printlogo


کد خبر: 215663تاریخ: 1398/11/5 00:00
میلیون‌ها عراقی دیروز با برپایی راهپیمایی بی‌سابقه در بغداد به آمریکا هشدار دادند در صورت عدم خروج نظامی از خاک عراق به عنوان اشغالگر با آنها برخورد خواهند کرد
باید بروی آمریکا‍!

گروه بین‌الملل: پایتخت عراق دیروز صحنه تظاهرات علیه حضور نظامیان آمریکا در این کشور بود و میلیون‌ها عراقی فریاد مرگ بر آمریکا سر دادند. 
این اولین‌بار طی چند سال گذشته بود که گروه‌های مختلف عراقی بدون در نظر گرفتن وابستگی‌های حزبی و ذیل پرچم عراق به اشغالگری آمریکا اعتراض کردند.
به گزارش خبرگزاری‌ها، این تظاهرات به دعوت گروه‌های سیاسی عراق برگزار شد. از طلوع آفتاب دیروز بغداد گروه‌های مختلف مردم عراق از بخش‌های مختلف این کشور وارد این شهر شده و همزمان با برافراشتن پرچم‌های عراق، تصاویر سپهبد شهید قاسم سلیمانی و شهید ابومهدی المهندس را در دست گرفته بودند.  در یکی از مکان‌های تظاهرات ضدآمریکایی بغداد هم بنر بزرگی از تصویر سردار حاج قاسم سلیمانی، فرمانده شهید نیروی قدس سپاه و ابومهدی المهندس، معاون شهید حشدالشعبی عراق به چشم می‌خورد.
 همچنین در این مراسم پلاکاردهای ضدآمریکایی و آدمک‌های به‌دار آویخته ‌شده دونالد ترامپ، رئیس‌جمهور ایالات متحده در دست تظاهرات‌کنندگان عراقی به چشم می‌خورد. تظاهرات‌کنندگان عراقی همچنین بنرهایی خطاب به نظامیان اشغالگر آمریکایی با خود حمل می‌کردند که روی آن نوشته شده بود: خارج شوید تا زنده بمانید!
 این تظاهرات اولین حضور مردمی در چنین وسعتی برای محکوم کردن حضور نظامیان خارجی در عراق بود. جعفر البطاط، فرمانده پلیس فدرال عراق تعداد تظاهرات‌کنندگان را بیش از یک میلیون نفر تخمین زد. برخی رسانه‌های عراق گزارش داده‌اند بیش از 5/2 میلیون نفر در تظاهرات ضدآمریکایی دیروز حضور داشتند.
عراقی‌ها با به اهتزاز درآوردن پرچم کشورشان در میدان التحریر، با حضور آمریکایی‌ها در این کشور مخالفت کردند. تظاهرات‌کنندگان با در دست داشتن پلاکاردهایی با نوشته «آمریکا از عراق بیرون برو»، از گروه‌های مقاومت در این کشور حمایت کردند. معترضان عراقی با محکوم کردن اشغالگری نظامی آمریکا در این کشور، شعار «از کشور ما خارج شوید، قبل از اینکه اخراج‌تان کنیم» سر دادند. 
خبرنگار المیادین از میدان التحریر گزارش داد پیام تظاهرات میلیونی ضدآمریکایی مردم عراق این است که گروه‌های مقاومت از پایگاه مردمی برخوردار بوده و فراکسیون‌های پارلمانی به تلاش برای اجرای تصمیم اخراج آمریکایی‌ها ادامه خواهند داد. جعفر الحسینی، سخنگوی نظامی گروه کتائب حزب‌الله عراق با حضور در این تظاهرات، در گفت‌وگو با شبکه المیادین تاکید کرد عراقی‌ها امروزیکصدا مخالفت با حضور اشغالگران آمریکایی در کشورشان را فریاد زدند.
 
