگر شرایط در ماه‌های آینده در ایران بهبود یابد، ممکن است همه چیز به حالت عادی بازگردد».
***
[تأکید دوباره علی‌نژاد بر عدم میزبانی باشگاه‌های ایرانی در زمین بی‌طرف]
اما حرف‌های مهم روز گذشته معاونت قهرمانی وزارت ورزش حاکی از این است که گویا کار نمایندگان ما در لیگ قهرمانان آسیا به پایان رسیده است و نباید امیدی به خروجی جلسه امروز داشت. مهدی علی‌نژاد، سرپرست معاونت توسعه ورزش قهرمانی و حرفه‌ای وزارت ورزش و جوانان بر عدم میزبانی تیم‌های فوتبال ایرانی در زمین بی‌طرف، تأکید کرد. علی‌نژاد درباره معرفی کشور امارات به‌عنوان میزبان 2 بازی تیم‌های فوتبال استقلال و شهر خودرو، در مرحله پلی‌آف لیگ قهرمانان آسیا توسط AFC تصریح کرد: « ما در کشور ثالث بازی نمی‌کنیم. این حرف به آن معناست که علاوه بر گرفتن تضمین برای قطعیت در میزبانی تیم‌های ایرانی در بازی‌های برگشت، می‌بایست کنفدراسیون فوتبال آسیا، محل بازی 2 تیم استقلال و شهرخودرو را نیز بازگرداند به خاک کشورمان». با توجه به فاصله زمانی کم تا روز شنبه و مشخص شدن شهرهای دوبی و شارجه برای بازی‌های استقلال و شهرخودرو مقابل نمایندگان کویت و بحرین، بعید به نظر می‌رسد مذاکرات امروز منجر به حضور ایران شود. البته خلیل‌زاده روز قبل از سفر به مالزی در گفت‌وگو با خبرنگار «وطن امروز» مدعی شد که آنها  همچنان امیدوار هستند این جلسه مثمر ثمر واقع شود. سرپرست باشگاه استقلال اگر چه درباره اینکه آیا در دوبی حاضر به انجام بازی می‌شوند یا خیر، پاسخ شفافی ارائه  نداد اما عنوان کرد اگر امروز شیخ سلمان به آنها ضمانت‌های کافی بدهد شاید هر اتفاقی رخ دهد.

Page Generated in 0/0143 sec