printlogo


کد خبر: 215679تاریخ: 1398/11/5 00:00
«وطن امروز» از اقدامات صورت گرفته برای جلوگیری از ورود ویروس کشنده چینی در مبادی ورودی کشور گزارش می‌دهد
ورود کرونا ممنوع
رئیس اداره مراقبت مرکز مدیریت بیماری‌های واگیردار وزارت بهداشت در گفت‌وگو با «وطن‌امروز»: مسافران چینی در مبادی ورودی به ایران ایزوله می‌شوند اما قرنطینه نمی‌شوند

گروه اجتماعی: وزارت بهداشت برای جلوگیری از ورود ویروس کشنده کرونا به کشور برنامه‌های ویژه‌ای تدارک دیده که آزمایش مسافران چینی و ایزوله‌کردن آنها اقدامات ابتدایی در این زمینه است.
به گزارش «وطن‌امروز»، اخبار نگران‌کننده از قربانیان ویروس کرونا موجب شده وزارت بهداشت در آماده‌باش کامل قرار بگیرد. ویروس کرونا تاکنون بیش از 20 نفر را در چین کشته است و گزارش‌هایی از ابتلا به این بیماری در هند و عربستان سعودی به گوش رسیده است. این ویروس موجب شده چین 9 شهر خود را قرنطینه کند و اجازه ورود و خروج هیچ کس را به این شهرها ندهد.
بعد از شهر «ووهان» با ۱۱ میلیون نفر جمعیت که مرکز بیماری مسری مرموزی است که از شروع سال میلادی جدید، گریبان مردم چین را گرفته، شهر «هوان‌گانگ» با 5/7 میلیون نفر جمعیت هم وارد قرنطینه شد. این شهر در ۷۰ کیلومتری شرق ووهان قرار دارد و تا اطلاع ثانوی تردد به آن ممنوع است. گفتنی است چین در حال مبارزه با انتشار نوع جدیدی از بیماری ذات‌الریه است که علت ابتلا به آن ویروسی از خانواده «کرونا» معرفی شده است.
گفتنی است با آغاز سال جدید چینی از روز شنبه، شهروندان بیشتری از این کشور اقدام به انجام سفرهای داخلی و خارجی می‌کنند و همین مسأله بیم شیوع بیماری را افزایش داده است.
این ویروس جدید ظاهرا از اواخر سال میلادی گذشته و به واسطه قاچاق حیوانات آلوده در یکی   بازارهای محلی شیوع پیدا کرده است. به واسطه سفر، ویروس به اقصی نقاط جهان از جمله آمریکا هم سرایت کرده است. این بیماری علاوه بر چین، در تایوان، ژاپن، تایلند، کره‌جنوبی و آمریکا نیز گزارش شده است. سخنگوی مرکز کنترل و پیشگیری از بیماری آمریکا روز چهارشنبه اعلام کرد در فرودگاه «سیاتل» یک فرد چینی مبتلا به این بیماری شناسایی شده و تحت نظر قرار گرفته است.
 