* روایت خروش یک ملت
تظاهرات دیروز مردم عراق و خیزش میلیون‌ها عراقی اتفاقی است که نمی‌توان بسادگی از کنار آن گذشت. در واقع اینگونه می‌توان تحلیل کرد که واقعه ترور ناجوانمردانه سپهبد شهید قاسم سلیمانی و شهید ابومهدی المهندس به واسطه نقض صریح حاکمیت عراق و زیر پا گذاشتن قوانین بین‌المللی، با عصبانیت شدید مردم عراق مواجه شد که نمود این عصبانیت را در واکنش صریح پارلمان عراق درباره تصویب اخراج نظامیان آمریکایی از عراق و بعد یکدست شدن حاکمیت عراق در اجرای این مصوبه می‌توان دید. 
نکته دیگر اینکه تظاهرات دیروز و اعتراض میلیون‌ها عراقی به حضور نظامیان آمریکایی در خاک کشورشان تنها 24 ساعت پس از دیدار خفت‌بار برهم صالح، رئیس‌جمهوری عراق با دونالد ترامپ، رئیس‌جمهوری ایالات متحده بود. این دیدار آنقدر برای مقامات عراقی گران آمد که مشاور سیاسی برهم صالح بلافاصله پس از این دیدار استعفا کرد. واقعیت عرصه سیاسی عراق این است که آمریکایی‌ها در چندماه گذشته تلاش فراوانی به خرج داده‌اند تا میان مقامات ارشد دولت عراق و به‌طور ویژه میان نخست‌وزیر و رئیس‌جمهوری اختلاف ایجاد کنند. 
بخشی از این پروژه با زمینه‌چینی‌های فراوان برای استعفای عادل عبدالمهدی پیش رفت و تاخیر فراوان در اعلام نخست‌وزیر جدید نیز بخشی دیگر از این پروژه بود که برهم صالح اجرای آن را بر عهده گرفت. اشتباه استراتژیک آمریکایی‌ها در این میان ترور ناجوانمردانه سردار سلیمانی و ابومهدی المهندس بود که درنهایت برخلاف تصور آمریکایی‌ها، ورق را برگرداند و نه‌تنها سبب کاهش موج آمریکا‌ستیزی عراقی‌ها نشد، بلکه برعکس باعث شد موج جدیدی از نفرت از آمریکا در میان مردم عراق بازتولید شود.
 آمریکا از زمان اشغال عراق تا قبل از ترور سردار سلیمانی تلاش فراوانی کرده بود تا بتواند خود را حامی دموکراسی و دولت‌سازی در عراق جلوه دهد. با این حال حتی اخبار دخالت مستقیم یا نیابتی آنها در جریان اعتراضات چندماه اخیر عراق هم نتوانست تاثیر چندانی در آن تصویر‌سازی آمریکا از خود در عراق بگذارد، چه؛ رسانه‌های حامی آمریکا یا سیاستمداران حامی غرب در عراق تلاش چندانی برای بیان واقعیات عراق نمی‌کردند. تنها تصویری که سبب شکسته شدن چهره ریاکارانه کاخ سفید و سیاست مزورانه ترامپ شد، شهادت مظلومانه سرداران ایران و عراق در کنار هم بود که همانند تلنگری به افکار عمومی عراق بود. 
جریان مقاومت در عراق امروز قوی‌تر از دیروز شده است و درخواست اخراج آمریکا از عراق حتی با وجود رویکرد غلط سیاستمداران منطقه کردستان عراق، به موجی فراگیر تبدیل شده است. آمریکایی‌ها این رویکرد را متوجه شده‌اند و از همین رو است که تلاش می‌کنند در چارچوب ناتو به حضور خود در عراق ادامه دهند. عراقی‌ها امروز خواهان اخراج آمریکایی‌ها و همه نیروهای خارجی از کشورشان شده‌اند. این را برخی کشورهای اروپایی فهمیده‌اند و دنبال اجرای آن هستند اما برخی دیگر ترجیح می‌دهند دنباله‌رو آمریکایی‌ها در این باتلاق باشند. 
 
