printlogo


کد خبر: 215680تاریخ: 1398/11/5 00:00
عضو شورای سابق شهر تهران در گفت‌وگو با «وطن امروز»: شورای فعلی چه‌کاری کرده که به آن افتخار کند؟
اتهام تکروی اعضای شورای شهر به یکدیگر

گروه اجتماعی: هر روز ابعاد جدیدی از اختلافات یکدست‌ترین شورای شهر تهران آشکار می‌شود و این بار اعضای شورا همدیگر را متهم به شخصی‌نگری و تکروی برای ارائه طرح‌های خود می‌کنند.
به گزارش «وطن امروز»، اعضای شورای شهر همواره قصد دارند طرح‌های خود را در جلسات شورا مطرح کنند. با وجود اینکه تمام اعضای شورا شهر اصلاح‌طلب هستند و از یک لیست به خیابان بهشت رسیده‌اند، هر روز مشخص می‌شود شکاف عمیقی بین اعضای شورا وجود دارد؛ شورایی که در 28 ماه فعالیت خود صفت منفعل‌ترین شورا را به نام خود‌ زده است. حالا در جدیدترین اتفاق، اعضای شورا یکدیگر را به تکروی متهم کرده‌اند.
زهرا صدراعظم‌نوری، رئیس کمیسیون سلامت محیط‌زیست و خدمات شهری شورای شهر تهران در واکنش به اقدام اخیر برخی اعضای شورای شهر تهران مبنی بر تاکید آنها بر ارائه طرح‌ها به نام خود گفت: اعتقاد من این است برخی اعضای شورای شهر تهران باید از شخصی‌نگری خارج شوند و در نحوه برخورد و صحبت خود مصلحت مردم را مدنظر داشته باشند. رئیس کمیسیون سلامت محیط‌زیست و خدمات شورای شهر تهران با تاکید بر این نکته که باید در شورای شهر تهران نظم و انضباط رعایت شود، افزود: ما در شورای شهر تهران باید همواره بر انجام فعالیت خود در زمان مقرر تاکید کنیم و نسبت به این موضوع اهتمام بورزیم. اگر قرار باشد هر نکته یا مطلبی در هر زمانی در شورای شهر تهران مطرح شود، آنگاه شورای شهر از نظم خارج می‌شود.
او در پاسخ به این سوال که آیا شکل بخشی‌نگری برخی اعضای شورای شهر تهران با شعار این شورا که همان یکدستی آن است در تعارض نیست، به باشگاه خبرنگاران جوان گفت: اختلاف نظر آسیبی به یکدستی شورای شهر پنجم از لحاظ نگاه سیاسی ندارد و باید بدانیم خط مشی شورای پنجم همان رویکرد شروع به فعالیت آن است. اگر در مباحث کارشناسی مطرح شده اختلاف نظر‌هایی وجود دارد، نباید اختلاف نظر‌های اعضا از چارچوب قانونی خارج شود. صدراعظم نوری تصریح کرد: به عنوان مثال اگر قرار است کمیسیون تخصصی در یک طرح نظر خود را در یک بازه زمانی مشخص اعلام کند، اگر این نظر خارج از آن زمان مقرر مطرح شود، نباید حقی برای آن قائل شد.
 
* کارنامه ‌خالی!
عضو سابق شورای شهر تهران درباره عملکرد شورای شهر و شهرداری پایتخت و بروز برخی اختلاف نظرها بین اعضای شورای پنجم به «وطن امروز» گفت:  انتقاد بجای مردم به عملکرد شورای شهر و شهرداری تهران به تیم یکدست شوراست که با گذشت حدود 4 سال به بسیاری از این وعده‌های خود عمل نکرده‌اند و به جای انجام وظایف و پیشبرد کار، با نگاه سیاسی به مسائل می‌نگرند. از این رو است که تاکنون نتوانسته‌اند رضایت شهروندان تهرانی را در انجام امور جلب کنند.
مجتبی شاکری با بیان اینکه عملکرد شورای شهر و شهرداری تهران در معرض دید شهروندان قرار دارد، تصریح کرد: اداره شهر به دور از نگاه‌های سیاسی، اتمام پروژه‌های بر زمین مانده شهری، تزریق نشاط و سرزندگی به کالبد شهر و بسیاری مسائل روزمره دیگر از مطالبات مردم در مدیریت شهری است. به نظر می‌رسد مجموعه شورای شهر به‌رغم یکدست بودن به لحاظ گرایش‌های سیاسی و نزدیکی به تفکرات و خط و مشی دولت اما آنقدر ناکارآمد هستند که نتوانسته‌اند اقدام قابل توجهی در شهر به ثبت برسانند. خیلی از پروژه‌ها در پایان دوره چهارم شورای شهر در آستانه افتتاح و راه‌اندازی بود اما مدیران جدید شهری تهران حتی موفق نشده‌اند همان طرح‌ها را به اتمام رسانده و به نام خود کنند.
وی با بیان اینکه مدیران شهری و تصمیم‌گیران باید نگاهی به وعده‌های خود چه قبل و چه بعد از ورود به این نهاد اجتماعی کنند، افزود: شورای شهر تهران باید رصد‌کننده عملکرد شهرداری‌ باشد و بخش اجرایی را ملزم به پاسخگویی کند، نه اینکه بعضا فقط با تذکری به شهردار یا اختلاف‌نظر در اجرای طرح‌ها، جلسات را به اتمام برسانند. همه می‌دانند فرصت‌های زیادی برای تصمیم‌گیری و انجام اقدامات لازم در راستای تحول شهر و عمل به وعده‌ها از دست رفته است. اعضای شورای شهر و مدیران شهری باید عملکرد خود در 5/2 سال گذاشته را تشریح کنند اما از آنجایی که کارنامه درخشانی ندارند، هیچ‌گاه این کار را نخواهند کرد.
شاکری به برخی اختلاف نظرها بین مجموعه اعضای شورای شهر در تصمیم‌گیری‌ها اشاره کرد و افزود: اکنون که اعضای شورای شهر یکدست و همفکر هستند، چرا نباید عملکرد قابل توجهی داشته باشند. شورای کنونی شهر تهران در ابتدای فعالیت خود بخشی از ناکارآمدی‌هایش را بر دوش مدیران گذشته می‌انداخت. اکنون که چند سال از فعالیت این شورا و شهرداری می‌گذرد، پس چرا شاهد اجرای پروژه‌های بزرگ شهری در پایتخت نیستیم و در عوض وضعیت آزاردهنده‌ای را در حمل‌و‌نقل عمومی، قطار شهری و مدیریت بحران در پی بارش‌های پاییز و زمستان شاهد هستیم.
عضو سابق شورای شهر تهران با بیان اینکه شهر پدیده‌ای زیست‌محیطی است که باید به ابعاد مختلف آن توجه ویژه شود، افزود: نبود هماهنگی میان متولیان شهر موجب شد خیابان‌های شهر تهران با کوچک‌ترین بارش برف قفل شود یا تردد مردم به سختی انجام شود که این نشان از ناکارآمدی‌ها دارد.

Page Generated in 0/0077 sec