* هیچ علائمی از ویروس کرونا در کشور مشاهده نشده است  
با انتشار اخبار ناگوار ویروس مرگبار چینی نگرانی زیادی برای مردم کشور ما به وجود آمده، چرا که چینی‌های زیادی به کشور رفت و آمد دارند. حسین عرفانی، رئیس اداره مراقبت مرکز مدیریت بیماری‌های واگیردار وزارت بهداشت در گفت‌وگو با «وطن‌امروز» گفت: آنچه در کشور چین اتفاق افتاد، یک نوع عفونت نوپدید است که در خانواده کروناویروس‌هاست و جزو سرماخوردگی‌های معمولی که یک نوع آن کروناویروس و دیگری سارس است که در سال 2003 میلادی از جنوب شرقی آسیا شروع شد و از نقاط مختلف دنیا نیز گزارش‌هایی درباره شیوع آن دریافت شد. 
رئیس اداره مراقبت بیماری‌های واگیردار وزارت بهداشت درباره اقدامات لازم برای جلوگیری از ورود ویروس کرونا به کشور گفت: با توجه به مراودات 2 کشور ایران و چین، وزارت بهداشت در فرودگاه بین‌المللی امام خمینی که تنها فرودگاهی است که پرواز‌ از چین (رفت و برگشت) به آن انجام می‌شود، پایگاه بهداشتی مجهزی ایجاد کرده است و هر مسافری که از چین به ایران می‌آید به دقت مورد بررسی و آزمایش لازم قرار خواهد گرفت تا با ورود مسافران چینی‌ به ایران، مشکلی سلامت کشور را تهدید نکند. 
حسین عرفانی افزود: این پایگاه یک مراقبت فعال بیماریابی دارد. همچنین برای جلوگیری از ورود این بیماری به کشور در مبادی ورودی دیگر چون بنادر و مرزهای آبی هم اقدامات لازم برای شناسایی افراد مشکوک به این ویروس انجام شده است. وی افزود: تاکنون هیچ علائمی از ویروس کرونا در کشورمان مشاهده نشده است.  وی در پاسخ به این سوال که آیا در صورت مشاهد فردی به این ویروس وی را قرنطینه خواهید کرد، افزود: قرنطینه فقط در موارد خاص  و در حالی که فردی تحت معالجه باشد انجام می‌شود، این در حالی است که برای شناسایی یک ویروس قرنطینه معنا ندارد اما اگر کسی علائم چنین ویروسی را داشته باشد، وی را تا درمان کامل ایزولاسین می‌کنیم تا بیماری منتقل نشود.
وی افزود: این ویروس از خانواده ویروس‌هایی است که در سال 2003 به نام سارس منطقه حاشیه خلیج‌فارس را در برگرفت و اکنون به نام کرونا از سال 2019 در چین مشاهده شده و باعث مرگ 18 نفر فقط در این کشور شده و 500 نفر را درگیر خود کرده است.
رئیس اداره بیماری‌های واگیردار وزارت بهداشت با بیان اینکه اینها عفونت‌های نوپدید هستند که معمولا بین حیوانات و انسان ایجاد مشکل می‌کنند، یعنی از حیوان به انسان منتقل می‌شوند، اضافه کرد: در هفته‌های گذشته در چین نوعی از این کروناویروس گزارش شده که منجر به یک عفونت شدید تنفسی می‌شود و تاکنون 2 نفر از موارد ابتلا جان خود را از دست داده‌اند. 
عرفانی با بیان اینکه هنوز سازمان بهداشت جهانی این بیماری را به عنوان یک رخداد و بحران بهداشت بین‌المللی اعلام نکرده است، خاطرنشان کرد: البته ما پیش‌بینی‌های لازم را انجام داده‌ایم و مکاتباتی با فرودگاه بین‌المللی امام خمینی(ره) و دانشگاه علوم پزشکی تهران که مسؤول پایگاه بهداشتی مراقبت مرزی این فرودگاه است، انجام داده‌ایم. وی یادآور شد: هماهنگی‌هایی با سایر مبادی مرزی شده تا هنگام خروج به هموطنانی که قصد مسافرت به چین و جنوب شرق آسیا را دارند، اطلاعات لازم درباره این بیماری، راه‌های انتقال و پیشگیری از آن ارائه شود.  رئیس اداره بیماری‌های واگیردار وزارت بهداشت متذکر شد: درباره مسافرانی که از چین وارد کشور می‌شوند نیز یک مراقبت فعال به عمل می‌آید و به مسافرانی که از سایر نقاط دنیا وارد ایران می‌شوند هم به صورت غیرفعال، اطلاع‌رسانی می‌شود و به موضوع بیماریابی توجه می‌شود.
عرفانی ابراز داشت: کروناویروس معمولا یک نوع عفونت ویروسی شدید ایجاد می‌کند که می‌تواند منجر به نارسایی حاد تنفسی شده و حتی باعث مرگ شود. 
 
***
[کنترل مسافران ورودی از چین جهت بررسی بیماری کرونا]
رئیس مرکز مدیریت بیماری‌های واگیر وزارت بهداشت از کنترل مسافران ورودی از چین در فرودگاه بین‌المللی امام خمینی(ره) از نظر علائم ابتلا به گونه جدید ویروس کرونا خبر داد. به گزارش «وطن امروز»، دکتر محمدمهدی گویا درباره گونه جدید ویروس کرونا بیان کرد: سومین گونه خطرناک ویروس کرونا در حال حاضر در کشور چین شیوع یافته و موارد اولیه آن نیز مشاهده شده است. این  گونه جدید با عنوان ویروس کرونا ۲۰۱۹ نامگذاری شده است. تاکنون این ویروس در بیش از ۵۰۰ نفر در چین مشاهده و در ۹ نفر منجر به مرگ شده است. ویروس کرونا انواع مختلفی دارد که سه‌گونه از آن به عنوان گونه‌های خطرناک شناخته شده‌اند. وی ادامه داد: در حال حاضر مسافرانی که از چین وارد ایران می‌شوند، در فرودگاه بین‌المللی امام خمینی(ره) از نظر علائم ابتلا به ویروس کرونا بررسی می‌شوند. اگر علائمی از بیماری مشاهده شود اقدامات لازم برای مراقبت از این افراد انجام می‌شود. اگر کسی در چین آلوده به این بیماری شده باشد، فقط می‌تواند از طریق هواپیما به ایران برسد و تنها جایی که مسافر از چین وارد می‌شود، فرودگاه بین‌المللی امام خمینی(ره) است. گویا در ادامه افزود: مشخص شده که این ویروس می‌تواند از طریق قطرات تنفسی از انسان به انسان هم منتقل شود. وی اظهار کرد: علائم بیماری پس از گذشت این بازه زمانی در بدن فرد مبتلا ظاهر می‌شود. علائم شامل تب، بدن درد، گلو درد، سرفه، درد عضلات، آب‌ریزش بینی و سر درد است. برخی دچار علائم گوارشی مثل تهوع و اسهال می‌شوند. آنچه باعث نگرانی می‌شود این است که فرد دچار ذات‌الریه شود.

Page Generated in 0/0075 sec