* واکنش رسانه‌های دنیا
همچنین رسانه‌های دنیا تظاهرات میلیونی دیروز مردم عراق برای ابراز مخالفت با اشغالگری آمریکا را پوشش داده و به شعارهای مردم در این راهپیمایی عظیم اشاره کردند. خبرگزاری فرانسه راهپیمایی دیروز مردم عراق را اتفاقی دانسته که بر تجمعات خیابانی گذشته در این کشور لرزه افکنده است. این پایگاه نوشت: راهپیمایی دیروز، بر جنبش جداگانه و چندماهه‌ای که پایتخت عراق را از ماه اکتبر درگیر کرده و خواستار ایجاد تغییرات اساسی در دولت، برگزاری انتخابات زودهنگام و مسؤولیت‌پذیری بیشتر شده بود، لرزه افکند.
خبرگزاری فرانسه همچنین با اشاره به حضور اقشار مختلف مردم اعم از مردان، زنان و کودکان در این راهپیمایی نوشته است تظاهرات‌کنندگان شعار می‌دادند: «اشغالگر، اشغالگر برو بیرون» یا «آری به حاکمیت مستقل».
روزنامه «دیلی‌صباح» ترکیه هم به حضور گسترده مردم عراق در این تظاهرات اشاره کرده است. خبرگزاری آسوشیتدپرس آمریکا تلاش کرده حضور میلیونی مردم در این تظاهرات را کوچک‌نمایی کند و نوشته صدها نفر در تظاهراتی که خواستار خروج نیروهای آمریکایی از عراق است، تجمع کرده‌اند. رقم صدها نفر که آسوشیتدپرس به آن اشاره کرده به قدری دور از واقعیت بود که دیگر رسانه‌های آمریکایی از جمله روزنامه واشنگتن‌پست که این خبر را به نقل از آسوشیتدپرس نقل کرده‌ بودند، تیتر خبر را به هزاران نفر تغییر دادند.
آسوشیتدپرس نوشت از ساعات آغازین صبح جمعه بلندگوها در میدانی در مرکز بغداد فریاد می‌زدند: نه به آمریکا. این رسانه همچنین در گزارش خود آورده است: مردم پوسترهایی در دست داشتند که روی آن نوشته شده بود: مرگ بر آمریکا، مرگ بر اسرائیل.
پایگاه خبری «روداو»، متعلق به اقلیم کردستان عراق هم با تیتر «آغاز تظاهرات‌های ضدآمریکایی در بغداد» این تظاهرات‌ها را پوشش داد و نوشت عنوان این تظاهرات، جمعه استقلال حاکمیت عراق است. 
خبرنگار این شبکه گزارش داده سفارت آمریکا در بغداد اعلامیه‌ای روی در‌هایش نصب کرده و درباره تعرض به سفارت این کشور هشدار داده بود. در گزارش خبرگزاری رویترز هم آمده هدف از فراخوان این اعتراض اعمال فشار بر واشنگتن جهت خروج نیروهای آمریکایی از عراق بوده است. این رسانه همچنین نوشته بسیاری از معترضان به دولت بیم آن را دارند که راهپیمایی دیروز، تظاهرات‌های جداگانه و چندماهه آنها را تحت‌الشعاع قرار دهد.
 
* اسپوتنیک: آمریکایی‌ها باید خاورمیانه را فراموش کنند
خبرگزاری روسی «اسپوتنیک» هم در تحلیلی درباره تظاهرات ضدآمریکایی دیروز نوشت: «هر روز که می‌گذرد بیشتر ثابت می‌شود تصور رئیس‌جمهوری ایالات‌متحده مبنی بر اینکه با ترور ژنرال سلیمانی مقاومت علیه اشغالگری آمریکا در منطقه به پایان می‌رسد یک تصور اشتباه بیش نبوده و روح ژنرال سلیمانی حالا حالاها دنبال آمریکایی‌ها خواهد بود».
این رسانه روس نوشت: «در حالی که سال‌هاست بسیاری تلاش داشتند در پارلمان عراق قانون اخراج نیروهای آمریکایی را تصویب کنند اما به دلایل مختلف وحدت رای در این پارلمان به وجود نمی‌آمد ولی مشاهده کردیم که پس از ترور ژنرال سلیمانی و فرمانده ابومهدی المهندس و همراهان آنها به یکباره صفحه برگشت و پارلمان عراق رأی به خروج آمریکایی‌ها از این کشور داد».
اسپوتنیک نوشت: «شاید اگر ترور ناجوانمردانه ژنرال سلیمانی و یارانش نبود مردم عراق به فکر نمی‌افتادند جوکر‌های آمریکایی را از خیابان‌ها بیرون کنند و یکصدا به دنبال اخراج اشغالگران باشند. خون سلیمانی و ابومهدی المهندس با هم آمیخته شد تا ایرانی‌ها و عراقی‌ها همه در راستای یک هدف یعنی اخراج آمریکایی‌ها دست در دست هم قدم بردارند».
این رسانه روس افزود: «اگر آمریکایی‌ها تصور می‌کنند از این پس با قلدری می‌توانند در عراق یا دیگر کشورهای منطقه حضور داشته باشند بسیار اشتباه می‌کنند، چون از این پس دیگر حتی با محافظ هم جرأت نخواهند کرد در خیابان‌های منطقه قدم بزنند و باید حضور خود در منطقه را فراموش کنند. با اینکه مقامات ایرانی اظهار داشته‌اند انتقام خون ژنرال سلیمانی با اخراج نیروهای آمریکایی در منطقه گرفته خواهد شد اما شخص آقای ترامپ و مشاورانش باید توجه داشته باشند که روح ژنرال سلیمانی و یارانش در این دنیا و آن دنیا ول کن آنها نخواهد بود».
 

Page Generated in 0/0078 sec